101

modifikationen ökar även arean för insugs/avgasgaserna!!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

102

Junte skrev:

modifikationen ökar även arean för insugs/avgasgaserna!!

Det stämmer 
Men i en gatmotor  är det inte så bra
Gör an sådant kanske man skall ha koll på matrialet
det finns ventiler med 5.5 mm skaft Men då får man ha koll på vippor centrum
// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

103

PPRMicke skrev:
Junte skrev:

modifikationen ökar även arean för insugs/avgasgaserna!!

Det stämmer 
Men i en gatmotor  är det inte så bra
Gör an sådant kanske man skall ha koll på matrialet
det finns ventiler med 5.5 mm skaft Men då får man ha koll på vippor centrum
// M

Är det möjligt att göra så om man använder en ventil av god kvalitet typ Manley?
Jag har redan styrningar som är ok så jag kanske är lite dumsnål som tar genvägar... ICQ/bu

104 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-11-03 16:09:46)

IT-Bubbla skrev:
PPRMicke skrev:
Junte skrev:

modifikationen ökar även arean för insugs/avgasgaserna!!

Det stämmer 
Men i en gatmotor  är det inte så bra
Gör an sådant kanske man skall ha koll på matrialet
det finns ventiler med 5.5 mm skaft Men då får man ha koll på vippor centrum
// M

Är det möjligt att göra så om man använder en ventil av god kvalitet typ Manley?
Jag har redan styrningar som är ok så jag kanske är lite dumsnål som tar genvägar... ICQ/bu

Om man råkar hitta 2-3 cfm på att göra så kan man göra på det viset
det kan vara så man tappar 2-5 cfm  för det inte blir rätt luftström runt ventilen
När man håller på med sådant kan man inte tro man måste köra i flödes bänken
Ja det skall bli bättre tror man
Det är viktigt det blir rätt virvel runt ventilen så det virvalar ut ur sätet ( där finns det mycket att hämta )
På minna ms 230 hittade vi 6 cfm på max öppen ventil bara på att leka där
Det är så många saker som spelar in för flödet skall bli bättre för att få ut mer
bara lite oviktig info  håller på med en saab topp som skall gå i historisk racing   den var ok i flöde till 11mm sen dök flödet 20 cfm på 12mm o 13mm 35 mindre i flöde Vi trodde att det skulle bli bättre  ICQ/ai
Så det var bara att backa några steg o bara konstatera att ventilen  skulle lyfta 11mm som max
Vi trodde jätte mycket på några saker ack vad vi hade fel med facit i hand
Så man kan ha jätte fel ibland 
Jag har kört saker i bänken som har varit katastrof som sämre än en std vw kanal ( man trodde stenhårt man hade gjort ett bra jobb)
Så gör det lättaste sakerna först o utnyttja det med fin justeringar Typ att ändra länden på insugen eller primär rören på avgassystemet Där finns det mycket att hämta
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

105

Jätteintressant med alla små saker man kan förbättra. För oss nyfikna har Frederik hittat lite om grp 2 trimning, i en annan tråd. "Pilgröna rallybubblor"
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24841

106

F5 F5 F5...Micke hur går det?   ICQ/bq

107

IT-Bubbla skrev:

F5 F5 F5...Micke hur går det?   ICQ/bq

Det är längst ner på prio listan för tillfället ( terapi motor )
Prio nu räser lådan så man får hem saker från us
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

108

hof skrev:

Jätteintressant med alla små saker man kan förbättra. För oss nyfikna har Frederik hittat lite om grp 2 trimning, i en annan tråd. "Pilgröna rallybubblor"
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24841

Dom Grp 2 är nyare för 041 locken ( annan tids klass)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

