1 Senaste redigerad av Anders Herdenstam (2021-07-27 09:16:00)

Hej, jag skall byta till dubbla förgasare och märker att fläktkåpa måste bytas(ny är beställd). Kan någon tipsa om hur man enklast gör det om man inte vill plocka ur motor/Anders

Post's attachments

9E6FA9A3-5B0A-44C4-9CA1-92F20B57F333.jpeg, 318.88 kb, 1280 x 958
9E6FA9A3-5B0A-44C4-9CA1-92F20B57F333.jpeg 318.88 kb, 24 downloads since 2021-07-27 

2

vad är det för fordon?
jag tror inte att man måste byta fläktkåpa för att få plats
med dubbelförgasare i en typ1:a, tex
men, ska du byta fläktkåpa tror jag motorn måste ur,
det blir ialla fall mycket lättare då.
varför vill du inte ta ur motorn?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

Det är en 356 Speedster Replika byggd  på en 69 1300 typ 1. Insugen får inte plats pga av fläktkåpa/ kylplåtar. Nu har jag bytt till mindre kåpa, dock så tar nu insugen emot kylplåten mot tändstiften?Kanske mindre insugsrör kan fungera om det finns att köpa? (Jag har även börjat slipa på insugsröret utan större framgång)

4

Kylplåtarna över topparna kan behöva massage för att insugen ska få plats. Även insugen kan man behöva slipa lite på. Mycket lättare på lös motor.
Tror att det är lika bra att du plockar ur motorn så att du ser att det blir tätt mot topparna. Använd inte plåtpackningarna som är orginal mellan topp och insug. Det rådet fick jag för att slippa läckage.

Bubbla -62

5 Senaste redigerad av Sten vW (2021-08-01 20:11:34)

Jag slipade rättså mycket på mina långa IDF insug, original dubbelport plåt med doghouse fläkthus

Platsbristen var i anslutning till topparna där insugsflänsen stretade mot kylplåtarna över topp och cylindrar.
Tror inte det finns kylplåt som gör det lättare.

Pansar/karosserifil med grova tänder avverkade aluminiumet bra!

/S

6

Sten vW skrev:

Jag slipade rättså mycket på mina långa IDF insug, original dubbelport plåt med doghouse fläkthus

Platsbristen var i anslutning till topparna där insugsflänsen stretade mot kylplåtarna över topp och cylindrar.
Tror inte det finns kylplåt som gör det lättare.

Pansar/karosserifil med grova tänder avverkade aluminiumet bra!

/S

Topp, låter som nästa plan. Tack för tipsen!

7

Berörde det kort i min tråd här: https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=19828

Skrev då att utrymmet för skruvar var lite för litet, dina gjutningar kanske är bättre!

Om man byter studdarna i toppen till insexor blir det lite bättre, sitter dina studdar fast mer än bara lite, låt dem då sitta, avdragna studdar i toppar är vanligt.

Kolla även att insugsflänsarna är plana, gnirka lite med våtslippapper ca 100-300 på en glasskiva....

Jag använder hemgjorda papperspackningar, funkar utmärkt när

/S

8

Man brukar få slipa på insugen för att de skall "gå ner"...
Jag använder rondell med lamellsandpapper, så går det på 1 minut ,-)
Akta dig för att "knacka in" plåten innanför insuget, det tar stöd mot kylflänsarna som man lätt knäcker.....