1

Hej och hallåj! För lite mer än ett år sedan lyckades jag hitta en dubbelhytt som tidigare gått hos SJ och Banverket i Sundbyberg och då är det väl på tiden att starta en projekt-tråd om den? Eftersom jag och tjejen är ägare till en T3 sen innan och jag har ett o-botat järnvägsintresse tänkte jag "vad fan, då kan jag ju kombinera två intressen i ett" och slog till. Efter lite roddande med logistiken så hyrde vi ett släp och körde till 08-land för att hämta den.

Pickupen levererades till SJ's el-avdelning i Sundbyberg 1986 och kom att gå där till 1997 då den såldes till en privatperson. 2000 lämnades den in på verkstad för att få motorn bytt till en Volvo B20 som sitter i den än idag. Han hade den som tjänstebil i sitt företag men 2011 tappade han lusten då den inte startade inför en besiktning. Därefter stod den till 2018 då den såldes till en annan privatperson i Uppsalatrakten. Han lyckades få igång den och hade den som gårdsbil/lekbil tills även han tröttnade på den och lade ut den på blocket. När jag köpte den i november 2020 så fanns fortfarande mycket saker kvar från tiden som statlig tjänstebil. I handskfacket fanns den sista körjournalen, skadeblanketter till bilansvarige, besiktningsprotokoll, kvitton från reparationer och en matchande Banverket-isskrapa. Den var skitig och dan och startade inte när vi skulle hämtad den men det avskräckte oss inte, hur många gånger får man en chans att köpa en bil med så rolig historia?

Så här börjar alltså projektet: början av december och jag får för mig att ta före-bilder.

https://www.bildtagg.se/file/fevfkazeqzkfl77f46l7hsp
Vi börjar med en snett-framifrån-bild. Lacken är trött, plasthörnen på kofångaren är borta och bilen ger ett rätt sunkigt intryck. Men det ska vi ändra på! Lägg också märke till inventarienumret på dörren.

https://www.bildtagg.se/file/s0qcw1y28fp0ld5dbhtdgrpb
Snett bakifrån. Avgassystemet saknades, så det första vi gjorde var att åka till Biltema och köpa en ny ljuddämpare. Bakskärmen är rätt kexig och stänklapparna har trillat av. Kofångaren bak byttes i samband med att man stoppade i en B20-motor istället och samtidigt byggdes motorluckan om. Notera "Tjänstebil"-skylten och de dubbla motorvärmaruttagen. Det andra kom till när man bytte motor och istället för att sätta en förgrening på den redan existerande kabeln satte man bara ett nytt uttag.

https://www.bildtagg.se/file/ib549jbaxwv6h1bv74zyfkx
Inuti bilen var det cirka 18 kilo lera och skit, men stolsklädseln var förvånansvärt fräsch.

https://www.bildtagg.se/file/oyfhz33lwxxjmvalq1o7mvks
Långbänken bak utan säkerhetsbälte. Väggklädseln har trillat ner och skivorna på väggarna har hål i sig. Eftersom bilen förutom att transportera folk skulle kunna funka som rastkoja satte man in fikabord mellan framsätena. Något som kommer sparas.

https://www.bildtagg.se/file/7r9z2m8hxd50gg9l4wd9gmk
Sist men inte minst: ägarskylten. Dessa verkar ha suttit i alla statligt ägda T3-or.

2

Ägandet tog dock en rätt tvär vändning redan en vecka efter köpet. En fullagning av kupéfläkten i kombination med ett råttbo resulterade i en brand. Tyvärr var också den enda brandsläckaren jag hade hemma en pulversläckare så ödeläggelsen blev total. Men det gav mig en bra anledning till att plocka ur instrumentbrädan och göra en grovsanering av interiören.

https://www.bildtagg.se/file/1aycgdqehntvvpsd14vv6yyr
Som om en annan snöstorm dragit fram.

https://www.bildtagg.se/file/tlre0553p3ka64gjfgmmnwj
Instrumentbrädan borta och sanering pågår.

https://www.bildtagg.se/file/rtwz7tyq7cf5cvwryy9lfqdg
Före sanering.

https://www.bildtagg.se/file/lb8reezcfphijh2xoys7n5xl
och efter sanering. Nu ska bara instrumentbrädan snyggas upp och sättas tillbaka

https://www.bildtagg.se/file/vsp6dti54flujcnanlte5gx
och nu ser den ut som en bil igen. Förutom att ha kommit tillbaka till typ ruta 0 så har två dörrhögtalare kommit på plats. Tyvärr överlevde dock inte bandspelaren brandsläckarbehandlingen så de kan tyvärr inte användas. Det tog bara 5 månader att fixa interiören, men det var ju inte bara interiören som det arbetades med! Det hände saker med exteriören också under denna tid.

