26

Tack för tips och inspel.
Att det inte finns en vaccumklocka har jag koll på, men den känner väl av vaccum ”trycket” endå och ställer om/hjälper Tändningen endå.
Jag har borrat in nipplar på min systers typ 4 maskin med dubbla idf och org fördelare, så den operationen gör jag gärna om jag vinner på det  ICQ/ay
Jag har väl inga direkta planer på rullande landsväg, även om jag vet att det är de billigaste hästarna jag kan få.. en låda munstycke och bredbandslambda har jag, så jag borde få hjälplig gång på grejorna.
Ja, jag vill väl köpa lite för att det är fränt, men mest för att jag inte kan så mycket om fördelare och tändkurvor. Då vill man såklart testa och lära sig mer. Precis som jag gjort med alla andra grejor jag inte haft koll på  ICQ/bq

Då blir det nog modellen som är förberedd för vsccumförställning, den kan man väl köra både med och utan vaccum? Finns den med blåtand? Jag blir inte klok på de olika modellerna, det står olika spec och info på olika sidor.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

27

Ja det går att köra både med och utan vaccum... Och viast finns den med blåtand. Precis en sådan jag har. Bara att ställa vaccumkurvan på noll om man vill köra utan.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … ?p=8662359 här finns många vw,s olika kurvor. Kanske inte till så mycket hjälp om man kör dubbla weber men man kan ju få lite inblick i hur vw har tänkt. Eller om man vill utgå från en standardkurva.

---  java grün bubbla -66  ---
---  smurfblå buss -75  ---

28 Senaste redigerad av HenrikL (2020-07-30 08:50:51)

Är det någon här i tråden som verkligen kör med vacuum? Fungerar det bra?

Jag kan ha drömt, men jag har något minne av att jag läst om någon som helt sågade 1-2-3 med vacuum. Tror det hade något att göra med absolut vs. relativt vacuum eller liknande.

29

Jag kör med vakuum. Tycker det är besvärligt att det är olika enheter i tabellen och på mätaren men det är egentligen inget problem, och även då ett det står absolut på ena och relativt på andra men det går att leva med.
Plus också om man översätter nån gammal handbok där det står i mmHg.
Det går såklart att sätta sig in i, vilket man ändå måste göra för att det ska fungera bra.

30

Hur bra funkar Bluetooth? Kan man ha telefonen i en hållare på instrumentbrädan och se alla värden i realtid?

31

Vacuum funkar fint och ja det går att se i realtid

---  java grün bubbla -66  ---
---  smurfblå buss -75  ---

32

Jag monterade min 123 fördelare idag.
Mycket enkel installation och inkoppling  ICQ/ay
Jag hade ingen tid att laborera med kurvor nu så jag ställde bara fördelaren så den gröna lampan tändes och startade bussen.

Det ligger en vanlig standard vw kurva i fördelaren, men ändrad så det är 0 förställning på riktigt låga varv.
det gick kanon att köra med.
Bilen blev trevligare på lågvarv och den är mjuk och fin från botten.
Och då tyckte jag endå att den var bra justerad och trevlig innan.

Jag körde med en gammal scat fördelare och brytarlöst tidigare.
Och en ganska snäll 2074 motor med dubbla weber.

En sak jag märkte på min korta provrunda ikväll var att bussen/kraften i motorn liksom planade ut tidigare? Är det för att kurvan begränsar så jag inte kommer upp så högt(uppåt 30 grader) som jag hade på varv med min gamla fördelare?
Förutom det blev det en riktigt trevlig motor med den fördelaren ICQ/ab

Hur ska jag tänka nu, vad och var ska/kan/bör jag justera?

Post's attachments

36AFAC17-10A5-447A-8EA9-7C051AF2F42F.jpeg, 54.06 kb, 250 x 444
36AFAC17-10A5-447A-8EA9-7C051AF2F42F.jpeg 54.06 kb, 5 downloads since 2021-06-30 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

33

Min amatörteori är att,max tändförställning påverkar max hästktafter.
 
Kraften på lägre varv påverkas kurvan och då av brantheten på kurvan, dvs mer grader så tidigt som möjligt.
Utan att det spikar.

Sen är det nog en anledning att de flesta motorer vill ha sex till åtta grader på tomgång, vore noll bra skulle alla ha det.

"ljushuvud"