1 Senaste redigerad av bumbi_ (2021-10-29 03:40:33)

Halloj!

*funka tydligen inte med bilderna som ja tänkt... får kolla på de när jag slutar jobbet!*  ICQ/be

Tänkte jag skulle börja med en tråd om min Crescent som ska få lite kärlek i vinter!

Köpte den i vintras, då satt det dock aphäng styre på den och bara en förlängd gasvire, så gick inte att växla eller koppla. Fick som tur va med original styret och kåporna!

https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=77944&download=1&secure_str=1313f33

Kört några mil i sommar men haft bekymmer med växlingen som inte velat fungera jämt..

Började plocka bort motorn nu när jag hade en dag ledigt!
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=77945&download=1&secure_str=1313f33

https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=77946&download=1&secure_str=1313f33

Hade inte tänkt göra mer just då, meen kunna inte hålla mig, plockade bort sidkåporna och på kopplingssidan visade sig en otrevlig smörja..

https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=77947&download=1&secure_str=1313f33

Verkar som de kommit in lite vatten och blandat sig med oljan!
Plockade även bort cylindern och kolla, dock ingen bild, fanns lite repor, men även några mindre småhål(gropar typ).

Nu ska jag ta å fundera vad jag vill göra med den egentligen, bara gå igenom motorn, ev nå lättare trim så den orkar upp för backarna.. Ska man riva ner den helt och lacka om allt eller låta den vara som den är! ICQ/be

Återstår att se vad det blir! Hörs!

Post's attachments

IMG_20210501_215411_517.jpg, 142.75 kb, 1440 x 1440
IMG_20210501_215411_517.jpg 142.75 kb, 99 downloads since 2021-10-29 

IMG_20211019_190943_864.jpg, 560.06 kb, 1397 x 1397
IMG_20211019_190943_864.jpg 560.06 kb, 102 downloads since 2021-10-29 

IMG_20211019_190943_957.jpg, 189.5 kb, 1440 x 1440
IMG_20211019_190943_957.jpg 189.5 kb, 104 downloads since 2021-10-29 

IMG_20211019_190943_989.jpg, 228.6 kb, 1440 x 1440
IMG_20211019_190943_989.jpg 228.6 kb, 95 downloads since 2021-10-29 

Jag tänker...Alltså är jag förvirrad

Plate Scrapers Division - Volks Of Hälsingland

Bob-Notchback 1500S -65
Söker buss! Splitobjekt eller bay ej nyare än -69!

2

Kul projekt! Klassisk sachssörja. Brukar rinna in vatten via urtaget i blocket för förgasaren.

Varför inte bara göra iordning motorn och tokputsa upp resten? Omlackering känns ju onödigt skadligt...

3

fixa motorn kör med resten.. tycker jag.. få den körbar.. ICQ/bp

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Trevlig moped. Tvåväxlade sachsa brukar ju bli slitna i dom ”medbringare” som håller växlarna. Vilket brukar medföra att växlarna hoppar ur eller har svårt att stanna i läge. Nu vill du kanske hålla den orginal och ” matching numbers” . Hade det varit min så hade jag nog gjort så här. Jag hade letat på en treväxlad handväxlad motor. Satt företrädesvis i packmopederna men även i vissa tvåhjulingar. Då får du orginalkänsla med trampor. Sen hade jag satsat på en rundvev och 60cc samt en 17mm förgasare. Inte för att åka som en ligist utan för att kanske kunna åka utan ansträngning och bekvämt i 45-50kmt samt slippa trampa i dom brantaste backarna. En bra ljuddämpare så den går tyst. Det går ju att ta ner kylflänsarna så dom passar i kylkåpan så det är helt orinalstuk. En otroligt trevlig cylinder men som börjar bli dyr och svår att få tag på är 50 cc 4,3 hk. En tyskcylinder som går väldigt rart. Det fn s ju oxå membramcylindrar men dom vridstarka med bra botten men saknar toppeffekten anser jag, men det kan ju vara ett åkalugntalternativ…

5

Snygg moppe, behåll den som den är  ICQ/ad Köpte själv en 2010 i somras! ICQ/az

Post's attachments

IMG_20211002_130636_845.jpg, 231.01 kb, 988 x 774
IMG_20211002_130636_845.jpg 231.01 kb, 109 downloads since 2021-10-29 

6

Olzzon skrev:

Snygg moppe, behåll den som den är  ICQ/ad Köpte själv en 2010 i somras! ICQ/az

Mumms porsche maskinen!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Ja riktigt kul med ett moppeprojekt.  ICQ/ay
Ser ut att vara en membrancylinder.



Scaramanga skrev:

Kul projekt! Klassisk sachssörja. Brukar rinna in vatten via urtaget i blocket för förgasaren.


Vatten letar sig faktiskt inte in där.
Dräneringen från fågelbadet leder ut ovanför drevet i vänster blockhalva.

Korkpackningen för S-luckan kan orsaka läckage.. men.

