tack H. Sundquist för responsen!
Hej och Hallå! 1966 hade Volkwagnarna 6 volts elsystem, växelströmsgeneratorerna är alla avsedda för 12 volt!!!
Rent mekaniskt är det inga större problem att byta från en "likströmmare" till en "växelströmmare", visserligen får konsolen, det vi kallar för "generatortornet" bytas ut då likströms- och växelströmsgeneratorerna har olika diameter. Det kan även tänkas att bränslepumpen kommer i mekanisk konflikt med växelströmsgeneratorn då den senare kräver ett större utrymme.
Sedan om man då bestämmer sig för att byta från 6 till 12 volts elsystem är det ju inte bara glödlamporna som skall bytas... generatorn med tillhörande regulator, har vi redan talat om, batteriet byts, torkarmotorn byts eller byggs om, blinkrelä hel-/halvljusrelä och eventuellt andra relän. Kontrollamporna måste även bytas. Bränslemätaren på -66orna är väl mekanisk? och blir oberörd av 12voltsombyggnaden. Sex volts tutor och startmotorer funkar på 12 volt också, men de mår inte bra av att matas med fördubblad spänning.
Och om du byter startmotorn, vilket jag rekommenderar, så åker du på att byta även svänghjulet på motorn, då kuggkransen har ett annat antal kuggar på 12v-modeller än på de äldre 6 volts-modellerna.
Sedan är det chokelemntet och shuntventilen på förgasaren liksom tändspolen som skall bytas, kanske jag glömde någonting, men alla elektriska saker i bilen får man byta ut. Kablarna däremot sitter kvar! i sexvoltssystemen är det grövre kablar än i 12 voltsbilarna.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."