26

Hittar inte hur man kontaktar admin på sidan, men har önskemål om att flytta denna tråden till projekt, om det är möjligt?

27 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-06-25 14:08:21)

Beställde idag en hel aluvinge av lite bättre kvalite, om det gör nån nytta vette tusan, men tycker det kan passa på denna typ av bil?

Post's attachments

Attachment icon Screenshot_20210625-144742_eBay.jpg 146.66 kb, 73 downloads since 2021-06-25 

Attachment icon Screenshot_20210625-144818_eBay.jpg 300.18 kb, 83 downloads since 2021-06-25 

Attachment icon Screenshot_20210625-144827_eBay.jpg 377.08 kb, 75 downloads since 2021-06-25 

Attachment icon Screenshot_20210625-144838_eBay.jpg 365.86 kb, 88 downloads since 2021-06-25 

28

doggydoggen skrev:

Beställde idag en hel aluvinge av lite bättre kvalite, om det gör nån nytta vette tusan, men tycker det kan passa på denna typ av bil?

Får aldrig till det med dessa bilder.......

29

doggydoggen skrev:

Hittar inte hur man kontaktar admin på sidan, men har önskemål om att flytta denna tråden till projekt, om det är möjligt?

Det är GB som är admin. Han kanske läser tråden och fixar.

Bubbla -62

30

En fundering runt växelådan, hur hållbar är den, håller den för 200hk, har ju som sagt inte fått hem bilen än men den är ju byggd på en 66:a så sitter väl en swingaxel låda i den, om man skulle vilja skaffa en förstärkt IRS låda med tillhörande drivaxlar, passar den rakt av eller vad måste moddas?

31 Senaste redigerad av Junte (2021-06-26 08:58:57)

Hej.
Jag tror att en originallåda klarar 200 hk, med förbehållet att man byter
till en "superdiff" eller, hellre, en "quaife". Diffen är nog den svagaste länken.
Sen beror det väl till viss del på hur man växlar också. En viss försiktighet
hjälper lådan att leva, men den tål förvånansvärt hårda tag!
Det är tveksamt om en IRS-låda i sig är starkare än en pendeldito.
Kanske är original pendeldrivaxlar starkare än IRS-axlar med original
drivknutar? Förmodligen är tidiga, grovtandade 3:an-4:an starkare än
senare, fintandade. Men man vill ha senare 1:an-2:an . . .
Sen kanske man vill ha IRS i en sportbil, men det är väl en annan grej.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

32

Junte skrev:

Hej.
Jag tror att en originallåda klarar 200 hk, med förbehållet att man byter
till en "superdiff" eller, hellre, en "quaife". Diffen är nog den svagaste länken.
Sen beror det väl till viss del på hur man växlar också. En viss försiktighet
hjälper lådan att leva, men den tål förvånansvärt hårda tag!
Det är tveksamt om en IRS-låda i sig är starkare än en pendeldito.
Kanske är original pendeldrivaxlar starkare än IRS-axlar med original
drivknutar? Förmodligen är tidiga, grovtandade 3:an-4:an starkare än
senare, fintandade. Men man vill ha senare 1:an-2:an . . .
Sen kanske man vill ha IRS i en sportbil, men det är väl en annan grej.

Tack för svar, finns så mycket kunskap i detta forum.:)
Har som sagt inte fått bilen än, men läst om hur man kan bygga om bakvagnen till den modernare varianten, där man som exempel svetsar in fästet 1 tum högre än orginal och då inte får förrändrat camber vid fjädring på sänkt bil, med den ombyggnaden så krävs det IRS, jag har hittat förstärkta lådor i USA med då superdiff, men inte hittat nån som säljer dessa lådor i europa?, slippa moms å frakt vore ju bra.

33

doggydoggen skrev:

En fundering runt växelådan, hur hållbar är den, håller den för 200hk, har ju som sagt inte fått hem bilen än men den är ju byggd på en 66:a så sitter väl en swingaxel låda i den, om man skulle vilja skaffa en förstärkt IRS låda med tillhörande drivaxlar, passar den rakt av eller vad måste moddas?

