1,401 Senaste redigerad av Michos Miche (2021-11-14 23:53:35)

michaelth: Färg och rostning blir det ICQ/ab Våtslip och rubbing är bra att få färgen att matcha.

Sten: Haha, har aldrig tänkt den som en robot. Men du har rätt, det är lite gammelrobot över den ICQ/ab

------

https://i.imgur.com/ODbxgVl.jpg

https://i.imgur.com/zlpovFC.jpg

Nu har jag äntligen kommit igång på riktigt med 56-pickupen. En god vän som ligger bakom ett trevligt barndoorbygge här på forumet för många år sedan, har erbjudit sig att komma förbi för att bistå lite goda råd innan jag sätter kapen i ramen. Tills dess han får tid att komma över, värmer jag upp med att fixa lite andra saker under tiden.

https://i.imgur.com/E0hWCFX.jpg

https://i.imgur.com/vPIAqAM.jpg

https://i.imgur.com/O2GWZLZ.jpg

https://i.imgur.com/4b6tYYa.jpg

https://i.imgur.com/xueiBEV.jpg

Jag hade äran att få tag i motorluckan från just min bil, av en ren slump av 25hpman. Den har likt luckan på bubblan även den misshandlats en del. Någon har sågat av sprintarna i gångjärnen, och krökt den rätt rejält.
Det blev att börja med att rensa den från lucklås och bromsljus (försänkta krysskruvar som suttit på ett vrak i skogen är inte bara att skruva ur rakt upp och ned), och sedan börja rikta. Lucklåset gick att få liv i med lite smörja. Men gångjärnen kommer att "kräva sin man". Jag ska försöka borra och pressa ur sprintarna. Om det skiter sig får jag kapa upp ett spår och böja upp dem så de ramlar ur.

https://i.imgur.com/QbFVZcs.jpg

https://i.imgur.com/vB0Uott.jpg

https://i.imgur.com/HAjgBLw.jpg

Jag lät pedalstället sitta kvar under blästringen, så att hålen i golvet skulle täppa för blästerstrålen att nå in i kupén. Nu blev det dags att plocka ur. Och det var samma historia här, allt var duktigt krokigt, sönderdraget och ihoprostat. Handbromsspaken fick jag såga loss med tigersåg underifrån. Det var helt omöjligt att kunna slå ur sprinten. Men det gjorde inte så mycket, för spaken är ändå sönderbruten och förstörd. Råkade såga lite i golvet, men det är lätt att svetsa igen.

https://i.imgur.com/8kMQe3s.jpg

https://i.imgur.com/23pegJb.jpg

Den undre delen av bromspedalen har någon roat sig med att deformera. Gick att rikta med handslägga och rörtång i skruvstädet. Även gaspedalen var krokig, men gick utan problem att rikta.

https://i.imgur.com/VKu2ZCc.jpg

Dags att plocka loss lastluckan, som bara den är kors i taket att den ens existerade. De är ju inte direkt fantastiskt lätta att få tag i.

https://i.imgur.com/FwGtSb7.jpg

Klassikern att svetsa fast muttrar funkar kanon, bara man kan tricket att mata på rejält direkt från start så det blir en smälta i botten som håller.

https://i.imgur.com/daVAl74.jpg

https://i.imgur.com/7KVReCb.jpg

https://i.imgur.com/uoeDgu2.jpg

https://i.imgur.com/07vVyFE.jpg

https://i.imgur.com/sodYbdn.jpg

https://i.imgur.com/BGlr5gt.jpg

Det är faktiskt helt otroligt vilket skick alla dörrar och luckor är i för att vara ett skogsvrak. Alla har sina yttre falsar kvar. Lastluckan har en del hål i de inre profilerna, men mest i ovankant eftersom bilen legat upp och ned.. Men jag tänker faktiskt nöja mig med att bara svetsa fast en bit fals som har släppt. Det är bättre att fokusera på att gå vidare med chassi och andra viktiga saker för att få bilen att fungera. Luckan är nu i fullgott skick för att kunna användas på bilen. Om jag vill laga den helt och hållet, kan jag plocka av den i efterhand när bilen är körbar och fixa. Bättre att ta det då, än att lägga en massa timmar och köra fast på den nu. För nu när den är bortmonterad från bilen, kommer såklart nya skruvar att användas när den ska på plats igen. Då blir det enkelt att plocka av vid behov.

För att jag ska få den här bilen på banan, kommer det här tänket att få genomsyra hela projektet. Karossen ska såklart lagas och svetsas klart innan den kommer ut på vägarna. Men luckor och andra detaljer man kan förbättra i efterhand, tänker jag inte lägga mer energi på nu än nödvändigt. För nog är det bättre att ha en fungerande bil utan bakre stötfångare och med rosthål i lastluckan, än en halvfärdig bil där allt är tipp topp men man inte hinner göra färdigt. Jag har gott om energi, driv och kunskaper för att få liv i denna. Tyvärr är det tiden som är lite begränsad, i och med att jag har en hel gård och husrenovering att hålla igång. Då får man lägga upp en strategi man vet är möjlig att arbeta efter.

