1 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-02-04 09:51:25)

Jag hittade min bil på VW Marknaden via tips från Tomas Samuelsson. Det var i Maj 2006 och jag skulle just börja att bygga ut badrummet och det var inte riktigt läge att köpa sig en dyr skrotbil men efter ett par dagar av grubblande så stod det klart för mig. Den ska jag ha! Att det var en -67a spelade en stor roll i det hela då jag finner den årsmodellen extra trevlig. Gamla utseendet med snygga blinkers och smala kofångare men med skivbromsar och i detta fallet även 12V elsystem. Bilen fanns i Krylbo och jag lånade ihop pengar och for dit och köpte den för alldeles för mycket pengar. VM i hål i huvudet kan man säga. Men det är min dröm VW så vad gör man! Bilen var importerad från Texas 2004 och var i dåligt skick. Dock saknades det rost på de ställena som Svenska bilar rostar såsom trösklar och vetilationskanaler i framskärmarna men i gengäld ingick det massor av amerikanska lagningar och spacklingar…Bucklig och jävlig var den! Det medföljde delar för ca 10 000 bl.a nya golvhalvor och ett nytt nosparti. En "fördel" med att mycket var dålig är att man inte lockas till att använda halvdåliga delar. Släng och skaffa nytt är det som gäller. Målet är utställningskick. Köpet gjordes upp och väl hemma garagerades bilen över sommaren. Slipade dock bort all färg på framskärmarna och fick den körbar för att kunna ut att cruisa lite. Blev totalt ca 300 meter mest för att kolla om växellådan funkade OK vilket den gjorde sedan revs bilen!

Projektet kommer ta den tid det tar och långa perioder står det helt still men så kommer ett ryck så kommer man vidare igen. Jag har andra VW att köra under tiden men det viktigaste är att det blir klart någon gång! Läsa om andra projekt här på forumet ger inspiration. Delar därför med mig med min historia om denna Ghia.


När väl hösten kom och badrummet var klart var det äntligen dags att börja renoveringen av bilen. Jag började med att modifiera en framvagn med dubbla sänkningssatser, skivor med Porsche bultmönster och droppade spindlar. Bakvagnen sänktes ett hack och på med mina original fuchsfälgarna ( 5,5 fram och 6 bak) från min cal looker typ 1 -67. Så coolt det blev! 205/70 bak är det inte alla Ghior som rullar på! Däcken skall dock över på andra fälgar som ska på Typ-67an så det slutgiltiga däckvalet är inte klart. Dock vet jag vad som får plats!


Sedan renoverades plattan och lackerades av power bläster i Motala. Det var mycket jobb med att demontera och sätta över stolsunderreden och domkraftsfästen.


Jag har blästrat och återvunnit alla kamax originalbultar, lås fästen mm. Blästrade hemma i garaget i ett skåp och lämnade in detta till en firma i Askersund som kromaterade om det för ett par hundra.

Sedan spenderades de dagar med bra väder sommaren 2007 med att slipa och blästra karossen. Allt har varit plåtrent innan Roger Jonsson la på ett lager 2K epoxyprimer. Roger hjälper mig med all lackering på denna bil. Tack!


Efter det så rostlagade jag innertröskel framme vid förarplatsen, plåten under baksätet och bytte ut plåten under motorluckan samt la igen det stora stereohålet och ersatte detta med hål för en gammal Blaupunktradio. Ta även mycket tid till att få ihop gångjärnen till dörrarna och justera in dessa. Bättre att göra grovjobbet nu nu i detta läge än när man har nylackad kaross. Justering av dörrarna gjodes med karossen bultad på plattan. Torrkörning är viktigt!


Sedan fick plåtmäster Lars T rycka in och hjälpa mig. Utan han skulle detta inte bli bil igen. Bilderna talar för sig själva. När jag kom och tittade och han hade tagit bort allt höger fram inkl. innerskärm blev jag stum! Det var mycket plåtjobb med riktning. Bla har han räddat bägge dörrarna. Framluckan fick bytas ut och motrorluckan är även den från en annan bil. Den följde dock med vid köpet. Tack Lars!


Sommar/höst 2009 provmonterade jag kofångare mm för att sedan demontera karossen och skicka den på lack.
Lackarbetet har dragit ut på tiden men under tiden har jag inskaffat en baybuss -68 som hela familjen har glädje av! Hoppas dock att få tillbaka karossen i vår/sommar för det vore kanon att få börja montera ihop bilen hösten 2011. Dock är motorn fortfarande en fråga jag inte löst.

Hoppas ni alla på Boxerville finner denna historia roande!
Ni är fria att skriva vad ni vill i tråden.


MVH Fredrik "EskiL 109" Eskilsson, Motala

Notering 2/2-2023: **Fler bilder finns i inlägg 8.**

Post's attachments

02E42048-918D-4E72-8391-188053F25EE4.jpeg, 729.57 kb, 1632 x 1232
02E42048-918D-4E72-8391-188053F25EE4.jpeg 729.57 kb, 40 downloads since 2023-02-01 

3F5ED4D3-0DF8-4A45-8834-74352FA5B69C.jpeg, 381.98 kb, 1280 x 960
3F5ED4D3-0DF8-4A45-8834-74352FA5B69C.jpeg 381.98 kb, 38 downloads since 2023-02-01 

7FF8128A-B87A-4085-B1E3-467E18EEA8AF.jpeg, 722.49 kb, 1632 x 1232
7FF8128A-B87A-4085-B1E3-467E18EEA8AF.jpeg 722.49 kb, 54 downloads since 2023-02-01 

BD0D06B4-4911-4C34-90C9-B2DDD9F9D6A4.jpeg, 722.39 kb, 1632 x 1232
BD0D06B4-4911-4C34-90C9-B2DDD9F9D6A4.jpeg 722.39 kb, 79 downloads since 2023-02-01 

CAF07F30-65E7-4574-BCEF-E1BBF8CE8129.jpeg, 296.19 kb, 1280 x 960
CAF07F30-65E7-4574-BCEF-E1BBF8CE8129.jpeg 296.19 kb, 40 downloads since 2023-02-01 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70

2

Shit ska bli trevligt å följa denna ICQ/ad

West Coast Volks
Attitude is everything !

3

Nice!!!  Känns som det är ett antal riktigt bra renoveringar på gång när man ser denna och några andra trådar! Kul att det kommer ut fina bilar på vägarna, hoppas man får se dem på några träffar framöver! Bilder som några av ovan är ju skitbra när man klurar på hur saker ser ut...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Ja jävlar ja! vilka renoveringar de finns under projekt nu! Inga smårenoveringar precis  Default/hmm

Duktiga plåtmakare ICQ/ab

5

Imponerade  ICQ/ab  härligt att sé.... kommer att följa tråden ICQ/ae

West Coast Volks attitude is everything

6

Det blir riktigt bra det här! Vilket jobb du lagt ner!!

Ducati Monster 1200S

7

http://img821.imageshack.us/img821/8913/copyof2008047.jpg
Du som jag har med ungarna i garaget - GILLAS  ICQ/ad

Verkligen en mycket imponerande projekttråd med många fina bilder ICQ/ag

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

8 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-02-04 09:53:22)

Tack för all uppmuntran!

Jag saknar karossen nu. Ska bli fint när jag får tillbaka den!

Jerry: Jo mycket jobb har det varit och mycket är kvar. Har noterat att du får stil på din cab. Var lite bättre än denna, va?

Mats W: Jo ungarna är med mycket när det skruvas. De får låna verktyg och småpilla med tejp, klämmor mm. Tror det är nyttigt! Ett tips: En pappkartong och en 12V skruvdagare (på låg hastighet) med konborr blir en kul leksak. Dottern borrade så det såg ut som en ost innan den var klar.

