Hej och hallåj! För lite mer än ett år sedan lyckades jag hitta en dubbelhytt som tidigare gått hos SJ och Banverket i Sundbyberg och då är det väl på tiden att starta en projekt-tråd om den? Eftersom jag och tjejen är ägare till en T3 sen innan och jag har ett o-botat järnvägsintresse tänkte jag "vad fan, då kan jag ju kombinera två intressen i ett" och slog till. Efter lite roddande med logistiken så hyrde vi ett släp och körde till 08-land för att hämta den.
Pickupen levererades till SJ's el-avdelning i Sundbyberg 1986 och kom att gå där till 1997 då den såldes till en privatperson. 2000 lämnades den in på verkstad för att få motorn bytt till en Volvo B20 som sitter i den än idag. Han hade den som tjänstebil i sitt företag men 2011 tappade han lusten då den inte startade inför en besiktning. Därefter stod den till 2018 då den såldes till en annan privatperson i Uppsalatrakten. Han lyckades få igång den och hade den som gårdsbil/lekbil tills även han tröttnade på den och lade ut den på blocket. När jag köpte den i november 2020 så fanns fortfarande mycket saker kvar från tiden som statlig tjänstebil. I handskfacket fanns den sista körjournalen, skadeblanketter till bilansvarige, besiktningsprotokoll, kvitton från reparationer och en matchande Banverket-isskrapa. Den var skitig och dan och startade inte när vi skulle hämtad den men det avskräckte oss inte, hur många gånger får man en chans att köpa en bil med så rolig historia?
Så här börjar alltså projektet: början av december och jag får för mig att ta före-bilder.
Vi börjar med en snett-framifrån-bild. Lacken är trött, plasthörnen på kofångaren är borta och bilen ger ett rätt sunkigt intryck. Men det ska vi ändra på! Lägg också märke till inventarienumret på dörren.
Snett bakifrån. Avgassystemet saknades, så det första vi gjorde var att åka till Biltema och köpa en ny ljuddämpare. Bakskärmen är rätt kexig och stänklapparna har trillat av. Kofångaren bak byttes i samband med att man stoppade i en B20-motor istället och samtidigt byggdes motorluckan om. Notera "Tjänstebil"-skylten och de dubbla motorvärmaruttagen. Det andra kom till när man bytte motor och istället för att sätta en förgrening på den redan existerande kabeln satte man bara ett nytt uttag.
Inuti bilen var det cirka 18 kilo lera och skit, men stolsklädseln var förvånansvärt fräsch.
Långbänken bak utan säkerhetsbälte. Väggklädseln har trillat ner och skivorna på väggarna har hål i sig. Eftersom bilen förutom att transportera folk skulle kunna funka som rastkoja satte man in fikabord mellan framsätena. Något som kommer sparas.
Sist men inte minst: ägarskylten. Dessa verkar ha suttit i alla statligt ägda T3-or.