1 Senaste redigerad av Foppa13 (2021-09-21 14:44:15)

Såg en intressant sak på blocket idag, denna buss dök upp på en privat annons i förmiddags för 80tkr. Såg fin ut och priset kändes rimligt, när jag gick in en timme senare så var bussen borta. Kul tänkte jag att den gick snabbt och ägaren fick det ha ville ha, men 2 timmar så stod den här...
https://www.blocket.se/annons/kronoberg … r/97619314

Hur vanligt är detta? Ägaren fick säkert det han begärde och var nöjd med en snabb affär, men om bilnasarna nu också har börjat gett sig den här typen av fordon vad händer då med marknaden, har ju sett en massa veteranbilar hos handlarna tidigare men aldrig reflekterat hur dom har hamnat där. Nu blev det ju mer svart på vitt eftersom jag av en slump såg privatannonsen först.

Vad säger ni som sålt bilar på blocket senaste tiden är det ett vanligt fenomen, är det nått vi får leva med i denna nya konstiga värld...

/Foppa

Post's attachments

Skärmklipp.JPG, 149.23 kb, 1282 x 839
Skärmklipp.JPG 149.23 kb, 144 downloads since 2021-09-21 

2

Spännande info! Jag såg detta avhandlades, men det stod inte pris från ursprungssäljaren... från 80k till 129.900kr på två timmar. 49.900kr upp.
Jag tror tyvärr vi får lov att vänja oss med denna typen, plus auktionsföretag som säljer till högstbjudande.
Även i Porsevärlden har jag sett samma, en G modell som sattes ut i Boden för 325K. Låg ute i några timmar, sen, såld. En polare skickade en bild på den när den var påväg söderut.
Sen dök den upp hos en bilsäljare för 429k.
Dock ändrade den säljaren priset nedåt flera gånger för att tillslut höja igen...

Så tyvärr får vi se mer av detta. Bilaffärerna kan ju dessutom locka de som saknar cash med 'förmånliga' billån.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

3

Vad är problemet?
Man får sälja för vad man vill.
Och bilen är ju inte såld nu då annonsen finns kvar.

Är det nån som tror att alla som handlar med bilar gör det ideellt?

Men det sätter fingret på att man ska skaffa sig en bild på marknaden.

Vem av oss har inte gått  på marknader och hoppas hitta grejor som säljaren har noll koll på priset.
Köpte en VW Lyxbuss klocka för 40kr och sålde för 2300kr, skulle jag sålt den för 50kr? eller vad är lämpligt påslag ;-)

"ljushuvud"

4

Problem det ordet har varken jag eller Danne använt, jag reflekterade mest över att bilhandlare köper upp dessa typer av fordon och placerar i bilhallarna. Kan väl iofs bli ett problem i förlängningen om det blir en vanligare företeelse, det tillsammans med nätauktionerna där varje sista krona ska karvas ur varje objekt gör väl på sikt hobbyn dyrare och förstagångs köparna får ta lånevägen in VW världen. Men det är klart där det finns pengar att tjäna finns det ju även bilnasare, men man kan ju ifrågsätta det vettiga i prisättningen många gånger. Men kan man köpa en veteranbil på avbetalning kanske det är lockande nog för många att betala överpriser...

Ville mest skapa en diskussion kring själva företeelsen, eftersom det i grund och botten är det ett forum är till för och det är också för mig enda skälet att stanna kvar. Tyvärr så verkar det enda folk går igång på är bilder, bilder, bilder, som i sin tur är svårt nog för många att lägga upp på boxerville. Nu var inte det här nån varför händer inget på forumet tråd, men det säger ju lite om aktiviteten om det aldrig blir några diskussioner i dom få trådarna som faktiskt läggs upp...

Men summa sumarum så får ta hur mycket du vill för din lyxbuss klocka, men det var inte poängen med tråden...

/Foppa

5

Killgissar att bilhandlare har säkert en del "marknadsförings pengar" över att spendera på denna typ av affärer. Vissa fordon lockar in besökare.

Vet ej om så är fallet i detta. Men tror säkert det kan vara en del av marknadsföringen.

6

anders bergh skrev:

Killgissar att bilhandlare har säkert en del "marknadsförings pengar" över att spendera på denna typ av affärer. Vissa fordon lockar in besökare.

Vet ej om så är fallet i detta. Men tror säkert det kan vara en del av marknadsföringen.

Den tanken slog mig också då denna stack ut lite mer som äventyrsbil, kan nog vara en vettig teori.

/Foppa

7

Foppa13 skrev:

Problem det ordet har varken jag eller Danne använt, jag reflekterade mest över att bilhandlare köper upp dessa typer av fordon och placerar i bilhallarna. Kan väl iofs bli ett problem i förlängningen om det blir en vanligare företeelse, det tillsammans med nätauktionerna där varje sista krona ska karvas ur varje objekt gör väl på sikt hobbyn dyrare och förstagångs köparna får ta lånevägen in VW världen. Men det är klart där det finns pengar att tjäna finns det ju även bilnasare, men man kan ju ifrågsätta det vettiga i prisättningen många gånger. Men kan man köpa en veteranbil på avbetalning kanske det är lockande nog för många att betala överpriser...

Ville mest skapa en diskussion kring själva företeelsen, eftersom det i grund och botten är det ett forum är till för och det är också för mig enda skälet att stanna kvar. Tyvärr så verkar det enda folk går igång på är bilder, bilder, bilder, som i sin tur är svårt nog för många att lägga upp på boxerville. Nu var inte det här nån varför händer inget på forumet tråd, men det säger ju lite om aktiviteten om det aldrig blir några diskussioner i dom få trådarna som faktiskt läggs upp...

Men summa sumarum så får ta hur mycket du vill för din lyxbuss klocka, men det var inte poängen med tråden...

/Foppa

Får be om ursäkt man jag tolkade detta "är det nått vi får leva med i denna nya konstiga värld..." som att du tyckte det var ett problem.

Och du fick ju ett svar från mig, men det var tydligen inte tillfyllest.
Ska avhålla mig från kommentarer i fortsättningen.

"ljushuvud"

8

Mr 56 skrev:

Vad är problemet?
Man får sälja för vad man vill.
Och bilen är ju inte såld nu då annonsen finns kvar.

Är det nån som tror att alla som handlar med bilar gör det ideellt?

Men det sätter fingret på att man ska skaffa sig en bild på marknaden.

Vem av oss har inte gått  på marknader och hoppas hitta grejor som säljaren har noll koll på priset.
Köpte en VW Lyxbuss klocka för 40kr och sålde för 2300kr, skulle jag sålt den för 50kr? eller vad är lämpligt påslag ;-)

Hade du tänkt pengar hade du satsat på splitcab istället för sen ovalcab...  ICQ/ag

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

9

Tror mer det beror på olika tänk och filosofier, vissa kan aldrig få nog mycket och andra är nöjda med vad dom har och kan därför vara mer generösa. Bilnasare har sitt levebröd genom att göra bra affärer, dom dras dessutom med fasta utgifter och anställda som vill ha lön, alla affärer går heller inte på plus så ett fynd kan rädda nästa månad.

Intressant är att en del entusiaster rör sig utanför VW-gruppen vid försäljning för ett par ynka tusenlappar extra men när det gäller goda råd och udda eller för den delen vanliga reservdelar då passar det bra att vara deltagande. De flesta bjuder ändå till, delar med sig av sin ibland dyrbart förvärvda kunskap och säljer reservdelar till humana kompispriser. Det bidrar till att hobbyn känns meningsfull och sprider positiv anda.

Jag försöker leva efter devisen, delad glädje är minst dubbel, även om det sen kostar en slant eller tar tid i anspråk så kan man inte lugga en flintskallig..

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.