1,402

Gillar ditt renoverings tänk!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,403

Härligt att du är igång igen, och motorluckan på bubblan vart ju pricken över i  ICQ/bq

1,404

Michos Miche skrev:

https://i.imgur.com/HAjgBLw.jpg


Knappar du ofta på skrivmaskinen när du hänger i Werksatt'n?
Skriver VW-Fanzines som du kopierar upp på stencil maskinen?  ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST

1,405 Senaste redigerad av Michos Miche (2021-11-15 23:58:50)

michaelth: Ja det fungerar bra för mig ICQ/ab

GB: Tack! Roligt att vara tillbaka på det riktiga forumet. Det blir inte av för mig att vara aktiv om jag inte har ett projekt igång. Mitt arbete till vardags tömmer en på lust att vara social och uppkopplad.

Löf: Haha, kul att du såg min fina Facit. Den har faktiskt använts på bil&buss lager back in the days för att skriva facklappar till hyllorna med. 40 år senare med ett nytt färgband används den till samma sak.

https://i.imgur.com/vWLmwMQ.jpg

Jag gör ett ryck emellanåt och tar någon timme och märker upp mitt förråd med förbrukningsmateriel. Det är roligt och inspirerande att vara i en lokal man trivs i, omgiven av föremål man tycker om att använda.

Bara för det kan vi göra en liten avstickare på mitt nyfunna intresse för Hazet. Jag fick förra året tag i en klassisk Assistent, som jag plockade ner i delar för rengöring, polering, reparation och omlackering där det krävdes.

https://i.imgur.com/AQY5xqq.jpg

https://i.imgur.com/8EX79Xb.jpg

https://i.imgur.com/i1Gw0NY.jpg

Efter den blev färdig, inhandlades även en 171.

https://i.imgur.com/PDIIVEy.jpg

https://i.imgur.com/CKluLln.jpg

I samma veva lastade jag min skrothög på baksidan på min baypickup, för att köra till metallåtervinningen. I denna skrothög hade jag bottendelen av en gammal industridammsugare som började brinna för fem år sedan.
Den har stått ute, och jag har bara kastat småskrot i den och tömt en gång om året. Men denna gång tänkte jag slänga även den. Just när jag lastat den på flaket, kom jag att tänka på att den var väldigt lik hazetblå. Efter en rengöring, kunde jag konstatera att färgerna är mer eller mindre identiska. Passande nog var jag ute efter en trevligare soptunna, och en med fäste för borste och skyffel. Sade någon bingo?

https://i.imgur.com/8Wjxyda.jpg

Såklart gick jag all in, och var tvungen att fixa hjulen så de såg ut som en äkta Hazetprodukt. Lämpligt nog kunde jag sno fälgbanor och centrum från denna sparkcykel, som passade utmärkt efter lite modifikation.

https://i.imgur.com/1ND65rQ.jpg

https://i.imgur.com/XyDD2ZM.jpg

https://i.imgur.com/vle7hi4.jpg

Att den hade rostat i botten gjorde ingenting. Det gav mig bara en bra anledning att lackera botten ljusgrå och gul, helt i enlighet med Hazets färgpalett. Spraymallarna skar och klippte jag som vanligt ut för hand. Efter att allt var sprayat och klart, gick det fint att våtslipa alla kanter och överdriven blankhet med 1000-papper. Efter det har jag vaxat hela vagnen med trassel och polish, för att få till en jämn och lagom sliten yta. Jag gillar när saker ser "fabriks" ut, och inte överdrivet blankt eller för mycket loggor och på fel ställen.

Synd att jag slängt överdelen, av den hade man kunnat använda ytterkanten för att klämma fast säcken på ett snyggare sätt. Men man kan inte få allt. Det sitter åtminstone en färgkodad säck i, alltid något. ICQ/ag

https://i.imgur.com/FpfrltC.jpg

https://i.imgur.com/mPhAKoF.jpg

Efter färdigställande, postade jag bilder på den tillsammans med de äkta vagnarna i en europeisk grupp för Hazet på facebook. Glatt satt jag och väntade på att någon skulle kommentera att de aldrig sett den, och att någon nördig tysk skulle börja bläddra i gamla kataloger och leta. Men ingen reagerade alls. Så jag lyckades väl lura de äkta nördarna att den har funnits, haha!


