1

Hallå.
Jag har byggt ett antal motorer och brukat få det att lira hyfsat bra, så jag har koll på det mesta i en typ1 motor. Förutom det jävla fördelardrevet  ICQ/ah  ICQ/bn
Jag tycker jag läser på och monterar det rätt enl mina böcker, Google osv. Endå så kommer det ett halvt varv fel ibland  ICQ/be  Der är säkert jag som blandar ihop TDC på 1 & 3? Även om jag tycker att jag tänker...

På min 1835 i ghian har jag kört med drevet fel i 7-8år nu, det funkar bra endå. Bara man vet om det  ICQ/bs   Men nu ska jag byta fördelare så då kan jag ju likabra fiska upp drevet oxå och montera det rätt. Jag köpte ett verktyg till drevet för några år sen. Tipsen med att tälja träpinnar och lagom spetsiga skruvmejslar var inte ens nära...

Nu behöver jag hjälp så jag tänker rätt det det förbannade drevet...
om jag bara vrider motorn tilll TDC på renskivan så borde jag väl bara kunna lyfta upp och vrida drevet ett halvt varv, oavsett om det är TDC för ett eller tre? Eftersom det sitter exakt ett halvt varv fel nu, eller?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

lasslo skrev:

Hallå.
Jag har byggt ett antal motorer och brukat få det att lira hyfsat bra, så jag har koll på det mesta i en typ1 motor. Förutom det jävla fördelardrevet  ICQ/ah  ICQ/bn
Jag tycker jag läser på och monterar det rätt enl mina böcker, Google osv. Endå så kommer det ett halvt varv fel ibland  ICQ/be  Der är säkert jag som blandar ihop TDC på 1 & 3? Även om jag tycker att jag tänker...

På min 1835 i ghian har jag kört med drevet fel i 7-8år nu, det funkar bra endå. Bara man vet om det  ICQ/bs   Men nu ska jag byta fördelare så då kan jag ju likabra fiska upp drevet oxå och montera det rätt. Jag köpte ett verktyg till drevet för några år sen. Tipsen med att tälja träpinnar och lagom spetsiga skruvmejslar var inte ens nära...

Nu behöver jag hjälp så jag tänker rätt det det förbannade drevet...
om jag bara vrider motorn tilll TDC på renskivan så borde jag väl bara kunna lyfta upp och vrida drevet ett halvt varv, oavsett om det är TDC för ett eller tre? Eftersom det sitter exakt ett halvt varv fel nu, eller?

Ja på din fråga Det är bara att lyfta
Men det kan gå trögt om shimsen fastnar i axelen ( har man otur går dom av)
Men kan du inte bara flytta drivningen på din fördelare Skulle tro den står 180 grader fel ( typ 3 s infästning på fördelare 180 grader fel mot typ1)
Då får man lossa fjärden som håller sprinten i drivningen o pilla ur den o vrida drivningen halvt varv
90% av eftermarknad på fördelare har typ3 på drivningen ( något som kina manen inte har fattat det finns två sätt att sätta dom)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Vrider du motorn till TDC på remskivan så är det antingen 1 eller 3 som står i tändläge. Kolla att båda ventilerna är stängda på 1 så blir det rätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

För att inte göra misstaget börjar jag först med att montera fördelardrivning och en fördelare som första deli blocket. Därefter vevaxel och kamaxel.

5

Det finns en anledning till att många gör som Kjell…var försiktig när du lyfter så att inte brickan/brickorna hamnar snett eller rent av faller ned i sumpen…de kan justeras med skruvmejsel om du drar upp drevet helt…drevet ska ”vridas ned” på plats - ta det varligt då mässingsdrevet på veven är rätt mjukt… TDC när cyl 1 är stängd och avgasventilen på cyl 2 börjar lyfta…

6

Blev lite orolig att jag gjort fel efter helgens klåpande med min motor, och visst fan gjorde jag också fel. Vad värre är att jag inte lyckas få det rätt. Har försökt 4-5 ggr, men antingen kommer drevet kl 11, eller kl 1 (om ni tänker er hur det ska vara enligt böckerna, om man tittar i hålet). Misstänker att ngt annat blev fel när jag satte ihop blocket. Eller kan drevet vara skadad så det inte glider in rätt för kl 12-läget?

