Hej i vintermörkret.
I somras började plötsligt motorn trilskas för mig. Tid att göra något åt det. Kanske någon som känner igen problemet, och kan ge någon ledtråd.
Det är så här. Men genomvarm motor. Under intervallet, från 5 minuter efter avstängning, till en timme, så är det svåra startproblem. Man får köra med starten länge, det känns som en minut (fast med tidtagarur säkert mer som 10 sekunder). Sen startar den lätt, och allt är precis som normalt. Inte ens lite rök.
Känns precis som om förgasaren (28PICT-1) var tömd på bränsle. Men då skulle den ju inte starta direkt, efter att den kallnat.
Men felet borde vara i förgasaren. Bensinpumpen kan lätt få ånglås, men då brukar motorn start lätt, för att stanna mitt i rondellen 100 m bort.
Nu är jag en sån där människa som inte bara vill laga, utan även veta varför. Vad kan vara orsaken?
Varför startar den då alls? En teori är att det pumpas in lite kall bensin, som kyler ner ånglås i förgasaren. Eller en stunds insugningluft som kyler. Men var kan det sitta?
Felet passar bra i tiden med att E10 kom. Den soppan kan kanske lösa upp någon skit, som sätter sig på tvären. Men samtidigt har jag kört en hel del på E25 utan problem. Hur som helst hjälpte det inte att tanka 98 oktan (E0-E5 nånting).
Kanske ska man satsa på en isolerskiva under förgasaren, likt vad som finns på en del typ4-motorer. Eller öppna motorluckan vid stopp. Förvärmningen är redan blockerad. Kanske det ultimata: Längre fikapauser.
Tror att bilden visar någon 30PICT, men den är principiellt lika 28:an.
Jag började med att på var sida om distansen på insuget under förgasaren sätta lite tjockare avgaspackningar men det hjälpte inte alls. Efter det så kopplade jag bort den mekaniska bränslepumpen och installerade en elektrisk bränslepump i tron att när den fyller förgasaren igen så kommer den att starta snabbare, men icke. Nästa idé var att stänga av pumpen och köra förgasaren tom så motorn stannar själv, sedan när man ska starta så slår man på pumpen först och låter den gå och fylla förgasaren, tyvärr blev det ingen förbättring av det heller. Kompressionen är också kollad och det var mellan 11 och 12 på alla 4. Tändsystemet är också genomgånget, strömfördelaren isärtagen och smörjd, brytare och kondensator är bytta och tändningen ställd enligt instruktionsboken. Ventiler har justerats.