Nåväl, åter till ämnet.


https://i.imgur.com/NblWN5l.jpg

https://i.imgur.com/uGVtuE3.jpg

Ikväll skruvades lämmarna av, vilket även det var en process på två timmar. Svetsade fast en M12-mutter på varje stjärnskruv. Det började riktigt bra med att få loss vänster läm och bakre lämmen med endast en avdragen skruv. Höger sida gick däremot mycket sämre, fem av sex gick av. Men det är inte konstigt, för när den har legat upp och ned har höger sida legat lägst, med resultatet att det samlats mest vatten där.

https://i.imgur.com/SjofHRG.jpg

https://i.imgur.com/ToM2XRy.jpg

https://i.imgur.com/j02haOW.jpg

Samtliga lämmar är bra krokiga. Men det tänker jag låta dem förbli.

https://i.imgur.com/8qckaYf.jpg

I och med att bilen legat upp och ned, medför det lite konstiga rostskador som annars inte blir. Att laga lämmarna så de blir perfekta är bara att glömma. Jag tänker låta det vara som på bilden.

https://i.imgur.com/kkV2KdC.jpg

https://i.imgur.com/weKNAyJ.jpg

Två gångjärn har rostat av helt. Resterande är på god väg. Här kommer det bli några timmar för att få rätsida på dessa. Men det kommer det vara värt. De kommer att fällas upp och ned många gånger. Och dessutom fästa med nya fräscha skruvar som man ska kunna skruva i och ur efter behov. På sikt har jag även tänkt mig lösningar för att kunna hålla lämmarna uppe när de är halvfällda, om man behöver lasta något brett och på så vis få ett bredare flak. Och åtminstone baklämmen ska kunna demonteras helt utan verktyg, precis som på vilken modern släpvagn som helst. Men det får bli att fixa när bilen är up and running. Nu kör jag basic fungerande för att få bilen på banan.

https://i.imgur.com/gdkKxEW.jpg

En av hemligheterna med att få mina projekt att rulla, är att hela tiden göra något man känner att man mäktar med för stunden, istället för att sätta sig och gäspa med telefon i ett hörn eller ge upp för dagen. Även små saker måste fixas, och de fixar sig inte av sig själva. Efter att jag plockat av lämmarna och klockan slagit åtta i kväll, kände jag mig inte ett dugg sugen på att börja laga dem. Då tog jag istället tillfället i akt att fortsätta demontera saker som måste bort. Hur får man ur underdelen till fästet för värmevajrarna? Tänkte fråga här innan jag gör något dumt och bryter sönder. Det känns som honan av den vänstergängade delen ligger löst i röret, men den går inte att dra rakt ut.

1,406 Senaste redigerad av Löf (2021-11-16 13:30:46)

Om George Lucas hade sommarjobbat på Hazet i sin ungdom så kanske filmhistorien sett lite annorlunda ut...  ICQ/ag

Snygg fejk!

Post's attachments

R2H2.jpg, 269.99 kb, 624 x 600
R2H2.jpg 269.99 kb, 126 downloads since 2021-11-16 

Buy the ticket, take the ride... - HST

1,407

Såg min fejk assistent häromdagen i garaget...köpte för 50 kr för säkert 15 år sedan..... kanske skulle göra något ql med den...dvs inte med hazet märkning. . Men nästan ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,408 Senaste redigerad av Filimona (2021-11-16 17:45:24)

Löf skrev:

Om George Lucas hade sommarjobbat på Hazet i sin ungdom så kanske filmhistorien sett lite annorlunda ut...  ICQ/ag

Snygg fejk!

Då är väl nästa steg att göra en robotdammsugare av den.

1,409 Senaste redigerad av Michos Miche (2021-11-16 23:48:13)

Löf: Hahah, den var bra! Har jag inte ens tänkt på ICQ/ab

michaelth: Ja ta fram den och gör något roligt. Är den röd istället för blå?

Filimona: Haha, mitt fruntimmer gillar att pyssla med robotar. Får lägga det som förslag.

----

Ny dag, nya problem att lösa.

https://i.imgur.com/TRQXCyZ.jpg

https://i.imgur.com/4zphgJr.jpg

https://i.imgur.com/8cVjXu8.jpg

https://i.imgur.com/Doo5hYB.jpg

https://i.imgur.com/YJ6MP4H.jpg

Tyvärr visar det sig när jag börjat med lämmarna, att de är mycket sämre än jag trott från början. De är väldigt rostiga i profilerna, och väldigt krokiga. Jag bestämde mig snabbt för att fixa dem på en väldigt basic nivå. Om de ska fixas ordentligt, blir det i princip att byta allt. Så jag nöjer mig med att få gångjärnen att sitta ordentligt, även om det får förbli rost runtomkring. Passformen på det jag lagt i är heller inte helt hundra. Men det får lov att duga, för annars kan jag hålla på hur länge som helst och ändå inte bli nöjd. Bara att svetsa i en ny bit runt det ena gångjärnet, och att rikta och svetsa ihop sprickorna runt det andra tog över fem timmar. Sidolämmarna består av sex stycken gångjärn, så det blir några kvällar till innan de är klara. Sedan väntar även jobb med att fixa alla avdragna skruvar. Bättre än så här mäktar jag inte att lägga ner. Baklämmen är ganska rejält skadad och rostig runt den gamla rörställningen också.

https://i.imgur.com/VmjiSeU.jpg

https://i.imgur.com/2S7LdTW.jpg

Krokigt och jävligt. Men den här bilen kommer att få slita hårt för mig, så det gör inget. Mer kan man inte begära av ett 65 år gammalt arbetsfordon som slitits hårt, innan det vandaliserats, plundrats och hamnat på tak i skogen. Bilen får vara glad att den ens blir räddad. ICQ/ab

1,410 Senaste redigerad av michaelth (2021-11-17 18:41:20)

Avvägningen mellan reparera. . Och renovera kan vara svår men just som bla. du gör gillas.. funktion före nytt.. och genom detta blir ju grejerna kvar till att repareras igen om behov lust och tid finnes... så bara kör på...
Min fejk assistent är röd ja...... får dra fram och fota.
Edit.
Färska bilder...
https://thumbs2.imgbox.com/74/9a/mT87on45_t.jpg
https://thumbs2.imgbox.com/f3/9c/JgGLSqUD_t.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,411 Senaste redigerad av Michos Miche (2021-11-25 23:38:28)

Snygg fakevagn. Finns potential att göra något roligt där. ICQ/ab

Nu har jag varit lite slö på att uppdatera. Har inte hållit på med tillräckligt intressanta saker att visa, men nog så viktiga. Här kör vi:

https://i.imgur.com/Y3iMUuv.jpg

https://i.imgur.com/OgIDhb4.jpg

https://i.imgur.com/1ynBoLN.jpg

https://i.imgur.com/GHrt576.jpg

I väntan på min chassikonsult, tillbringade jag tiden med att dra ur avdragna skruvar. Nu är alla lämmar, luckor och dörrar redo att monteras när det passar med nya friska skruvar. ICQ/ab De främre hålen mot hytten för ställning är också frigjorde. Tog bort ställningen som satt på. Kommer såklart att spara den, men inte återmontera på bilen. Tänker bygga en egen, mycket bättre i framtiden.

https://i.imgur.com/jmXCBkd.jpg

De två skruvar i den bakre delen av flaket för ställning, var däremot bara att glömma. De är mer eller mindre ett med svetsmuttrarna. Så där blir det att byta svetsmuttrar när jag har bilen i snurrställning och lagar flaket. I övrigt hittar jag bara en enda avdragen skruv, som är i ett främre stötfångarfäste. Även den blir att fixa när bilen är i snurrställning. Särskilt skönt är det att alla infästningar för hjulupphängningar och växellådsbalk är intakta.

https://i.imgur.com/wDwIEEy.jpg

https://i.imgur.com/QQf2igb.jpg

https://i.imgur.com/YnXfkQ4.jpg

https://i.imgur.com/lvCgpKI.jpg

https://i.imgur.com/oQeFhDY.jpg

Nu är alla lämmar funktionsdugliga. Bild 1 visar höger som fungerade, bak som satt i ett gångjärn, och vänster som inte gick att fälla alls utan att bryta loss gångjärnen. Ska jag vara lite självkritisk, så blev de tre jag gjorde en helt ny bit runt snyggare än de där jag bara sömmade ihop sprickan. Men lämmarna är nu fullt fungerande, och om jag inte ska köra fast två kvällar till på sådana detaljer nu, så kan jag lika gärna ta loss lämmarna och göra det någon vinter i framtiden när bilen är i bruk. Jag håller som sagt på med en stor husrenovering, och måste lägga upp så jag får ett flow, utan att fastna på grejer som är lätta att fixa i ett senare skede. I mars månad är det bara att börja med huset igen, så jag kör på så gott jag hinner nu.


https://i.imgur.com/gD4jFOU.jpg

https://i.imgur.com/JhISY6L.jpg

https://i.imgur.com/glKaVQt.jpg

Nu har vi lagt upp en plan gällande chassit. Jag kommer med att börja fixa kickuperna fram och bak, så det finns något att ansluta de nya ramskenorna mot. Vänster bak är helt otroligt nog hel. Men jag ska knacka och se om det går hål någonstans. Tänkte börja med de främre imorgon. ICQ/ab

https://i.imgur.com/JbTaW9F.jpg

Att bilen sitter i en rak och stabil jigg kommer göra rambytet smidigt. Eventuellt blir det att ställa ner bilen helt på jiggen utan upplag. Men det återstår att se vad som är smidigast att göra när kickuperna är bytta.

1,412

En reflektion när jag ser detta projekt, och många andras som hugger tag i såna här tidsslukare, är alltid att alla har MYCKET annat som tar en tids i livet. Kanske är det en speciell sorts människa, kanske är det ett extra driv, eller kanske är det ett intresse man tar för sig i mångt och mycket? När man är mitt uppe i projekt reflekterar man sällan över allt man gör, eller tiden man lägger.
Men hur vore världen om inte sån här sorts "galenskap" ändå driver människor vidare att fortsätta. Tror jag är av samma sort, men imponeras ändå av alla som gör sånt här, tumme upp från mig!  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

1,413

Elefanten tas en bit i taget, ska bli kul att följa....

"ljushuvud"

1,414 Senaste redigerad av Michos Miche (2021-11-28 00:10:22)

Andreas R: Här skulle jag kunna skriva en hel novell. Det är många faktorer som påverkar. Men en stor faktor att jag orkar driva sådana här projekt, är nämligen vad jag arbetar med till vardags. Jag sitter åtta timmar bakom fyra stora datorskärmar som försäljare av begagnade bildelar på nordens största bildemontering. Det betyder många telefonsamtal, och ut över det svarar jag på massor av mail och reservdelsförfrågningar som kommer in elektroniskt. Det gör helt enkelt att det är skönt att stänga in sig ensam när man kommer hem, och jobba med något fysiskt och kreativt. Att jag sedan byggt en verkstad efter eget huvud och behov, gör det alltid trevligt att gå ut dit. Men om jag ska vara ärlig, är det här rena rama lekprojektet mot övriga gårdsprojekt. Under året har jag grävt ur logen och bytt grundstenarna mot egna betonggjutningar. Kanske visar allt någon gång i framtiden. Men inte just nu. ICQ/ab Kan däremot bjuda på några bilder, så förstår du ungefär vilka galenskaper jag håller på med. Och det värsta av allt, är att det här är ett sidoprojekt. Bostadshuset är the main shit.

https://i.imgur.com/7Ba2f7F.jpg

Sakta men säkert frättes byggnaden ner i leran.

https://i.imgur.com/pzBi7P3.jpg

Livet börjar när syllen når navelhöjd!

https://i.imgur.com/iGe2yMm.jpg

Jag är ganska raka motsatsen till "söndagstur med finbilen". Bilden låter illustrera hur 56-pickupen är tänkt att användas. Såklart kommer även den att få dragkrok.

https://i.imgur.com/3rf33Xw.jpg

Hade lite oflyt med att en kolv sprack i motorn på grävmaskinen i början av hösten. Det tog två månader innan jag fick tillbaka den från reparatören, så logen är tyvärr inte klar för året. Har sista gjutningen kvar nu, innan jag kan lägga markduk och fylla med singel. Formen blev klar idag (ej byggd på bilden). Nesligt som fan att det är för kallt för att gjuta imorgon ICQ/ac Så småningom kommer ett betonggolv gjutas som kronan på verket.

Mr 56: Tack ICQ/ab Har kikat på din skrotbil också, men har mest blivit genom dina inlägg på fb. Trevwlig vagn!


----

https://i.imgur.com/a8ESDa3.jpg

https://i.imgur.com/dKiPHXx.jpg

Hela innerskärmen fanns att köpa som reservdel. Men jag valde faktiskt frivilligt att inte köpa den, eftersom jag vill laga med tjockare plåt bakom framvagnsinfästningen. Original är 1,3, men jag har valt 2 mm kvalitetstål från SSAB (Se bild ovan på bil och släp...) . Eftersom bilen blivit lyft med gafflar, är mellanbalken och mittsektionen där ramskenorna möter kickupen tyvärr fruktansvärt deformerade. I och med detta valde jag att göra den delen i två steg. Därför blir den bakre delen att göra senare, när jag bytt ramskenor och på så vis kan göra klart innerdelen när jag har något att gå efter.

https://i.imgur.com/t6abok9.jpg

https://i.imgur.com/CKW1GmR.jpg

I och med mitt val av plåttjocklek, kunde jag fläska på rejält med svetsen och få en genombränning med upphöjning på baksidan. Det var bara att mosa på med den tjocka delen som bas, och låta flyta ut i den tunnare plåten. Fogen inne i balken tänker jag såklart inte slipa ner. Men det på baksidan kommer att slipas när den sitter i vagga. Pluggsvetsarna kommer att fyllas från baksidan, så det kommer bli riktigt snyggt.

https://i.imgur.com/kTBMAOy.jpg

https://i.imgur.com/o9cMOY0.jpg

Balkdelen kommer jag inte att fästa ordentligt förrän jag bytt ramskenor och mött upp med dem. Nu är den bara ditsatt med två punkter, för att få en morot och se hur fint det blir. Jag kommer att måla med Volvos svetsprimer innan den fästs på riktigt. Och jag har medvetet lämnat lite material i underkant att slipa bort i ett senare skede, om det nu skulle behövas. Förhoppningsvis ska balken inte behöva justeras, för jag har satt den  precis som den gamla. Trots allt möts de inte på ett perfekt sätt. Lite synd, men det verkar inte som att autocraft fått till exakt samma mått. Men eftersom det är tjock svartplåt, går det alltid att cutta och lösa när den väl är på plats. På bilden är det förvisso inte ihopklämt. Det som inte stämmer är över och underdel. Men själva ytan "på plasken" stämmer, vilket är det viktigaste.

https://i.imgur.com/KJ7Yii6.jpg

Det är tacksamt att migga hårt när man har en elsvetsad fals bara två-tre centimeter bort. Inga oroligheter för deformation, så länge man ser till att ha en spalt innan man börjar.

