1 Senaste redigerad av [email protected] (2017-11-09 09:59:35)

Del1 Början

För 28 år sedan ställde en en bekant till min farbror in en Type 1 - 1500 från det gyllene året 1968 i en lada som disponerades av familjen. Den hade ägts i många år av samma person men var nu nått slutet av sitt billiv och skulle till skroten. Rosten hade gått hårt åt den och motor nummer två var slut. Hoppet om att ytterligare en gång lirka den kära lilla bubblan genom en besiktning var utsikts löst. Jag vet inte varför men jag erbjöd ägaren att låta den stå kavar i lada mot att jag betalade skrotningsavgiften, och så blev det. Och där blev den stående. Livet kom emellan mig och min bubbla, fru, barn och arbete, ni vet.
Det var min fru (samma som kom emellan) som presenterade mig för en vän som kom med inspirationen till att äntligen ta itu med mitt gamla projekt. Det var för ett och ett halvt år sedan (maj 2016) och inte trodde jag då att jag skulle lägga så mycket tid och att det skulle vara så roligt.



http://forumbilder.com/images/2017/11/09/20160314_174807-1.md.jpg

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

2

Och nu är du fast.!! Haha..

Kul historia. Och 68 är trevliga... lite av det gamla och lite av det nya

3

Ser ut som ett mycket bra objekt!

4

Kör hårt ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=56148&download=0

6 Senaste redigerad av [email protected] (2017-11-09 13:54:25)

Del2 Hur sätter man igång

Jag skriver här för att föra en dagbok över mitt projekt om om någon skulle ha glädje av att läsa är jag glad för det. Jag har enormt stor respekt för all kunskap som finns på detta forum och och inser att jag inte löst all mina problem på bästa sätt. Det är nog en av mina svagheter som hobby mekaniker att jag vill försöka själv. Skulle det bli flera projekt kommer många saker bli mycket bättre och gå snabbare. Men mycket av glädjen i min hobby är att lära mig någonting nytt och det gör man genom att försöka och misslyckas eller lyckas. Jag är nog inte speciellt intresserad av bilar men jag är stor vän av hantverk och blir imponerad av alla som är duktiga på det dom gör. Jag är inte jätte bra på någonting egentligen, men kan lite om mycket. Jag har jobbat med båtar hus och annan mekanik hela livet så en viss fallenhet har jag nog men bilar är någonting nytt.

http://forumbilder.com/images/2017/11/09/20170104_171542.md.jpg

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.
Del3 Ambitioner

Första tanken jag hade var att få igenom min 1500 genom besiktningen. Illusionen jag hade var att bara det innebar att svetsa igen de största rost hålen och köpa en burk startspray. Det skulle visa sig att det var LITE mer komplicerat än så. Är någon förvånad? Glad i hågen började jag plocka isär bilen och jag vet inte hur många gånger jag sa "f:n, inte här också" Men jag är optimist och tänkte det ska nog gå. Samtidigt började boxer knarket sprida sig i mina ådror, jag ville ha mer.
Tittade på alla vackra renoveringar här på forum och insåg att jag aldrig skulle kunna nå ett så fint resultat, men det skulle bli så bra som möjligt med mina begränsade resurser. Jag bestämde att någon original fundamentalist är jag inte. Man måste ha varit med länge och ha alla kontakter för att hitta alla delar, och delar behövde jag, många. Tid är en avgörande faktor för de flesta och så även för mig. Så det fick bli Dalhem, Paruzzi med flera för att få ihop delarna jag behövde.
Intressant är hur ambitionerna har stegrats eftersom. När man ändå har lyft karossen, varför inte plocka isär framvagnen. Och när framvagnen ändå är isär plockad varför inte rengöra och måla upp delarna.

http://forumbilder.com/images/2017/11/09/volkswagen-beetle-kombi-bus-auction-records-1.th.jpg    eller   http://forumbilder.com/images/2017/11/09/winner.th.jpg

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

8

Bara kämpa på, inget omöjligt! och som du sa det finns mycket kunnande här, och säkerligen någon som vet svaret på dina problem ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Bra start där..halva jobbet gjort om du håller den här takten..
Man ska ALDRIG underskatta sig själv och vad man kan..att veta lite om mycket kommer man definitivt långt med och längst kommer man om man inte är rädd för att försöka..ibland gör man galet,men vem gör inte det.. Default/hmm
Härligt med nytt projekt,vi följer dig längs vägen! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

10 Senaste redigerad av [email protected] (2017-11-09 13:45:10)

Del4 Damage assessment

Som sagt min bubbla var på väg till skroten. Jag försökte lyfta den med domkrafen och det krasade misstänkt och sen kunde man inte öppna dörren. Alla ni vet att när man börjar riva hittar man rost. Det visste inte jag, iallafall inte så mycket. Ett av målen med mitt projekt var att lära mig svetsa tunnplåt och nu är jag bättre än förut även om det finns mer att lära. Totalt blev det nog 15 ekonomi delar av olika storlek form och färg.

Air conditioning, fotinsläpp, ej reglerbart.
http://forumbilder.com/images/2017/11/09/_Air-cond.md.jpg

Hål i baljan. Det var väntat. Redan reparerad så det är genomrostning nummer två.
http://forumbilder.com/images/2017/11/09/_Reservhjulsbalja.md.jpg

Här har visst någon varit före mig. Jag är ingen licenssvetsare men jag törs säga att jag är bättre än den som var här tidigare.
http://forumbilder.com/images/2017/11/09/_licenssvets.md.jpg

Det fattas ett par centimeter stolpe! Är det ett tidigare försök till karossänkning?
http://forumbilder.com/images/2017/11/09/_stolpe.md.jpg

Ska det inte var ett karossfäste på varje sida? Jag har bara på vänster.
http://forumbilder.com/images/2017/11/09/_ska-det-inte-vara-tva-2.md.jpg

Värme kanaler, golv, kofångarfästen..... ja ni förstår. Som en managementkonsult skulle sagt "det blir en utmaning", eller som vi som pratar vanlig svenska uttrycker det, detta blir ett helvete.

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

Tack alla för eran uppmuntran det värmer. Jag ska erkänna att jag har kommit en bit på väg men jag ville ta det från början. Fortsättning följer. Nästa del är 5 Motor. Nu går jag ner i garaget ICQ/ag

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

12 Senaste redigerad av [email protected] (2017-11-28 12:51:03)

Del5 Motor

Många tycker nog att ta tag i motorn är en av de roligare delarna av ett projekt. Det är överskådligt, lite trim och nya delar. Jag hade gärna också gjort det men jag kan för lite. Skulle det bli färdigt någon gång behövde jag hjälp. Jag fick tips från flera håll om den luftkylda gurun Landelius. Jag kontaktade honom men konstaterade att budgeten inte tillät att anlita honom. Han är proffs och försörjer sig på sin verkstad och det har jag respekt för. Det finns flera i familjen som konkurrerar om hobby budgeten och man ska vattentäta argument om man ska nå framgång vid budget mötena. Den svåraste konkurrenten är en häst och dess företrädare är en både listig och smart.

Jag fick via detta eminenta forum kontakt med en sympatisk herre som varit med länge och hade goda kontakter. Han åtog sig en renovering som inne höll nya toppar, cylindrar och kammar. Åter igen började jag som en nybörjare, jag tänkte återställa motor till sina 44 original. Jag anade att min vän tyckte det var lite konstigt när det i princip inte var dyrare att klämma in lite fler hästar i stallet när så mycket ändå skulle bytas. Hur många det nu blir återstår att se när motorn blir klar till våren.

http://forumbilder.com/images/2017/11/09/_motor.md.jpg

Uppmätt kompressio: 0,00 kpa. Det behövdes ingen mikrometer för att mäta glappen.
Det visade sig att motorn var fabrik renoverad, det är väl rimligt med tanke på att det står 24 000 mil på mätaren.
Jag får återkomma till motorn när det är dax att montera.

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

13

Haha, ja men du använde inte argumentet att 44 hästar mot en (två eller tre) måste ta en större del av hobbybudgeten ICQ/ag ICQ/ag ICQ/ag
Blir nog en bra motor det där.

Gubbjävel; dvs originalfantast

14 Senaste redigerad av [email protected] (2017-11-29 13:20:04)

Del6 Rost

Glad i hågen började jag montera isär. Det blev mindre och mindre kvar av min bil och hyllorna i garaget blev fullare och fullare. Förutom karossen var allt annat också rostigt. Jag vill ju ha en fin Bubbla så jag börja rengöra. Efter att ha förbrukar ett antal stålborstar rotationsborstar till vinkelslipen tänkte jag, det här går f:n inte, det blir ju inte ens bra. Såriga händer, full med borstnålar i overallen och fingrar som vita av vibrationer satte jag mig ner och gåglade. Ägnade mycket tid att leta efter syror, oxa- salt- citronsyra. Jag hittade dyra häxbryggder som såldes av renoveringsspecialister med "titta va lätt det är" videor och före och efter bilder. Sen snubblade jag över elektrolytbad. Trodde inte på det, men vem vill död nyfiken. Och tame f:n funkade det inte. Det blev min grej.

http://forumbilder.com/images/2017/11/28/20160821_0957346ea0d25282184a16.md.jpg

Målar soda 150 spänn. En gammeldax bateriladdare. En plast balja och lite bandjärn. Dyrt är det inte.

http://forumbilder.com/images/2017/11/09/20160917_125840ba7d8a1296ed08cb.md.jpg

Den här fälgen fick ligga i två dygn. Det bubblar och skummar och när man är klar har man kvar någon slags svart beläggning som hyfsat enkelt går att spola och borsta bort. Jag använde en vanlig rotborste och vatten, lite skitigt men det finns ju hanskar. Kemin bakom det hela är jag inte man att förklara, men det är lite trolleri, rosten hoppar över till offeranoden och det äter inget material från det man vill avrosta och man slipper starka syror och riskerar inte att syrorna hjälper rosten att återbildas. Intressant är också att färg släpper i stora sjok trots att badet egentligen inte löser lack. Förmodligen ligger det ett mycket fint lager oxid under lacken, begynnande rostangrepp som reagerar och låter lacken släppa från underlaget.  ETT VARNINGENS ORD: det bildas vätgas i ganska stora mängder, så ventilera annars kan det sluta med en smäll.

http://forumbilder.com/images/2017/11/28/Delar-pa-tork.md.jpg

-Har du hängt tvätten älskling. -Öhh.. ja, jag har tvättat och nu har jag hängt upp det att torka.

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

15 Senaste redigerad av [email protected] (2017-11-29 14:22:23)

Del7 Bottenplattan

När man gräver en grop når man förr eller senare botten. Den här bilden visar botten på demonteringsgropen. Eller inte riktigt, fjädringen bak åkte också av för att byta bussningar.

http://forumbilder.com/images/2017/11/29/20160814_142110.md.jpg

När jag köpet golven bedrog snålheten visheten. Till mitt försvar ska sägas att jag hade nog inte skruvat upp ambitionerna det sista steget ännu. "Original" ekonomidelarna med tjock, härlig plåt var nästan tre gånger så dyra som ekonomi variantan från Kokkerholm eller vad de nu heter. Passformen var sådär och plåt tjockleken är nästan sådan att de också går att använda som aluminiumfolie för att slå in smörgåsar med. Men gjort är gjort och erfarenheten tar jag med mig till nästa projekt. En annan miss jag gjorde var att inte kolla att hålen för bultarna till karossen passade. Man ska lyfta på karossen och kolla att passningen verkligheten stämmer innan man punktar fast golven. Jag fick tidigt i livet lära mig att om det skiljer mellan kartan och verkligheten, är det verkligheten som gäller, jag glömde det temporärt.

Blästringen av bottenplattan är det ända jag så här lång tagit hjälp med (förutom motorn). 3700 spänn inkl. ett lager primer, som hittat. Granne med blästringsfirma låg ett tvätteri där jag kunde, mycket billigt, köpa trasor som jag räknar med ska räck fram till år 2035, resan till västerort blev därför ett klipp.

Sen är fråga, vad ska man måla på primern. Alla har sina favoriter och de som varit med länge vet vad som håller. Jag chansade, 2K epoxiprimer från billackering.eu och ett lager av vanlig 1K slät Hammerit. Framtiden får utvisa hur bra det var. Hela skiten ska ju ändå mer eller mindre täckas av underedsmassa och ljuddämpning.

Hokushttp://forumbilder.com/images/2017/11/29/20161019_185239.th.jpgpokushttp://forumbilder.com/images/2017/11/29/IMG_0066.th.jpgfilijokushttp://forumbilder.com/images/2017/11/29/IMG_0065.th.jpg

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

16

Härligt! bra jobbat och bra skrivet!
//Kenth, Huddinge

Bubbla -65, Porsche 911 3.2 Carrera -84, Porsche 911 Carrera S -06

17

ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

18

KH skrev:

Härligt! bra jobbat och bra skrivet!
//Kenth, Huddinge

Håller med,du har verkligen vässat pennan.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

19 Senaste redigerad av [email protected] (2017-12-27 16:42:59)

Del8 Och så blev det Jul

Det är tradition i familjen att årets pepparkakskreation ska speglar någonting som varit signifikant under året. De kreativa krafterna i familjen har åstadkommit detta mästerverk. Det har tydligen noterats att pappa har tillbringat en del tid i garaget.

http://forumbilder.com/images/2017/12/27/_pepparkaka.md.jpg

Ett riktigt Gott Slut och ett Gott Nytt År till alla själsfränder med smutsiga fingrar, och till alla andra  oxå för den delen!

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.
Del 9 Framvagn

Jag borde kanske ha köpt en ny framvagn, men det hade spräckt de ekonomiska ramarna. Det var en del hål och ska jag vara ärlig är det lite märkligt att den inte kollapsat. Stötdämparfästena var bokstavligen borta och alla röranslutningarna behövde svetsas, mycket pyssel och det tog tid. Jag är inte säker på att den har sin forna hållfasthet men tror det duger.

http://forumbilder.com/images/2017/11/29/Photo-2016-05-15-14-29-37.md.jpg

Spindelleder och styrleder måste bytas. Har jag en hydraulpress? Nej. Att få ur lederna gick med lite kreativitet och en pelarborr. De nya lederna bankade jag i med slägghammare. Så kan man väl inte göra! Jo, Felson kan. Skulle ni vara på väg till något möte och ni ser en folkvagn vid vägkanten med kollapsad framvagn, hoppas jag ni finner i era hjärtan att stanna och sympatisera med den olycklige.

http://forumbilder.com/images/2017/12/27/File_009.md.jpg

Kommer den att hålla, vi får se? Men den är i alla fall snygg!

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

21 Senaste redigerad av [email protected] (2017-12-27 18:19:36)

Del10 Bakvagn och växellåda

Växellådan är den del ända delen som inte har plockats isär. Jag tordes inte helt enkelt. Jag försöker känna mina begränsningar och det skulle var jobbigt att komma till någon med en låda full med kugghjul och säga "kan du gör en växellåda av det här". Så en rengöring av pluggar, uppmålning och ny olja fick det bli. Jag var lite sugen på att spola igenom den med avfettning för att få ut all svart smet men inte säker på att den nya oljan tycker om det. Med andra ord vet jag inget om skicket på växellådan. Det är bara att hålla tummarna och växla försiktigt.

Före

http://forumbilder.com/images/2017/12/27/File_008.md.jpg

Efter

http://forumbilder.com/images/2017/12/27/20170608_141640.md.jpg

Nya odelade damasker var ganska roligt. Ni vet ju hur man gör, men jag stod där med damasken i ena handen och axelröret i andra och tänkte, det här går ju fan inte. Men åter igen hittade jag en rolig engelsman på nätet som visade hur man gör. Skruvmejslar, varmt vatten, fett och några svordomar så gick det, på första försöket!!! Mitt eget lilla bidrag till ämnet är att man eltejpar kanten på axelröret för att få den helt slät och minskar där igenom risken att den skär sönder damasken.

http://forumbilder.com/images/2017/12/27/20160820_182115.md.jpg

Nya bustningar och kåpor till fjädringen är ett måste när man ändå plockat isär bakvagnen. De var nog original, för formen på bustningarna jag plockade bort liknade inte mycket de nya jag satte dit.

Projekt -68. Ska vara färdigt 2018.

22

Rolig tråd,härlig update.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

23

Grundligt & snyggt, bra jobbat  ICQ/ab

Projekt: Oval V8:an -57

24

Ser ju kanon ut!
En parantes ang damaskerna, köper man damasker av rätt kvalitet behövs det varken skruvmejslar eller svordomar, bara starka nypor  ICQ/ae

vw typ-1 1967

25

Ett besök 2018 på bilprovningen och den
är godkänd för all framtid...
Med dina 17 inlägg här har du åstadkommit
en läsvärd tråd..keep on  ICQ/ad