/Johan

7

joni6851 skrev:

Blev lite orolig att jag gjort fel efter helgens klåpande med min motor, och visst fan gjorde jag också fel. Vad värre är att jag inte lyckas få det rätt. Har försökt 4-5 ggr, men antingen kommer drevet kl 11, eller kl 1 (om ni tänker er hur det ska vara enligt böckerna, om man tittar i hålet). Misstänker att ngt annat blev fel när jag satte ihop blocket. Eller kan drevet vara skadad så det inte glider in rätt för kl 12-läget?

Får samma resultat  ICQ/ag  men kör med vevaxel givare och kam givare så jag vrider bara tills det blir rätt

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

8 Senaste redigerad av nwiderlund (2022-01-07 23:30:27)

Kolla denna video från parussi på ämnet.

https://youtu.be/Hr5x--HwexA

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

9

nwiderlund skrev:

Tack!
Gjorde ett verktyg av ett tändstift och fick bekräftat att tdc är rätt makerat på min CSP remskiva.

/Johan

10

joni6851 skrev:
nwiderlund skrev:

Tack!
Gjorde ett verktyg av ett tändstift och fick bekräftat att tdc är rätt makerat på min CSP remskiva.

Grymt.  Svetsa du ihop det?

11 Senaste redigerad av joni6851 (2022-04-10 06:04:42)

Blir snart galen.
Har gått igen allt minst 10ggr och jag förstår inte varför mitt bygge inte blir som i Bentley manualen när det kommer till markeringen på fördelaren. Kan det se ut såhär och ändå vara som orginal? Vet att det inte spelar så stor roll, men ändå. Det verkar som om min 113 905 205 AL pekar 90 grader fel, dvs cylinder 2. Har dock kollat flera gånger och har tdc på 1:an inställd. Eftersom jag har byggt motor från scratch, annan kam, raka drev, renoverad fördelare osv kan det ju vara många felkällor, men isåfall hittar jag den inte. Några tips?

Post's attachments

5D2D7062-F38A-4660-9C28-26B904653A39.jpeg, 36.75 kb, 240 x 320
5D2D7062-F38A-4660-9C28-26B904653A39.jpeg 36.75 kb, 230 downloads since 2022-04-09 

/Johan

12 Senaste redigerad av PPRMicke (2022-04-09 18:42:23)

joni6851 skrev:

Blir snart galen.
Har gått igen allt minst 10ggr och jag förstår inte varför mitt bygge inte blir som i Haynes manualen när det kommer till markeringen på fördelaren. Kan det se ut såhär och ändå vara som orginal? Vet att det inte spelar så stor roll, men ändå. Det verkar som om min 113 905 205 AL pekar 90 grader fel, dvs cylinder 2. Har dock kollat flera gånger och har tdc på 1:an inställd. Eftersom jag har byggt motor från scratch, annan kam, raka drev, renoverad fördelare osv kan det ju vara många felkällor, men isåfall hittar jag den inte. Några tips?

