Vwbug1973 skrev:De känns lite spännande att rulla ut en nybyggd motor.
Stå utanför huset med 2000varv / 20min
Är det någon åsikt ang olja.
Är det mineral. Del . Hel eller liknande
Inkörning
Så gör även bilfabrikanterna kör in i rigg typ 20 min
Det som är viktigt är olja av högkvalitet o zink i den ( lättast att köpa där man köper delar till raggarbilar dom har ofta bra kvalitets olja
På riktigt dyra maskiner så används ren inkörnings olja ofta är dom SAE rak 30 mineral
Ja det kan vara spännande när man startar upp en maskin för 100+k men massa hk
Då har man mjuka ventilfjärdar som byts efter inkörning till dom skall sitta där
Att man har det varvtalet är för det skall vara mycket olja som kastas runt så kamen får sin olja ( skvätt smörning på kamnocken)
Fyll gärna till max gränsen på oljestickan för då finns det fördelar
Tändningen bör vara korrekt inställd
Som jag skrev kontrollera oljan efter inkörning om det finns något som inte skall vara där Ha gärna en magnet i botten på behållaren så ser man om det är något magnetiskt i oljan som inte skall vara där Om så är fallet får man riva isär o kontrollera
/// M
Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke