51

oberoende vad du tycker om denna misslyckade affär... så är det mycket ditt eget fel . det är bara att inse..
du gjorde flera fel sen att säljaren inte var ärlig gjorde inte saken bättre..
men väntan från din sida gjorde det ju inte bättre...
om jag till exempel säljer ett hus.. om jag låter en tv  eller soffa stå där,med avsikt att hämta senare, så har jag tappat ägarrätten efter 3 månader... och efter det kan nya ägaren begära hyra  eller helt enkelt behålla grejen..
så att vänta är sällan bra om det inte är på en vällagrad wiskey..
vad säger polisen??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

52

Rörig historia det här.. Men om jag tolkat Pelican rätt så är det inte så att han väntat 4 år och nu är bilen borta, utan det var 3,5 år sedan han fick svaret att bilen är "stulen" när han efter 6 mån ledsnat på att inte få bilen han betalat för. Att han först nu efter 4 år gör sig hörd är för att han A) inte fått några pengar tillbaka B) nu fått reda på att bilen för 2 år sedan visst fanns kvar och således inte kunde vara stulen 2 år innan dess. Problemet som jag ser det verkar vara att du nu tror/ kräver att du skall hitta/ få bilen ändå? Jag tror att om du verkligen vill få detta löst, så glöm att få någon bil, den är antagligen borta och se om du inte kan få säljaren att betala tillbaka köpesumman/ delar av den.

Bäst vore nog C) glöm detta, köp en ny bil och lägg detta på erfarenhetskontot. Polisanmälan du gjorde är nog bara att glömma, den arkiverades nog som nerlagd redan innan du la på telefonen. Det kan kännas lite hårt det många tycker här, men sanningen är nog att det inte var så smart från start. Ändå så håller jag med dig att du borde få tillbaka pengarna, i verkligheten så får man väga in om besväret är värt det?

Om det är någon tröst var det säkert ett fusklagat rostvrak under garagelacken, motorn var garanterat sop-slut (det är förresten inte ens rätt motor till en 1303S på bilden) och 8000kr var säkert ett överpris och du hade nog fått lägga enorm tid och pengar för att ens komma i närheten av en bil för 25000kr. Antagligen hade du kört skiten till metallåtervinningen ändå när alla fusklagningar, glasfiberväv, plastic padding och underredsmassa var bortskrapad och nu sparade du iaf lite bortkastad tid.  ICQ/ad

53

Jag tycker det var en mycket bra sammanfattning. ICQ/br

54 Senaste redigerad av Frederik (2020-08-27 13:19:21)

michaelth skrev:

om jag till exempel säljer ett hus.. om jag låter en tv  eller soffa stå där,med avsikt att hämta senare, så har jag tappat ägarrätten efter 3 månader... och efter det kan nya ägaren begära hyra  eller helt enkelt behålla grejen..
vad säger polisen??

Inte mkt med topic att göra, men detta är vad jag förstår helt fel. Den nya ägaren av huset får själv varken slänga, ta över, flytta, köra hem eller ställa ut de kvarlämnade sakerna "på gatan" för att man ledsnat. Det landar under "egenmäktigt förfarande". Egendomen är fortfarande dina. Man kan inte heller hitta på något eget som "om du inte hämtar dem om 1 månad tar jag ut hyra" om man inte ingått något sådant avtal innan. Inte heller får man neka den gamla ägaren tillträde till sina saker om han efter något år kommer på att han vill komma och hämta sina saker.

Vad man kan göra om den gamla ägaren inte hämtar sina saker är att begära handräckning av kronofogden. Om ägaren sen inte vill hämta upp dem eller säga ifrån sig äganderätten (många kanske låter sig övertalas av ett brev från kronofogden) så får man föra en process i tingsrätten och om man sen vinner kan man söka rimlig ersättning för sina utgifter, troligtvis även då hyra/ omkostnader för att slänga sakerna om den gamla ägare fortfarande inte hämtar dem.

Det låter helknäppt men så har jag förstått det. Är själv lite i samma sits och det är bara att vackert låta sakerna stå kvar på samma plats de blev lämnade..

55

Frederik skrev:
michaelth skrev:

vad säger polisen??

Inte mkt med topic att göra, men detta är vad jag förstår helt fel. Den nya ägaren av huset får själv varken slänga, ta över, flytta, köra hem eller ställa ut de kvarlämnade sakerna "på gatan" för att man ledsnat. Det landar under "egenmäktigt förfarande". Egendomen är fortfarande dina. Man kan inte heller hitta på något eget som "om du inte hämtar dem om 1 månad tar jag ut hyra" om man inte ingått något sådant avtal innan. Inte heller får man neka den gamla ägaren tillträde till sina saker om han efter något år kommer på att han vill komma och hämta sina saker.

Vad man kan göra om den gamla ägaren inte hämtar sina saker är att begära handräckning av kronofogden. Om ägaren sen inte vill hämta upp dem eller säga ifrån sig äganderätten (många kanske låter sig övertalas av ett brev från kronofogden) så får man föra en process i tingsrätten och om man sen vinner kan man söka rimlig ersättning för sina utgifter, troligtvis även då hyra/ omkostnader för att slänga sakerna om den gamla ägare fortfarande inte hämtar dem.

Det låter helknäppt men så har jag förstått det. Är själv lite i samma sits och det är bara att vackert låta sakerna stå kvar på samma plats de blev lämnade..

Okey my bad jag fick 3 månads regel förklarad för mig för många år sedan... där ser man...
Känns speciellt att man skall behöva husa annans  grejer i princip hur länge som helst... ICQ/ai om man nu inte begär handräckning. ..och det löser sig...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

56

Ja det är helt sjukt! Jag trodde också att det var självklart att om man ägde fastigheten hade man rätt att göra sig av med kvarlämnade saker, kräva hämtning eller ta ut hyra. Kanske är det praxis om det går så långt att efter 3 mån anser tingsrätten att ägandet gått över? 99% svarar säkert behåll/släng skiten om man hotar med handräckning. I mitt fall inte exakt samma, men ett ex har lämnat kvar en massa saker i 3år och tänkte slänga skiten, när jag fick reda på ovanstående och avrådd till att ens flytta det då tydligen redan det är att ta saken i egna händer och om det dessutom skulle bli skadat/ försvinna kan jag bli skadeståndsskyldig.

57 Senaste redigerad av Leif VW Persson (2020-08-27 23:48:43)

Michaelth och Frederik pratar om olika situationer.

Det jag hänvisat till gäller i en  köp & säljaffär  inget annat.  Allt hämtat från Köplagen.

Det finns t om lägen där säljaren uppmanas eller är skyldig att sälja varan / bilen en gång till.

Om lagrings / förvaringskostnaden överstiger värdet på det som sålts är
säljaren skyldig att ånyo sälja varan / bilen  för att t ex täcka lagringskostnader och ev försäkring.

Säljarens vårdplikt

72 §  Om varan inte hämtas eller tas emot i rätt tid eller om den inte överlämnas till köparen till följd av något annat förhållande på hans sida, skall säljaren för köparens räkning vidta skäliga åtgärder för vård av varan, om han har den i sin besittning eller annars kan ta hand om den

Ersättning för vårdkostnader

75 §  Den part som skall ta vård om varan för motpartens räkning har rätt till ersättning för försvarliga utgifter och kostnader på grund av vården. Han får hålla inne varan till dess att ersättning betalas eller godtagbar säkerhet ställs för den

Utgifter och kostnader som en part har lagt på att vårda varan för den andre partens räkning har han rätt att få ersättning för. Parten kan även vägra att lämna ut varan tills betalning skett för vården.

Försäljning av varan

76 §  Den part som skall ta vård om varan får sälja den, om han inte utan väsentlig kostnad eller olägenhet kan fortsätta med vården eller om motparten dröjer oskäligt länge med att ta hand om varan eller med att betala varan eller ersätta kostnader för vården.
Om varan är utsatt för snabb förstörelse eller försämring eller om den fordrar alltför kostsam vård, skall den säljas om det kan ske.
Varan skall säljas med omsorg. Motparten skall om möjligt underrättas före försäljningen.

Exempel.

"Min far har sålt en flygel för ca 250 000 kr som blev betalt på plats med kontanter. Det har nu gått 4 år och mannen som köpte flygeln har inte gjort någonting för att hämta ut den. Min far har nu varit tvungen att betala ca 50 000 kr för att bevara den köpta flygeln."

"Köplagen 76 §  en intressant paragraf i det här läget. Eftersom din far har fått full betalning finns naturligtvis inget intresse av att häva köpet utan istället är det just vårdplikten som är det centrala.

76 § Köplagen reglerar både de fall då säljaren, din far, får sälja flygeln vidare och dessutom de fall då han skall sälja den vidare - dvs är skyldig att göra så.

I det här fallet är det, enligt min uppfattning, tydligt att din far får sälja flygeln vidare eftersom köparen inte hämtat varan på 4 år, något som måste ses som en oskäligt lång tid. Vidare får den säljas på den grunden att köparen inte ersatt din far för dessa 50 000 kr i utlägg som han haft för att uppfylla sin vårdplikt. Det är köparen nämligen skyldig att göra enligt 75 § Köplagen.

Om din far därför vill sälja flygeln vidare är det min uppfattning att han kan göra så. Han kan då tillgodogöra sig ersättning för de försvarliga kostnader han haft för vården av varan och resten ska redovisas mot köparen, 78 § Köplagen.

Vad gäller en eventuell skyldighet att sälja varan vidare föreligger en sådan bland annat när vårdkostnaderna blir alltför stora. Det hade ju varit orimligt att betala låt oss säga 300 000 kronor i vårdkostnader för en flygel som inte är värd mer än 250 000 kronor. Det är svårt att säga exakt var gränsen går. Det bästa är naturligtvis att föra en dialog med köparen för att få en uppfattning om hur mycket han eller hon är villig att lägga ut på att vårda varan.

Sammanfattningsvis har din far en rätt att sälja varan men inte säkert en skyldighet att göra så. När en sådan skyldighet inträder beror mycket på det enskilda fallet."

58

.

Post's attachments

popcorn.gif, 178.74 kb, 220 x 165
popcorn.gif 178.74 kb, 272 downloads since 2020-08-27 

"ljushuvud"

59 Senaste redigerad av pelican (2020-08-29 20:06:24)

Mr 56 skrev:

.

Det här var det vettigaste inlägget hitintills (bilden med han som äter popcorn, jag vet ej hur jag citerar så den bilden kommer upp). Jag kommer slå på stort och utvidga mitt sökande till flera plattformar.

Likaså detta:

Frederik skrev:

Bäst vore nog C) glöm detta, köp en ny bil och lägg detta på erfarenhetskontot. Polisanmälan du gjorde är nog bara att glömma, den arkiverades nog som nerlagd redan innan du la på telefonen. Det kan kännas lite hårt det många tycker här, men sanningen är nog att det inte var så smart från start. Ändå så håller jag med dig att du borde få tillbaka pengarna, i verkligheten så får man väga in om besväret är värt det?

Om det är någon tröst var det säkert ett fusklagat rostvrak under garagelacken, motorn var garanterat sop-slut (det är förresten inte ens rätt motor till en 1303S på bilden) och 8000kr var säkert ett överpris och du hade nog fått lägga enorm tid och pengar för att ens komma i närheten av en bil för 25000kr. Antagligen hade du kört skiten till metallåtervinningen ändå när alla fusklagningar, glasfiberväv, plastic padding och underredsmassa var bortskrapad och nu sparade du iaf lite bortkastad tid.  ICQ/ad

60

Man skulle nästan kunna tro att du funnits med här tidigare, Herr Pelikan, men under annat nickname. Jag gissar på Stout...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

61

25hpman skrev:

Man skulle nästan kunna tro att du funnits med här tidigare, Herr Pelikan, men under annat nickname. Jag gissar på Stout...

Ska vi gissa på namn? I så fall säger jag Asperger!

62

Lennart skrev:
25hpman skrev:

ICQ/bj  ICQ/ag  ICQ/bi

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

63

Lite svårt att veta om han syftar på ts eller dig 25hp  ICQ/bm

64 Senaste redigerad av pelican (2020-09-08 18:34:30)

25hpman skrev:

Nej jag är inte Stout.

Lennart skrev:

Alltså, du är 55+ och måste göra allt enligt rutin. Jag behöver inte det, jag har inte asperger.

25hpman skrev:
Lennart skrev:
25hpman skrev:

ICQ/bj  ICQ/ag  ICQ/bi

Jag tror du har mera aspiga tendenser än mig. Jag kommer ringa upp säljaren och ställa frågor. Behövs det kommer jag lägga ut svaren här och vidarebefordra till polismyndigheten. Polisen lade ner undersökningen. Betyder jag kommer göra en civilrättslig stämningsansökan i Tingsrätten. Jag kommer också återigen kontakta Transportstyrelsen om vem som äger fordonet med aktuell regnummer. En fråga jag har: Någon vits jag hämtar kofångare med registreringsskylt på? Jag vet vart den ligger och kan hämta den, så har jag iaf min kofångare med tillhörande registreringsskylt. Det är samma reg-skylt som jag fotograferat när jag köpte bilen, men inte lagt ut bilden på den i tråden.

65

Det finns fler diagnoser än Asperger.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

66

Kan inte nån göra en sammanställning av dom "roligaste" trådarna på boxerville? Gb kanske?

67

Vi kanske kan få lite drag under galoscherna och på forumet  genom att dra upp denna fantastiska tråd. ICQ/bk

Gick lokalavdelningen av Missing beetles någonsin skallgång efter den försvunna bubblan?

Pelican kanske kan uppdatera status så här ett år senare.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

68

Phileas Fogg skrev:

Vi kanske kan få lite drag under galoscherna och på forumet  genom att dra upp denna fantastiska tråd. ICQ/bk

Gick lokalavdelningen av Missing beetles någonsin skallgång efter den försvunna bubblan?

Pelican kanske kan uppdatera status så här ett år senare.

Ja denna tråd och karmann gian med porsche motor/botten platta .
Dom 2 trådarna gav maximal kvällsroande läsning.

69

Kan nån va snäll å länka till Ghia/Porsche bottenplatta tråden. De va ju Monty Python klass på denna så man vill ju inte missa om det finns mer  ICQ/bp

Typ1 1956
Typ1 1302 1972 x2
Typ 2 deluxe 1977

70

Ja, den var riktigt underhållande…
Nån som vet nått mer om det?
Blev det nån ghiaboxter till sist, eller var den redan färdig när tråden skrevs?
Blev den egentligen stulen och vems bil var det nu igen  ICQ/bm  ICQ/be

Var är den nu, nån måste väl ha sett den i verkligheten?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

71 Senaste redigerad av Scaramanga (2021-09-22 08:19:52)

lasslo skrev:

Blev det nån ghiaboxter till sist, eller var den redan färdig när tråden skrevs?

Ja det var underhållning på hög nivå, polacker som blästrade, dottern  med chevellen , en hund och nån som hette Inkan. Kan sakna uppdateringarna faktiskt... Vore intressant att höra om den blev klar öht.

72

ANTIKDAVID skrev:

Kan nån va snäll å länka till Ghia/Porsche bottenplatta tråden. De va ju Monty Python klass på denna så man vill ju inte missa om det finns mer  ICQ/bp

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35525

Mycket läsvärt...

/Foppa

73

Scaramanga skrev:
lasslo skrev:

Ja det var underhållning på hög nivå, polacker som blästrade, dottern  med chevellen , en hund och nån som hette Inkan. Kan sakna uppdateringarna faktiskt... Vore intressant att höra om den blev klar öht.

Ja som speeeedshååp ägare skulle det väl i slutet bli med We åtta. .. av värre modell!? men då han ju skryter med att aldrig besiktiga sina fordon ,så är det väll med säker flera tusen merikanska kusar...
Ja nu har det ju gått ett tag så..kanske blivit färdigare. . Han hade väl lite andra projekt oxå.... så vet hur det e.. man hinner inte allt..
Men vore trevligt att se lite av fortsättningen...
Annars gillar jag att titta på u tube på Robert Reinholt eller vad han heter och hans projekt... iofs inte vw.. men...det blir ju bra! ICQ/ay

74

Scaramanga skrev:
lasslo skrev:

Inte glömma heavy. Plåt killen
Som fick utstå mycket ris och ros.

75

Herr HOFFMAN har många roliga bilar och projekt. Sen är han inte forum kompatibel har nog dom flesta uppfattat. Hursomhelst så drar han uppmärksamhet till sin Speedshop genom all reklam är bra reklam. Lite svinn på kompisar är ok går att skaffa nya.

221-72