109

Funderade lite på locken i dag
Efter som man väntar på styrningar och lite saker  till race lådan
Fick prova lite med vilket skär man skall använda på  insug i miran  ( finns från 1mm o uppåt )
Avgas blir 1.5 mm breda tätnings yta för att få ut värmen bäst från ventilen ( hur bredare sämre bort leding o styrningarna mår dåligt Så blir det med indianpinne )   
Bredden på ventilsätet skall man vara noga med om man vill att det skall leva länge o inte tappa avgasventilen
En bild på kronhjulet i lådan så man  förstår storleken
Finns även på insta @pprmicke ( där händer det lite mer)
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211104_181905.jpg, 468.97 kb, 1600 x 1200
IMG_20211104_181905.jpg 468.97 kb, 144 downloads since 2021-11-11 

IMG_20211111_181819.jpg, 639.33 kb, 1600 x 1200
IMG_20211111_181819.jpg 639.33 kb, 121 downloads since 2021-11-11 

IMG_20211111_182146.jpg, 544.88 kb, 1600 x 1200
IMG_20211111_182146.jpg 544.88 kb, 133 downloads since 2021-11-11 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

110

Tjänare på er
Det där med miran o olika vinklar på skären 
Kan vara knepigt hur det påverkar flödet  Det skäret som jag inte trodde så mycket på
Fick testas i flödes bänken i dag  ICQ/bs
Blev nöjd o siffrona  är dom som har en 2a i slutet på lyfthöjden
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211113_150848.jpg, 625.96 kb, 1600 x 1200
IMG_20211113_150848.jpg 625.96 kb, 144 downloads since 2021-11-13 

IMG_20211113_150900.jpg, 651.14 kb, 1600 x 1200
IMG_20211113_150900.jpg 651.14 kb, 134 downloads since 2021-11-13 

IMG_20211113_150913.jpg, 770.71 kb, 1600 x 1200
IMG_20211113_150913.jpg 770.71 kb, 125 downloads since 2021-11-13 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

111

Jag har satt ihop en std 1600, men bytt till 1,4:1 vippställ och 40IDF.
Såg ditt flödesshema, tror det blir en motor med bra körbarhet.
HotVW gjorde ett test/artikel för 20 år sedan där man plockade på diverse på en ny, oöppnad motor. blev ca 20+ hkr bara med 40:or och vippstället (samt ormbo-) vid 4500Rpm

112

Hej
Använder du standard ventilfjädrar då? Med 1.4 vippor


mettis skrev:

Jag har satt ihop en std 1600, men bytt till 1,4:1 vippställ och 40IDF.
Såg ditt flödesshema, tror det blir en motor med bra körbarhet.
HotVW gjorde ett test/artikel för 20 år sedan där man plockade på diverse på en ny, oöppnad motor. blev ca 20+ hkr bara med 40:or och vippstället (samt ormbo-) vid 4500Rpm

Vad är livet utan en boxermotor

113

mettis skrev:

Jag har satt ihop en std 1600, men bytt till 1,4:1 vippställ och 40IDF.
Såg ditt flödesshema, tror det blir en motor med bra körbarhet.
HotVW gjorde ett test/artikel för 20 år sedan där man plockade på diverse på en ny, oöppnad motor. blev ca 20+ hkr bara med 40:or och vippstället (samt ormbo-) vid 4500Rpm

Ja  det var lite så när jag tänkte skulle vara kul att få ut 65 med std förgasare
Nä det blir inga 1,4 eller idf på den
Det var många årsen hotVw gav ut den infon  men det har hänt lite på 20 år med nya rön
Framför allt bränslet har ändras till det sämre med sämre energi
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

114

Janne71 skrev:

Hej
Använder du standard ventilfjädrar då? Med 1.4 vippor
Det bör funka Men ingen blir glad av 40 år gamla fjädrar som har tappat kraften
std kam 7,8 mm 1,1 vippa 8,58 mm med 1,4 10,92 det är en jäkla skillnad
  Köp nya fjädrar
/// M


mettis skrev:

Jag har satt ihop en std 1600, men bytt till 1,4:1 vippställ och 40IDF.
Såg ditt flödesshema, tror det blir en motor med bra körbarhet.
HotVW gjorde ett test/artikel för 20 år sedan där man plockade på diverse på en ny, oöppnad motor. blev ca 20+ hkr bara med 40:or och vippstället (samt ormbo-) vid 4500Rpm

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

115

En gammal svårdödad myt är att man alltid måste börja med att byta kam men på en åkmotor med bra körbarhet är det ofta bättre att använda originalkam.
Finns några exempel på effekt i området 90-100 hk utan att byta kam men andra toppar, vippor och förgasare. Originalkammen är dessutom snäll mot blocket.

