Hallå.
Jag har byggt ett antal motorer och brukat få det att lira hyfsat bra, så jag har koll på det mesta i en typ1 motor. Förutom det jävla fördelardrevet
Jag tycker jag läser på och monterar det rätt enl mina böcker, Google osv. Endå så kommer det ett halvt varv fel ibland
Der är säkert jag som blandar ihop TDC på 1 & 3? Även om jag tycker att jag tänker...
På min 1835 i ghian har jag kört med drevet fel i 7-8år nu, det funkar bra endå. Bara man vet om det
Men nu ska jag byta fördelare så då kan jag ju likabra fiska upp drevet oxå och montera det rätt. Jag köpte ett verktyg till drevet för några år sen. Tipsen med att tälja träpinnar och lagom spetsiga skruvmejslar var inte ens nära...
Nu behöver jag hjälp så jag tänker rätt det det förbannade drevet...
om jag bara vrider motorn tilll TDC på renskivan så borde jag väl bara kunna lyfta upp och vrida drevet ett halvt varv, oavsett om det är TDC för ett eller tre? Eftersom det sitter exakt ett halvt varv fel nu, eller?
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
men kör med vevaxel givare och kam givare så jag vrider bara tills det blir rätt