När motorn kallnar efter körning så kallnar även luften inne i växellådan. När luft kallnar drar den ihop sig (minskar i volym) och då sugs det in luft i växellådan från utsidan. Särskilt om den förvaras fuktigt efter varje åktur.

Den fukt som den insugna luften innehåller kondenseras mot växellådans väggar och drev så att det uppstår små vattenpärlor. Nästa gång man kör vispas denna fukt ner i oljan och om man inte kör tillräckligt länge kommer den vattenmängden inte att dunsta genom ventilationshålet utan den del fukt blir kvar. Motorn stängs av och processen upprepas – mer fuktig luft sugs in i växellådan. Och mängden kondensvatten ökar.

På Sachs gäller täta oljebyten och olja av rätt typ.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8

Nu får du putsa glasögonen mr Fogg, det är ingen membrancylinder  ICQ/ad

Passa på att uppgradera till 9 fjädrar i kopplingen när du endå river, det blir lite bättre bett då ICQ/ab En m4 bricka bakom varje fjäder bidrar till ännu bättre grepp  ICQ/af

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

9

ICQ/ax

Ja jag  såg fel.
Tyckte insuget såg brett ut men den är cylindern som är lite pluttig.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

10

Kul med fler som är intresserade av gamla moppar!  ICQ/ab

Är inne på att den får vara i skicket den är, fixa motor och bromsar bara så det är fräscht! Den är ju ändå hel å fin i helhet!

masen; Låter som en bra idé! Är inte så extrem att allt ska va orginal direkt! Så kanske ska kika efter en 3 växlad motor och kikar på lite uppdatering! Är ju inte ute efter å köra ifrån hela byn, utan bara som du skriver, slippa trampa i uppförsbackarna och hålla en lagom hastighet! Ja en ljuddämpare som är tystare är ett måste, låter nästan lika högt som 450cc crossen med effektsystem gör!  ICQ/ai

Phileas Fogg; Det förklarar endel! bytte olja i början på sommaren, efter att ja sköljt rent den ett antal gånger.. Så vart ganska fundersam när de var lika igen! Blir lätt lite korta turer då ja åker till jobbet på den, typ 5 min resa bara... Får se till att byta olja oftare helt enkelt!

ICQ/br

Jag tänker...Alltså är jag förvirrad

Plate Scrapers Division - Volks Of Hälsingland

Bob-Notchback 1500S -65
Söker buss! Splitobjekt eller bay ej nyare än -69!

11

Ett tips är att kolla så att påfyllningsskruvens lilla ventilationshål inte är igensatt.
Hålet är bara 2mm och det är vanligt att det sätts igen.

Det finns några olika utförande på skruvar.



Påfyllningspluggen på de tvåväxlade motorerna har en liten "skärm" nertill som ska förhindra att oljan från bland annat kickdrevet ska stänka rakt upp i pluggen där ju ventilationshålet sitter. Är hålet i pluggen vänt bakåt så sitter den lilla skärmen automatiskt åt rätt håll, vilket är framåt.

Ventilationshålet (1) ska vara vänt bakåt så att avskärmningen (2) hamnar framåt.
Här får man laborera med olika tjocka packningar så det blir rätt.

Post's attachments

Oljeplugg sachs 2 vxl hand tramp.jpeg, 22.27 kb, 574 x 416
Oljeplugg sachs 2 vxl hand tramp.jpeg 22.27 kb, 96 downloads since 2021-10-31 

Oljeplugg sachs tramp handvxl.jpeg, 221.56 kb, 585 x 388
Oljeplugg sachs tramp handvxl.jpeg 221.56 kb, 88 downloads since 2021-10-31 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12

Phileas Fogg skrev:

Ett tips är att kolla så att påfyllningsskruvens lilla ventilationshål inte är igensatt.
Hålet är bara 2mm och det är vanligt att det sätts igen.

Det finns några olika utförande på skruvar.



Påfyllningspluggen på de tvåväxlade motorerna har en liten "skärm" nertill som ska förhindra att oljan från bland annat kickdrevet ska stänka rakt upp i pluggen där ju ventilationshålet sitter. Är hålet i pluggen vänt bakåt så sitter den lilla skärmen automatiskt åt rätt håll, vilket är framåt.

Ventilationshålet (1) ska vara vänt bakåt så att avskärmningen (2) hamnar framåt.
Här får man laborera med olika tjocka packningar så det blir rätt.

Aha!Det var nytt för mig ICQ/ab Får kolla hur det ser ut om min gamla 2013.

13

Cool, efter blivit influerad av Demian drog jag också på mig en i somras, min första moppe ICQ/ah

14 Senaste redigerad av Gottis (2021-11-01 13:33:00)

Så cool!
När jag var i tretton-fjorton års åldern var det där absolut det sista man ville ha i moppeväg! Bara gubbar hade sådana ICQ/bs  men tiderna förändras och iaf jag med den och ballare moppe får man ju nästa leta efter ICQ/ay
Jag köpte en Zundap ks 50 när jag fyllde 14 som jag rev renoverade och sålde när den var klar. För do pengarna köpte jag min första bil ICQ/bs  en risig Vw från 56! Det var där det startade ICQ/ag