1 Senaste redigerad av Sten vW (2013-07-24 22:32:52)

En del uppmärksamma har insett att jag har en färgmässigt handikappad 80tals synd.

En fantastisk mirakulös manick som skapades med mycket modesta monetära medel. Objektet var en typ 1 1500 från 67 som köptes av fadren när hans äldste skulle ta kort. Förra ägaren var svärmor till verkarn (som förmedlade) på Alvenius i Sala. Bilen om man nu skulle kunna kalla den det hade namnet HUDRIK prominent skrivet med eltejp mellan ljus och torkarreglage. Bilen var billig i många bemärkelser, det mesta som kunde vara slut var det utom plåten, iaf den som omslöt kupén. Efter någon tids ägande insågs det att den hade törnat i och korroderat både fram och bak.
Efter bruksägande/6V-lidande blev det nedrivning ungefär när det var dags för kungen att påkalla mina tjänster. Nedrivning följdes av reparation och cal-lookifiering. Pengar var det skralt med så det dyraste som kostades på var professionell lackering i delar. Nåväl, förra året efter många år års vila togs beslutet att försöka besiktiga, vilket gick bra!

Lite Pålsboda och småturer har det blivit.

Veckans pågående övningar består i att försöka återställa kompet (ta bort 1mm cyl-fots schims), byta till ett fläkthjul som bättre stämmer med doghouse kylkåpa, sätta dit en mojäng från Dalhems på solfjäderkopplingen för att förhoppningsvis bli av med skorret vid urtrampning samt montera mitt sedan många år liggande IDF kit.

Vi börjar med att riva ned skiten och hona cylindrar för att inte snubbla på nån vändkant..
Nu har jag ingen nämnvärd vändkant efter drift med schims så det blir nog bra med den fjädrande honen och de gamla ringarna.

Post's attachments

P1010608crop.JPG, 61.65 kb, 1018 x 572
P1010608crop.JPG 61.65 kb, 165 downloads since 2013-07-24 

2 Senaste redigerad av Sten vW (2013-07-24 21:05:49)

Manick från Dalhems, verkar passa..

Kopplingsjusteringen backas 10mm nu när det är lätt att komma åt.

Sedan noterades det att kopplingsvajjern inte svankar som den skall, skit i det nu, mycket annat att göra..

Med den monterad så var dag två slut.

Jag hoppar över alla brustna knogar o rengörings h-veten..

Post's attachments

P1010612crop.JPG, 109.42 kb, 1018 x 636
P1010612crop.JPG 109.42 kb, 146 downloads since 2013-07-24 

3

Dag tre, bygga longblock. Strulade lite med stötstångslängden när jag tog bort cylfots schims. Fick korta två stänger för att kunna justera.
Konstig detta med krympande ventilspel på VW, Stötstängerna var lagom långa innan jag satte dit schims!
Note to self: öka vipparms brygge spacer +1mm, borde gå.

Post's attachments

P1010615crop.JPG, 58.56 kb, 1018 x 572
P1010615crop.JPG 58.56 kb, 151 downloads since 2013-07-24 

4 Senaste redigerad av Sten vW (2013-07-24 21:21:02)

Dag tre (igår).

Fläktbyte o påklädning...

Post's attachments

P1010616crop.JPG, 71.8 kb, 1018 x 572
P1010616crop.JPG 71.8 kb, 523 downloads since 2013-07-24 

P1010617crop.JPG, 158.13 kb, 1018 x 1245
P1010617crop.JPG 158.13 kb, 167 downloads since 2013-07-24 

5

Fortfarande dag tre (igår).

Jäääävla insug, de är frästa och borrade men är inte ett någe plana.
De grova gjutningarna lämnar inget utrymme för skruvar eller muttrar för fastsättning vid topp!
Fram med karosserifil och andra filar, mycket spring fram och tillbaka för att kolla om man tagit bort nog...
Tillslut så..

Post's attachments

P1010619crop.JPG, 70.51 kb, 1018 x 572
P1010619crop.JPG 70.51 kb, 178 downloads since 2013-07-24 

6 Senaste redigerad av Sten vW (2013-07-24 22:25:41)

Åså idag (dag 4), motor tillbaka, och börja bestycka upp IDF36 från Alfa33.

Dit med skiten, får nog ta ur förgasarna igen imorgon, de främre skruvarna som håller insug mot toppen skall bytas mot två insexor jag hittade..

Post's attachments

P1010624crop.JPG, 61.03 kb, 1018 x 572
P1010624crop.JPG 61.03 kb, 135 downloads since 2013-07-24 

P1010625crop.JPG, 110.18 kb, 1018 x 763
P1010625crop.JPG 110.18 kb, 157 downloads since 2013-07-24 

7

Som jag sagt ett tidsdokument, väntar du 10 år till kommer den att vara jätteinne.
Så pilla inte mer än på Motorn.

Och Kvarnparken börjar vid 17:00 tiden idag...

"ljushuvud"

8 Senaste redigerad av Sten vW (2013-07-25 11:36:50)

Mr 56 skrev:

Som jag sagt ett tidsdokument, väntar du 10 år till kommer den att vara jätteinne.
Så pilla inte mer än på Motorn.

Och Kvarnparken börjar vid 17:00 tiden idag...


Leva 10år till med spott och spe för att sedan upptäcka att....                          ...den är nog bra som den är ett tag till ICQ/ag

Vi syns ikväll, vi får se om det kommer en rödbrun oval oxå..

S

9

Och idag på em dag 5 startades den..

0,2bar i bränsletryck, får duga tills jag kollat vad som rekommenderas i böckerna.

ICQ/ag

Post's attachments

P1010627crop.JPG, 147.28 kb, 1018 x 794
P1010627crop.JPG 147.28 kb, 154 downloads since 2013-07-25 

10 Senaste redigerad av Sten vW (2013-07-25 18:33:29)

Lite mer plåt o mojs så är vi klara för avfärd till nykvarnsparken.

Att inte alla accpumpsmunstycken sprutar samt att alla lågfartsjusteringar står på 2,5 varv från stängt får duga idag.

S

Post's attachments

P1010628crop.JPG, 160.66 kb, 1018 x 880
P1010628crop.JPG 160.66 kb, 164 downloads since 2013-07-25 

11

Är det oranga gummisnoddar för returdrag? Default/hmm

Loud pipes save lifes

12

ICQ/ag  kul dehär!

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

13

IRONCROZZ skrev:

Är det oranga gummisnoddar för returdrag? Default/hmm

Yepp, ibland får man ta till temporärlösningar..

Har fjädrar av div sorter men vill tänka ut en bra lösning först.

S

14

Barndoor51 skrev:

ICQ/ag  kul dehär!

Ja ellerhur ICQ/ag

Det som är mest slående är hur bra motorn gick utan några som helst justeringar annat än det som går att göra okulärt avseende spjällöppning start och max.

Fick en skitfin låg stabil tomgång helt gratis!

Nu säger jag inte att allt är bra, bara att det gick lättare än jag förväntat mig.

S

15

Sten vW skrev:

.....En del uppmärksamma har insett att jag har en färgmässigt handikappad 80tals synd...... //  Nåväl, förra året efter många år års vila togs beslutet att försöka besiktiga, vilket gick bra!


Det är ju iaf bättre att ha den på vägen än i garaget så nog kan vi leva med insänkta bakljus och nagellacksfärg.. ICQ/ad

You´ll never know...

16

Hupp,missade dig i Kvarnparken,vädret var ju inget vidare och vi hade bussen fullastad med betong från ByggMax,så vi tog en snabbsväng och drog en wurst innan vi stack iväg hem igen,satsar väl på torsdag med ovalen istället(sista semesterveckan.. ICQ/ac )

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

17

nu vill jag se en bild med stängd baklucka!

Glücklich, aber pleite!

18

Hmm . 80 tals looker  ICQ/ab

Typ 1or: 50, 55/5, 61, 67, 68. Typ 2: 73. typ 3: 63, 70.

19

toon skrev:

nu vill jag se en bild med stängd baklucka!

Vassego, lite mindre naken, nytagen för dagen..

S

Post's attachments

DSC_0243crop.JPG, 116.6 kb, 1018 x 679
DSC_0243crop.JPG 116.6 kb, 163 downloads since 2013-07-29 

20

kimboow skrev:

Hmm . 80 tals looker  ICQ/ab

Yepp, med Mr 56's ord: tidsdokument.

S

21

Pysslade lite mer igår o idag, fjädrar för spjällretur, städat upp vevhusventilation med färg och tätning.
Var sedan ute och testade, har fortfarande bra tomgång men en mega bogg från lågfart upp till ca halvgas.
Detta kan ev ha något med mitt instabila bränsletryck att göra. Trycket varierar oberäkneligt från 0bar (men levererar flöde!) till 0,2bar.
Skall testa med att koppla förbi min filterking regulator, jag misstänker att min gamla pump är knäpp..

S

22

Pillade isär min pierburg mekpump (80-tal typ3) och fann inget knas, rent o fint..
Testade igen och fick först ca 0,2bar och sedan 0bar men bilen gick ändå (bra eller dåligt är svårt att säga).
Noteras bör att min filterking tryckreg fortfarande är inkopplad (oxå genomgången).

FRÅGA: skall de mekaniska VW pumparna leverera något speciellt tryck? Finns det någon spec?

Tack i förväg

S

23 Senaste redigerad av Reine (2013-08-01 12:19:17)

Sten vW skrev:

Pillade isär min pierburg mekpump (80-tal typ3) och fann inget knas, rent o fint..
Testade igen och fick först ca 0,2bar och sedan 0bar men bilen gick ändå (bra eller dåligt är svårt att säga).
Noteras bör att min filterking tryckreg fortfarande är inkopplad (oxå genomgången).

FRÅGA: skall de mekaniska VW pumparna leverera något speciellt tryck? Finns det någon spec?

Tack i förväg

S

Skall definitivt vara ÖVERtryck!  Default/lol

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

24

Haha denna bil såg jag parkerad I ekängen . Bor den där? ICQ/ab

25

andreas_ferm skrev:

Haha denna bil såg jag parkerad I ekängen . Bor den där? ICQ/ab

Yepp! Tills för några veckor sedan då den återgick till vinteridet..

Update:

Sedan sista postning så har lite pyssel och knåp gjorts med fuggarna.
Dessa IDF36:or har sitt ursprung på en Alfa 33 från 1988 som jag minns.
Uppbestyckning enligt Weberhandbok med lite reality check och delar från Ronwill gav iaf körbart tillstånd.
Det stora bekymmret fanns i en rejäl bogg strax över lägsta pådrag upp till ca halvgas.
Tog man det lungt med pellen så kunde man nästan köra igenom registret utan ryck, dvs TRÅÅÅKIGT.
Skyllde först på mesig accpump men efter lite funderingar och läsning av en DIY alfa-IDF36 till VW beskrivning som fanns på www.carburetorclinic.com
(innan de försvann från nätet) så flyttades fokus till de fasta (ej bytbara) luftmunstyckena som tillhör lågfart.
Skriftställaren tog ned dem från ca 2mm ID till ca 1,2mm genom att banka  Default/yikes  ihop dem o sedan borra.
Kändes som en brutal metod som jag inte vill testa så annan mindre brutal teknik önskades för att kolla sanningshalten i konceptet.
Fick efter ett par dar en snille(?)blixt, lägg över koppartejp och stick ett hål med en utvald stoppnål.
Jag kan bara summera, funkar! Kan nog behöva något test till med annan dimension på hålet men nu är det nästan bra!
Tejpen är duktigt tunn och sitter klämd i delningsplanet i fuggen, så sitter bra fast till nån nyfiken öppnar för o kolla.
Sedan har jag nog kommit på varför jag inte kan få min Filterking att reglera stabilt under 0,2bar, backventilen i originalpumpen!
Packningssats från nån av våra leverantörer blir det nästa säsong..

Nattinatti lilla bubbla, syns i vår!

Nu blir det hojjmeka ICQ/ag

S