snyggt..
Hoppas man får se bussen live på Buss-fest Öland i sommar.
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » schwartz's Earlybay -69
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
snyggt..
Hoppas man får se bussen live på Buss-fest Öland i sommar.
så läcker buss å snyggt jobbat 
Eloge till dig som jobbat på så bra med bussen. Väldigt imponerad av att plywood panelerna blev så bra med bets. Är skivorna impregnerade/härdade eller har du betsat dem på baksidan också? Tror nämligen att det blir ett plagiat på detta
(kändes bättre än att betala 4 - 5000:- på westfalia berlin paneler via ex paruzzi). Fortsatt lycka med bussen!!
Buss-fest låter kul, det får jag kolla upp! Förhoppningsvis släpper pandemin lite till sommaren...
Det är helt vanlig furuplywood från närmaste bygghandel. Har bara betsat den synliga sidan med Herdins lackbets
Kör på!
Dags för en update!
Notcharna i dörrarna färdigställdes. Har kittats, målats och hålrumsbehandlats efter montering. 
Sen var det dags för en golvmatta, köpte kokosborst på löpmeter och mallade av brorsans originalmatta 

Byggde högtalarkonsoler och installerade 5.25” som framsystem. Syns i princip inte om man inte vet att de sitter där

Sen fick jag äntligen mina dörrpaneler efter lång väntan, beställdes från Turkiet eftersom jag inte har hittat ett helt set i denna färgen någon annanstans. 
Sen tog det 1 månad att få en påse med clips från UK, så har tappat rätt mycket tempo på ren väntan. Tur för mig att vädret har varit kass ändå...
Blev iallafall en premiärcamp på Kristi himmelfärdshelgen vid Läckö slott
Bytte drivrem och oljefilter inför säsongen innan. Bussen blev väl lite tystare med all inredning, men den är fortf högljudd 

Nu senast har jag ljuddämpat främre hjulhusen. Allt utom golvet är dämpat med Silent Coat nu...
När stolarna ändå var ur passade jag på att pyssla till mattor i samma vända. 
Och såhär ser det ut, blev ett rejält lyft! Tänkte addera lite småsaker efterhand, men nu är den turnkey och redo för vägarna!
Har beställt en SaveMyBug-sticka oxå för att jämföra med min oljetempmätare, bör dyka upp ganska snart.
Är det där en Kombi från början? Dvs utan innertak i tyg? Fin buss du har.
Tack! Det vet jag inte, den va tom när jag köpte den
Typskylten säger 2210. Om jag har kollat rätt så innebär det: micro bus 7/8/9 seater, sliding door right, LHD och färgen har varit Montanaröd med inredningskod 33, leatherette hellgrau-mittelgrau.
Säsongen börjar lida mot sitt slut, vilket betyder att man kan börjar ladda lite inför vintern! Har inte gjort supermycket med bussen i år mer än att köra, men det händer lite grejer ändå…
Fick tag i ett original lamellfönster som monterades i skjutdörren, riktigt nice uppgradering!
Sen blev jag stående på motorvägen 2 avfarter hemifrån, bilen bara stendog utan varken hostning eller ryck. Tänkte först att det kanske var soppatorsk, men fick inte igång den trots ny bensin, så den fick bogseras hem. Väl hemma visade det sig att fjädern till brytarspetsen hade gått av
Hur?? 400mil gammal brytarspets av märket Beru. Bytte den och köpte två extra att ha i bilen… 
På semestern blev det en trip till Öland och bussfest. Väl på Öland tyckte vi att det var nåt skumt ljud från motorn, visade sig vara lagren till generatorn. Som tur är har vi bra garage och en del reservdelar där, så motorn plockades ur och en frisk generator monterades. 
Campet på bussfest med pappas single cab -67. Den var till salu då, men intresset var svagt (obefintligt..?)

I slutet på augusti skulle vi på bröllop i Värmland, toppenväder väntade så vi tog bussen! Åkte två mil motorväg till Lilla edet och blev invinkad på flygande besiktning
Inspektören hade synpunkter på frigång i hjulhusen fram vid fullt rattutslag och att vindrutespolningen inte fungerade. Sen fick jag föreläggande om besiktning, en klapp på axeln och fick åka vidare
Besiktning gjordes UA i September med justerat styrutslag och spolningen behövs inte på en så gammal bil (funkar om man pumpar upp behållaren, vilken toppenlösning… )

Sen till vinterplanerna, först ut är lådbyte till en typ 1 AT-låda! Har tröttnat på att ligga på 3200rpm vid långkörning, upp till 3000rpm går det rätt fint men sen blir det nån resonans i bilen. AT-lådan har ~19% längre utväxling på 4an, vilket tillsammans med mina 7% för små bakdäck borde bli ganska lagom. Hade varit najs att kunna ligga i 85-90km/h utan att det dånar för mycket
Får se när jag drar igång det jobbet, planerar att bygga nytt garage med vettig takhöjd senare i höst, så man kanske inte ska riva bussen riktigt än

Hoppas att det blir några mil till om vädret tillåter innan Oktober är slut 
Kan verkligen rekommendera bubbla låda. Kör också en AT låda i bussen. Gött att kunna köra motorväg utan problem 
Tjänare Tror jag mötte dig i dag mellan Nol o Nödinge på lokalvägen
Bilen såg trevlig ut
/// Micke
@Johannes, låter lovande! Tänkte köpa medbringare för att behålla bussens axlar, för övrigt verkar det relativt basic att byta lådan 
@Micke, det stämmer! Åkte till återvinningen i Bohus, men du åkte inget gammalt säg? Isf missade jag det 
@Johannes, låter lovande! Tänkte köpa medbringare för att behålla bussens axlar, för övrigt verkar det relativt basic att byta lådan
@Micke, det stämmer! Åkte till återvinningen i Bohus, men du åkte inget gammalt säg? Isf missade jag det
Nä det var inget gammalt då Hade varit ute å åkt mk1 golf som går över hela vägen (e45) på fullt påslag
Så det var en vit golf kompi ( var så snäll o väntade ut dig vid busshålplatsen i södra Nol Så jag kunde se bilen
)
/// M
Jag kör med bussens axlar och inre drivknutar från bubbla. Passar rakt av och om man kör sänkt (Vilket vi gör) så räcker längden också. Byggde eget främre fäste, Kan ta en bild om du vill. Förlängde vxlföraren 17mm. Hör av dig på Messenger om du vill se mer bilder 
Kan du inte lägga upp lite bilder och tipps på ditt recept i How-to's länken om hur du gjort.. det kunde va kul... Mvh Lasse
Jag kör med bussens axlar och inre drivknutar från bubbla. Passar rakt av och om man kör sänkt (Vilket vi gör) så räcker längden också. Byggde eget främre fäste, Kan ta en bild om du vill. Förlängde vxlföraren 17mm. Hör av dig på Messenger om du vill se mer bilder
Kan du inte lägga upp lite bilder och tipps på ditt recept i How-to's länken om hur du gjort.. det kunde va kul... Mvh Lasse
Johannes skrev:Jag kör med bussens axlar och inre drivknutar från bubbla. Passar rakt av och om man kör sänkt (Vilket vi gör) så räcker längden också. Byggde eget främre fäste, Kan ta en bild om du vill. Förlängde vxlföraren 17mm. Hör av dig på Messenger om du vill se mer bilder
Jo de borde jag kanske göra...

