1

Hej i vintermörkret.

I somras började plötsligt motorn trilskas för mig. Tid att göra något åt det. Kanske någon som känner igen problemet, och kan ge någon ledtråd.

Det är så här. Men genomvarm motor. Under intervallet, från 5 minuter efter avstängning, till en timme, så är det svåra startproblem. Man  får köra med starten länge, det känns som en minut (fast med tidtagarur säkert mer som 10 sekunder). Sen startar den lätt, och allt är precis som normalt. Inte ens lite rök.

Känns precis som om förgasaren (28PICT-1) var tömd på bränsle. Men då skulle den ju inte starta direkt, efter att den kallnat.

Men felet borde vara i förgasaren. Bensinpumpen kan lätt få ånglås, men då brukar motorn start lätt, för att stanna mitt i rondellen 100 m bort.

Nu är jag en sån där människa som inte bara vill laga, utan även veta varför. Vad kan vara orsaken?

Varför startar den då alls? En teori är att det pumpas in lite kall bensin, som kyler ner ånglås i förgasaren. Eller en stunds insugningluft som kyler. Men var kan det sitta?

Felet passar bra i tiden med att E10 kom. Den soppan kan kanske lösa upp någon skit, som sätter sig på tvären. Men samtidigt har jag kört en hel del på E25 utan problem. Hur som helst hjälpte det inte att tanka 98 oktan (E0-E5 nånting).

Kanske ska man satsa på en isolerskiva under förgasaren, likt vad som finns på en del typ4-motorer. Eller öppna motorluckan vid stopp. Förvärmningen är redan blockerad. Kanske det ultimata: Längre fikapauser.

Tror att bilden visar någon 30PICT, men den är principiellt lika 28:an.

Post's attachments

30PICT1_sprangskiss.jpg, 310.85 kb, 1000 x 621
30PICT1_sprangskiss.jpg 310.85 kb, 40 downloads since 2021-11-28 

2

Det första jag hade gjort, var att ta ett löst stift, och bett nån gnugga runt lite på starten.
Så man så att det var blå fet gnista.

Sen skulle jag nog titta över bränslesystemet.

"ljushuvud"

3

Inte så många ledtrådar ännu.
Hittade en allmän Solex-manual. På ett ställe beskrivs varmstartproblem. Lite svårt att förstå allt, men med tanke på mitt intermittenta fel verkar "percolation of fuel from float chamber" mest passande. Vad f-n kan det betyda?

Perkolation är funktionen som spruttar upp vattnet i en vanlig elektrisk kaffebryggare, det finns ju ett utförande som kallas perkolatorbryggare. Om det nu kokar i emulsionsröret, blir det inte så mycket bränsle som kommer ut. Känns också troligt att det kan kylas av insugningsluften om den får susa en stund.

Men konstigt att det dykt upp så här, efter över femtio år.

Post's attachments

Solex_varmstartproblem.jpg, 21.78 kb, 690 x 248
Solex_varmstartproblem.jpg 21.78 kb, 36 downloads since 2021-12-06 

4 Senaste redigerad av Kurtivan (2021-12-07 09:51:14)

Jag har liknande problem med en Renault R10 där jag sett följande. Ungefär 5 minuter efter stopp så rinner det bränsle ner förbi spjället, det pågår ett bra tag. När man ska starta den då så är det full gas och köra starten upp emot en minut, eller ibland tills batteriet tar slut ICQ/ac Jag började med att på var sida om distansen på insuget under förgasaren sätta lite tjockare avgaspackningar men det hjälpte inte alls. Efter det så kopplade jag bort den mekaniska bränslepumpen och installerade en elektrisk bränslepump i tron att när den fyller förgasaren igen så kommer den att starta snabbare, men icke. Nästa idé var att stänga av pumpen och köra förgasaren tom så motorn stannar själv, sedan när man ska starta så slår man på pumpen först och låter den gå och fylla förgasaren, tyvärr blev det ingen förbättring av det heller.  Kompressionen är också kollad och det var mellan 11 och 12 på alla 4. Tändsystemet är också genomgånget, strömfördelaren isärtagen och smörjd, brytare och kondensator är bytta och tändningen ställd enligt instruktionsboken. Ventiler har justerats.
Nu får den stå och skämmas under vintern, men man funderar ju på vad man ska hitta på att göra härnäst.

