Nu blev det ny sida, början på detta hittar ni sist på föregående sida, men tillslut blev de så här 
276 2022-01-14 14:36:12 Senaste redigerad av Andreas.R (2022-01-14 14:38:03)
Bra jobbat! Blir ju kanon bra. Knepigt det där med styrning. 
och massor av trianglar.. det uppskattas för bara lite flex blir massor av oönskad glapp...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Bra jobbat! Blir ju kanon bra. Knepigt det där med styrning.
Tackar! Ja de lite pyssligt att få ihop, men roligt när man får det att funka bra 
och massor av trianglar.. det uppskattas för bara lite flex blir massor av oönskad glapp...
Ja, trianguleringar och förstyvningar är bra o få in där de är möjligt 
Nu blir de en lång en, med massa bilder uppdelat på flera inlägg
Tänkte visa hur jag korta styrstången för att passa mitt bygge. Styrstång och kollabsbar mellan axel köptes med snäckan, tyvärr va styrstången för lång för att de skulle bli bra, så en kortning blev på agendan.
Börjar med att dela ytterröret på ett utmätt ställe, där jag trodde jag skulle mötas av en solid axel rakt igenom. Men så va de så klart inte
gängad o splinad i ändarna, dubbel-d och en svetsad hylsa däremellan va de som kom fram. De som är bra är att då vet jag att materialet är svetsbart varje fall
Som skarvrör använder jag samma rör som bärarmarna, 25x4 355-N kvalitet, vilket förvånande nog va nästan perfekt i mått på innerdiametern, mina jobba "skulle du kunna mäta" samtal löna sig även här
Börjar med att grov kapa delarna till bra längder, mäter o mäter, gör lite ritningar, och sen åker allt upp i svarven. Svarvar bort svetsen på ena hylsan för att få ut axeln i sin helhet (detta är ena sidan).
Avslutar med att ta en finskär på diametern på axeln för att få en tajt passning mot skarv röret.
Början finns uppåt i tråden 
Samma procedur med andra axelhalvan, sticker av och svarvar in diametern mot skarv röret. Skjuter ihop allt och de ser ut som jag tänkt 
Synd man bara kan lägga upp 5 bilder på raken, fortsättning i nästa inlägg .
Början på detta finns längre upp
Daxs att förbereda skarv röret för svetsning. SFRO säger minst 6 hål i dia minst 7.5mm för skarvning med punktsvetsning av ratt axel.
Så här dubblar jag detta till 12 hål, och borrar 9.5mm + rejäl fas för att de finns plats, och dels för att jag vill känna mig säker.
Fördelar hålen över hylsan så jag får någorlunda jämn värme fördelning när jag ska svetsa tänker jag, så de inte slår sig mer än nödvändigt.
Gör lite svetsprov innan jag börjar, och här gäller de att inte snåla på amperen, tur man har bundet el avtal

skulle precis fråga vad sfro sa...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Början på detta finns längre upp i tråden
Efter en stunds svetsade och lite nervositet ( är lite jobbigt när man har bara en chans att få de bra) så blir detta slut resultatet. Väljer här att också svetsa runt ändarna på skarv röret mot axeln för ytterligare säkerhet.
I detta läge känns allt bra och stark, och jag kan med lugn fortsätta att få ihop resten.
Min bes man är starkt mot detta sätt att korta axlar på, trots att de är ett SFRO kravställt och rekomenderat sätt. Så mitt arbete ska inte bara va säkert för mig och mina med trafikanter, utan också motbevisa hans tes om att de finns bättre sätt.
Nästa sväng ska ytterhöljet och lager lägena anpassas ihop med axeln för att slutföra de hela.
På återhörande!
skulle precis fråga vad sfro sa...
Är deras rekommenderade sätt jag gjort på, dock va min ursprungliga tanke att slå nya splines på axeln så va allt klart, men de skulle inte bli bra med dubbel-d axel och orginal skarven som va.
Jag har fått ett OK via bilder från SFRO, så hoppas de inte ska bli nått mer om de sen i vår, när den ska in på första bes. 
En Testa besiktningsman släpper inte igenom svetsade rattstänger.
Som sagt det skall vara OK med det enl SFRO.
Rent konkret hur mycket kraft kan man få genom axeln genom att vrida på ratten, alla har väl inte ätit spenat.
I normalläget är det inte mycket kraft när man är ute och kör.
Jag har kört med svetsad rattstång sen 1988,utan problem.
Men jag sa inget till nån ;-)
Rent teoretisk kan jag kanske ha ett fordon som är besiktigat med svetsad axel.. iofs svetsbart material..
Med flera mindre svets strängar med sakta avkylning i sand.. i princip "olagligt"... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
En Testa besiktningsman släpper inte igenom svetsade rattstänger.
Som sagt det skall vara OK med det enl SFRO.Rent konkret hur mycket kraft kan man få genom axeln genom att vrida på ratten, alla har väl inte ätit spenat.
I normalläget är det inte mycket kraft när man är ute och kör.
Jag har kört med svetsad rattstång sen 1988,utan problem.
Men jag sa inget till nån ;-)
Jasså, dom godkänner inte de? Vet man varför?
Jag är inne på samma spår som du, i mitt fall är det dessutom servo som lättar upp momentet i axeln.
Haha, så länge man håller tyst håller de
Är nog många därute som kör med sånna uppsättningar utan godkännande, gäller att ha lite "bonna förnuft" bara 
Vidare med styrståmgs röret och lagringen
Börjar med att svarva ur lagret ur röret, återanvänder även lagerläget plus en bit av röret som svetsas ihop med andra delen av den avkapade rör delen.
Återmonterar lagren och axeln, i med nytt fett och låser axelmuttern med körnslag mot gängan.
Tyvärr blev inte svetsen den snyggaste, körde på lite hårt i amperen för att säkerställa bra genomträngning.
Nu ska allt fästas upp ordentligt, prövas in exakt med körställlning osv, men de kommer komma senare.
Nästa sväng blir det egen tillverkat pedalställ till gas o broms som står på agendan. 
Och så här blev de tillslut 
Mr 56 skrev:En Testa besiktningsman släpper inte igenom svetsade rattstänger.
Som sagt det skall vara OK med det enl SFRO.Rent konkret hur mycket kraft kan man få genom axeln genom att vrida på ratten, alla har väl inte ätit spenat.
I normalläget är det inte mycket kraft när man är ute och kör.
Jag har kört med svetsad rattstång sen 1988,utan problem.
Men jag sa inget till nån ;-)Jasså, dom godkänner inte de? Vet man varför?
Jag är inne på samma spår som du, i mitt fall är det dessutom servo som lättar upp momentet i axeln.
Haha, så länge man håller tyst håller de
![]()
Är nog många därute som kör med sånna uppsättningar utan godkännande, gäller att ha lite "bonna förnuft" bara
Ärligt talat vet jag inte men jag vet om tre bilar som fått byta rattstång.
Kan ev vara personliga åsikter, men vad vet man.
Jag brukar försöka hålla tyst vid alla besiktningar, om inte annat ger det besiktningsmannen möjlighet att se genom fingarna.
Riktigt grymt bygge!!! Önskar man hade hälften av den energin och kunskapen du har. Ser med spänning fram mot slutprodukten! Kämpa på :-)
Riktigt grymt bygge!!! Önskar man hade hälften av den energin och kunskapen du har. Ser med spänning fram mot slutprodukten! Kämpa på :-)
Bugar o tackar!
Vissa kvällar är det svårt att dra sig till verkstan och få även den minsta grej gjord, men så länge glöden finns får man smida

Pedalställ!
Som broms servo utgår jag från Nissan micra N10 5" direkt passlig mot denna är Volvos 7/9 serie huvudbromscylinder som blir min utgångspunkt.
Hade initialt tänkt ha allt under instrumentbrädan, men i slutändan ville jag ha så mycket som möjligt i ramen som ändå va lite av ursprunget från bubblan
Fick korta och anpassa tryckstången i servot, för att dom skulle passa ihop. Efter de va det daxs att tillverka fästet, körde en relativt enkel design på det hela med lite "lättnings/dränage hål i 4mm plåt.
Tänker mig en dubbel design med gas och broms i samma uppsättning. Länkaget blev till med öron och svarvade hyslor med M14 bult som binder ihop de hela. Ett hävert stag styr bromsverkan mot servot från hylsan, och två grov hyggna pedaler, dessa anpassas efter sittställningen är utprovad ordentligt. En hjälpfjäder sätts också in till gasen.
Designen är enkel, men tycker den funkar ganska bra endå, de enda som jag i efterhand tänker jag skulle gjort annorlunda är smörjnipplar, så dessa får komma till senare.
Endå tjorven med placeringen är de lilla utrymmet kvar för avgassystemet, men de tar vi senare 
Fler bilder 
Imponerande!
Ja verkligen ett solid bygge...inget som skramlar itu 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Imponerande!
Tack! 
Ja verkligen ett solid bygge...inget som skramlar itu
Ja de ska väl hålla ihop hoppas jag 
