Avslut - Sistad delen
Tiden flyger. Jag ser att jag skrev i mitt senaste inlägg att "fortsättning följer" och det gjorde det, fast det skrevs aldrig något om det på detta forum. Det är tre år sedan och som vanlig kom annat emellan. Jag är duktig på att avsluta projekt och så även detta. Men som jag tidigare nämnt har jag aldrig varit speciellt road av att sitta framför datorn och skriva mina vad jag håller på med. Jag är kanske lite gammal i det avseendet i en tid när varje kanelbulle man får till fikat ska publiceras på "insta"
Det är nu när jag har tankar på att sälja pärlan till förmån för nya projekt som jag upptäckte att jag aldrig avslutade min loggboken. Projektet har varit otroligt lärorikt och roligt. Det är mycket jag inte kunde innan som jag nu kan lite om och som jag kommer att ha glädje av i kommande projekt, för sådana har det redan blivit och det ligger fler i pipen.
Så kom motorn tillslut. Det tog lite mer tid än beräknat men det blev bra. Renoveringen gjordes i Västerås där ett antal mycket duktiga och sympatiska människor bidrog. Man kan säga att den är nollställd. I princip är alla rörliga delar nya, inklusive värmekammrar, koppling, toppar, cylindrar, kolvar, ramlager, vevstakslager, oljepump, tändsystem, kamaxel, lyftare, stötstänger/rör mm. Kvar blev bara blocket vevaxeln vevstakar och generator. Motorn är inte längre en 1500 som det står på motorhuven utan en 1600. Den nya motorn har dessutom fått ett riktigt oljefilter så den ska hålla många sköna mil. Topparna är planade en aning och kammen är lite vassare än standard och tillsammans med två spanska weber IDF 40 ger detta ett okänt antal hästkrafter. Mer än orginal är jag ganska säker på.

Så här ser resultatet av mina ansträngningar i ut på lite håll. Tidigt övervägde jag att återställa bilen till original skick men som ni ser valde jag en annan väg. Det var helt enkelt för mycket jobb med att hitta delar för den typen av renovering så jag valde att vara kreativ istället och göra något som ser tilltalande ut för ögat. Vad man tycker är givetvis en smaksak men den är i alla fall så pass snygg tycker vissa att den har fått vara med vid en reklamfotografering. Förutom att den mekaniskt skulle vara nollställd ville jag att den skulle vara fräsch. Kanske till och med ge lite nybilskänsla.


Det var därför jag satsade på att måla om och byta all ytmaterial invändigt. Nytt innertak ny dörrklädsel och nya säten. Jag koordinerade inte valet av klädsel och färg på lacken, men man ska ha tur det matchar faktiskt perfekt. Ni är ju givetvis så kunniga att ni ser att den mjuka instrumentpanelen saknas… det är ju en -68. Jag tror att det var en årmodellsmarkör -Titta -68:an är helt annorlunda mot föregående års modeller den har mjuk instrumentbräda, de ni!!. Jag tycker inte den var snyggt och det tycker nog inte många. Den gamla plåt paneler är snyggare, dessutom var den dyr att ersätta.
Tycker man att årsmodellen är svår att bestämma blir man ytterligare förvirrad av stolarna. De var nog bytta mer än en gång och inte jag heller kunde klura ut vad det var för års modell. Det resulterade att jag fick fel klädsel och fick modifiera som jag beskrivit tidigare. Hade jag fått göra om valet idag hade jag letat reda på ett par låga säten, det är coolare.

Nya mattor var inte särskilt dyrt när man ändå skulle betala en frakt från USA för att få ny klädsel så det blev snyggt och prydligt även i bagageutrymmet.
Fungerande Ebrsprächer - jo jag tackar, här ska man inte behöva frysa. Jag är fortfarande förvånad att den gick att fixa. Den har ett eget avsnitt tidigare i dagboken

Nästan fem år mellan första och sist inlägget. Lite stelare och gråare i skägget men projekten rullar på som tidigare, hus ,smide, motorcykel och nu mera hus….Jag hoppas man får ha hälsan och att ideerna inte tar slut på länge än.
Slutligen TACK till alla som läst, uppmuntrat och gett goda råd. Jag har upplevt att detta är ett vänligt och generöst forum där man känner sig välkommen även om man inte tillhör den innersta kretsen.

Over and out....
Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.