Imorgon kör jag höger sida. ICQ/ab

1,415 Senaste redigerad av Michos Miche (2021-11-29 23:39:08)

https://i.imgur.com/2nL7mM6.jpg

Höger sida fixad. Här förborrade jag alla pluggsvetsar i pelarborren innan montering. Det tog fem minuter att borra, mot typ 20-30 på andra sidan när jag borrade på plats. Tyvärr stämde inte måtten på balken på den här sidan heller, så lite av hålbilden blev fel. Men det fixar jag till innan slutmontering. Ser lite tattigt ut nu bara.

https://i.imgur.com/JyVKcXD.jpg

Undra om bilen har gått som budbil för Pablo Escobar, för jag hittade lite kvarglömt "gods" i framvagnsinfästningen.

https://i.imgur.com/2NuoOSD.jpg

Svårt att se på bilden, men det är rejält krokigt under.

https://i.imgur.com/5xm7boE.jpg

Det är bara sista balken vänster bak som fortfarande är en rak linje att utgå från. Tack och lov är de nya balkarna så långa att de räcker fram till torsionsröret. Jag kommer att dra den så långt som möjligt. I och med detta ändrades mina planer med att laga färdigt kickuperna bak innan balkarna kommer på plats. De blir en del av lagningarna, så jag skjuter på det.
Lite nya planer hur övriga skenor ska bytas har framkommit. Jag fixar säkert det här galant själv. Men min gode vän har erbjudit sig att vara med när det ska kapas, och det är inte fel att ha ett bollplank och ett par extra ögon med sig när man ska göra något ganska kritiskt. Så det blir att vänta på honom tills nästa vecka när han har tid att närvara. ICQ/ab

Under tiden kan man ju inte bara sitta i ett hörn och dega. Då blev det att gå på nästa ramrelaterade problem, nämligen skenorna i motorutrymmet.

https://i.imgur.com/cVpFyy4.jpg

https://i.imgur.com/vOmNfsX.jpg

I och med detta, blev det även att justera in fästena för mellanplåten rätt.

https://i.imgur.com/TO5EBt9.jpg

https://i.imgur.com/ESBdEjt.jpg

Motorvärmarkontakten ska såklart återmonteras när bilen ska färdigställas.

https://i.imgur.com/EbFUa1Y.jpg

Sista bilden blev riktigt dålig. Men plåtbitarna att laga balkarna ligger redo att justeras, böjas och svetsas imorgon. ICQ/ab Täckplåtarna som satt över har jag med flit kapat och vikt åt sidorna, för att ha dem så orörda som möjligt när de ska bytas.  Lättare att spara och se hur allt sitter ihop tills dess.

1,416

Herregud ICQ/bs man kan bara bli imponerad av att någon har mod att ta tag i ett sådant projekt. Grymt jobbat ICQ/bs

1,417

Hatten av för ditt engagemang och dina projekt ICQ/ay

1,418 Senaste redigerad av Michos Miche (2021-12-03 00:03:11)

Tack för det ICQ/ab Men det finns flera som rott i land värre projekt än det här. Och en snabb koll i min typ 2-samling, kan jag konstatera att det här lätt är det objekt som är i bäst skick. Så utgångsobjektet är riktigt bra för att vara ett skogsvrak tillverkat på 50-talet.

https://i.imgur.com/HT7H0dF.jpg

https://i.imgur.com/x3S0KCZ.jpg

https://i.imgur.com/feUg5c7.jpg

Bakre balkarna klara i tisdags.

Idag, torsdag gav jag mig på det högra hörnet. Egentligen hade jag tänkt laga balkar under golvet i hytten. Men de visade sig vara hela, så det behövdes inte.

https://i.imgur.com/xgskLVD.jpg

https://i.imgur.com/MVTW6YQ.jpg

Började med att rikta. Två rejäla bulor, och nedre gälen var invikt. Hörnen är i så pass bra skick, att jag väljer att laga originalhörnen, istället för att byta hela.

Sedan gick hela kvällen åt att skrota ur rostiga plåtar. Det tar fruktansvärt lång tid att plocka loss plåtar som är elsvetsade omlott, utan att skada plåten under som man vill ha kvar. Att jobba inne i motorutrymmet på en pickup är heller ingen trevlig arbetsplats. Det är trångt och jävligt, och nästan enda sättet att komma åt med vinkelslip och kapa, leder till att man får gnistregnet rakt i ansiktet. Man får passa sig för vad man gör.

https://i.imgur.com/GW1jgGT.jpg

https://i.imgur.com/oKq0e68.jpg

https://i.imgur.com/5x3PcrV.jpg

https://i.imgur.com/AavssBf.jpg

https://i.imgur.com/99YPhCs.jpg

Det finns att göra, men över lag är det ett väldigt trevligt objekt att jobba med. Förutom underredet som blivit deformerat av en hjullastare, är typ allt intakt på den nivån att man ser hur det ska sitta monterat. Och det är såklart ett superplus, när man kan göra en sida i taget och ha den andra sidan som facit under tiden man jobbar.

1,419

Bra jobbat som vanligt!  ICQ/bf  ICQ/ay

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

1,420 Senaste redigerad av Michos Miche (2021-12-05 23:53:04)

Tack Bengt ICQ/ab

https://i.imgur.com/BbTSI7G.jpg

https://i.imgur.com/H6TTgpx.jpg

https://i.imgur.com/9bpv8CR.jpg

Det visade sig vara en bra idé att bevara originalhörnet. Ersättningsbiten kändes lite sladdrig, men dög att ta det jag behövde ifrån.

https://i.imgur.com/u5N2nME.jpg

Färdigt med primer för att köra på. Som vanligt ser baksidan av svetsar i tunnplåt förjävliga ut när man tar kort med starkt ljus på baksidan.

https://i.imgur.com/RBITkMP.jpg

https://i.imgur.com/ynLr750.jpg

Här lär det pysslas lite för att få ihop, då plåten över växellådan är krokig. Har riktat så långt det går innan den ska pluggsvetsas. Får klämma ihop det på något vis.

https://i.imgur.com/AJEzD7p.jpg

Allt sitter bara med några pluggsvetsar, och som på bilden ovan ser man att den övre svetsen inte är färdigslipad. Passformen på plåtdelarna är sådär, och det krävs en hel del handpåläggning för att det ska bli bra. De första pluggsvetsarna för att hålla på plats är inte brända på max, ifall  jag skulle behöva ta loss och justera något. Nu när allt sitter som det ska, är det bara att mosa på och fylla jämnt.

https://i.imgur.com/UbwSoI9.jpg

Här ser man att batteribaljan har en liten pressning som ska gå runt skarven där skärmkanten och bakhörnet är svetsat, precis som original. Problemet är bara att pressningen är mycket grövre än original, så det blir en konstig glipa. Tänker låta sådant här vara tills karossen hamnar i vaggan, för som det är nu är åtkomsten riktigt dålig. Ville mest få klart motorutrymmet invändigt innan den hamnar i vagga, och då blir ganska otillgängligt. Så det är hela tiden något man måste kompromissa.

https://i.imgur.com/N2VGyya.jpg

Om man tittar hur det ser ut från fabrik på andra sidan så är inte det heller någon superbra passform. Det är lätt att glömma att det här var billiga och lättsålda arbetsbilar. Bara för att de är dyra idag betyder inte det att de var perfekta när de var nya.

https://i.imgur.com/Dxt1oNt.jpg

Vänster sida tänker jag försöka behålla originalhyllan, och bara göra det som verkligen behövs. Höger sida tog väldigt många timmar, och inte är det särskilt kul att sitta där inne och jävlas.

https://i.imgur.com/q13k58T.jpg

https://i.imgur.com/hcffYl4.jpg

Spetsarna med hattprofil är problem på båda sidorna. Men det får bli att fixa när den är i vagga, för de är hemska att nå underifrån. Höger har jag förberett med att kapa ur en bit när hyllan var ur.

1,421

https://i.imgur.com/cmJqTU6.jpg

https://i.imgur.com/9Xjf28u.jpg

Yttre vänstra hörnet klart.

https://i.imgur.com/fvUfcaU.jpg

Motorutrymmet färdigt så långt jag kan för tillfället. Allt sitter bara med några få pluggsvetsar. Men alla hål är borrade, så det är bara att mosa på när det blir dags sen. Den vänstra hyllan inne i hörnet är inte svetsad alls, för jag måste fixa spetsen mot mellanplåten i hörnet innan. Ska se om den profilen går att köpa. Annars gör jag en egen sen när karossen sitter i vagga, och man kommer åt bättre. I och med detta saknas även förstärkningen mellan hjulhus och bakstam på bilden.

https://i.imgur.com/6deNJql.jpg

Öppnade motorutrymmet på isbilen/gårdsbilen för att jämföra med. Inte riktigt samma ambitionsnivå där. ICQ/ab

https://i.imgur.com/70C7QaR.jpg

Chassikonsulten hade inte tid på ett tag, och bygget blir att stå still om inte ramskenorna byts nu. Så jag körde på själv. Utgår från att byta den bakre biten först, och lägga den jäms med den invägda jiggen. På så sätt kan jag få den exakt som jag vill ha. Problemet med att bilen blivit lyft med gafflar, gör att lastgolvet med profiler är trycka uppåt. Men nu har jag en bra chans att dra tillbaka det.

https://i.imgur.com/SFafbAM.jpg

https://i.imgur.com/0aSwk9F.jpg

Egentligen hade jag kunnat spara mer av innerbiten av ramen här. Men eftersom den är sämre på andra sidan, tänkte jag att jag lika gärna kan göra likadant på den här sidan. Det är ju bara en rak plåt med en bockning, och sedan boxningen.

https://i.imgur.com/lrZjhcT.jpg

Här ser man hur mycket stryk det har tagit av gaffellyftet.

