1

Bromspedalen verkar kärva lite så den går inte upp helt på en 1200 -65. Letar efter en fettnippel för smörjning men hittar ingen, finns den inte på en 65:a? Annat tips och trix kanske?

Gubbjävel; dvs originalfantast

2

På 56 fanns det en smörjnippel och en returfjäder.
Sen var det stopp som hindrade pedalen att dras tillbaka för mycket.

Post's attachments

004.jpeg, 232.26 kb, 1177 x 768
004.jpeg 232.26 kb, 162 downloads since 2021-10-17 

006.jpeg, 251.84 kb, 1152 x 768
006.jpeg 251.84 kb, 148 downloads since 2021-10-17 

IMG_0453b (Medium).jpeg, 201.71 kb, 768 x 960
IMG_0453b (Medium).jpeg 201.71 kb, 150 downloads since 2021-10-17 

"ljushuvud"

3

Jag fick ta lös 66:ans pedalställ och lägga det i hett vatten med en tablett maskindiskmedel. Men det pedalstället var helt fast av rost och smuts. Men efter badet gick det att luckra upp och massera i gång pedalerna. Tork och sedan lite färg på så blev de som nya.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

4

instämmer med Jan-Iver.
Ta isär, gör rent, smörj, sätt ihop.
-65ans pedalställ är mkt sämre än -56ans, saknar smörjnippel
o har en klen o rapplig gaspedal. jag gjorde om den i min -65.a.
om man sen inte är alldeles alltför originaltorsk kan man göra
ytterligare en liten modifikation:
två små hål i kopplingsvajerarmen gör att man kan naja fast vajern
med en tunn rostfri tråd så den inte hoppar av när skiten ska monteras
tillbaka. spar tid o svordomar.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

sen kan det ligga grus o så i gropen under pedalen o hindra rörelse både hit o dit.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

6

Tack, då kan jag sluta leta efter fettnippeln ICQ/ab Får se hur långt jag kan komma med WD40 och att rucka lite nu när jag vet hur ultima alternativet ser .

7

Ja, nu är det lossat och på målning, oroar mig hur det ska gå att få tillbaka igen ICQ/ab

8

Nu är den på plats igen, ny kopplingsvajer och ny hbc och lite andra bromsgrejer. Men! Jag får inte ordning på bromsarna. Luftat enl konstens alla regler dvs justerat ut backarna, luftat i rätt ordning ett antal gånger, men pedalen känns svampig och sjunker också. Ingen synlig läckage av bromsvätska. Om det är något knas i någon av hjulcylindrarna borde ju bromsvätska rinna ur trumman tycker jag om man bromsat nog många gånger efter luftning...

9

Kurtivan skrev:

Nu är den på plats igen, ny kopplingsvajer och ny hbc och lite andra bromsgrejer. Men! Jag får inte ordning på bromsarna. Luftat enl konstens alla regler dvs justerat ut backarna, luftat i rätt ordning ett antal gånger, men pedalen känns svampig och sjunker också. Ingen synlig läckage av bromsvätska. Om det är något knas i någon av hjulcylindrarna borde ju bromsvätska rinna ur trumman tycker jag om man bromsat nog många gånger efter luftning...

Jag har haft samma problem men i mitt fall så var det bara att lufta och lufta igen !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

10

Nu har jag bara gjort som vanligt, öppnat en nippel, tryckt ner pedalen skruvat igen nippeln och släppt upp. Blir det bättre effekt om man pumpar på pedalen först och bygger upp ett tryck så innan man öppnar nippeln?

11

Kurtivan skrev:

Nu har jag bara gjort som vanligt, öppnat en nippel, tryckt ner pedalen skruvat igen nippeln och släppt upp. Blir det bättre effekt om man pumpar på pedalen först och bygger upp ett tryck så innan man öppnar nippeln?

Jag brukar pumpa upp tryck , hålla pedalen stum släppa nippel , stänga innan pedalen är i botten . Man bör vara 2 st , alternativt suga ur luften . Lycka till

12

Ja pumpa tils du byggt upp tryck.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Som kisavw skriver så är de nog bara nöta på med pumpandet. Testa pumpa upp tryck innan du öppnar nippeln.

Bubbla -62
Buss -60