Finns många exempel på motorer med annan kam som inte ger över 80.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

116

Svwerker skrev:

En gammal svårdödad myt är att man alltid måste börja med att byta kam men på en åkmotor med bra körbarhet är det ofta bättre att använda originalkam.
Finns några exempel på effekt i området 90-100 hk utan att byta kam men andra toppar, vippor och förgasare. Originalkammen är dessutom snäll mot blocket.

Finns många exempel på motorer med annan kam som inte ger över 80.

ICQ/ag

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

117 Senaste redigerad av mettis (2021-11-17 00:11:38)

Janne71 skrev:

Hej
Använder du standard ventilfjädrar då? Med 1.4 vippor


mettis skrev:

Jag har satt ihop en std 1600, men bytt till 1,4:1 vippställ och 40IDF.
Såg ditt flödesshema, tror det blir en motor med bra körbarhet.
HotVW gjorde ett test/artikel för 20 år sedan där man plockade på diverse på en ny, oöppnad motor. blev ca 20+ hkr bara med 40:or och vippstället (samt ormbo-) vid 4500Rpm

Jag vill inte stöka i Mickes tråd, men svarar ändå...
Det jag syftade på är ca 10mm i lyft med 1,4 och originalkam.
Fjädrar mäter jag med badrumsvåg i pelarborrmaskinen.
(De flesta håller inte måttet, men har man många så.. ;-! )
Har shimsat lite, och skall inte varva mer än 4500Rpm - har dessutom satt dit rotor från typ2 (4500rpm begränsning).
Undviker hårdare fjädrar här (mindre belastning på lyftare och stötstänger) -Det kommer att märkas när jag provkör, om jag får "ventilfladder"..

118

Får tydligen köra lite Basic info om ventil fjädrar ( kändes lite så om man läser )

Vi startar med något som heter inspänningshöjd på ventil fjärden på en std topp
Den är 40,5 mm Det är där ventilbrickan sitter  ( det är svin bra att veta att trim toppar  kan ha annan höjd)
Sen kommer max lyfthöjd o vad fjärden blir där
Nu kommer det massa siffror
Fick en ny std fjäder från per på csp  som vi har som grund fjäder
Den var i inspännings tryck på 28 kg
Med std vippor 1,1 53 kg  med en 1,25 vippa 62 kg och med 1.4 vippa 67 kg ( är bara kvar 1.5 mm till man bottnar fjärden
Så tog jag fram gamla std fjädrar som har varit avspända  Inspänningen var 20 kg  1,1 45kg 1,25 50 kg och 1,4 54 kg
Det är en del som man har tappat i tryck
Men jag fick ta fram en gammal hyllvärmare o riva isär fjädrar  ( har nog varit där sen den föddes på vw typ 50 år
Det var intet kul att mäta men resultatet var så här Insug  var endast 18 kg i Inspänningen avgas 17 kg (9 mm skaft )
Så var dom 43 kg på 1,1 lyft 48 på 1,25 och tillslut 52 kg med 1,4 vippor
Avgas gav jag fan i för sådan skit skall ligga i skroten
Jag skulle aldrig våga köra med sådant om man är rädd om maskin
Mitt tips är att byta till nya std  fjädrar
Lite bilder på min utröstning o hur man kan mäta
Kommer ett avsnitt till om fräna fjädrar o hur det kan ställa till det
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211117_171236 (1).jpg, 229.33 kb, 900 x 1200
IMG_20211117_171236 (1).jpg 229.33 kb, 130 downloads since 2021-11-17 

IMG_20211117_171620 (1).jpg, 269.01 kb, 900 x 1200
IMG_20211117_171620 (1).jpg 269.01 kb, 127 downloads since 2021-11-17 

