Till min besvikelse har jag svårt att finna tips hur man programmerar sin 123-ignition tune. Startar denna tråd med förhoppning att vi kan samla ihop lite mer vetande.
Objektet nedan är en ep 1600 med 28PICT-2 och fördelare 113905205K. Alltså enbart vakuumförställning. Dessutom en fast förställning om 7,5 grader. Lite grovt sagt funkar alla enkelportade motorer på detta sätt (undantag finns).
Denna förgasare har nycklat vakuum (egenuppfunnet ord för ported) OCH halsringsvakuum. Ger i tomgång (obelastad) en vakuumsignal som stiger med varvtal. Hur den beter sig belastad (öppen trottel) vet jag inte.
Ett krux är att vakuumsignalen är svag. 123-ign arbetar med absolut tryck. Idag är det lågtryck, 970 mBar, dvs 30 mmHg under normaltryck. Skulle K-fördelaren vara absolut, skulle den ge över 10 graders förtändning direkt. Sålunda kan man inte direkt knappa in värdena i 123-fördelaren. Stor risk att motorskador.
Jag har börjat prova lite i alla fall. När förra säsongen slutade var det 2/3 centrifugal och 1/3 vakuum. Lite lagom fegt.
Lite förklaringar, varvtalkurvan först:
-500: Ingen förställning, skulle nästan vilja haft lite efter ÖDP under startfasen, men det finns inte.
600-1000: Visst ser det dumt ut. Det är tomgångsstabilisering. Sjunker varvtalet, ökar förställning, som vill driva upp varvet, och vice versa. Faktiskt riktigt bra.
1000-3800: Förtändningen ökar successivt, lite fortare i början, till max förtändning. Vad det där trappsteget på mitten är bra för vet jag inte. Men det finns på många fördelare. Kanske är det så att det är två olika centrifugalvikter som tar vid efter varandra? Ska prova att jämna ut kurvan nån gång.
Vakuumkurvan:
Begränsad till max 10 grader. Kurvan är gjord efter K-fördelaren, men kräver lite mer vakuum. Motiverar det med att förgasare egentligen är en 1200-del och jag har 1600. Lite mer rush i förgasaren. Det ger också lite mer marginal i absolutrycksproblematiken. Dagens lågtryck ger bara ett par graders fel.
Den stora förbättringen hände när jag flyttade från standard inkoppling 1500RPM till 600. Där ser man att nycklat vakuum är en bra uppfinning. Lite rädd för att det blir för mycket på höga varv.
Hur blev det då?
+ Rent allmänt mycket jämnare gång.
+ Stabilare tomgång
+ Klart mycket bättre bottendrag
- Krävs försiktighet vid gaspådrag på låga varv. Vill spika. Inte alls så körvänlig som orig. (mer som en 1303)
0 Oförändrad bensinförbrukning. En liten besvikelse.
Jag är övertygad om att det kan förbättras ytterligare.
Men, nu har jag slut på mitt kunnande/gissande. Ordet är fritt.