Fördelar axelen sitter 3 kuggar fel ( man kan flytta den men det funkar ändå)
Men varför sätter du inte 1ans kabel på 2ans plats sen fortsätter med resten av kablarna ett steg bakåt så är det löst
Nästa gång du plockar ihop sätter man dit fördelaren på rätt plats så man det rätt
Ps har du shimsat soppa pumpen i rätt höjd skulle tro den kommer pumpa för högt tryck som den sitter i dag( Ser ut som en billig kina pump) Även detta står inte i den boken som används  ( är 5 skiftnycklar på det jobbet)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

PPRMicke skrev:
joni6851 skrev:

Blir snart galen.
Har gått igen allt minst 10ggr och jag förstår inte varför mitt bygge inte blir som i Haynes manualen när det kommer till markeringen på fördelaren. Kan det se ut såhär och ändå vara som orginal? Vet att det inte spelar så stor roll, men ändå. Det verkar som om min 113 905 205 AL pekar 90 grader fel, dvs cylinder 2. Har dock kollat flera gånger och har tdc på 1:an inställd. Eftersom jag har byggt motor från scratch, annan kam, raka drev, renoverad fördelare osv kan det ju vara många felkällor, men isåfall hittar jag den inte. Några tips?

Men varför sätter du inte 1ans kabel på 2ans plats sen fortsätter med resten av kablarna ett steg bakåt så är det löst
Nästa gång du plockar ihop sätter man dit fördelaren på rätt plats så man det rätt
Ps har du shimsat soppa pumpen i rätt höjd skulle tro den kommer pumpa för högt tryck som den sitter i dag( Ser ut som en billig kina pump) Även detta står inte i den boken som används  ( är 5 skiftnycklar på det jobbet)
/// Micke

Tack för svar Micke! Men om jag flyttar drevet 3 kuggar så kommer det inte att se ut som in manualen (dvs spåret i linje med remskivan).  Menar du att raka kamdrev, annan kam (cb2280) osv påverkar det hela så att positionen för fördelaraxel inte länge kan hållas som std? Man vill ju veta liksom :-) Sedan kan jag ju göra som du beskriver, dvs flytta kablarna, men man vill ju vera orsaken :-) /Johan

/Johan

14 Senaste redigerad av PPRMicke (2022-04-10 09:35:06)

joni6851 skrev:
PPRMicke skrev:
joni6851 skrev:

Blir snart galen.

/// Micke

Tack för svar Micke! Men om jag flyttar drevet 3 kuggar så kommer det inte att se ut som in manualen (dvs spåret i linje med remskivan).  Menar du att raka kamdrev, annan kam (cb2280) osv påverkar det hela så att positionen för fördelaraxel inte länge kan hållas som std? Man vill ju veta liksom :-) Sedan kan jag ju göra som du beskriver, dvs flytta kablarna, men man vill ju vera orsaken :-) /Johan

Om du lyfter upp agrigat axlenen ur hålet så ser du att dom kuggana är vinklade Och spåret skall vara rakt mot blocket sen när man sätter dit fördelaren skall rotorn peka mot bakre soppapumps pinskruven 
Det kan vara även fördelaren som det sitter fel i så det pekar fel men det är ingen undergång på jorden ändra kablana bara så funkar det
Har du fått ner aggrigat axelen hela vägen i bott mot shimsen
Det som det även kan vara är vevaxeldrevet i mässing som är skadat
Lägger med en länk på en bok som är något bättre än en med skiftnycklar http://vwfiv.se/rephandbok.htm avdelning 2motor bild nr51 och 52 drevet som jag snackar om är på bild 48 och detalj nr 6
Dom lättaste sätten att ta reda på vad som är fel är att riva isär ta foto o ta del för del till man hittar vad som man har gjort fel eller vad som har hänt Så måste man göra det så man gör när man har rasat en maskin eller när ett flygplan har ramlat ned för att konstatera vad som är felet är mot verkstads boken ( fabriks manualen)
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

Vwbug1973 skrev:
joni6851 skrev:
nwiderlund skrev:

Tack!

Grymt.  Svetsa du ihop det?

Hej!
Demolerade ett gammalt stift och drog igen om en bult. Sedan in med "stiftet" och så rotera remskivan medurs försiktigt (!) tills det tar i, markera på remskiva, sedan rotera remskiva moturs tills det tar stopp. Markera position på remskiva, mellan markering 1 o 2 finns TDC.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=233078

/Johan