Post's attachments

224C0DCE-4AAE-49EE-A712-FC245C541E1F.jpeg, 403.73 kb, 1280 x 960
224C0DCE-4AAE-49EE-A712-FC245C541E1F.jpeg 403.73 kb, 56 downloads since 2023-02-02 

57F7DC15-9C35-4F0C-A0EB-D5E1CFB8DEA4.jpeg, 359.55 kb, 1280 x 960
57F7DC15-9C35-4F0C-A0EB-D5E1CFB8DEA4.jpeg 359.55 kb, 51 downloads since 2023-02-01 

C8AD25D6-E04B-4015-B854-756F3FDE9816.jpeg, 515.92 kb, 1280 x 960
C8AD25D6-E04B-4015-B854-756F3FDE9816.jpeg 515.92 kb, 35 downloads since 2023-02-02 

E2D22954-3938-4603-A9EF-2B2F5D5C15FB.jpeg, 524.02 kb, 1280 x 960
E2D22954-3938-4603-A9EF-2B2F5D5C15FB.jpeg 524.02 kb, 40 downloads since 2023-02-02 

F5A5B6F6-69DC-44AA-A546-72BF88A44590.jpeg, 417.14 kb, 1280 x 960
F5A5B6F6-69DC-44AA-A546-72BF88A44590.jpeg 417.14 kb, 39 downloads since 2023-02-02 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70

9

Njae, den nuvarande hade lite mindre rost, men fler bulor skulle jag tro.
Jag är så imponerad av alla som orkar genomföra såna här renoveringar! Skulle jag riva isär min sådär skulle den garanterat inte bli ihopsatt i min ägo.
Det ska bli riktigt kul att se den då den är klar. 
Har du vart hos lackeraren och tagit nån bild? Vad blir det för färg nu?

Ducati Monster 1200S

10 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-02-04 09:53:48)

Ja vi får väl se om jag får ihop den... Vi är uppe i ca 400 tim totalt tills nu.

Jag har inga bilder från lackeraren. Det är bara spackeljobb han gjort tills nu på karossen.

Dock har jag ett skåp med lackade smådetaljer. Får se om jag går ut en dag med kameran och knäpper en bild.  ICQ/ad

Post's attachments

7C325BA2-EA51-4E68-A19E-A5B5A3AF0002.jpeg, 530.9 kb, 1280 x 960
7C325BA2-EA51-4E68-A19E-A5B5A3AF0002.jpeg 530.9 kb, 39 downloads since 2023-02-02 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70

11 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-02-01 20:19:08)

Nu var det länge sedan det uppdaterades. Boxerville bygger ju på att alla bidrar med bilder och erfarenhetar om våra fantasktiska tyska underverk och inte massor påhopp och skitsnack som vissa håller på med. Skärp er!

Roger som hjäper mig spacklar och riktar hemma i sitt garage för att sedan ta den till en lackverkstad där han jobbar för att utföra själva målningen. Mycket duktig yrkesman!

Har även beslutat att gå ifrån idén om trimmad motor. Köpte en som skulle vara frisk men inte var det.  ICQ/ac  Orkar inte med massor strul med detta utan nu kommer det bli en 1500 cc original utbytesmotor formodligen. Det vore dock kul att få dit ett par dubbla förgasare. Vad finns det som kan passa 1500 cc med enkeltopp? Tipsa gärna i tråden ni som vet.

Hela högersidan, dörrar och huvar är 90% klara för lack.

Modiferade hålet och provmoterade radioantenn. Vill inte göra detta med nylackad kaross. Gäller att tänka på allt. Jag sålde ett par typ 1 dörrar till en far och son en gång. Hörde sedan att de bara lämnade in dem och bilen för lack utan att justera in dem innan. Givetvis passade de inte. Vet inte hur det löste sig....? Hua!

Lacken blir porsche polar silver och inredningen blir röd. Med original fuchsfälgarna kan man väl leka med tanken hur det skulle se ut om VW skulle släppt en porsche edition 1967. Caddy finns ju i carrera edition i dag.  ICQ/ad

Nä nu ska jag ut och röja ut ett garage som kommer renoveras till detta projekt. Vill ha det rent och snyggt runt denna bil. Funkar inte in min stora lokal där jag mekar med allt möjligt.

Post's attachments

8B0412EF-FEEB-4564-A51D-DF00543A8B88.jpeg, 424.35 kb, 1280 x 960
8B0412EF-FEEB-4564-A51D-DF00543A8B88.jpeg 424.35 kb, 50 downloads since 2023-02-01 

EAF74A4D-EB95-4BB5-BA9D-8638A0697D28.jpeg, 196.43 kb, 960 x 1280
EAF74A4D-EB95-4BB5-BA9D-8638A0697D28.jpeg 196.43 kb, 47 downloads since 2023-02-01 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70

12

Blir ju inte alls avis när ens egen cab står i delar och rostar

Nytt mob nr...

13 Senaste redigerad av EskiL 109 (2011-07-03 11:23:05)

iooor_21 skrev:

Blir ju inte alls avis när ens egen cab står i delar och rostar

Du håller på med en -68 va?

Upp med en byggtråd vetja.

Det är en lång och dyr väg att vandra när man renoverar Ghia cab.... Default/lol
Gäller att stötta varandra.

Post's attachments

Höger fram.JPG, 682.21 kb, 1632 x 1232
Höger fram.JPG 682.21 kb, 291 downloads since 2011-07-03 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70

14

Fredrik !
denna är den svensksåld?
Håller på med bromsmeck på min 64a , fick skjuta på besiktningen för att det inte lirade.
Byte av huvudbromscylinder så får vi se om det hjälper.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

15 Senaste redigerad av EskiL 109 (2016-05-14 23:09:30)

Hej Stefan!

Bilen är en texasimport som jag skriver i början av tråden  ICQ/ad .
Bromsar kan vara djävliga... Höll på att bli tokig på -67ans när jag bytte till skivor. Svårt att lufta innan jag insåg att pinnen som går in i cylindern var feljusterad. Annars är ju gamla bromsslangar ett gissel. Kan ju bli som backventiler.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70

16

Ja jag börjar bli gammal och slarvig , det visste jag ju att detta är en importare som min med.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

17

Jag rekommenderar Kadronförgasare på en enkelports 1500cc om du kan få tag i vettiga insug! Kommer ihåg att det var tvivelaktig kvalitet på enkelportsinsugen i stål (men, det är 20 år gammal info, så det kanske finns bättre lösningar i dag).

Kadronerna är lätta att få att gå bra och ger en rimlig effektökning i kombination med ett 1 3/8" ormbo. Dessutom brukar det kunna bli mycket bränslesnålare än trimning med större enkelförgasare. Jag körde c:a 1500 mil med Kadrons på en 1776cc och var väldigt nöjd.

18

Det finns ju även förgasare för 1500cc enkelport från Riechert Tuning.

Alte Liebe rostet nicht!

19

Tack för tipsen på förgasare. Kardon har jag hört talas om.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70

20

Hur går det. Vi är löjligt nyfikna på fortsättning.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

21 Senaste redigerad av EskiL 109 (2011-12-01 22:49:16)

Kul du frågar Lasse!

Karossen är fortfarande hos lackeraren.  ICQ/ac
Jag har haft Ghian i fem år nu och den är inte klar...

Håller på att fixa till min vita typ 1 -70 cab så länge.
Om det vill sig väl så är den klar till våren.
Ska lägga upp en tråd på den med.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70

22

Är svag för både fuchs å ghior ICQ/ab

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

23

EskiL 109 skrev:

Kul du frågar Lasse!

Karossen är fortfarande hos lackeraren.  ICQ/ac
Jag har haft Ghian i fem år nu och den är inte klar...

Ja, du hade väl just lämnat in den för lack, då du var ner i garaget i Gävle, och det var ju några år sedan   ICQ/am

24

Han stressar inte direkt....

25

Waxxarn skrev:

Han stressar inte direkt....

Käft!  ICQ/ad

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70