michaelth: Färg och rostning blir det
Våtslip och rubbing är bra att få färgen att matcha.
Sten: Haha, har aldrig tänkt den som en robot. Men du har rätt, det är lite gammelrobot över den 
------

Nu har jag äntligen kommit igång på riktigt med 56-pickupen. En god vän som ligger bakom ett trevligt barndoorbygge här på forumet för många år sedan, har erbjudit sig att komma förbi för att bistå lite goda råd innan jag sätter kapen i ramen. Tills dess han får tid att komma över, värmer jag upp med att fixa lite andra saker under tiden.

Jag hade äran att få tag i motorluckan från just min bil, av en ren slump av 25hpman. Den har likt luckan på bubblan även den misshandlats en del. Någon har sågat av sprintarna i gångjärnen, och krökt den rätt rejält.
Det blev att börja med att rensa den från lucklås och bromsljus (försänkta krysskruvar som suttit på ett vrak i skogen är inte bara att skruva ur rakt upp och ned), och sedan börja rikta. Lucklåset gick att få liv i med lite smörja. Men gångjärnen kommer att "kräva sin man". Jag ska försöka borra och pressa ur sprintarna. Om det skiter sig får jag kapa upp ett spår och böja upp dem så de ramlar ur.

Jag lät pedalstället sitta kvar under blästringen, så att hålen i golvet skulle täppa för blästerstrålen att nå in i kupén. Nu blev det dags att plocka ur. Och det var samma historia här, allt var duktigt krokigt, sönderdraget och ihoprostat. Handbromsspaken fick jag såga loss med tigersåg underifrån. Det var helt omöjligt att kunna slå ur sprinten. Men det gjorde inte så mycket, för spaken är ändå sönderbruten och förstörd. Råkade såga lite i golvet, men det är lätt att svetsa igen.

Den undre delen av bromspedalen har någon roat sig med att deformera. Gick att rikta med handslägga och rörtång i skruvstädet. Även gaspedalen var krokig, men gick utan problem att rikta.

Dags att plocka loss lastluckan, som bara den är kors i taket att den ens existerade. De är ju inte direkt fantastiskt lätta att få tag i.

Klassikern att svetsa fast muttrar funkar kanon, bara man kan tricket att mata på rejält direkt från start så det blir en smälta i botten som håller.

Det är faktiskt helt otroligt vilket skick alla dörrar och luckor är i för att vara ett skogsvrak. Alla har sina yttre falsar kvar. Lastluckan har en del hål i de inre profilerna, men mest i ovankant eftersom bilen legat upp och ned.. Men jag tänker faktiskt nöja mig med att bara svetsa fast en bit fals som har släppt. Det är bättre att fokusera på att gå vidare med chassi och andra viktiga saker för att få bilen att fungera. Luckan är nu i fullgott skick för att kunna användas på bilen. Om jag vill laga den helt och hållet, kan jag plocka av den i efterhand när bilen är körbar och fixa. Bättre att ta det då, än att lägga en massa timmar och köra fast på den nu. För nu när den är bortmonterad från bilen, kommer såklart nya skruvar att användas när den ska på plats igen. Då blir det enkelt att plocka av vid behov.
För att jag ska få den här bilen på banan, kommer det här tänket att få genomsyra hela projektet. Karossen ska såklart lagas och svetsas klart innan den kommer ut på vägarna. Men luckor och andra detaljer man kan förbättra i efterhand, tänker jag inte lägga mer energi på nu än nödvändigt. För nog är det bättre att ha en fungerande bil utan bakre stötfångare och med rosthål i lastluckan, än en halvfärdig bil där allt är tipp topp men man inte hinner göra färdigt. Jag har gott om energi, driv och kunskaper för att få liv i denna. Tyvärr är det tiden som är lite begränsad, i och med att jag har en hel gård och husrenovering att hålla igång. Då får man lägga upp en strategi man vet är möjlig att arbeta efter.

Så småningom kommer ett betonggolv gjutas som kronan på verket.

man kan bara bli imponerad av att någon har mod att ta tag i ett sådant projekt. Grymt jobbat