1,422 Senaste redigerad av Michos Miche (2021-12-20 00:22:58)

https://i.imgur.com/Fll7fDn.jpg

Vänster sida. Här ser man hur mycket upptryckt den blivit. Original vs ny bit.

https://i.imgur.com/X5hAZr1.jpg

https://i.imgur.com/e2eOJGi.jpg

Tillverkade boxningen på vänster sida av 2 mm plåt. Förborrade ett litet hål i den sneda biten, ifall man skulle vilja borra upp större och dra något där i framtiden. Höger sida är kickupen för dålig för att jag ska kunna göra boxningen när bilen sitter i jigg. Får ersätta den med någon enklare förstärkning, och göra ordentligt när den sitter i vagga.

https://i.imgur.com/LRoujav.jpg

https://i.imgur.com/QzRqwMT.jpg

https://i.imgur.com/PQmKWvF.jpg

https://i.imgur.com/X6Utt1R.jpg

https://i.imgur.com/pzdkOZP.jpg

Elsystemet satt som gjutet. ICQ/ab


https://i.imgur.com/3uUuj6U.jpg

https://i.imgur.com/42IjdPG.jpg

Nu har stagningen inne i hytten rivits ur, och dörrarna har hamnat på plats innan det är dags att rikta hytt och ram. Masen var här ikväll och hjälpte till med att räkna ut hur vi ska rikta, innan ramen kan svetsas ihop helt.
Han har ledigvecka från jobbet, så imorgon kör vi rikt med vantskruv.

1,423

ICQ/bf

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

1,424 Senaste redigerad av Michos Miche (2021-12-31 00:07:34)

Mycket snack och lite verkstad brukar det heta. I mitt fall blir det lite tvärtom, i alla fall är man inte orkar uppdatera precis hela tiden. Nu har det hänt en hel del igen.

https://i.imgur.com/4YQI5iS.jpg

https://i.imgur.com/pMpPonI.jpg

Har monterat dörrarna, så det går att börja rikta skiten. Höger dörr krävde lite kärlek innan handtaget gick att montera.

https://i.imgur.com/aSLwJcU.jpg

https://i.imgur.com/enpSTi9.jpg

En kväll när jag var trött, roade jag mig med att rikta lite bulor. Tog inte kort på allt.

https://i.imgur.com/yMUKXSS.jpg

https://i.imgur.com/ec5Skh5.jpg

https://i.imgur.com/4EtuuDg.jpg

Hytten är nu stagad och tillbakadragen så lämmarna passar.

https://i.imgur.com/vEvItYU.jpg

https://i.imgur.com/eO5M71t.jpg

Det tog en hel kväll bara att demontera främre mellanbalk och hattprofil. Ser inte mycket ut till insats på bilden, men är ett pissjobb att ligga under, och sedan inne i lastutrymmet för att borra svetsar man knappt kan se. Usch säger jag bara. Men väldigt viktigt.

https://i.imgur.com/xb5c8vX.jpg

https://i.imgur.com/aTwHtkH.jpg

Mellanväggen har släppt från ena förstärkningen.

https://i.imgur.com/MCuexqs.jpg

Utgångsobjekt vs färdig produkt.

https://i.imgur.com/09esAoS.jpg

https://i.imgur.com/uRgdP7z.jpg

Här vill jag rikta ett stort tack till Bengt Nyberg. Min bil var sönderlyft, och det var svårt att se hur den egentligen skulle se ut i mitten. Men med hjälp av Bengts tråd om Binzen, kunde jag ta del av ett flertal bilder som visade hur det skulle se ut, och på så vis tillverka nedre delen av kickupen med boxning. Bara det här har tagit tre-fyra kvällar. Helt klart bättre med ett riktigt forum än facebook. ICQ/ab

https://i.imgur.com/wa9ry8y.jpg

https://i.imgur.com/tKwYSbt.jpg

Hann punkta på plats innan jag gick in ikväll. Tänker inte svetsa ihop allt förrän bilen är uppmätt, och eventuellt mer riktad. Men nu är det dukat smörgåsbord att kunna fästa balkarna ordentligt i själva karossen.

https://i.imgur.com/Psj2J24.jpg

https://i.imgur.com/z9oDEzY.jpg

Provade att kasta upp mellanbalken utan någon som helst uppmätning. Den passar perfekt på en gång. Fick faktiskt dit den och på plats utan svetstång. Men när den ska fast ordentligt, blir det såklart primer och ordenlig inpassning innan. Men ibland behöver man göra lite mock ups för att få en belöning av hårt slit. ICQ/ab

1,425

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(