Din fråga hamnade inom det jag pysslar med på jobbet så here goes:
Termoelement bygger på fenomenet att vissa kombinationer av metaller i kontakt med varandra skapar en spänning som är olinjärt proportionellt mot temperaturskillnaden i bägge ändar.
Den ena ändan är normalt med metallerna i kontakt med varandra, den andra vanligtvis där de anslutar mot koppar, mässing eller annat kontaktmaterial.
Utsignalen från termoelement är typiskt väldigt liten samt olinjär. När den nu dessutom är beroende av en temperaturskillnad så behöver man mäta temperaturen i instrumentets anslutningsterminaler om man vill mäta absoluttemperatur.
Dvs om man inte är elektroniknörd bör man skaffa ett instrument som fixar termoelement, de flesta vanliga handvoltmetrar har inte denna funktion.
Jag använder privat en föregångare till denna: https://www.clasohlson.com/se/Temperatu … /p/36-6895
På givarsidan däremot är möjligheterna bättre, termoelement kan förlängas med termoelement förlängningskabel, denna kabel finns i två klassningar, premium som är samma material som termoelementet självt samt billighetsvarianter som beter sig ungefär som termoelementmaterial men bara i ett snävare temperaturintervall, som bäst +/-100C med 20C som utgångspunkt.
Skarvning bör göras så att bägge ledarnas skarvning ges samma lokala temperatur, dvs med sockerbitar bör man isolera sockerbiten med rejält med tejp eller liknande.
Om man använder premium förängningskabel är problemen mindre.
Typ K termoelement är den vanligast använda typen i Sverige (Chromel/Alumel), typ J kan vara marginellt bättre för vissa applikationer.
En ide som många i industrin anammat är att man kan göra egna termoelement av premium förlängningskabel.
Man kan smälta ihop materialen med ljusbåge (specialmaskiner) eller med Acetylen svets, jag brukar för demonstrationsändamål vira i hop ledare och löda med tenn och skarpt gamm-fluss.
Tennet funkar ok upp till ca 150-200C innan den börjar oxidera och glappar.
Termoelement tråd kan handlas av privatpersoner hos Elfa Distrelec: 155-89-010
Typ K termoelementkontakt hane, den lilla standard kontakten med platta kontakter hos Elfa Distrelec: 176-80-911
Min favvo termoelementråd i jobbet eftersom jag hatar glasfiber: https://www.pentronic.se/ptc_model/tf-tf-24/
IEC färgkodning för termoelementledare typ K är grön för plus och vit för minus, jänkarna som behöver vara luriga kör gul för plus och röd för minus (idioter!)
Om du använder batterimatat instrument och bara ett termoelement så kan du klämma din hemgjorda mätspets under lämplig bricka.
Om du använder mer än ett termoelement (2-kanalinstrument) eller har ett instrument som matas från bilen behöver man el-isolera mätspetsen på termoelementet, annars finns det en risk att jordströmmarna* får mätningarna bli tokiga eller i värsta fall elda upp ingången på ditt instrument.
*Chassijord är ett spännande koncept i bilar!
Info för lite mer än 5 öre...
/S