1

Hej

Är ute efter att köpa en t3 med camper inredning och har lite frågor ang bla det mekaniska

Hur driftsäkra är motorerna? Finns det gott om delar att få tag till dom? Är dom dyra?
Är det kamdrev, kedja eller rem? Om det är rem, ryker ventilerna om den går av eller är det lugnt?

Växellådorna är dom driftsäkra?

Något man ska titta extra noga på?

Generellt mot en t2 split eller bay buss, är en t3 bättre satsa på?

Ni som kan, skriv gärna några ord ICQ/ab

2

Hej!

Tråkigt att du inte fått svar, men aktiviteten här är låg, alla hänger på facebook . . .
Dessutom ställer du fågor som är väldigt basic, dom flesta här är redan sålda på vw,
vet ganska mycket o så ska det ju bara var en folkabuss, basta!
Skit samma med driftsäkerhet, tex.
Många svar hittar du med en enkel googling o lite research, men ok då, here we go:

"Hur driftsäkra är motorerna?"
Dom är driftsäkra. Oavsett motor. Dom kom först med luftkyld 2,0 l typ 4 (1970cc) sen med
"wasserboxer" 1,9 el 2,1 l vattenkylda boxermotorer, oftast kallade 85(?), 95 el 112hk-motor,
efter effekten såklart. Alla tillverkade i miljoner ex, men ofta hårt använda o sparsamt skötta.
Det finns gott om delar. Dom kan vara dyra. Det kan vara svårmekat.
Motorerna är av stötstångskonstruktion, dvs "kamdrev", ingen rem, ingen kedja. Googla.
Växellådorna kan ärga svårt, kanske är dom 5-växlade värre? Har upplevt vxl-hus som
till stora delar försvunnit undertill med oljeläckage o ras som följd, o lådor är det ont om!
Generellt är kanske T3 lite mindre drabbade av strukturell rost än T1 o T2, men om det är
avgörande för vad man väljer vet jag inte. Dom tre generationerna är vitt skilda varelser
med sina egenheter, fördelar o nackdelar.
Vad man vill satsa på beror kanske mer på vad man tycker om, vad som är snyggt,
hur man vill åka, vad man vill meka . . .
Lycka till!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

Enkelt en bra buss dvs mekaniskt frisk är dyr.. oberoende om
T1 "splitt"
T2 "baywindow"
Eller T3  dvs dom fyrkantiga bussarna..
Är grejerna i bra skick... tja vet man att motor och växellåda har renoverats i nutid av någon händig... tja då är grejerna förmodligen just nu "bra"
Körde hem mitt BAY objekt med slirade koppling och drivfläns ar i lådan som glappa härligt. .. fungerade men kanske inget man vill lita på förmodligen är en stor del av "vagnparken" ganska så... tja inslitet. .. om man vill hundraprocentigt lita på grejerna, då är det att totalrenoverad sakerna.. vilket inte är billigt och ibland kan det vara svårt att hitta delarna.. sitter i min T3med en något OLJELÄCKANDE motor..1,7 diesel . blir små oljefläckar bakpå  lågt isch oljetryck på tomgång.. men vi tog oss fram till vårt närmaste delmålet 22 mil.. vad händer i morgon? Gamla bilar är lotteri...
Men hur som frun ligger i sängen jag sitter i snurrfotöljen och hunden igger ute  life is good... ICQ/bf
Vilket fordon är bra...tja det som motsvarar dina förväntningar. ..vad är helt... tja det som ännu inte gått sönder... ICQ/ad
Köp den mekaniskt finaste bussen du hittar...(färg är bara yta och tar dig inte hem..) och ut och njut..
Om någon säger att något är renoverat, visa papper på det från en tillförlitlig firma..annars räkna med att det kommer gå sönder längre fram, för få saker blir bra av att man tvättar av dom och skruvar på nytt crom.
Jag gör ett kalkylera risktagande varje gång jag kör med mina gammelbilar... har verktyg startkablar..bogserlina och bra försäkring med bärgning.. men vet aldrig när och var..
Använder ändå gärna fordonen..
Hur många har sina bruksbilar länge...våra är i mina ögon nya... -09...-14....-16
Ändå är man aldrig säker... sen våra entusiastbilar 30 ++ år... med massor av olika brukare/skötare.. lotteri tills man fixat dom.. men sååååå kul..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(