IMG_20211117_172643 (1).jpg, 565.86 kb, 1600 x 1200
IMG_20211117_172643 (1).jpg 565.86 kb, 134 downloads since 2021-11-17 

IMG_20211117_172952 (1).jpg, 688.77 kb, 1600 x 1200
IMG_20211117_172952 (1).jpg 688.77 kb, 133 downloads since 2021-11-17 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

119

Till er som gillar hårda fräna fjädrar o vill kanske vara som en tok ( jag är en av dom stollana )
Vad händer när man sätter i hård fräna fjädrar
Bara för mer onödig info  1 hk är att man lyfter 75 kg på 1 sek ( då kan det vara lättare att förstå vad fjädertryck kan göra att man tappar effekt
Efter som det går trögt på den stackas kamaxelen o lyftaren får mycket stryk och det skapas mycket friktion o det blir värme oljan får slita hårt
Är det svin frän kam o stenhårda fjädrar kan stötstängerna flexa o vobbla så det blir skavmärke mot stötstångs rören  ICQ/bn
Tog fram 3 st fjädrar  2 vw  en enkel hård o den dubbel fjäder sen mätte jag ytre fjärden sen ihop med båda
Till sist en cheva fjäder dubbel med dämpfjäder
Börjar med enkel fjärden  inspänningshöjd 46 kg (nästa vad en dålig std fjäder är som max  med 1,1 72 kg 1,25 76kg och till slut 1.4 som blev 79 kg  Nu går det trögt mellan lyftare o kam 
Så tar vi dubbel fjärden bara 44 kg enkel sen säter i ihop den då 58 hk ( då ventilbågen sviktar) på 1,1 vippa 72 kg/100 kg 1.25 vippor typ 10 mm lyft 76 kg/106 kg sen till slut 10,95 mm lyft 81 kg/ 112 kg  då sviktar det gött i vipparms bryggan  o men bör tappa 10-14 hk på en std motor
Så kommer vi till dom riktigt tokiga fjädrana då måste man ha på dessa fjädrana inspänningshöjd på 50 mm o vi snackar man lyfthöjder runt 15-16 mm  inspänningshöjd tryck är 72 kg  o på 15mm lyft 192kg då är det mycket som vill flexa  skulle tro att bara fjädrana drar 30-40 hk för att veven skall rotera runt
Det tar på krafterna att stå dra ventilfjädrar 
Det jag blir matt på är när man köper fräna fjädrar i vw världen är bara hårda inga tryck på inspänningshöjd Man kanske vill ha 10%hårdare inte 30%  o många förstår inte varför maskin går varmt i oljan för man har för hårda fjädrar och ventil brickorna går sönder o maskin rasar 
Ps har ni trim kam o fräna fjädrar ta bort vipporna för fjädrar som i max lyft tappar trycket snabbare än vad ni tror ( man har alltid en sådan fjäder i maskin
Några frågor så är ni välkomna
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211117_180137 (1).jpg, 450.31 kb, 1600 x 1200
IMG_20211117_180137 (1).jpg 450.31 kb, 120 downloads since 2021-11-17 

IMG_20211117_181004 (1).jpg, 516.47 kb, 1600 x 1200
IMG_20211117_181004 (1).jpg 516.47 kb, 132 downloads since 2021-11-17 

IMG_20211117_181501_952.jpg, 191.35 kb, 1200 x 1200
IMG_20211117_181501_952.jpg 191.35 kb, 133 downloads since 2021-11-17 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

120

Men hur väljer man rätt fjäder  ICQ/ah vilka  parametrar ska man ta hänsyn till?

121 Senaste redigerad av PPRMicke (2021-11-18 19:17:34)

IT-Bubbla skrev:

Men hur väljer man rätt fjäder  ICQ/ah vilka  parametrar ska man ta hänsyn till?

Det är tre stycken parametrar
Nr 1 lyft höjden på ventilen
Nr 2 varvtalet
Nr 3 vad hela kedjan av saker i lyftar rörelsen   ( lyftare stötstång vipparm ventilbricka och ventilen ) ( ibland räknar man också fjärden)
Men med Nya fjädrar o std ventiler så funkar det fint en bra bit upp på en std maskin
En utopi en lyftare som väger 25gram  en  stötstång  i 7075 alu o std ventilfjäder titan ventilbricka och en 40mm ventil och varva 8000
Men det är en dröm  men det finns lyftare som väger 54-55 gram st Men Peter S håller på med något kul som troligtvis väger mindre
Det där med vikt på ventilbrickor  kan det vara värt att väga o kontrollera vad dom väger ( bra saker kostar billiga är tunga )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

122

Fick ta ett tag i locken på avgassidan nu när styrningana är borta
Lite avlägsnade av material runt klacken där styrningen sitter
Jag vill ha så mycket material som möjligt så man får ut värmen från ventilen
Sen är det ganska viktigt att det är en yta som är lite sträv så flödar det bättre runt 150 sten i slip duken ( det skall inte se ut som man har rivit runt o filen har hoppat runt då tappar man flöde o sot o skit sätter sig i kanalen ) (har sett en del som man inte vill se inte fan blir det bra nästan sämre än ofilat )
Först får man jobba med roterande filar   sen slip rullar så blir det ok (sliprullana kan man köpa hos Jeppe i umeå vw kille som kör vw dragster https://jeppesnet.mamutweb.com/
Jag kommer nog ha hårdmetall filar på hyllan efter nyår
Jag jobbar ofta med 3st slipmaskiner ( eller mer)
/// Micke

Post's attachments

IMG_20211118_181344.jpg, 210.73 kb, 900 x 1200
IMG_20211118_181344.jpg 210.73 kb, 136 downloads since 2021-11-18 

IMG_20211118_181520.jpg, 273.78 kb, 900 x 1200
IMG_20211118_181520.jpg 273.78 kb, 127 downloads since 2021-11-18 

IMG_20211118_181632.jpg, 630.09 kb, 1600 x 1200
IMG_20211118_181632.jpg 630.09 kb, 140 downloads since 2021-11-18 

IMG_20211118_181702.jpg, 497.3 kb, 1600 x 1200
IMG_20211118_181702.jpg 497.3 kb, 130 downloads since 2021-11-18 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

123 Senaste redigerad av IT-Bubbla (2021-11-18 20:27:39)

Denna variant ska tydligen väga 41g..Vet ej om dom tillverkas längre.

Post's attachments

500189 (1).jpg, 173.15 kb, 640 x 480
500189 (1).jpg 173.15 kb, 119 downloads since 2021-11-18 

124

PPRMicke skrev:
IT-Bubbla skrev:

Men hur väljer man rätt fjäder  ICQ/ah vilka  parametrar ska man ta hänsyn till?

Det är tre stycken parametrar
Nr 1 lyft höjden på ventilen
Nr 2 varvtalet
Nr 3 vad hela kedjan av saker i lyftar rörelsen   ( lyftare stötstång vipparm ventilbricka och ventilen ) ( ibland räknar man också fjärden)
Men med Nya fjädrar o std ventiler så funkar det fint en bra bit upp på en std maskin
En utopi en lyftare som väger 25gram  en  stötstång  i 7075 alu o std ventilfjäder titan ventilbricka och en 40mm ventil och varva 8000
Men det är en dröm  men det finns lyftare som väger 54-55 gram st Men Peter S håller på med något kul som troligtvis väger mindre
Det där med vikt på ventilbrickor  kan det vara värt att väga o kontrollera vad dom väger ( bra saker kostar billiga är tunga )
/// Micke

Så om man har följande konfig, vad väljer man för fjäder?

1. Lyfthöjd 10mm
2. Varvtal 7500 rpm
3. Lyftare 54g
Stötstänger 64g/st
Fjäderbrickor 10g/st
Ventil 35,5mm 73g

PS. Hojta till om ni tycker jag spammar tråden med dumma frågor  ICQ/bn

125

IT-Bubbla skrev:

Denna variant ska tydligen väga 41g..Vet ej om dom tillverkas längre.

Dom finns inte längre  Dom gick av vid foten
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke