Hej!
Tråkigt att du inte fått svar, men aktiviteten här är låg, alla hänger på facebook . . .
Dessutom ställer du fågor som är väldigt basic, dom flesta här är redan sålda på vw,
vet ganska mycket o så ska det ju bara var en folkabuss, basta!
Skit samma med driftsäkerhet, tex.
Många svar hittar du med en enkel googling o lite research, men ok då, here we go:
"Hur driftsäkra är motorerna?"
Dom är driftsäkra. Oavsett motor. Dom kom först med luftkyld 2,0 l typ 4 (1970cc) sen med
"wasserboxer" 1,9 el 2,1 l vattenkylda boxermotorer, oftast kallade 85(?), 95 el 112hk-motor,
efter effekten såklart. Alla tillverkade i miljoner ex, men ofta hårt använda o sparsamt skötta.
Det finns gott om delar. Dom kan vara dyra. Det kan vara svårmekat.
Motorerna är av stötstångskonstruktion, dvs "kamdrev", ingen rem, ingen kedja. Googla.
Växellådorna kan ärga svårt, kanske är dom 5-växlade värre? Har upplevt vxl-hus som
till stora delar försvunnit undertill med oljeläckage o ras som följd, o lådor är det ont om!
Generellt är kanske T3 lite mindre drabbade av strukturell rost än T1 o T2, men om det är
avgörande för vad man väljer vet jag inte. Dom tre generationerna är vitt skilda varelser
med sina egenheter, fördelar o nackdelar.
Vad man vill satsa på beror kanske mer på vad man tycker om, vad som är snyggt,
hur man vill åka, vad man vill meka . . .
Lycka till!
" . . . if I told you all that went down
it would burn off both of your ears . . . "