Vinterprojekten lyser med sin frånvaro, håller på att bygga garage och inväntar att kunna flytta in bussen där i början av 2022.
Men, förra helgen fyndade jag på marketplace. Hämtade en Legacy -97, med EJ22 gen1 och manuell låda
Äntligen hittade jag en som inte stog 40+ mil hemifrån. 
Motor, låda och elhärva plockades ur samma helg, nu kan pusslandet sakteliga börja (först ut är elhärvan). Tanken är att börja med Subarukonverteringen vid sidan av, och skulle man inte hinna färdigt till våren så får bussen fortsätta rulla med luftkyld 1600. 
Ett annat lite mindre vinterprojekt är att shave:a panelen. 
Svetsade igen de avlånga hålen på sidorna och några andra onödiga hål. Har spacklat och slipat en del och det börjar närma sig lack. Panelen var i ganska taskigt skick runt stereon efter att någon tidigare i bilens liv hade våldat in en 1-din radio, tillsnyggat nu och stereon får flytta fram är tanken. 
Tänker du använda subaru låda eller?
Om du har en växellåda med hög och låg växel är man tvungen att göra en låsning av det. Liten svarva hylsa., Sen beroende på växellådan kan man behöva byta ut mellandel av lådan vet inte riktigt vilken årsmodell..
Kommer du slakta ner original motor härvan? Är tydligen inte så svårt på 2,2 maskinen.. slitstarka maskiner... 
Det blir Typ1-låda med adapter till att börja med, sparar Subarulådan som bra-att-ha om man skulle få feeling och regga den som ombyggt fordon någon gång. Såg inget om låg/högväxel i bilen, men får dubbelkolla det.
Ja det blir original styrsystem, är förhoppningsvis inga större konstigheter, men det är mycket som ska städas osv.
Tanken är plug-n-play installation så att bilen är fortsatt är kompatibel med 1600-maskin.
Vet att det finns en beskrivning på nätet hur minska original härvan...skrev ut för flertalet år sedan... annars kan boxer klang I Tyskland fixa det.
Har du renoverat vw lådan? 135 hk e ju lite fler än originalet....
Ev behövs en pulsgivare för att få sprutet att lira...
Precis, har börjat läsa på lite om det, många kablar är det
Lådan är helt orörd, en EJ22 verkar lämna runt 185Nm. Vet inte om det är ett problem eller ej, får väl testa 
Vill du göra enkelt är de
Hallgivare och tps spjällgivare
4 tändspolar
4 spridare
Ev. Temp givare. Olje temp m.m
Maxxecu mini för 6 tusen.Klart.
fast sen måste detta väl mappas av någon som kan detta...
och den mappen är väl med just det bränslet??
oxå klart av sig själv??
eller lär sig sprutet detta själv??
Man får lite lätt huvudbry av kabelhärvan
Japanerna har integrerat hela motorstyr i bilens främre elhärva och såhär ser det ut med borttagen eltejp, robotslang etc. Observera att det redan har börjats rensa lite smått när bilden togs…
Några timmar senare ser det ut såhär, endast kablar relaterade till motorstyrning kvar. Ska snyggas till ytterligare när layouten är bestämd och provstarten är avklarad. 
Det är egentligen inte så mycket som behöver kopplas in ”externt”, i kort är det typ:
- +15
- +30
- jord x2
- bränslepump
- CE-lampa
- hastighetssignal
- varvtalssignal
- startmotorswitch
Immo behålls med tillhörande tändningslås och nyckel, perfekt stöldskydd.
Det där har jag framför mig! Har en legacy till mitt kommande bygge!
Ringer dig när det är dags för kabelhärvan
Kommer att följa din tråd lite extra pga av detta 
Kommer bli bra med en subaru spis! Dom går fint o är driftsäkra! 
Dags för en update! Har varit mycket fokus på att få garaget inflyttningsbart senaste veckorna, men nu har jag fått slutbesked 
Fick leverans med ett gäng konverteringsdelar från Tyskland. Kopplingen är en 215mm busskoppling som ska vara den största som ryms i en orörd Typ1-låda.
Sen fick bussen byta plats till det nya garaget, äntligen ordentligt med plats! 
Motor och låda plockades ur som ett paket, supersmidigt 

Busslådan jiggades upp med delningsplanet som referens för att kunna bygga ett nytt främre fäste till Typ1-lådan. 
Typ1-lådan på plats, har läst lite olika trådar om byten till bubblalåda, men det har inte framgått att det skiljer i höjd mellan växelförarstång och motorposition. Så lådan höjdes 45mm i jiggen och bygge av främre fäste kan påbörjas.
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » schwartz's Earlybay -69
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.