151

tjänare på er
Här snöar det som f så man fick ta en sväng in i verkstaden o kolla volymen på förbräningsrumen
Sen får man bestämma sig vilket statisk komp man skall lägga maskin på
Skulle tro runt 8.5-9.0 så förbränningen av dagens soppa skall bli bra ( E10 =95)
Det är ett av problemen av en bubbla motor att statiska kompet är förlågt ( är tillverkade för 87 oktan)
Är det för lågt så är det som elda för kåkorna o dom drar mycket soppa
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211130_173053.jpg, 434.9 kb, 1600 x 1200
IMG_20211130_173053.jpg 434.9 kb, 139 downloads since 2021-12-01 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

152 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2021-12-02 17:59:14)

Kommer luften nerifrån på denna bild? 
Om man fyller ut en del i yttetsvängen så borde man få ökad hastighet?

Vad har du simulerat flödet i för progran??

Mvh

Post's attachments

IMG_20211129_105321.jpg, 208.27 kb, 900 x 1200
IMG_20211129_105321.jpg 208.27 kb, 134 downloads since 2021-12-02 

153 Senaste redigerad av Sten vW (2021-12-03 08:37:55)

Jag röstar på uppifrån med hänvisning till 1:a bilden i inlägg 148...

Masströgheten i fluiden knör ihop gasen i undre vänstra hörnet efter att ha tagit kurvan..

/S

154

Hej Micke. Går det inte att köra 11:1 i komp med dagens bensin,eller hur högt kan man gå?

Jag är väldigt nyfiken på Flödesmätaren, var kan man hitta en sådan?

Mvh.  OH

155

IT-Bubbla skrev:

Kommer luften nerifrån på denna bild? 
Om man fyller ut en del i yttetsvängen så borde man få ökad hastighet?

Vad har du simulerat flödet i för progran??

Mvh

Bilden är från en dator simulering  hur luften går bara för att förstå hur det funkar i en kanal
Luften kommer uppifrån  Efter som den går lättaste vägen ( = raktfram)
Luften kommer i mitten sen när den kommer till den trångaste radien ökar den hastighet  sen vid radien o luften står nästan stilla i yttre radien ( blå)
Samma vid ventilsätet den har olika hastighet
När man trimmar så får man ändra luftens väg ( 15grader som max) för att få upp hastigheten i hela kanalen o då kommer man få mer flöde
lätt Nä det är en massa års arbete Men i dag finns You tube där finns det folk som kan men ofta V8 men luften bryr sig inte om vad det står på ventilkåpan Bara det är rätt typ av förbränings rum o form på kolv som avgör
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

156 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-12-03 14:21:04)

OHmek skrev:

Hej Micke. Går det inte att köra 11:1 i komp med dagens bensin,eller hur högt kan man gå?

Jag är väldigt nyfiken på Flödesmätaren, var kan man hitta en sådan?

Mvh.  OH

Svar på fråga 1 det beror på din kam vilket statiskt komp man kan ha
Det där med flödes bänk Ja den kan du bygga själv ( pma )
Min drar cirka 17 amp ström om den går max men vill ha mer flöde då kommer den dra 15A per fas ( 2st)
Jag kör Testo instrument för att mäta skillnaden och ett dator program ( men det funkar med libretter )
Performance trends  har bra saker
Lägger ut en länk dit   https://www.performancetrends.com/Black_Box.htm                                                             https://www.performancetrends.com/pfa.htm   
Det kan vara bra att veta vad saker kostar också  https://www.performancetrends.com/price … h%20Prices
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

157

Fick lite tid med terapi motorn i kväll
Då var det mer mätning 
Kontrollera måttet mellan vev o svänghjul så man kan para ihop shims
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211209_174045.jpg, 374.32 kb, 1600 x 1200
IMG_20211209_174045.jpg 374.32 kb, 129 downloads since 2021-12-09 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

158

Så var det veven o svänghjulet som skall paras ihop så man inte kan sätta det fel
Hålet är förskjutet cirka 2 mm mot dom andra hålen
Först borras   sen kör man med Brotschen för det skall bli h7 passning så styrstiftet går lagom lätt i hålet
/// M

Post's attachments

IMG_20211210_163925.jpg, 436.48 kb, 1600 x 1200
IMG_20211210_163925.jpg 436.48 kb, 131 downloads since 2021-12-10 

IMG_20211210_165014.jpg, 424.69 kb, 1600 x 1200
IMG_20211210_165014.jpg 424.69 kb, 127 downloads since 2021-12-10 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

159

Fattar jag det rätt att du kör med 5 stift? Använder du någon sorts högre kvalitets bult eller en original?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

160 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-12-11 10:38:21)

michaelth skrev:

Fattar jag det rätt att du kör med 5 stift? Använder du någon sorts högre kvalitets bult eller en original?

Ja Det blev 5 st stift bara för svänghjulet alltid skall vara på samma plats
Byter alltid ut VWs mot kvalitets maskinstift ( så gör jag även på vevar som är eftermarknas Kina stiften är mjuka som smör och inte har h7 passning)
Det blir nog Nos Vw skruv
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

161

Varifrån köper du kvalitetsstift? Skulle behöva nu med diam 7mm.

162 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-12-11 18:52:06)

Kjell T skrev:

Varifrån köper du kvalitetsstift? Skulle behöva nu med diam 7mm.

Att hitta 7mm är nog svårt Kjell
Men jag köper hos Wiberger  Det finns mycket roligt där https://www.wiberger.se/
Sen finns Regale https://www.regale.se/   
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

163 Senaste redigerad av mettis (2021-12-11 19:04:34)

Borrar du ur stiften i Kina-vevar ?
Maskinstift beställde jag hos "vår" järnhandlare som levererade till min arbetsplats (underhållsverkstad)
100st, var inte dyra. Tror att lokala lagerfirmor  (som Sverull och Cento här i Norrköping) fixar samma .

164

mettis skrev:

Borrar du ur stiften i Kina-vevar ?
Maskinstift beställde jag hos "vår" järnhandlare som levererade till min arbetsplats (underhållsverkstad)
100st, var inte dyra. Tror att lokala lagerfirmor  (som Sverull och Cento här i Norrköping) fixar samma .

Ja dom är bara ythärdade
Slipa bort 2mm i ändan på stiftet sen är det bara borra 4,2 och gänga M5
Dit med en M5 skruv av bra kvallitet sen draghammaren så är dom ur
I kärnan är mjuk som smör
Dom härdar veven med stiften på plats    ICQ/an   ICQ/aq 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

165

Är det stift enligt DIN 6325?

166

Kjell T skrev:

Är det stift enligt DIN 6325?

Ja 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

167 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-12-12 19:03:06)

Som vanligt finns det olika sätt att göra saker
När jag gick i skolan (det var många år sen) o fick lära oss hur ett klämförband skulle göras riktigt för att slippa skjuvning i förbandet
Så gäller det är rent o utan förhöjningar så det kan bli skjuvning
Jag börjar alltid att göra rent båda ytorna med broms rengörnins medel
Sen blåser man rent o torkar med en ren trasa
Nästa steg är dit med märkfärg sätt ihop o dra runt se vad inte är kontakt
Så kommer man se dom höga punkterna
Kommer mer nästa avsnitt ( del 1 )
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211212_125406.jpg, 458.37 kb, 1600 x 1200
IMG_20211212_125406.jpg 458.37 kb, 123 downloads since 2021-12-12 

IMG_20211212_130527.jpg, 436.28 kb, 1600 x 1200
IMG_20211212_130527.jpg 436.28 kb, 127 downloads since 2021-12-12 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

168 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-12-12 19:06:32)

Del 2 
På svänghjul kontra vev
Jag brukar använda ventilslips pasta blandat med olja på veven Ha på lite fett på svänghjulet där Oringen sitter så skadar man inte den kontakt ytan
Sen är det att vrida svänghjulet fram o tillbaka en stund  Sen är det rengöring på båda ställena och kontrollera ytorna så dom är matta o fina
Nästa steg som jag gör är använda diamant slippasta o gnuggar på en stund till ( den kan man hoppa över )
Så var det bara att göra rent igen ännu noggrannare
Kontrollera att ytorna är matta i fina på båda ställena 
När det är klart kan man sätta ihop vev/svänghjul o vara garanterad att det inte far loss även med 5stift o massa hk
Moment är ofta man missar för man inte har tid  För det är tidskrävande o inte förstår hur viktigt det är
Det är en av anledningarna jag tar ur stiften i alla vevar ( hatar när man köper en vev med stiftena sitter där )
Nu var det sätta ihop o mäta axial läget igen så man kan para ihop schims
Som ni kanske förstår det är en massa timmar som går åt om man vill ha det 100% och skall man betala för det blir det mycket
pengar i arbetskostnad  skulle tippa på man ligger runt 80 timmar nu
Skulle det vara en stor kubikare så ännu mer tid
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211212_130832.jpg, 532.73 kb, 1600 x 1200
IMG_20211212_130832.jpg 532.73 kb, 120 downloads since 2021-12-12 

IMG_20211212_131810.jpg, 462.41 kb, 1600 x 1200
IMG_20211212_131810.jpg 462.41 kb, 141 downloads since 2021-12-12 

IMG_20211212_132747.jpg, 492.95 kb, 1600 x 1200
IMG_20211212_132747.jpg 492.95 kb, 130 downloads since 2021-12-12 

IMG_20211212_132759.jpg, 445.93 kb, 1600 x 1200
IMG_20211212_132759.jpg 445.93 kb, 132 downloads since 2021-12-12 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

169 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2021-12-14 08:32:19)

PPRMicke: Vad har du för storlek på  borr och brotsch?

Kommer vevaxeln balanseras?

170 Senaste redigerad av hof (2021-12-13 23:31:15)

Bra tips med att slipa in ytan mellan vev och svänghjul. Skolboken säger ju att i ett skruvförband, är det inte skruvarna som bär, utan friktionen mellan ytorna. VW-ingenjörerna måste haft hål i huvudet när de satt papper/plåt-bricka på de äldre vevarna. Men likt Piraten, bättrade de sig på sitt yttersta (med oringstätningen). Den dagen då friktionen inte räcker, och lasten börjar banka på stiften (oavsett 4, 5 eller åtta), är det nog kört. Så, precis som Micke säger, tvätta noga och dra skruven...

171

IT-Bubbla skrev:

PPRMicke: Vad har du för storlek på  borr och brotsch?

Kommer vevaxeln balanseras?

Man börjar med för borra med 6,5 sen 7,8 mm en 8- h7 brotsch 
Den var balanserad
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

172 Senaste redigerad av Kjell T (2021-12-16 20:10:26)

Alltid lär man sig något nytt. Har använt endast ventilslippasta hittills, måste göra bättring. Diamantpasta finns tydligen inte mera i Vico ABs sortiment, men såg när jag googlade att det finns sortiment med pasta 0,25-40 Mikron.
Hur är det med Tormek PA-70?

173

Jag har inte koll på andra fabrikat
Har för mig det finns ett fabrikat som heter lukas Undra om det inte var hoffmann group  som sålde den
Men om den är 5 eller 15 mikron har nog ingen betydelse Bara det är en ren yta
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

174

PPRMicke skrev:

Jag har inte koll på andra fabrikat
Har för mig det finns ett fabrikat som heter lukas Undra om det inte var hoffmann group  som sålde den
Men om den är 5 eller 15 mikron har nog ingen betydelse Bara det är en ren yta
/// Micke

Jag håller med dig Micke, men ponera att bitarna hade samma ytfinhet som passbitar, då skulle man vara tvungen att bryta bort svänghjulet när man demonterat skruvarna ;-)

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

175 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-12-18 19:45:33)

Tjänare på er
Lite otrevliga saker man inte vill skall hända som köpare av växellådor
En bekant vad o köpte en låda  som hade stått ett gäng år i ett kall garage
Han var ganska nöjd en stund  till jag frågade hur lätt den gick
Han sa att säljaren ville ha 1500 kr o han prutade ner den till en femhundring
När han kom med skrotet var den stum
Vi öppnade den o rost o annan skit som gammal olja
Kunde inte låta bli att dela skiten o bara konstatera skrot av allt i lådan
Om ni har tankar att köpa en låda tappa ur oljan innan köp o kolla den  Är det vatten i oljan eller om den är tom från olja
Gå där ifrån
Bild på skrotet

Post's attachments

IMG_20211218_123257.jpg, 385.47 kb, 900 x 1200
IMG_20211218_123257.jpg 385.47 kb, 141 downloads since 2021-12-18 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke