1

Som rubriken säger.
Vilka rutiner gör ni när det är dags för start/inkörning
Av ny renoverad motor.
Nya lager. Nya kolvar. Nu renoverad topp. .

Vilka tips om oljefilter.  Oljor. Insmörjning.
Hur går ni tillväga från montering till start och inkörning

2

Hej,

Är väl som det brukar med nya bilar, inkörning första 500milen ska ske utan några höga varvtal och med extra oljebyten.

3

Vwbug1973 skrev:

Som rubriken säger.
Vilka rutiner gör ni när det är dags för start/inkörning
Av ny renoverad motor.
Nya lager. Nya kolvar. Nu renoverad topp. .

Vilka tips om oljefilter.  Oljor. Insmörjning.
Hur går ni tillväga från montering till start och inkörning

Är det nya cylindrar o kolvar  är kam o lyftare nya
Har det används monterings fett vid monteringen 
Om det är nya cylindrar har dom gjorts rent innan montering  sen inoljat
Är kolvringana kontrollerade i rätt gap
Man burkar köra upp oljetrycket utan tändstift innan start  så man har oljetryck
Om dessa saker jag har skrivit nya är det 20 min inkörning med 2000varv sen oljebyte och kontroll av oljan ( så det inte finns något som inte skall finnas i oljan)
sen är det mellan 50-100 mil till nästa byte
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Ungefär samma sak kan man läsa på:
https://www.aircooled.net/vw-engine-break-in-procedure/
Intressant är att de förklarar de 2000-varven vid inkörning av kam/lyftare. Det ska bero på att smörjningen blir otillräcklig vid lägre varvtal.

5 Senaste redigerad av Vwbug1973 (2022-01-16 12:31:18)

De känns lite spännande att rulla ut en nybyggd motor.
Stå utanför huset med 2000varv / 20min

Är det någon åsikt ang olja.
Är det mineral. Del . Hel eller liknande

6

Någon Klassik olja med zink. Glöm inte sedan att justera ventilerna efter att den körts i 20 min och därefter svalnat.

7

Vwbug1973 skrev:

De känns lite spännande att rulla ut en nybyggd motor.
Stå utanför huset med 2000varv / 20min

Är det någon åsikt ang olja.
Är det mineral. Del . Hel eller liknande

Inkörning
Så gör även bilfabrikanterna kör in i rigg typ 20 min
Det som är viktigt är olja av högkvalitet o zink i den ( lättast att köpa där man köper delar till raggarbilar dom har ofta bra kvalitets olja
På riktigt dyra maskiner så används ren inkörnings olja ofta är dom SAE rak 30 mineral

Ja det kan vara spännande när man startar upp en maskin för 100+k men massa hk
Då har man mjuka ventilfjärdar som byts efter inkörning till dom skall sitta där
Att man har det varvtalet är för det skall vara mycket olja som kastas runt så kamen får sin olja ( skvätt smörning på kamnocken)
Fyll gärna till max gränsen på oljestickan för då finns det fördelar
Tändningen bör vara korrekt inställd
Som jag skrev kontrollera oljan  efter inkörning om det finns något som inte skall vara där Ha gärna en magnet i botten på behållaren  så ser man om det är något magnetiskt i oljan som inte skall vara där  Om så är fallet får man riva isär o kontrollera
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke