1 Senaste redigerad av billy (2017-10-23 14:41:44)

Lutar år växelströmsgenerator till min bubbla -66 den har ju likström nu..
Någon som gjort detta och ev orkar utförligt berätta eller visa med nån bild hur jag skall koppla in allt rätt ?
Misstänker att det blir en del kablar över ??

Ni får ursäkta min okunnighet ang denna modifiering ICQ/ab

Billy kör.
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
VW Polo Coupé -89
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Saab 9-5 Aero SportCombi 2,3 Turbo -00
Saab 9-5 SportCombi 2,3 BioPower -08

2

Inga kablar blir över skulle jag vilja säga. Det är i dags läget bara två kablar som går in i din generator, men det är 4-5st som går vid laddrelät.
Om du köper en växelströmmare med inbyggt relä så blir det superenkelt, tycker jag iaf.

Läs denna tråd, som jag tidigare länkt till, eller iaf inlägg #2 från Björn J  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25213.

Kolla på de klickbara bilderna nedan och på din generator som du har i bilen idag. 

Växelströms inkoppling.
http://forumbilder.se/G9TFC/alternator-800.jpg?width=150

Likström.
http://forumbilder.se/G9TFC/generator-800-lik.jpg?width=150

Jag har ett förslag på hur du skall koppla, men fundera lite själv och se om du kommer fram till samma lösning... ICQ/ad
Nu måste jag tentaplugga, men att hänga här är ju roligare....

3

Har man en växelströmsgenerator med inbyggd regulator så kopplar man B+ och DF på generatorn och relät tas bort och kablarna som gick till 61 och DF kopplas ihop och samma med B+ och D+. Eller enklare, de två tunna kopplas ihop samt de två tjocka.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Tack för jättebra beskrivning !!!!!

Billy kör.
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
VW Polo Coupé -89
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Saab 9-5 Aero SportCombi 2,3 Turbo -00
Saab 9-5 SportCombi 2,3 BioPower -08

5

Tänker som Svwerker. Inte svårt alls när man har allt framför sig sen.



http://forumbilder.se/G9TII/koppla-generator.jpg

6

tack H. Sundquist för responsen!

Hej och Hallå! 1966 hade Volkwagnarna 6 volts elsystem, växelströmsgeneratorerna är alla avsedda för 12 volt!!!

Rent mekaniskt är det inga större problem att byta från en "likströmmare" till en "växelströmmare", visserligen får konsolen, det vi kallar för "generatortornet" bytas ut då likströms- och växelströmsgeneratorerna har olika diameter. Det kan även tänkas att bränslepumpen kommer i mekanisk konflikt med växelströmsgeneratorn då den senare kräver ett större utrymme.

Sedan om man då bestämmer sig för att byta från 6 till 12 volts elsystem är det ju inte bara glödlamporna som skall bytas... generatorn med tillhörande regulator, har vi redan talat om, batteriet byts, torkarmotorn byts eller byggs om, blinkrelä hel-/halvljusrelä och eventuellt andra relän. Kontrollamporna måste även bytas. Bränslemätaren på -66orna är väl mekanisk? och blir oberörd av 12voltsombyggnaden. Sex volts tutor och startmotorer funkar på 12 volt också, men de mår inte bra av att matas med fördubblad spänning.
Och om du byter startmotorn, vilket jag rekommenderar, så åker du på att byta även svänghjulet på motorn, då kuggkransen har ett annat antal kuggar på 12v-modeller än på de äldre 6 volts-modellerna.
Sedan är det chokelemntet och shuntventilen på förgasaren liksom tändspolen som skall bytas, kanske jag glömde någonting, men alla elektriska saker i bilen får man byta ut. Kablarna däremot sitter kvar! i sexvoltssystemen är det grövre kablar än i 12 voltsbilarna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

vid byte av startmotor måste bussningen i blocket måste också bytas,
olika diameter på stödlagringen

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

Nu blir det äntligen av fast i en annan bubbla.
Det jag nu undrar här hur löser jag choken i förgasaren ? Har sett att det finns 12 v att köpa men passar den i den förgasaren ??
Min är ju en -65'a
Samt så måste jag ha en annan tändspole, nån som kan ge tips på en bra ? Brytaren måste den bytas ?
Samt till sist vilket batteri  12v rekommenderar ni (storleksmässigt samt ah) ?

Billy kör.
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
VW Polo Coupé -89
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Saab 9-5 Aero SportCombi 2,3 Turbo -00
Saab 9-5 SportCombi 2,3 BioPower -08

9

billy skrev:

Nu blir det äntligen av fast i en annan bubbla.
Det jag nu undrar här hur löser jag choken i förgasaren ? Har sett att det finns 12 v att köpa men passar den i den förgasaren ??
Min är ju en -65'a
Samt så måste jag ha en annan tändspole, nån som kan ge tips på en bra ? Brytaren måste den bytas ?
Samt till sist vilket batteri  12v rekommenderar ni (storleksmässigt samt ah) ?


Choken vet jag inget om.

Tändspolen bör (ska) vara på runt 4ohm för brytare.
jag har kört med såna här i många år utan problem.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000017984

Du behöver inte byta brytarna eller kondningen.

Jag köpet ett batteri som hade samma fysiska dimensoner som 6V batteriet.
Tog med en tumstock till Biltema och mätte på plats.
och batteriet är väl på en 45Ah, men jag har ingen stereo , eller annan storförbrukare.
Så mellan 45Ah-65Ah funkar bra.

"ljushuvud"

10

Mr 56 skrev:
billy skrev:

Nu blir det äntligen av fast i en annan bubbla.
Det jag nu undrar här hur löser jag choken i förgasaren ? Har sett att det finns 12 v att köpa men passar den i den förgasaren ??
Min är ju en -65'a
Samt så måste jag ha en annan tändspole, nån som kan ge tips på en bra ? Brytaren måste den bytas ?
Samt till sist vilket batteri  12v rekommenderar ni (storleksmässigt samt ah) ?


Choken vet jag inget om.

Tändspolen bör (ska) vara på runt 4ohm för brytare.
jag har kört med såna här i många år utan problem.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000017984

Du behöver inte byta brytarna eller kondningen.

Jag köpet ett batteri som hade samma fysiska dimensoner som 6V batteriet.
Tog med en tumstock till Biltema och mätte på plats.
och batteriet är väl på en 45Ah, men jag har ingen stereo , eller annan storförbrukare.
Så mellan 45Ah-65Ah funkar bra.

Tackar för bra info.
Någon annan som kan tipsa om hur jag löser detta med choken ??

Samt till sist. Har aldrig skruvat bort generatorn på en folka (inte vad jag kommer ihåg iaf) hur gör jag  ?

Billy kör.
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
VW Polo Coupé -89
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Saab 9-5 Aero SportCombi 2,3 Turbo -00
Saab 9-5 SportCombi 2,3 BioPower -08

11

billy skrev:

Nu blir det äntligen av fast i en annan bubbla.
Det jag nu undrar här hur löser jag choken i förgasaren ? Har sett att det finns 12 v att köpa men passar den i den förgasaren ??
Min är ju en -65'a
Samt så måste jag ha en annan tändspole, nån som kan ge tips på en bra ? Brytaren måste den bytas ?
Samt till sist vilket batteri  12v rekommenderar ni (storleksmässigt samt ah) ?

Jag kör med 12 v choke i min 65a cabb och vad jag kommer ihåg så var det inga problem!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

12

Finns flera olika storlekar till choken så kolla att du får rätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Svwerker skrev:

Finns flera olika storlekar till choken så kolla att du får rätt.

Ok tack, bra att du sa.
Upnorth verkar ju bara ha en.
Hm kan nån tipsa på en annan sida som kan ha med mått på dom?

Billy kör.
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
VW Polo Coupé -89
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Saab 9-5 Aero SportCombi 2,3 Turbo -00
Saab 9-5 SportCombi 2,3 BioPower -08

14

billy skrev:
Svwerker skrev:

Finns flera olika storlekar till choken så kolla att du får rätt.

Ok tack, bra att du sa.
Upnorth verkar ju bara ha en.
Hm kan nån tipsa på en annan sida som kan ha med mått på dom?

CSP har men ring för de kan nog ha mer än det som finns i shopen, gäller kanske upnorth också.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Samt till sist. Har aldrig skruvat bort generatorn på en folka (inte vad jag kommer ihåg iaf) hur gör jag  ?

Billy,
Det finns några olika sätt, alla lika besvärliga. Det "enklaste" är att lyfta ut motorn. Du måste lyfta upp hela fläktkåpan en bra bit för at generatorn med fläkthjul ska gå fritt från insugningsröret. Det ser ut som om det bara är att lossa de fyra 10-mm skruvarna som sitter på plåten framför generatorn samt lossa spännbandet som håller generatorn mot generatortornet.
Det är inte så enkelt. Du måste lossa fläktkåpan och lyfta upp den en bit för att generator med fläkt ska kunna gå att få loss. Då måste du lossa termostaten som sitter med ett stag upp till kylluftsregleringen (antingen koma eller spjäll) i fläktkåpan.
För att komma åt termostaten måste du lossa de nedre kyllufts-ledplåtarna från blocket resp. värmekamrarna. Dessutom kommer du att märka att fläktkåpan krockar med fjädern till motorluckan innan du fått upp den tillräckligt högt ICQ/ag
Att lossa insugningsröret är inte heller något man gör på fem minuter. Dessutom kommer du att behöva nya packningsringar till topparna.

Det finns ett knep som funkar ibland. Det går ut på att lossa fläkthjulet från generatorn INNAN du tar ut generatorn. Fläkthjulet sitter med en 36 mm mutter på generatoraxelns framände. Du måste få in en 36 mm hylsa på denna mutter. Här får man prova olika förlängare. Det är ganska trång mot torpedväggen också. Det bästa är att lossa denna mutter INNAN du tar bort fläktremmen och remskivan på generatorn så att du har något att hålla emot.

I den bästa av världar och om planeterna står i rätt linje så lossar den stora muttern inne i fläktkåpan. Då kan du ta bort fläkthjulet. Se upp så du inte tappar shimsen som sitter mellan fläkthjul och navet på generatoraxeln! Med fläkthjulet löst behöver du inte lossa fläktkåpan eller insugningsröret. Då behöver du bara lossa de fyra 10 mmm skruvarna samt lossa spännbandet. Därefter är det enkelt att ta bort generatorn med tillhörande stödplåt (den plåt som sitter skruvad i fläktkåpan). Men, tappa inte bort shimsen!

Kom bara ihåg att på detta vis kan du inte få ut fläkthjulet ur fläktkåpan utan att ta bort denna. Du kan bara lossa fläkthjulet från generatoraxeln. Detta är en nödlösning som funkar bäst om man vet att grejorna inte är allt för fastrostade på generatoraxeln.
Egentligen är det allra bäst att lyfta ur motorn. Det går snabbt, och då kan du passa på att byta packningarna till oljekylaren på samma gång.

16 Senaste redigerad av billy (2021-06-08 23:04:17)

Shit !!! Eller tack för en bra beskrivning..
Men jösses vilket jobb det blev. Hmm undrar hur jag gör nu..

Billy kör.
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
VW Polo Coupé -89
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Saab 9-5 Aero SportCombi 2,3 Turbo -00
Saab 9-5 SportCombi 2,3 BioPower -08