1

Bromspedalen verkar kärva lite så den går inte upp helt på en 1200 -65. Letar efter en fettnippel för smörjning men hittar ingen, finns den inte på en 65:a? Annat tips och trix kanske?

Gubbjävel; dvs originalfantast

2

På 56 fanns det en smörjnippel och en returfjäder.
Sen var det stopp som hindrade pedalen att dras tillbaka för mycket.

Post's attachments

004.jpeg, 232.26 kb, 1177 x 768
004.jpeg 232.26 kb, 12 downloads since 2021-10-17 

006.jpeg, 251.84 kb, 1152 x 768
006.jpeg 251.84 kb, 12 downloads since 2021-10-17 

IMG_0453b (Medium).jpeg, 201.71 kb, 768 x 960
IMG_0453b (Medium).jpeg 201.71 kb, 11 downloads since 2021-10-17 

"ljushuvud"

3

Jag fick ta lös 66:ans pedalställ och lägga det i hett vatten med en tablett maskindiskmedel. Men det pedalstället var helt fast av rost och smuts. Men efter badet gick det att luckra upp och massera i gång pedalerna. Tork och sedan lite färg på så blev de som nya.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
1956 Panelvan, 1966 1300, 1967 1300, 1967 1500, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

4

instämmer med Jan-Iver.
Ta isär, gör rent, smörj, sätt ihop.
-65ans pedalställ är mkt sämre än -56ans, saknar smörjnippel
o har en klen o rapplig gaspedal. jag gjorde om den i min -65.a.
om man sen inte är alldeles alltför originaltorsk kan man göra
ytterligare en liten modifikation:
två små hål i kopplingsvajerarmen gör att man kan naja fast vajern
med en tunn rostfri tråd så den inte hoppar av när skiten ska monteras
tillbaka. spar tid o svordomar.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

sen kan det ligga grus o så i gropen under pedalen o hindra rörelse både hit o dit.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

6

Tack, då kan jag sluta leta efter fettnippeln ICQ/ab Får se hur långt jag kan komma med WD40 och att rucka lite nu när jag vet hur ultima alternativet ser .

Gubbjävel; dvs originalfantast