1

Söker med ljus och lykta efter en liten detalj som strandat min flakmoppe. Efter en kort provtur visade det sig att jag inte dragit åt hjullagret tillräckligt och jag hade tappat flera detaljer. Några återfanns, men hjullagret (som går att köpa nytt) och lagerkonan går inte att hitta. Jag vill inte behöva byta spindel och hela klabbet för att bygga om till "moderna lager" för en liten detaljs skull så jag söker nu efter folk som kan ha lite flakadelar liggandes. Ev köper jag en komplett spindel som så ska behövas, men det är egentligen bara lagerkonan jag behöver.

https://www.mcbcenter.se/Artikelbilder/1_2321-1128-00.JPG

Jag vet inte om det skulle funka med en inre lagerkona, men de är olika av en anledning antar jag och vänstersidan är gängad åt det andra hållet, så det finns fyra olika konor till varje flaka med denna äldre modell av styrspindel.

Kanske kan man få en mekanisk verkstad att svarva till en ny med vänstersidan som förlaga, bara vända gängan åt andra hållet? Tips på hur jag får åka flaka igen tas tacksam emot!

Mvh Kee

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

En fullösning, fundera länge på hur kul-belastningen blir på lagerkonan vid körning (och broms?), bestäm optimalt läge på konan så den minst skadade delen av lagerbanan tar det mesta av belastningarna.
Fundera på hur du skall uppnå det, slipa bort material eller schimsa lagerstacken...

/S

3

Intressant tanke och tack för svaret. Men problemet är att jag tappat detaljen längs en provtur på ca en kilometer. Förmodligen flög den ut och ner i diket någonstans längs vägen. Funderat på att hyra en metalldetektor och gå och leta, men isf har väl grejerna farit ut på åkern istället... ICQ/bh  Jag märkte det först när jag skulle vända att moppen betedde sig konstigt och hjulet satt kvar tack vare att bromsen höll det på plats. ICQ/be

4

Ska kolla i garaget i morgon tror jag har lagerkonorna kvar

5

ICQ/bg
Höger eller vänstergänga?
Vissa deler är lika med  Fauber vevparti tiil äldre cyklar.

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

6 Senaste redigerad av kee (2021-07-14 20:46:25)

Mulle skrev:

Ska kolla i garaget i morgon tror jag har lagerkonorna kvar

Vore toppen! ICQ/ay

Scrooge skrev:

ICQ/bg

Vänstergänga på högersidan och högergänga på vänstersidan, fast jag tycker egentligen det borde vara tvärt om, men spindlarna går inte att montera på fel sida... Eller? ICQ/bl Tänker om ngn föregående ägare satt dit ngt fel...

Har bestämt för mig att bussarna har vänstergängat på vänstersidan, men det var ett tag sen jag plockade isär en broms på en buss, så jag kan minnas fel. Känns iaf mer logiskt med tanke på hu hjulen snurrar.

7

Tyvärr hade bara en gammal spindel kvar .

8

Mulle skrev:

Tyvärr hade bara en gammal spindel kvar .

Tack ändå för att du letade. ICQ/ay

Det ligger ett komplett NOS-set uppe på tradera nu, i skrivande stund närmare 700kr och jag behöver ju bara en så det känns onödigt.

Scrooge skrev:

ICQ/bg

Har googlat och pluggat på detta nu och är inte riktigt klok på vad det kan vara för gänga på delen jag är ute efter, för såvitt jag förstått det är Fauber 24mm på högersidan (vid drevet) och 22mm på vänstersidan. Jag kan ju inte mäta på min moppe nu, men det känns som att de TVÅ lagerkonorna i ett vevparti inte passar på alla FYRA positioner på en flaka- ICQ/bn Men jag har inte kunnat bekräfta att det är olika dimension på ytter- resp innergänga ännu.

Dock kom jag att tänka på när jag började googla på vevpartier att det kanske kunde ligga ngt i verkstan på jobbet och där hittade jag mycket riktigt ett par påsar med delar där det förhoppningsvis finns åtminstone en detalj som passar. Hoppas hoppas!

Är det någon här som vet hur det SKA sitta ihop enligt original? Jag har ju förvisso den andra sidan att gå efter, men jag är osäker på om det är rätt och om det saknas något eller inte. Alla sprängskisser jag hittar är till "den nya framvagnen".