1

Ny tråd nytt pyssel...

Normalt brukar jag vara lite ofrikostig med att ta på mig jobb åt andra men efter en del påverkan övertalade Mr G mig att förbarma mig över ett av hans objekt.

Objektet i fråga har stått lite länge utan att nyttjas, i mitt och en del andras verklighet kanske den skulle klassas som rar och lite unik.

Hade den inte varit vad den faktisk är hade det nog behövts mer övertalning..

Mr G och Objektet:

Post's attachments

Mr G crop.JPG, 95.76 kb, 763 x 1024
Mr G crop.JPG 95.76 kb, 201 downloads since 2021-05-21 

2 Senaste redigerad av Sten vW (2021-05-21 23:16:48)

Som skarpögda betraktare kan skönja så är det en Hedlund NH500 motor och en AMC växellåda (Norton?) i ett BSA Super Rocket chassi med en del specialanpassningar för att få en fungerande helhet.

NH500 motorn är en 4-takt 500cc motokrossmotor med dubbla överliggande kamaxlar och våtsump smörjsystem.

Cykeln byggdes ursprungligen av Affe Klaar (RIP) som verkar känd för att vara en noggrann man, jag kan bara hålla med, det mesta av lösningarna är klart bättre än de flesta fabriksbyggen!

Affe köpte motorn direkt av Nisse Hedlund på slutet av 70 talet, efter att Affe haft cykeln i drift och kört en del med den transporterades motorn tillbaka till Nisse för genomgång.
Nisse videodokumenterade monteringen, detta har underlättat en del eftersom det vad jag vet inte finns någon riktig service manual för dessa motorer.
Det finns en reservdelslista med bilder men annars inte mycket.
Tack och lov har jag lite gamla och nya vänner som hjälpt mig få svar på viktiga frågor, sedan talade jag även kort med Nisse själv som lyfte kunskapsnivån lite till...

Videon där Nisse återmonterar Affemotorn:

3 Senaste redigerad av Sten vW (2021-05-21 23:03:31)

Av videon förstod jag att Nisse hade satt i ett glidlager på vevstakens storända, vanligtvis på dessa motorer är det rullar som på de övriga en-cylindriga mc motorer jag är van vid: Velocette, Norton etc..
Med rullager överallt är smörjning bra att ha, men inte helt nödvändig i alla lägen.

Jag har kört ett par varv på Sviestad med stängd oljekran på en av mina Velocetter, kom på mig efter en stund när jag tyckte motorn inte varvade riktigt som den skulle,
öppnade sedan kranen och allt var sedan ok.
Brukar försvara mitt klanteri med att det hjälpte till att köra in de nya kolvringarna lite "accidentally on purpose".

Nåväl, med glidlagrad stake som i denna motor kanske det inte gått lika bra!
Dvs; denna NH motor får vi nog vara mer försiktiga med och se till att den får mycket och ren olja till staken!

Oljesystemet är torrsump, systemet som Affe riggat det i turordning från tank-motor-tank:

-I oljetankens botten skall det sitta ett nätfilter som skall separera bort grövre partiklar

-Sedan anti-sumpnings ventil av Velocette typ (envägsventil kula med mjuk fjäder) så inte olja från tanken fyller motorn när den står längre tid.

-Spin-on oljefilter

-Inlopp i motor till kugghjulspump som fördelar olja till vev och kam/vippaggregat.

-Ett sugfilter (nät) i botten på motorn skall hindra att partiklar passerar oljepumpens retursida, sedan direkt tillbaka till tank.


Bild från partlist, sugfiltret från returen sitter bakom pluggen längst ned till höger på blocket;

Post's attachments

drivsida partlist crop.JPG, 60.59 kb, 708 x 1024
drivsida partlist crop.JPG 60.59 kb, 190 downloads since 2021-05-21 

4 Senaste redigerad av Sten vW (2021-05-22 11:21:11)

Tyvärr sitter motorns retur-sugfilter lite gömt bakom primärdrivningskåpan, Nisse tyckte när jag talade med honom att det kunde vara lämpligt att kolla den.

Dvs fick plocka bort primär drivningen helt inklusive innerkåpan för att komma åt.


Edit 2021-05-22

Filtret var inte speciellt vidrigt, lite packningsrester men inga hårda partiklar hittades.

Oljan som tömdes ur sumpen var helt ok, inga hårda partiklar..



På den mittre bilden nedan kan man i LED lampans sken se en stos med hål i mitten, hålet är kanalen som returpumpen suger igenom.

På stosen skall det vara trädd en O-ring som man bör vara medveten om, när jag demonterade bitarna följde den med sugfiltret en liten bit, den låg och simmade löst, fiskades ut med en bit ståltråd.
O-ringarna heter enligt reservdelsmanualen "SOR 6" vilket inte är så hjälpsamt, de verkar ha ID 12mm och sektionsdia 2mm.
Pluggens har en stos den har ytterdia 13mm, jag misstänker att sugstosen har samma mått (samma o-ringstyp).

Återmontering: O-ringen på sug-stosen, förs fram med lång spetstång, pillas i läge med en mejsel till, givetvis behöver man se så en en "lång LED" är bra..
Hade jag bytt O-ring på sugstosen hade det nog varit jobbigt, nu hade den med tiden format sig så den ploppade dit så snällt...

..och pluggen har invändig sexkant 10mm..

Post's attachments

Drivsida crop.JPG, 60.23 kb, 576 x 1024
Drivsida crop.JPG 60.23 kb, 195 downloads since 2021-05-21 

sug crop.JPG, 54.16 kb, 576 x 1024
sug crop.JPG 54.16 kb, 187 downloads since 2021-05-21 

sugfilterdelar.JPG, 68.97 kb, 1024 x 576
sugfilterdelar.JPG 68.97 kb, 191 downloads since 2021-05-21 

5

sååå häftigt med encylinder "stånkor" har ett svagt minne av en encylinder BMW i min ungdom... om jag inte minns fel ICQ/bw den  stod vid ett lada på väg till sommarjobbet (var 15 år då, 43 år sedan) tänker på den varje gång jag är på öhn(Gotland) och kör förbi där (Klinteberget)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Svensk kulturhistoria :-)

"ljushuvud"

7 Senaste redigerad av Sten vW (2021-05-22 17:33:18)

Tackar mina herrar!

Jo Michael, det finns en 250 BMW med kardan och allt, googla R25, 26 eller 27..
Jag minns att de brukade komma på blocket med rättså blyg prissättning, kanske annat nu...



Ok, vi fortsätter.

Först en bild på motor och låda utan primärkåpa.
Kåpan och generatorstatorn dinglar på bromspedalen så jag inte behövde sära på generatortåtarna..

Post's attachments

Motor o låda drivsida.JPG, 103.16 kb, 1422 x 800
Motor o låda drivsida.JPG 103.16 kb, 189 downloads since 2021-05-22 

8 Senaste redigerad av Sten vW (2021-05-22 15:47:32)

Sedan med primärinnerkåpa på plats.

Motordrevet har 19 tänder.

Det som var fascinerande var lager och läpptätning på kopplingsaxeln, plåtar med lager/tätningsläge som hasar runt på bearbetad yta på primärens innerkåpas in och utsida.

Såg det när jag tog loss  men först när jag skulle montera förstod jag att lagret flyter i kåpans plan så att kedjan skall kunna justeras samtidigt som utanförskit separeras från olja i primären, listigt och snyggt!
Oavsett vems lösningen är Nisse eller Affe, en eloge!

Sedan ligger stub-axeln för generatorrotor och drevhållnng i kåpan, nyckelvidd 30mm, högergängad!

Post's attachments

primärinner.JPG, 145.35 kb, 1422 x 800
primärinner.JPG 145.35 kb, 184 downloads since 2021-05-22 

9

Sedan monteras stub-axel med låsplåt, kedja, generatorstator med kattstrypare för att sladden inte skall bli kedjemat..

Stub-axelns nyckelvidd 30mm, kräver låång hylsa!

Post's attachments

primär med stator.JPG, 132.51 kb, 1422 x 800
primär med stator.JPG 132.51 kb, 184 downloads since 2021-05-22 

10 Senaste redigerad av Sten vW (2021-05-22 17:27:31)

Ihopsatt primärdrivning.

Låstrådade kedjelåset för att jag kan...

Generatorn är en 1-fas Lucas.

Primären är nu klar for now, vill kunna se och höra den i drift så jag väntar med ytterkåpan.

Nästa blir tändning / ventilspel och titt i kamboxen...

Post's attachments

koppling och generator.JPG, 146.88 kb, 1597 x 800
koppling och generator.JPG 146.88 kb, 189 downloads since 2021-05-22 

11

Hur justeras ventilspelet på den motorn?

12 Senaste redigerad av Sten vW (2021-05-23 17:25:10)

Sutjes, Sutjes min kära enmanspublik!

Jag sade tidigare att den är DOHC, de flesta sådana brukar ha direktverkande kammar där spelet justeras med shimsbrickor, det är det vanliga....


...men....


INTE här!

Nisses NH500 använder vippor som i en SOHC motor men med varsin kamaxel för vardera in och ut!

Vippaxlarna är excentriskt monterade i vippaggregatet (relativt vippans vridningscentrum), monteringen är med gänga och kontramutter.

Dvs för att justera ventilspelet lossas kontramuttern och axeln vrids, när axeln vrids kommer vippans vridningscentrum att röra sig i en båge, äsch orden räcker dåligt till, en bild kanske?

På bilden sitter u-ringen på insugsvippaxelns kontramutter, 00-an på insugsvippaxeln, avgas vipparmsaxel symmetriskt till höger...

Ventilspel 0,2mm in och 0,25mm ut använde vi! As-found var det nästan noll på insug och <0,1mm på avgas (läskigt!)

                                                                                                                                                                                                                     //Sutjes? är Afrikaans men fanns tydligen även i gamm-svenska

Post's attachments

v-spel justering.JPG, 144.87 kb, 1422 x 800
v-spel justering.JPG 144.87 kb, 179 downloads since 2021-05-22 

13 Senaste redigerad av Sten vW (2021-05-23 17:34:25)

Ok, tändsystem och tändning nästa.
Enligt vad jag förstått så är det en anpassad STEFA magnettändning med brytare och extern HT spole.

Svänghjulsdelens mutter agerar även avdragare, bra!

Brytarnocken sitter på axeln och följer inte med svänghjulet, dubbelt bra!

Notera vad rent det är, jag har inte varit inne och torkat före att bilden togs!

Post's attachments

Stefa magnet.JPG, 125.36 kb, 801 x 1347
Stefa magnet.JPG 125.36 kb, 200 downloads since 2021-05-23 

14 Senaste redigerad av Sten vW (2021-05-24 08:41:54)

Tändpunkt 34grader BTDC (FÖD), brytarspel 0,3mm

Först fastställa TDC (ÖD) mha det traditionella positive-stop metoden: tändstiftsrest med iskruvad pinne som rör kolven i två vevlägen där TDC är mittemellan!

Jag använde inte gradskiva denna gång eftersom jag har svårt att rigga den och kontrollerat vrida runt veven när jag bara har drivsidan frilagd.

Valde istället att använda generator-statorytan som gradskiva, i spalten mellan statorn och rotorn stack jag in pappersbit som kunde ärva strecken från positive stop inmätningen.

På pappersbiten kunde jag sedan sätta ett nytt streck mittemellan de två från föregående steg, pilla tillbaka pappersbiten och linjera upp med de första strecken, hepp där satt nollan (TDC eller ÖD), 34 graders strecket på generatorns stator kom till på samma sätt men där fick miniräknarn tas till, omkretsen på spaltens medeldiameter delat med 360grader gånger 34 grader blev avrundat 22,0mm..

tunn al-folie i brytargapet som indikerar när brytarn öppnar vid 34deg...

Post's attachments

brytarspel.JPG, 63.14 kb, 800 x 547
brytarspel.JPG 63.14 kb, 187 downloads since 2021-05-23 

tändläge.JPG, 147.92 kb, 1422 x 800
tändläge.JPG 147.92 kb, 198 downloads since 2021-05-23 

15

Blir bra det där, service är aldrig fel.

