226

Påt igen! ICQ/bs
Glidfästet sitter på plats och anligger mot den parralell delen av ramkrysset. Även balken bakom fästet sitter som en extra vridstyvhet mot fästet.
Lägger även till "vingar" över och under, bakom fästet mellan balken och fästet som extra förstärkning. Lite överdrivet kanske, men den borde sitta still för framtiden  varje fall ICQ/bm

Har börjat snegla på momentstaget med som kan ses på bild 2.  Men börjar göra klar extra förstärkningen till bakaxeln först. Orginal är det m14 i dom fästpunkterna, allt annat använder jag m16, så dom får ett par extra fäst "vingar" för avbelastning för giljotin brott på bultarna.

Man börjar nu ana hur bakvagnen kommer se ut. Detta är redan ett beprövat sätt att hänga bakvagn på, dock har inte jag sett så många svenska rod byggen med denna konstellation, så de ska bli intressant att se om de blir bra för denna vagn  ICQ/ah

Nästa gång fortsätter jag med momentstaget  ICQ/br

Post's attachments

Resizer_16350934796690.jpg, 240.9 kb, 806 x 392
Resizer_16350934796690.jpg 240.9 kb, 116 downloads since 2021-10-25 

Resizer_16350934796691.jpg, 233.72 kb, 392 x 806
Resizer_16350934796691.jpg 233.72 kb, 122 downloads since 2021-10-25 

Resizer_16350934796692.jpg, 274.96 kb, 392 x 806
Resizer_16350934796692.jpg 274.96 kb, 120 downloads since 2021-10-25 

Resizer_16350934796694.jpg, 276.64 kb, 392 x 806
Resizer_16350934796694.jpg 276.64 kb, 114 downloads since 2021-10-25 

Resizer_16350934796695.jpg, 243.68 kb, 392 x 806
Resizer_16350934796695.jpg 243.68 kb, 112 downloads since 2021-10-25 

Projekt: Oval V8:an -57

227

Blir det inte en förändring av pinjong vinkeln genom "pendel rörelsen. . Man brukar ju vilja ha flänsar parralella  med den på växellådan, för att få knutarna att jobba rätt.. nu lär det bli en del bryt... om du inte använder gummi "munkar" eller rezeppa knutar... typ som sitter i "moderna"drivaxlar... dom förlåter vinkel fel. .
Man märker direkt när knutarna inte sitter i harmoni.. gamla Ford axlar hade ju bara en knut i själva ledpunkten vid lådan.. då funkade pendel rörelsen.
Som i gamla vw drivaxlar"pendelaxlar"

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

228

michaelth skrev:

Blir det inte en förändring av pinjong vinkeln genom "pendel rörelsen. . Man brukar ju vilja ha flänsar parralella  med den på växellådan, för att få knutarna att jobba rätt.. nu lär det bli en del bryt... om du inte använder gummi "munkar" eller rezeppa knutar... typ som sitter i "moderna"drivaxlar... dom förlåter vinkel fel. .
Man märker direkt när knutarna inte sitter i harmoni.. gamla Ford axlar hade ju bara en knut i själva ledpunkten vid lådan.. då funkade pendel rörelsen.
Som i gamla vw drivaxlar"pendelaxlar"

I teorin har du nog rätt, men i praktiken har det ingen betydelse.
i princip blir det ju som en Ford/Cheva skjutande kardan lösning.

På min A Ford är gummit så mjukt att bakaxeln vrider sig rätt mycket, med vinkel fel vid gaspådrag som följd.
Och min bakre knut håller ca 4000mil sen får man byta.
Det här kommer att hålla längre killgissar jag :-)

"ljushuvud"

229

Precis det kommer sitta en "slip yoke" i växellådan som kommer medverka för rörelsen längsgående mellan låda och bakaxel.
Momentstaget kommer också ha den rörelsen möjlig i bussningen då den kommer gå runt bärarmscentrum.
Ang. vinkel fel så blir den förändrad i fjädringsrörelsen med detta upplägg,(Mätt på medbringaren, ge och ta +/-1-1.5` fullt in/fullt ut) men harmonierar mellan knutarna i kör höjd. En fyr/K- länk är bättre i den och kanske andra aspekter.

Men.. så länge det inte blir överdrivna vibrationer av det hela, kommer jag "ta" det medvetna knut slitaget  ICQ/ah

Uppskattar allas kommentarer, man är långt ifrån nån expert själv och många i detta forum har mycket kunskap. Så ös på om ni uppfattar nått som jag tänkt konstigt på(händer lite för ofta ibland ICQ/be  ICQ/ag )

Projekt: Oval V8:an -57

230

Så va de daxs för momentstaget!
Som jag nämnt tidigare kör jag fackverks konstruktion mellan dom två strävorna. Använder 25x4mm i N kvalitet som material.
Den övre änden är gängad i 3/4", och den bussningen bli således "ställbar" , vilket så här i efterhand, så klart blir helt oanvändbart om man inte gör den nedre på samma sätt. (Centrum rör sig i två leder vid ut och inskruvning av bussningen)Men.. sent ska den vise lär sägs de ju  ICQ/bk
Så jag gör den nedre bussningen fast och är riktigt nöjd med hur det hela blir.
I detta läge tycker jag mig ha det klart för hur upphängningen ska se ut, allt mäts o kluras på, till jag slutligen beställer en uppsättning coilovers.
Väljer en firma som man kan fritt prova sig fram i olika fjäder och längder uppsättningar för att hitta rätt. Så dom bli 13" lång, och 250 i hårdhet.
Ställbart i rebound också, fast kanske lite overkill i detta bygge.  ICQ/ad
De va allt för denna sväng, till nästa gång, trevlig helg  ICQ/az

Post's attachments

Resizer_16355267632490.jpg, 263.28 kb, 806 x 392
Resizer_16355267632490.jpg 263.28 kb, 112 downloads since 2021-10-29 

Resizer_16355267632491.jpg, 219.4 kb, 806 x 392
Resizer_16355267632491.jpg 219.4 kb, 118 downloads since 2021-10-29 

Resizer_16355267632493.jpg, 226.88 kb, 806 x 392
Resizer_16355267632493.jpg 226.88 kb, 121 downloads since 2021-10-29 

Resizer_16355267632495.jpg, 237.91 kb, 806 x 392
Resizer_16355267632495.jpg 237.91 kb, 122 downloads since 2021-10-29 

Resizer_16355267632496.jpg, 255.32 kb, 392 x 806
Resizer_16355267632496.jpg 255.32 kb, 121 downloads since 2021-10-29 

Projekt: Oval V8:an -57

231

En bild på dom korta rackarna  ICQ/bq

Post's attachments

Resizer_16355267632497.jpg, 295.63 kb, 806 x 392
Resizer_16355267632497.jpg 295.63 kb, 117 downloads since 2021-10-29 

Projekt: Oval V8:an -57

232

Det där blir stadigt och bra.

Har du provat att hissa upp ena sidan, medan andra är helt "utfjädrad"?
För att kolla efter spänningar i systemet.

"ljushuvud"

233

Mr 56 skrev:

Det där blir stadigt och bra.

Har du provat att hissa upp ena sidan, medan andra är helt "utfjädrad"?
För att kolla efter spänningar i systemet.

Ja, har försökt kolla alla möjliga varianter. Ser man det till slaglängden det kommer röra sig om, så är alla test väldigt överdrivna i längd.
Har inte känt några låsningar, dock blir det som bussningen är utformad till momentstaget en progressivt motstånd desto längre man kommer i fjärdingsvägen. Men ser inte det som ett problem iom den korta  slaglängden när dämparna sitter där.

Projekt: Oval V8:an -57

234

Andreas.R skrev:
Mr 56 skrev:

Det där blir stadigt och bra.

Har du provat att hissa upp ena sidan, medan andra är helt "utfjädrad"?
För att kolla efter spänningar i systemet.

Ja, har försökt kolla alla möjliga varianter. Ser man det till slaglängden det kommer röra sig om, så är alla test väldigt överdrivna i längd.
Har inte känt några låsningar, dock blir det som bussningen är utformad till momentstaget en progressivt motstånd desto längre man kommer i fjärdingsvägen. Men ser inte det som ett problem iom den korta  slaglängden när dämparna sitter där.

Jag tror inte heller att du har nått problem med detta, men en sanity check är inte fel.
Man kan bli förvånad, när man minst anar det :-).

"ljushuvud"

235

Mr 56 skrev:
Andreas.R skrev:
Mr 56 skrev:

Det där blir stadigt och bra.

Har du provat att hissa upp ena sidan, medan andra är helt "utfjädrad"?
För att kolla efter spänningar i systemet.

Ja, har försökt kolla alla möjliga varianter. Ser man det till slaglängden det kommer röra sig om, så är alla test väldigt överdrivna i längd.
Har inte känt några låsningar, dock blir det som bussningen är utformad till momentstaget en progressivt motstånd desto längre man kommer i fjärdingsvägen. Men ser inte det som ett problem iom den korta  slaglängden när dämparna sitter där.

Jag tror inte heller att du har nått problem med detta, men en sanity check är inte fel.
Man kan bli förvånad, när man minst anar det :-).

Verkligen! Lite som triss med allt ibland kan tyckas  ICQ/ad

Projekt: Oval V8:an -57

236

ICQ/bf  ICQ/ay

"ljushuvud"

237

Grejar på med stöddämaparna. Från början va tanken att ha dämparna på utsida ram och sitta i fästet för bärarmarna, men efter lite funderande kommer en ev innerskärm ställa till det, iuf skulle man kunna skära ut för dämparna, men är inte så jag ville ha det. Så revidera om de hela och skissa på en ny placering på insida ram. Här blir utväxlingen mot dämparna lite mindre, vilket sätter större vikt vid val av fjäder för att ändå få en följsam fjädring ibak. Tillverkar fästen och gör dämpar attraper för svetsningen som gör det enklare att få det allt linjera.
Kör 5' vinkel framåt och 8' innåt(sett från axeln), här finns mycket att läsa i ämnet, men går lite på känsla och tror de blir bra endå  ICQ/ab

Och lite bilder vill ni väl ha  ICQ/ad

Post's attachments

Resizer_16360591199890.jpg, 216.34 kb, 806 x 392
Resizer_16360591199890.jpg 216.34 kb, 113 downloads since 2021-11-04 

Resizer_16360591199891.jpg, 223.86 kb, 392 x 806
Resizer_16360591199891.jpg 223.86 kb, 115 downloads since 2021-11-04 

Resizer_16360591199893.jpg, 222.28 kb, 806 x 392
Resizer_16360591199893.jpg 222.28 kb, 119 downloads since 2021-11-04 

Resizer_16360591199894.jpg, 225.56 kb, 806 x 392
Resizer_16360591199894.jpg 225.56 kb, 116 downloads since 2021-11-04 

Resizer_16360591199895.jpg, 253.36 kb, 392 x 806
Resizer_16360591199895.jpg 253.36 kb, 107 downloads since 2021-11-04 

Projekt: Oval V8:an -57

238

..

Post's attachments

Resizer_16360591199892.jpg, 256.52 kb, 806 x 392
Resizer_16360591199892.jpg 256.52 kb, 121 downloads since 2021-11-04 

Resizer_16360591199896.jpg, 262.64 kb, 806 x 392
Resizer_16360591199896.jpg 262.64 kb, 110 downloads since 2021-11-04 

Projekt: Oval V8:an -57

239 Senaste redigerad av michaelth (2021-11-05 17:52:30)

ICQ/ay
Vad e anledningen till det extra haket i bakkant..
förutom att du kan  ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

240

michaelth skrev:

ICQ/ay
Vad e anledningen till det extra haket i bakkant..
förutom att du kan  ICQ/ad

Är det övre fästena du tänker på kanske? Isf kan de vara en justering i höjdled som kom med på en av bilderna, tror den är borta på nån av dom nedre bilderna igen.  ICQ/ab
Gjorde nog om fästen 3 ggr innan jag gav mig, så bilderna kan fela lite ibland  ICQ/ah

Projekt: Oval V8:an -57

241 Senaste redigerad av michaelth (2021-11-05 22:09:54)

Andreas.R skrev:
michaelth skrev:

ICQ/ay
Vad e anledningen till det extra haket i bakkant..
förutom att du kan  ICQ/ad

Är det övre fästena du tänker på kanske? Isf kan de vara en justering i höjdled som kom med på en av bilderna, tror den är borta på nån av dom nedre bilderna igen.  ICQ/ab
Gjorde nog om fästen 3 ggr innan jag gav mig, så bilderna kan fela lite ibland  ICQ/ah

Nä tänker mer ramen..
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=78049&download=0

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

242

michaelth skrev:
Andreas.R skrev:
michaelth skrev:

ICQ/ay
Vad e anledningen till det extra haket i bakkant..
förutom att du kan  ICQ/ad

Är det övre fästena du tänker på kanske? Isf kan de vara en justering i höjdled som kom med på en av bilderna, tror den är borta på nån av dom nedre bilderna igen.  ICQ/ab
Gjorde nog om fästen 3 ggr innan jag gav mig, så bilderna kan fela lite ibland  ICQ/ah

Nä tänker mer ramen..
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=78049&download=0

Den kom till i efterhand, tror den finns med i tidigare inlägg. Jag valde att flytta bak axeln mer än jag tänk från början, så klumpen fick lite dålig frigång, därav ut bygget av ramen.  Så nu är de fritt fram o slamma  ICQ/af

Projekt: Oval V8:an -57

243

Denna gång blir de en specialare med en detalj. När jag hållt på med bakvagnen har jag alltid stört mig på handbroms wire konstruktionen denna axel har, den går tvärs över klumpen o delar sig med en form av hävert, och är enl. mig själv både knepig och ful konstruktion  ICQ/ah
Så givetvis kan man ju inte låta den vara, trots att den faktiskt har en fullt fungerande funktion i detta stora pussel av delar som inte finns.

Börjar med en beställning av dubbel wire, denna passande till ett fogelsta släp av alla val man kan göra  ICQ/ag  Wiren har en bra ögla att utgå ifrån till anpassningen mot handbromsbakarnas hävert inne i skivan. Behöver faktiskt minimalt filande i "öglan" på Wiren för att den ska passa perfekt.

Orginal sitter Wiren fast på hubben till axeln, o där är inte min wire passlig, så jag snidar ett fäste som flyttar ut Wiren en bit som gör det möjligt att låsa  Wiren smidigt med ett clips. Vidare fäst den i skruvarna till hubben och de hela blir både enkelt och bra  ICQ/ay Nu går Wiren under båda sidor klumpen upp över kardanen i väntan på en spak.

En liten del i allt, men känns bra att de är gjort! ICQ/bs

Slog också till på en annons på en växelspak till lådan, blev en beg. B&W spak. Spaken är anpasslig till olika växellåds utföranden, och låst till 3 vxl låda vid inköpet. Tog en stund innan jag hitta den tillsynes självklara skruven som gjorde den möjlig för 4vxl som 700 lådan har  ICQ/bj  Man lär så länge man lever, de va de för denna sväng!
På återhörande  ICQ/bq

Post's attachments

Resizer_16366388780740.jpg, 249.28 kb, 392 x 806
Resizer_16366388780740.jpg 249.28 kb, 110 downloads since 2021-11-11 

Resizer_16366388780741.jpg, 266.83 kb, 806 x 392
Resizer_16366388780741.jpg 266.83 kb, 105 downloads since 2021-11-11 

Resizer_16366388780743.jpg, 197.8 kb, 392 x 806
Resizer_16366388780743.jpg 197.8 kb, 113 downloads since 2021-11-11 

Resizer_16366388780744.jpg, 217.2 kb, 392 x 806
Resizer_16366388780744.jpg 217.2 kb, 110 downloads since 2021-11-11 

Resizer_16366388780745.jpg, 250.25 kb, 806 x 392
Resizer_16366388780745.jpg 250.25 kb, 98 downloads since 2021-11-11 

Projekt: Oval V8:an -57

244

Några bilder på spaken ska ni så klart ha med  ICQ/ay

Post's attachments

Resizer_16366388780747.jpg, 206.44 kb, 392 x 806
Resizer_16366388780747.jpg 206.44 kb, 110 downloads since 2021-11-11 

Resizer_16366388780748.jpg, 226.13 kb, 392 x 806
Resizer_16366388780748.jpg 226.13 kb, 101 downloads since 2021-11-11 

Projekt: Oval V8:an -57

245

lite speciellt med spaken... krom det som syns ovan golv... resten rostigt... e detta typiskt för merikanska grejer??
hade några vanar på jobbet vi byggde ambulanser av... helt utan rostskydd under ... liksom strukturen under instrumentbrädan... rostig utan färg på ny bil.. ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

246

michaelth skrev:

lite speciellt med spaken... krom det som syns ovan golv... resten rostigt... e detta typiskt för merikanska grejer??
hade några vanar på jobbet vi byggde ambulanser av... helt utan rostskydd under ... liksom strukturen under instrumentbrädan... rostig utan färg på ny bil.. ICQ/bw

Kan de vara nån form av klimat relaterat? Ett som är säkert är att dom är duktiga på att snacka om sin sak varje fall  ICQ/be

Projekt: Oval V8:an -57

247 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-11-13 09:02:32)

Rätt säker att biltillverkarna inte kostar på rostskydd för varma stater, typ California/Texas.
Bodde ett år i England, och det som slog mig att om man överhuvudtaget såg en äldre bil, så var de väldigt rostfria.
Så en bit ner i Europa är det dåligt med rostskydd också, å det inte behövs.

"ljushuvud"

248

Blev även ett kardan svep gjort. Gjorde den  i 355 plattjärna  material, 70x8mm. Under sidan är borttagbar för lättare ta ner kardan. Kommer framåt även bli ett svep mot främre sidan. Allt som allt en liten men ack så viktigt detalj. De va allt för denna sväng  ICQ/bq

Post's attachments

Resizer_16369093134821.jpg, 236.03 kb, 806 x 392
Resizer_16369093134821.jpg 236.03 kb, 112 downloads since 2021-11-14 

Resizer_16369093134822.jpg, 188.3 kb, 392 x 806
Resizer_16369093134822.jpg 188.3 kb, 107 downloads since 2021-11-14 

Resizer_16369093134823.jpg, 179.01 kb, 392 x 806
Resizer_16369093134823.jpg 179.01 kb, 105 downloads since 2021-11-14 

Resizer_16369093134824.jpg, 226 kb, 392 x 806
Resizer_16369093134824.jpg 226 kb, 98 downloads since 2021-11-14 

Resizer_16369093134827.jpg, 266.2 kb, 806 x 392
Resizer_16369093134827.jpg 266.2 kb, 106 downloads since 2021-11-14 

Projekt: Oval V8:an -57

249

Hej! Kör du svetsarna med MIG el TIG? El båda kanske?

250

Gottis skrev:

Hej! Kör du svetsarna med MIG el TIG? El båda kanske?


Kör uteslutande MIG i allt ni sett, då de är de jag känner mig tryggast i. Behöver mer träning i TIG innan de kommer med i bygget, men kanske för framtiden.  ICQ/ab

Projekt: Oval V8:an -57