Gubbjävel; dvs originalfantast

5

Kurtivan skrev:

Jag har liknande problem med en Renault R10 där jag sett följande. Ungefär 5 minuter efter stopp så rinner det bränsle ner förbi spjället, det pågår ett bra tag. När man ska starta den då så är det full gas och köra starten upp emot en minut, eller ibland tills batteriet tar slut ICQ/ac Jag började med att på var sida om distansen på insuget under förgasaren sätta lite tjockare avgaspackningar men det hjälpte inte alls. Efter det så kopplade jag bort den mekaniska bränslepumpen och installerade en elektrisk bränslepump i tron att när den fyller förgasaren igen så kommer den att starta snabbare, men icke. Nästa idé var att stänga av pumpen och köra förgasaren tom så motorn stannar själv, sedan när man ska starta så slår man på pumpen först och låter den gå och fylla förgasaren, tyvärr blev det ingen förbättring av det heller.  Kompressionen är också kollad och det var mellan 11 och 12 på alla 4. Tändsystemet är också genomgånget, strömfördelaren isärtagen och smörjd, brytare och kondensator är bytta och tändningen ställd enligt instruktionsboken. Ventiler har justerats.
Nu får den stå och skämmas under vintern, men man funderar ju på vad man ska hitta på att göra härnäst.

Har du bytt flottörventilen?
Dom är förbrukning vara...
En bra ventil håller tätt..
Brukar finnas på misab av bra kvalité

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

michaelth skrev:

Har du bytt flottörventilen?
Dom är förbrukning vara...
En bra ventil håller tätt..
Brukar finnas på misab av bra kvalité

Ja, det glömde jag bort att skriva, så den är bytt och förgasaren har körts i ultraljudstvätt två ggr.

Gubbjävel; dvs originalfantast

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-12-07 12:43:39)

Nr 1 brukar vara soppa trycket är lite högt
Om det har varit högt så är det förmycket soppa i flotör huset
Vid värme skall gasen evakueras i röret som sitter över chock spjället om det är rätt höjd
Är det för mycket soppa (förhög nivå) pressas soppan igenom spridaren i mitten ( 12-14 mm)
Då blir det ofta blött på spjällaxelen också
När det är alkohol i soppan börjar den gasa vid+ 78 grader men bensin gasar vid minus 26 grader
Då blir det kas 
Det är bättre att ha lågnivå än hög
Nägra saker som är bra att ha koll på somtrycket typ 0.19 bar gärna 0.17-18 sen att justera till nivå
Bara en sådan sak som byta flotörhus packning kan ställa till det ( finns mycket billig skit som inte håller måttet)
Sen bör man gå upp i munstycke med 0.05-0.07mm för det skall funka bra med E5 med E10 0.07-0.10
Lite svensk info ( hela boken ligger här)  Men skall man ha bränsledelen på verkstads handboken som är en pärm får man leta
Finns info hur man ställer nivån på en gasare Sen finns det info på misabs hemsida också
http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Aha, det borde alltså vara "induction pipe flooded", som det står i Solexmanualen. Tydligen töms inte flottörhuset helt, eftersom den startar direkt efter avsvalning.
Man kan undra varför. En teori är att motorn blir varmare med den "magrare" blandning som E10 innebär. Får prova med större munstycke till våren. Nu får förgasaren stå och begrunda sina fula tilltag, över vintern i minusgrader i garaget.

9

Kollade flottörnivån. 19 mm. Alltså på undre gränsen. Borde således inte vara problemet. Man mäter från delningsplanet och ner. Ska vara 17-19 mm för de flesta PICT (som vanligt finns det udda undantag).

10

Fick du ordning på förgasarproblemet?

Gubbjävel; dvs originalfantast

11

Kurtivan skrev:

Fick du ordning på förgasarproblemet?

Hej,
Egentligen inte.
Under vintern "råkade" förgasaren hamna i en ultraljudstvätt. Inga konstigheter kunde noteras. Inga märkbara glapp, accpump och choke funkar rätt. Men nu blev den ren och blank även på utsidan. En gammal skrotförgasare fick släppa till en storlek större huvudmunstycke.
Noterades att förgasaren blev väldigt kall, jämfört med tidigare. Kanske E10 kyler mer. Kopplade in förvärmningen, som varit pluggad i 30+ år utan problem (vet inte om det var problem nu heller, munstycksbytet borde heller inte helt kompensera E0 -> E10).

Har inte så mycket körerfarenhet ännu. Men en gång, efter halvtimmes "rast", var det väldans svårt att starta (minuter på starten). Noterade att förgasaren var rent kall (ånglås borde uteslutas?). Med startgas tände den till (men det är ju bökigt att lyfta av luftrenaren).

Fick motorstopp (rondell, pinsamt), och då krävdes det flera sekunder startmotorsnurr.
Sen dess har jag ökat tomgången till rejält över "normalt". Skönt att inte få stopp vid snabbt gaspedalsläpp (typ2 och flygplan som Viggen har avdragsbegränsning, så man inte släpper gasen för fort).

Dessutom upplever jag bilen blivit svårstartad i alla tillfällen, även kallstart. (tändning 123ign)

Nä, inte klokare. Det är något som inte lirar som det ska.