"ljushuvud"

16

Ok, nu är vi inne på sluttampen.

Efter rekommendation av Nisse Hedlund bestämde vi oss för att behålla oljefiltret på smörjsystemets inloppssida, primär anledning: glidlagrad storända i denna motorindivid!

Oljefiltrets orientering var med "munnen nedåt" detta kändes lite sub optimalt, jag får visioner om att skit som fångats av filtret sedimenterar ut inlopps och utlopps portarna i filtret.
Känns dumt att filtrera bort samma skit gång på gång.
Om man istället lägger filtret på sidan känns det bättre..

Så gör vi, slanganslutningen är inloppet, utloppet är via en banjokoppling under filterhållaren:

Post's attachments

oljefilter ny orientering.JPG, 96.79 kb, 800 x 1422
oljefilter ny orientering.JPG 96.79 kb, 175 downloads since 2021-06-06 

17 Senaste redigerad av Sten vW (2021-06-06 09:51:06)

Innan filtret på sugsidan satt det initialt en svagt fjäderbelastad backventil som skulle försöka hålla oljan kvar i torrsumptanken när inte mataroljepumpen arbetar.

         Anledning: oljeöversvämmad motor brukar kallas våtsumpning, detta är extra tråkigt med NH500 motorn eftersom den inte har oljeavtappningsplugg i vevhuset.

Backventillösningen är rättså fiffig (standard på de flesta av mina Velocetter) men har ett par nackdelar:

1) Ännu mer restriktioner på motorns inloppssida, vi har redan ett olje filter.

2) Backventilen (eftermarknad i detta fall) kan om man har otur ha för stark fjäder som ger onödigt tryckfall på inloppsidan (inte bra!)

3) Backventilen har en stålkula som tätar mot ventilhuset (rostfritt), de senaste åren har vi Velocette-ägare gått över till Nitril-kula istället som tätar mycket bättre!

4) Om man har får minsta luftläckage i sugledningssystemet nedströms backventilen (när den fungerar!) kan man råka ut för att oljepumpens förmåga att suga bort luft för att sedan pumpa olja är mindre bra.
    Nu är jag övertygad att Nisses oljepump är mycket tät och bra och kapabel att suga både luft och olja med bravur, men om några år.....

Dvs: jag valde att ta bort backventilen och sätta dit en kran istället. Detta kombinerat med en rejäl varningstext  på exempelvis styrdämparratten borde funka bättre!

Bild med kran innan filtret:

Post's attachments

oljekran på inlopp och slangar.JPG, 105.08 kb, 1422 x 800
oljekran på inlopp och slangar.JPG 105.08 kb, 184 downloads since 2021-06-06 

18

Efter test av bensinkranar och återmontering så börjar vi bli startklara.

Post's attachments

krantest.JPG, 105.13 kb, 800 x 1422
krantest.JPG 105.13 kb, 186 downloads since 2021-06-06 

startklar.JPG, 160.21 kb, 1422 x 800
startklar.JPG 160.21 kb, 187 downloads since 2021-06-06 

19 Senaste redigerad av Sten vW (2021-06-06 10:12:55)

Igår så blev det klart!

Först springa runt på gatan med avgaslyftaren dragen för att verifiera oljecirkulation. Sedan startförsök, först med startrullar (tills mina batterier tröttnade) sedan med kicken!

Startmetodik lite annorlunda med mk2 AMAL eftersom den inte har någon flödarknapp bara choke, sedan fast förtändning.

Efter lite motion kom vi fram till att choken kan ge en lite nödvändig överrikning om man sparkar runt motorn.
Sedan positionerar motorn med kick och avgaslyftare precis efter tdc på arbetsslaget.
Gasen helt stängd och ett bestämd benurladdnig så gick den igång.
I nuläget kanske 2-3 försök behövs innan den startar, kan nog bli lite bättre med lite övning!

Såhär såg det ut när Mr G skulle starta den varmkörda Hedlundarn för hemfärd:

20

ICQ/ay