1 Senaste redigerad av hof (2021-03-14 19:06:47)

Till min besvikelse har jag svårt att finna tips hur man programmerar sin 123-ignition tune. Startar denna tråd med förhoppning att vi kan samla ihop lite mer vetande.

Objektet nedan är en ep 1600 med 28PICT-2 och fördelare 113905205K. Alltså enbart vakuumförställning. Dessutom en fast förställning om 7,5 grader. Lite grovt sagt funkar alla enkelportade motorer på detta sätt (undantag finns).

Denna förgasare har nycklat vakuum (egenuppfunnet ord för ported)  OCH halsringsvakuum. Ger i tomgång (obelastad) en vakuumsignal som stiger med varvtal. Hur den beter sig belastad (öppen trottel) vet jag inte.

Ett krux är att vakuumsignalen är svag. 123-ign arbetar med absolut tryck. Idag är det lågtryck, 970 mBar, dvs 30 mmHg under normaltryck. Skulle K-fördelaren vara absolut, skulle den ge över 10 graders förtändning direkt. Sålunda kan man inte direkt knappa in värdena i 123-fördelaren. Stor risk att motorskador.

Jag har börjat prova lite i alla fall. När förra säsongen slutade var det 2/3 centrifugal och 1/3 vakuum. Lite lagom fegt.

Lite förklaringar, varvtalkurvan först:
-500: Ingen förställning, skulle nästan vilja haft lite efter ÖDP under startfasen, men det finns inte.
600-1000: Visst ser det dumt ut. Det är tomgångsstabilisering. Sjunker varvtalet, ökar förställning, som vill driva upp varvet, och vice versa. Faktiskt riktigt bra.
1000-3800: Förtändningen ökar successivt, lite fortare i början, till max förtändning. Vad det där trappsteget på mitten är bra för vet jag inte. Men det finns på många fördelare. Kanske är det så att det är två olika centrifugalvikter som tar vid efter varandra? Ska prova att jämna ut kurvan nån gång.

Vakuumkurvan:
Begränsad till max 10 grader. Kurvan är gjord efter K-fördelaren, men kräver lite mer vakuum. Motiverar det med att förgasare egentligen är en 1200-del och jag har 1600. Lite mer rush i förgasaren. Det ger också lite mer marginal i absolutrycksproblematiken. Dagens lågtryck ger bara ett par graders fel.
Den stora förbättringen hände när jag flyttade från standard inkoppling 1500RPM till 600. Där ser man att nycklat vakuum är en bra uppfinning. Lite rädd för att det blir för mycket på höga varv.

Hur blev det då?
+ Rent allmänt mycket jämnare gång.
+ Stabilare tomgång
+ Klart mycket bättre bottendrag
-  Krävs försiktighet vid gaspådrag på låga varv. Vill spika. Inte alls så körvänlig som orig. (mer som en 1303)
0 Oförändrad bensinförbrukning. En liten besvikelse.

Jag är övertygad om att det kan förbättras ytterligare.
Men, nu har jag slut på mitt kunnande/gissande. Ordet är fritt.

Post's attachments

123_varden2020aug.png, 73.81 kb, 707 x 464
123_varden2020aug.png 73.81 kb, 142 downloads since 2021-03-14 

205k_vs_123.png, 20.26 kb, 716 x 425
205k_vs_123.png 20.26 kb, 156 downloads since 2021-03-14 

2

Kul tråd, då jag själv sitter och funderar kring en 123 fördelare. Klippte ut specen på originalfördelaren 113905205K nedan. Är det den du utgått från när du satt upp vaccumkurvan?

Post's attachments

113905205K.png, 90.67 kb, 228 x 847
113905205K.png 90.67 kb, 159 downloads since 2021-03-14 

3

Yes, precis, och grafen ser ut så här (stämmer med boken):

Post's attachments

Graf113905205K.png, 456.3 kb, 800 x 364
Graf113905205K.png 456.3 kb, 146 downloads since 2021-03-14 

4

Om man har tillgång till en rulle (rullande landsväg)
Så är det lite lättare att få till tändningen 
Det är så stor skillnad mellan motor o motor ( läs förbränings rum skillnad på utformningen o komp )
Vissa maskiner kan man lägga på mycket tändning  andra vill dom spika så dom vill ramla isär
på samma tändpunkt på max last
En sak som kan vara bra att ha är ett filter så det inte kommer in skit i mappsensorn ( i stället för membramet i fördelaren)
Ett tips dagens pump soppa vill inte ha mer tändning än 28G  sen blir det mycket värme över 32 vill det spika som Fan ( om man inte gör om förbräningsrumet )
Hittade lite tips vad andra som har lekt med 123 ing https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=42720
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Är ingen expert på programmering jag heller...
Men har idag testat att koppla in (ej startat motorn...) min 123-blåtands fördelare. Ska förbereda kablaget före, innan uppstart...
Och när jag anslöt den till 123-appen, så läste den själv ur fördelaren en inlagd kurva.
Så frågan är, kan den gå att starta motorn på? Någon som har provat det?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

6

När jag köpte min, så fick jag välja en av standardkurvorna.
Typiskt ger standardfördelarna max 30 grader centrifugal och max 10 grader vakuum. Är du inom det, så kommer allt att leva. Man kan ju kolla i verkstadshandboken vad originalfördelaren ger.
En fälla är att ofta är det en grundförställning på tex 7,5 grader, och att hacket i remskivan inte alls är vid TDC. Säger fördelarspecen max centrigfugal lite drygt 20 grader, så verkar det tillkomma fast grundförställning.
Det här berättar inte 123 något om. Jag mätte noga upp TDC, monterade, och motorn gick, men väldigt klent. Inte undra på, med 7,5 grader för lite.

7

Lite uppdatering.
Målsättningen är att ha en kurva som ger förhöjd tändfärställning i låglast. För höglast följs en ren varvtalsstyrd ökning. Den tidigare versionen riskerade ge för hög tändning vid höga varvtal. Tyvärr ser jag inte att 28/30PICT vakuumsignal ger någon möjlighet att ordna detta. Resonerar istället så här: Blir varvtalet över 3500-4000 RPM, då är det höglast. Punkt. Varvtalssignalen får då motverka vakuumsignalen i detta område.

Ett alternativ är att plugga venturi-vakuument, eller satsa på (den illa beryktade) 31PICT.

Provade även att jämna ut trappsteget i varvtalskurva. Men det kändes inte bättre alls, snarare, om än svårbedömt, sämre. (lilla bilden)

Post's attachments

123_varde2021juni_2.png, 65.9 kb, 706 x 505
123_varde2021juni_2.png 65.9 kb, 89 downloads since 2021-08-15 

123_varde2021juni_mini.png, 20.32 kb, 355 x 253
123_varde2021juni_mini.png 20.32 kb, 92 downloads since 2021-08-15 

8

Lite förtydligande. Bilden visar lite om hur grundkaraktären för en tändförställning kan vara. Olika driftfall kräver olika tändlägen. Förmodligen är det prioritering av ekonomi resp effekt som ger olika resultat. Får man till något liknande, har man en bra bas för att finjustera på. Men visst är det är påfallande höga tändlägen i dellast.

Post's attachments

Graf_Exempel_tandkurvor.png, 68.13 kb, 709 x 270
Graf_Exempel_tandkurvor.png 68.13 kb, 91 downloads since 2021-08-15 

9

hof skrev:

Tyvärr ser jag inte att 28/30PICT vakuumsignal ger någon möjlighet att ordna detta. Resonerar istället så här: Blir varvtalet över 3500-4000 RPM, då är det höglast. Punkt. Varvtalssignalen får då motverka vakuumsignalen i detta område.

Ett alternativ är att plugga venturi-vakuument, eller satsa på (den illa beryktade) 31PICT.

Vad betyder detta? Kan inte 123-fördelaren använda tillgängligt vakuum (pga för högt eller lågt undertryck) eller beror det på att originalfördelaren är en sådan där modell som bara har vakuumreglering och ingen centrifugalreglering?

10 Senaste redigerad av hof (2021-08-15 16:47:25)

HenrikL skrev:

Vad betyder detta? Kan inte 123-fördelaren använda tillgängligt vakuum (pga för högt eller lågt undertryck) eller beror det på att originalfördelaren är en sådan där modell som bara har vakuumreglering och ingen centrifugalreglering?

Jo, men man  må noga ta hänsyn till hur vakuumet för aktuell förgasare beter sig. Väldigt speciellt konstruerat för 28/30PICT-förgasarna. (Väsensskilt från 31/34PICT). Samlar lite uppgifter jag plitat i en annan tråd:

För vakuumanslutningar finns lite olika möjligheter.

A. Halsringsvakuum (venturi vacuum). Utformas som ett pitotrör. Verkar ge en signal som har viss varvtalspåverkan.
C. Insugsvakuum (manifold vacuum). Signalen ger ett (omvänt) mått på motorlast. Liten last => kraftigt vakuum.
B. Spjällnycklat vakuum (f-n vet den svenska termen, så jag hittade på en egen, eng ported vacuum).  Lika som insugsvakuum, speciellt med denna är att signalen försvinner vid stängt gasspjäll.

28-30PICT förgasarna använder både A och B, som kopplas ihop. Fördelarna är av typ enbart vakuumförställning.
31-34PICT nyttjar bara B. Fördelarna för dessa har både vakuum- och centrifugalförställning.
(C finns också, men går till accelerationspumpen.)

Vakuum används främst för att öka förställningen vid låglast. Men det blir för mycket vid tomgång, vilket löses elegant med spjällnycklingen. Men ger konstigheter vid plötslig gaspådrag.

Hittade några mätningar av vakuumnivåer. Gissar att dessa är uppmätta vid "tomgång". Hur det beter sig vid höglast har jag inte hittat något på. Som framgår ger 28/30PICT även en slags varvtalssignal, men med ett väldigt klent vakuum.

Post's attachments

SkissVakuumanslutningar.png, 3.21 kb, 345 x 462
SkissVakuumanslutningar.png 3.21 kb, 90 downloads since 2021-08-15 

Vakuumvarden_tabell.png, 392.55 kb, 1028 x 487
Vakuumvarden_tabell.png 392.55 kb, 102 downloads since 2021-08-15 

11

Hof
Hur är kompet på din maskin
Om det är Ojämt  kan det ställa till det mycket när det gäller vacuum signalen
Det är ofta en parameter som man glömmer av
Bara en sådan sak som förbreda säten o ventil kan jävlas också  med vacuumet
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

PPRMicke skrev:

Hof
Hur är kompet på din maskin
Om det är Ojämt  kan det ställa till det mycket när det gäller vacuum signalen
Det är ofta en parameter som man glömmer av
Bara en sådan sak som förbreda säten o ventil kan jävlas också  med vacuumet
/// M

Hej Micke
Det är mer en principiell diskussion, så det har inte så mycket att göra med en viss motor.
Jo, tändläget ändras som förväntat, så det är tämligen normalt.
Men visst, även enkla medel som ventilslippasta gör underverk.

13

Hur fungerar det med en 123-fördelare när man justerar tändningen, dvs. vrider fördelaren för högre eller lägre tändning.
Gör man det som vanligt med en 123, eller gör man det elektroniskt via appen?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

14

germanbug skrev:

Hur fungerar det med en 123-fördelare när man justerar tändningen, dvs. vrider fördelaren för högre eller lägre tändning.

Kollar man på installationsvideor på Youtube ser det ut som att man vrider den till ett noll-läge vid installationen och därefter görs allt via appen.

15

HenrikL skrev:
germanbug skrev:

Kollar man på installationsvideor på Youtube ser det ut som att man vrider den till ett noll-läge vid installationen och därefter görs allt via appen.

Det beror på vilken av dom tre typerna man har med vaccum ( finns även utan
Den vanliga med 20 fasta tändlägen gör man som vanligt Vrider fördelaren o kollar med strob lampan
Dom avancerade med kabel eller blåtand  grundställer man  sen i det som man använder för att programera
Den är så avancerad så man skulle behöva en rullande landsväg att köra på för det skall bli svin bra (exakt som ett insprutnings system )
Sen vad man väjer är en annan sak  vi har kört med båda men jag skulle köpa den med fasta tändlägen
Tycker det inte är värt dom pengana  skulle lägga till 3000 kr o köpa en Maxxecu mini (5990)  o köra med  isprut i stället
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

Liten fråga till er som kör 123-ignition och elektrisk bränslepump.
Hur har ni kopplat bränslepumpen så att den kommer att stanna om motorn råkar stanna men tändningen är på?  För så ska man väl kunna få det till eller?

Bill

17

Bill G skrev:

Liten fråga till er som kör 123-ignition och elektrisk bränslepump.
Hur har ni kopplat bränslepumpen så att den kommer att stanna om motorn råkar stanna men tändningen är på?  För så ska man väl kunna få det till eller?

Hej Bill
Man vill inte ha soppa pumpen på tändspolen för då pulsar soppa pumpen
Där i mot kan man ha ett relä som dras från tänd strömen
Ja  den går hela tiden som tändningen är påslagen  Men om man har en puls soppa pump så stannar pumpen när det är tryck ( faset)
Ps glöm inte mäta soppa trycket för det brukar vara förhögt för förgasaren
Förgasaren gillar inte över 0,19 bar i tryck och el soppa pumpar ligger ofta på 0.30 bar i tryck
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

18

Tänkte mer om man råkar köra i diket och motorn stannar och man inte är kapabel att stänga av tändningen. I ett sådant fall vill man ju att bensinpumpen stannar så den inte pumpar ut bensin. Finns inte den funktionen inbyggd i 123-fördelaren ?  Om det nu gör det, hur kopplar man då in pumpen för att få det att funka?
Bensintrycket har jag koll på med hjälp av en malpassi till mina dubbla weber 40

/Bill

Bill

19

Jag har kopplat min pump med hjälp av ett bränslepumpsrelä från en gammal Saab 900, den tar signal från minus på tändspolen.  Så om motorn stannar så stannar pumpen oxå.

Jag hade det kopplat så innan jag monterade en 123, och vad jag vet så finns ingen sån funktion i fördelaren?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

20

Har oxå ett säkerhetsrelä till pumpen tillsammans med min 009 fördelare. Fick för mig att jag kunde slippa det nu när jag tänker använda en 123 fördelare. Har för mig att jag läst detta någonstans men hittar det inte nu. Kanske har blandat ihop det med att 123 fördelaren stänger av strömmen till tändspolen efter någon sek om motorn stannar.
(time out) men det är väl för att vara snäll mot tändspolen antar jag.
Jag backar på detta påstående..

/Bill

Bill

21

Det vanligaste är att man kopplar in ett relä som stänger av pumpen om oljetrycket försvinner. Tror jag köpte den på Persåkers i Åkers Styckebruk.