3

En av de största förändringarna exteriört var att jag skaffade mig ett kapell. Tidigare satt det ett högt kapell på den och även en takställning. Dessa monterade tyvärr den förra ägaren av och pickupen fick ett "naket" utseende. Därefter blev det en tur till Bollebygd för att plocka grejer från en skrotad buss. Nya backspeglar, strålkastare, stänklappar och annat smått och gott följde med mig hem och vips blev reservdelsbeståndet lite bättre. Sedan fick lite fokus läggas på det maskinella. Grenrörspackningen byttes, soppapumpen byttes, en drivaxel byttes och el till en saftblandare drogs fram.

Efter lite inkörning blev det till slut dags för en första besiktning. Där kom den dock att underkännas på grund av rost. Men det var inga sura miner för det, sådant är ju lätt åtgärdat! Vid ombesiktningen bestämde sig dock vattenpumpen för att ge upp och hela kylsystemet tömdes. Det i kombination med att jag missat några rosthål gjorde att det blev ytterligare en besiktning innan den blev godkänd.

Något som kröp fram vid vattenpumpsbytet var att verkstaden som satt i Volvomotorn även lyckats skifta slangarna fram till kylaren med skumma fenomen som följd. Enligt tidigare ägare kunde den helt utan förvarning tömma kylvattnet och jag fick tipset att "ha med dig en extradunk glykol!". Tyvärr hade den behandlingen av motorn gjort att toppen till slut gett upp och fick bytas till en ny. Efter att ha gjort det monterade jag även en vattentempmätare med temperaturskala för att få bättre koll på motorn.

Till sist kunde jag börja lägga fokus på att göra mer "roliga" projekt såsom att montera stänklappar, rostlaga skärmkanter och fbeställa SJ-dekaler. I början av november 2021 kunde jag börja använda bilen och det var många på jobbet som uppskattade den. Jag jobbar med järnvägsunderhåll och många kollegor kände igen biltypen från "back in the day". Men säg den lycka som varar för evigt. I början av november 2021 kom motorproblemen tillbaka och nu verkar en förgasarrenovering stå på "att göra"-listan.

https://www.bildtagg.se/file/zzdhp2lye6hvalcvp4r52vtf
Kapellet passade perfekt, till och med fästknopparna för kapellsträckarna satt på rätt platser. Även avsaknaden av backspegel gjorde utseendet mer naket.

https://www.bildtagg.se/file/fokrow9vv8dgvd87wc652fqh
Backspeglar från "Bollebygdsbussen" monterade tillsammans med en saftblandare. Förutom en tvätt hjälpte den nylackade kofångaren med nya plasthörn till att få upp helhetsintrycket av bilen. Pricken över i-et blev banverket-dekalen som jag hittat på jobbet. Den skannade jag sedan och gjorde en magnetskylt av. På taket syns antennen till driftradiosystemet som användes av SJ innan GSM-R nätet byggdes ut. Vi hade en sådan bilenhet liggandes på jobbet väldigt länge, men den hann slängas innan jag började.

https://www.bildtagg.se/file/808myjohwg4xnx0v4vgvpq2b
Motorrummet efter att topp, besninpump, vattenpump, tändkablar, tändstift och fördelarlock bytts.

https://www.bildtagg.se/file/lt5ix2eb6yezenbnhdn6k16
Bilen som den ser ut idag. En ny radio-antenn har monterats och svarta SJ-dekaler med rätt utseende har beställts. Dessutom har stänklappar monterats runt om efter att ha lagat skärmarna så man kan fästa dem i något. Nu ska bara ork hittas för att montera ner förgasaren och ge den en omgång, men det kommer framöver!

4

ICQ/ay
Kulturgärning.. och ett fantastiskt fordon!! ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Härligt tjänstefordon!!! Bra jobbat.

6

Var fick du tag på SJ dekalerna?

7

https://www.youtube.com/watch?v=CtIF7MC7ld4

8

michaelth skrev:

ICQ/ay
Kulturgärning.. och ett fantastiskt fordon!! ICQ/bs

Scaramanga skrev:

Härligt tjänstefordon!!! Bra jobbat.

Tack! Det är som sagt kul att bevara ett fordon som har lite historia och inte bara är en rolig bil. Sedan ska jag försöka få tag på lite fler roliga tillbehör såsom SJ-kläder eller gamla verktyg ICQ/ab

engubbepåettställe skrev:

Var fick du tag på SJ dekalerna?

En polare med en förkärlek till arkiv och dokument hittade ritningar på hur dekalen skulle se ut, så jag kalkerade av den digitalt. Sedan fick jag kontakt med en snubbe via Facebook som precis hade köpt en dekalmaskin som gärna ville testa den. Så jag skickade filerna till honom och dekalerna damp ner i brevlådan en vecka senare.