Så lätt var det inte bara byta över från sving till snedlänks lådan (irs)

Men skulle jag göra det på en sådan bil skulle jag även lägga ner jobbet på dubbla A armar som man infäster i lådan
Om man skall köra med irs armana så får man modifera chassit så man får dit infästnings punkterna (inre)
200 hk ja det bör dom klara men det behövs en frisk låda då  När man ändå är i river i lådan för den skall vara i skick för klara 200 så lika väl fixa den så den klarar 220-250  Burkar säga att 10 % av lådorna är i det skicket så man ligger runt 160-180  i dag  För dom 90% av lådorna i daxs läget har tappat förspäningen av pinjonglagret o det är en tids fråga dom  låter illa
Lådorna är mer än 40 år gamla o magnesum husen  har tappat formen så man tappar förspäningen på lager o nållagrena i lådan har varit med om några mil  Sen vet man inte hur mycket kärlek ägaren har gett lådan som att byta oljan efter 3500 mil  ( eller tidigare)
För det brukar vara vatten i oljan på lådorna för man inte gett dom kärlek  När man skall vara snäll o hjälpa någon som har strul med lådan
Om du är smart så lämnar du bort lådan för genom gång  typ till M H här på forumet så behöver du inte fundera om det håller ihop
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

34

var bor du? kanske det finns nån i närheten som kan byta diffen?
annars finns MH här på BV, han bygger lådor efter önskemål o behov
sen skulle jag själv behålla resten "original" o utvärdera eftersom,
strunta i cambern o IRS, det går att åka på rätt bra med pendel oxå.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

35 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-06-26 12:40:20)

Jag har läst om swingaxel och irs, men vet inte hur stor skillnad det är på väghållningen, jag skall försöka få tag i denna MH och höra vad han säger, om jag nu bestämmer mig för att behålla swingaxel lådan så renoverar jag helt klart den.
Jag bor för övrigt i Umeå

36

Junte skrev:

var bor du? kanske det finns nån i närheten som kan byta diffen?
annars finns MH här på BV, han bygger lådor efter önskemål o behov
sen skulle jag själv behålla resten "original" o utvärdera eftersom,
strunta i cambern o IRS, det går att åka på rätt bra med pendel oxå.

Det är inte bara att byta diff i en vw låda  Man måste mäta in kronhjulet i sidled
De är skillnad på bredden på diffana  plus mycket mer plus flankspelet
Ja man kan göra sådant själv men  det brukar ta ett gäng timmar
Har sett sådant som man har slängt in en diff med glapp på flera mm flankspel och kuggarna på pinjongen o kronhjulet är skadat
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

37

Idag köpte jag en 1974 bubbla utan motor men med låda, då har jag vad har förstått alla delar för att bygga om till IRS?
Men har visserligen inte bestämt mig om Jag skall göra denna upgradering, allt hänger på hur besvärligt det är att ta bort karossen, men nu kan man ju i lugn och ro blästra och lackera allt, skaffa nya lager, bussningar och göra ett färdigt kit.:)

38

Låda, funderar att blästra den innan renovering, så man kan blåsa på en 2k lack efteråt.

Post's attachments

Attachment icon Screenshot_20210627-112043_Facebook.jpg 526.56 kb, 81 downloads since 2021-06-27 

Attachment icon Screenshot_20210627-112058_Facebook.jpg 678.1 kb, 79 downloads since 2021-06-27 

Attachment icon Screenshot_20210627-112139_Facebook.jpg 874.73 kb, 83 downloads since 2021-06-27 

39

Jag hade inte blästrat, du kommer att trycka in sand/glas i alla packningar osv

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

40 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-06-27 17:31:40)

Skåningen skrev:

Jag hade inte blästrat, du kommer att trycka in sand/glas i alla packningar osv

Lådan skall ju rivas , sedan rengöras och alla packningar bytas, men håller med om, big no no på grejjer som inte skall tas isär.

41

Sådär, nu ligger denna under projekt  ICQ/ay

42

doggydoggen skrev:
snaken skrev:

Kolla på Red9design!

kollade denna Red design, rent spontant så såg den lite knepig ut, skumma vinklar på styrstagen?
finns en firma i brasilien som säljer både fram och bak, men kostar typ detsamma, men blir 50,000 innan det är hemma, om man köper både framvagn och bakvagn.

https://imohr.com.br/en/products/7/vw-b … mp;slide=4

Under förutsättning att kuggstångsstyrningens armar/styrleder är i linje med över A armarna, så är det helt OK, rent geometriskt.

"ljushuvud"

43

I helgen fick jag hem bilen, var ut en sväng, och den går förvånansvärt bra, var uppe i runt 130km för att testa och den gick som på räls
jag uppmärksammade att det är positiv camber fram, detta borde väl gå att justera, googlat och sett nån form av excentrisk bult, sitter detta orginal på bubbla eller måste man beställa ett par, den drar rätt rejält i ratten om jag tar skarpa kurvor lite hårdare, dvs vill räta upp bilen.
lite nya bilder.:)

Post's attachments

liten 1.jpg, 384.04 kb, 2000 x 900
liten 1.jpg 384.04 kb, 131 downloads since 2021-07-05 

liten 2.jpg, 363.05 kb, 2000 x 900
liten 2.jpg 363.05 kb, 137 downloads since 2021-07-05 

liten 3.jpg, 412.81 kb, 2000 x 900
liten 3.jpg 412.81 kb, 133 downloads since 2021-07-05 

liten 4.jpg, 357.5 kb, 2000 x 900
liten 4.jpg 357.5 kb, 150 downloads since 2021-07-05 

liten 5.jpg, 365.9 kb, 2000 x 900
liten 5.jpg 365.9 kb, 130 downloads since 2021-07-05 

44

Grymt cool bil ICQ/ay

45

häftig bil... men hade nog haft andra fälgar om det varit min..
mindre "bling" mer race.. typ svarta eller silver..... men det e jag...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

46 Senaste redigerad av doggydoggen (2021-07-06 00:16:52)

michaelth skrev:

jag håller med, blir uppgraderingar eftersom, just nu så försöker jag få till en bra körställning, har sänkt samt flyttat stolarna max vad urgröpningen i golvet medger, blev en jäkla skillnad när man mer ligger och kör, kunde genom att ändra på fastsättningen få stolsryggen ca 5-6cm lägre och själva stolen 4-5cm lägre.

Detta gjorde att den mer liggande ställningen sänkte huvudet säkert 15cm ner i bilen.
och på köpet så blev ratten på bra avstånd så man har bra vinklar för armarna.

Nästa grej är att broms/koppling samt gas sitter inte som jag vill ha det, gasen sitter för långt fram i förhållande till broms och koppling så man måste lyfta foten när man skall bromsa, jag vill ha dessa linjerade så man bara behöver göra en sidoförflyttning av foten, sen är kopplingsarmen för hög så man slår foten i "taket" så att säga, så kopplingen måste sänkas runt 3-4cm, men riktigt kul detta när man har ett bra och roligt objekt.:)

47 Senaste redigerad av michaelth (2021-07-06 00:29:04)

Tänker på mitt buggyprojekt när jag ser denna roligt med basic byggen..
när det blir lätt behövs ju inte så mycket effekt..
kanske en tunnare skalstol vore något..
typ dessa
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=76241&download=0
Med en enklare klädsel.. tidstypiskt, lätt och ger mer plats... bågen säger ju TILLETT så dylika kanske har funnits i bilen innan..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

48

michaelth skrev:

Tänker på mitt buggyprojekt när jag ser denna roligt med basic byggen..
när det blir lätt behövs ju inte så mycket effekt..
kanske en tunnare skalstol vore något..
typ dessa
https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=76241&download=0
Med en enklare klädsel.. tidstypiskt, lätt och ger mer plats... bågen säger ju TILLETT så dylika kanske har funnits i bilen innan..

ja man vill ha all plats som är möjligt.
Har nu bearbetat underredet så att det passar klockrent, nu bygger inte sätet mer än stoppningen, när man sitter så trycks ju den ihop och kanske man är 4-5cm från bottenplattan, blev väldigt bra, man ser skillnaden mot passagerarsätet som inte är sänkt än, detta blev över förväntan, jag tog åxå en domkraft och pressade stolarnas sidorör så att dom skulle passa större förare, nu sitter jag klockrent och jag är 176cm och väger 120kg, även min granne som är 184cm och runt 85kg säger att han sitter precis som han önskar så blev en bra "all round" montage, mindre förare når nog inte pedaler och ratt dock.

Post's attachments

liten 20.jpg, 302.12 kb, 2000 x 900
liten 20.jpg 302.12 kb, 132 downloads since 2021-07-06 

liten 21.jpg, 275.44 kb, 2000 x 900
liten 21.jpg 275.44 kb, 136 downloads since 2021-07-06 

49

michaelth skrev:

Enig, Centreline, Erco, Applinace Pacer, ... nåt i den stilen tror ja hade vart supernice!

Frän som fan är den! Riktigt schysst!

Buy the ticket, take the ride... - HST

50

nu en fråga, förra ägaren sa ju att framvagnen dyker vid hårdare inbromsning, sitter nya bromskivor och sänknings spindlar samt coil over dämpare, försöker nu hitta en coilover dämpare heavy duty, men verkar bara finnas samma kromade dynga, nån som vet vars man kan hitta ställbara dämpare med fjäder av bättre kvalite, eller måste man be en firma att göra en special till en, gjorde en dämpare till min hembyggda chopper för sisådär 15 år sedan, var en proggresive dämpare för webbgaffel, kanske blir att man får be dom göra dämpare till detta åxå, men inte gratis dock.