Lägger upp lite bilder o text om min fina bubbla, åkte i den som barn och misshandlades senare av mig när körkortet togs. Har nu tagit upp relationen på nytt efter att ha bevarat den i ett kallt garage i över 20 år. Läser väldigt mycket i forumet och är tacksam för alla svar.
1 2022-01-01 22:05:35 Senaste redigerad av joni6851 (2022-07-11 09:27:21)
3 2022-01-02 11:41:59 Senaste redigerad av Gottis (2022-01-02 11:42:22)
Ser inte särskilt misshandlad ut
ser ju fin ut på håll iaf 
Ser inte särskilt misshandlad ut
ser ju fin ut på håll iaf
Tack! Ibland väljer man en bild som är fördelaktig :-) Finns en hel del rost, bytte bakskärmarna 1995, annars är allt orginal.
Fick ihop blockhalvorna nu i helgen för min reservmotor. Tanken är att det ska trimmas lite. Följer med stor entusiasm PPRMickes tråd om 1600-motor. Blocket är i bra skick (enligt en gammal vw-mek som har inspekterat). Finns såklart inga garantier, om jag hade bott granne med en firma som kan arborra hade jag förmodligen gjort det, nu blev det inte så.
Har bytt alla lager, sett till att stakarna väger lika, allt rullar fint.
Har satt in en CB2280 samt rakskuret kamdrev, overkill såklart, men kul att pröva på! Ångrar att jag inte köpte lyftare som väger mindre, köpte standard som väger 102g, suck....(orginalen skulle ha varit bättre...).
Använder permatex (som de flesta av er säkert ser), känns som om man googlar om tips och får mer tips än man behöver, nåväl, bör ju fungera bra enligt de flesta.
Montera först med fördelaren ute, kom sedan på andra tankar och valde att ha den monterat och i position enligt verkstadsboken. Lite struligt att få lagret närmast remskivan på plats, vet inte hur jag gjorde, helt plötsligt blev allt stumt.
Har nu mätt volymen i förbränningskammaren, för första gången.
Blev lite snål då man jämt behöver köpa ett verktyg så fort man ska göra något, antar att ni som läser känner igen sig?
Finns säkert billigare kit men dett är ett exempel, kost 69 EUR +frakt: https://www.csp-shop.com/en/tools/combu … 7222a.html
Blev lite snål så jag tänkte att det kan inte vara så svårt att hitta ett billigare sätt.
Fräste ur en cirkel ur en gammal bit plexglas som låg i skräpade, använde en dremel. Gick OK.
Sedan så köpte jag denna spruta https://medistore.se/product/enteral-sp … it-100ml/, kostar 29 kr.
Nåväl, har nu kontrollmätt ett antal ggr och mina std dp toppar från CSP i Hyllinge mäter 52cc, kan det stämma?
Mätte även vändhöjd (deck height) och fick fram 1.46 mm, är dock inte helt tillfreds med mätningen, har dessutom bara mätt på ena sidan.
Men..
Summa summarum ger det mig ett statiskt komp på ca. 7.8:1, vilket enligt PPRMicke är lite lågt om man vill få lite fart på motorn, och det vill man ju!
Diameter: 87 mm
Stroke: 69 mm
Combustion chamber volume: 52 ccm
Deck height: 1.46 mm
Enligt ACN så tycker de att CB 2280 fungerar bäst med ett komp på 8.25-8.4:1.
Så, det känns ju rätt att försöka höja kompet, frågan är hur, några tips? Skulle kunna minska vändhöjd till 1mm, men är det bra? Det ger mig dessutom inte kompet ovan, strax över 8:1, så det räcker inte.
Motorn börjar ta form. Innan jag köper dubbla fajs vill jag får den uppstartad. Börjar bli lite nervöst, dessutom, vad ska jag göra nästa vinter? 
8 2022-04-27 16:57:56 Senaste redigerad av joni6851 (2022-04-27 17:06:09)
Blev dock inte helt nöjd med positionen av drivaxeln. Det är och förblir ett olöst mysterium för mig.
Kollade om vakuumklockan fungerade, och den var såklart trasig. Köpa reservdel visade sig vara svårt till min 113905205AL, klockan är en "461" hittas på wvnos för 200$, nej tack! Hade dock väldigt tur, långt ner i google sök hittade jag en annons på grekiska, typ blocket fast på grekiska. Kontaktade annonsören och engelska fungerade, tur för jag kan inte grekiska. Han ville ha 25€, done deal! Kom med posten idag, NOS, man vill helst inre använda den, men vad göra?
Kul att se fler motorbyggen. Hur går det, uppstartad, högre komp?
Väntar på fortsättning.
bye:
Det börjar närma sig! Vill se att bygget startar och går fint innan jag lägger ner mer pengar :-)
Blev dock inte helt nöjd med positionen av drivaxeln. Det är och förblir ett olöst mysterium för mig.
Det ser helt rätt ut (VAG handboken kanske är lite otydlig här, men..)
joni6851 skrev:Blev dock inte helt nöjd med positionen av drivaxeln. Det är och förblir ett olöst mysterium för mig.
Det ser helt rätt ut (VAG handboken kanske är lite otydlig här, men..)
Tackar! Med min fördelare (som jag tror är orginal 113 905 205 AL) tycks rotorn peka mot 1:an för TDC.
Nya däck Michelin X 155 R15 och renoverade fälgar (L091)!
Motor installerad. Allt känns bra, har inte kört den så mycket med den känns stark, fin tomgång etc. Svarar bra på 4:an från 50 km/h.
Med lite extra muskelkraft, kaross skild från bottenplatta. Byggde en cart/dolly med 70x70 stolpar, tillräckligt stabilt. Gjorde på detta sätt för att komma åt ställen som behöver rostlagas.
17 2023-04-02 17:10:54 Senaste redigerad av joni6851 (2023-04-02 17:11:30)
Börjar med att ta bort rost och tunn plåt. Har bestämt mig för att lappa o laga istället för att byta hela kanalen. Rätt eller fel, så får det bli.
18 2023-04-04 08:13:55 Senaste redigerad av Junte (2023-04-04 08:17:32)
fråga mig om rost (jag har gjort en 1302:a!!)
fint projekt, perfekt för vinterkörning!
it would burn off both of your ears . . . "
fråga mig om rost (jag har gjort en 1302:a!!)
![]()
fint projekt, perfekt för vinterkörning!
Tackar! Ju mer man letar desto mer rost finner man, har slutat bli besviken :-)
Lappade o lagade för höger värmekanal, otroligt mycket jobb och väldigt tidsödande (men lärorikt). För vänster sida byter jag till en ny kanal....
Har du haft stag i dörrhålet när du bytt tröskel?
Annars är det lätt att karossen ändrar form och att inte dörrhålet längre har rätt kryssmått.
Har du haft stag i dörrhålet när du bytt tröskel?
Annars är det lätt att karossen ändrar form och att inte dörrhålet längre har rätt kryssmått.
Tack som frågar!
Nej det har jag inte, har dock tagit mått samt sågat till lister med samma längd som tröskel etc. Byter en sida i taget. Tänkte bara fästa tröskeln i några få punkter för att sedan svetsa allt när den sitter på bottenplattan. Lär bli lite att rikta men den går ju att dra ihop/isär.
Std lyftare från kartong, skiljer en hel del i utförande och vikt, 4g.

