1

Funderar på att ta en av mina typ 4or till min Silverhawk.
Har en 1700a med 200 mm svänghjul, har varit sprut på den.
Men jag bytte till en weber 32-36 när jag monterade den o 1600 för 30 år sen...oj va tiden sprang iväg

Silverhawk projekt , vw 1950 och vw 1300 -66 vw notchback -65 vv 1303s -74

2

Typ4 e kul   ICQ/bs

2256 typ 4 buggy -66

3

Ja jag har en förkärlek till dem

4

Det där med att bara trimma en typ4 (eller typ1)
Att se till att maskin är ny skick
Framför allt på topparna ( byta styrningar o ventiler sen fräsa sätena ) ( inte bara slipa in för då blir sätet för brett o det går förvarmt  och då kan sätet lossa )
sen ser man till att den stackarn får flöde på avgasdelen på toppen ( där finns det massor att hitta ) ( därför dom går varma)
Att göra den i nyskick  Nr 1 se till den är bra balans i veven  sen viktar man stakarna (typ4 är förtunga behöver modiferas till lättare vikt)
Så var det kamen  finns två lösningar där att köra med hydral lyftare eller mek ( om man är frän så bustar man om hålen o sätter dit typ1 lyftare Då slipper man har problem med kamen ) ( så gör tyskana när dom trimmar typ4)
Nu börjar vi närma oss en massa pengar
Dit med med nya cylindrar mät upp dom både i borr och länd
Bestäm komp höjden
Sen har vi smörjsystemet  där bör man kolla en o två gånger om man skall trimma en typ4 Där krävs det en del jobb för det inte skall skära i hop när man börjar varva dom
Finns massor mer jobb men orkar inte beskriva
Sen om det är en typ4 eller typ1 så är det mycket jobb för det skall bli riktigt bra  Typ mellan 60-80 timmar får man räkna med
Om det skall bli bra  sen är det mycket pengar som går åt för det skall bli bra
///

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

5

Ja det finns otroligt mycket att tänka på.
I detta fall vill jag ha en tillfällig motor .
Så det blir nog ingen större renovering , ska heller inte plåga motorn .
Men det skulle vara lite kul om det rör sig lite mer än orginal.
Tanken är att montera en subaru motor i bilen lite senare.
Men man har så många planer å funderingar....
Bilen fungerar ju som den är nu med en orginal 1600 med dubbla idf 36or på , så jag har ju ingen stress med att bygga motor

6

kanske en tvålitrare med turbo och modernt sprut?
nya lager, ny kam och lyftare (torsten piepers bussningar
för typ 1-lyftare är ett tips)
finns det plats för original fläkt m. kåpa o oljekyl?
behåll!
+ extra oljekyl m termostat kanske
sprut o turbo kan följa med till subarun . . . sen.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7 Senaste redigerad av michaelth (2021-06-16 07:53:38)

Vad har du för låda i bilen..iofs lätt men mer effekt osv.. så kanske det behövs en renoverad... eller I subaru spåret konvertera en Subaru låda så har du något passande till motorn.. kronhjul och pinjong från Aus. . Sen har du 5 eller 6 växlad låda.. från donator bilen som tål effekten från motorn den kom från... (inte alla 6 växel kan konverteras)
Bara som tanke...
Som exempel "Rusty" vars 56 splitbuss med impressa maskin, som han använder mycket... (med i biltokig från bugrun, kan ses på svt play.)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

original typ 1 med quaife-diff verkar klara 200+hk,
om man inte är alltför tungfotad . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "