När jag inköpt 56'a cabben behövdes det en reservdelsbil.
Och när jag vandrade på "MHS Södertäljemarknaden" året efter inköpet så jag en oläsbar skylt som det stod något på,
Jag frågade vad det stod och säljaren sa VW 1956.
Bilen var skrotad och avförd ur registret så det var bara delar man kunde plocka.
Veckan efter åkte jag lite norrut och hämtade skrotbilen.
Obligatoriska hämtbilden. Det här vad jag drog upp på släpet.
När jag kom hem bytte jag olja, stoppade i en 12V tändspole, och en lös bensindunk och ett batteri.
Och körde en sväng:-) Handbromsen funkade.
Bilen var förhållandevis välbevarad.
Fick med nycklar också,
Mindre parkeringsskada orsakad av siste ägaren kan man tro.
Bilen var konverterad till Modärna blinkers.
Oinlämnad tipslapp ;-)
Dörrsidorna har fått lite "ny" vinyl.
Servad var den också.
Straxt efter fick jag tag i en kanonfin 58 på blocket för de obligatoriska 2000 kronorna.
Så den fick donera golv och annan plåt till cabben, då den var mycket bättre än 56'a Sedanen's plåt.
Så 56'an blev stående ute tyvärr rätt många år skulle ju bara plocka elsystem och nån framskärm.
Men inget av det blev gjort.
När jag 2016 fick jag för mig att försöka få ihop den och köra lite men då gick det inte att få loss Motor då kopplingen rostat fast och vägrade lösa ut.
Men när vi drog runt den lite lså ossna kopplingen men den ville inte hoppa igång, så jag ställde in den och koncentrerade mig på 56'a cabben,
Men nu håller jag ju på med karossbyte på A Forden så jag har inte tid nu heller
Men 2020 tog jag ut kopior på regbevis och skickad in en urspungskontrollpå 56'an på vinst och förlust
Och urspungskontrollen blev godkänd! :-)
Men nu är det ju så att man ursprungskontrollen bara gäller 5 år.
Så kände jag att jag får köra ett semster-race i år.
och det är en anledning till att jag skriver här, så jag känner trycket att ha nått att skriva....
Så i eftermiddags plockade jag bort allt som samlats uppepå bilen
.
Tror jag får byta avgassystem, det läckte redan när jag köpte den.
Verkar ju finnas lite kvar inuti. Men jag räknar kallt med standardrosten.
Ser vettigt ut här med.
Standardrost
Inte massa Biltemakabelskor i allafall.
Den här får nog sitta kvar som prydnad.
Tidsenlig lagning av motorn.
Nu har jag motorn från 58'an som jag provstartat och den borde kunna ta mig genom besiktningshallen.
Om jag får loss den här.
Planen är att dra upp den till garaget i helgen..
Och sen inventera vad som behöver lagas för att ta sig genom en besiktning.
Jag har samlat på mig en massa "gratis plåt" som jag tänkte använda till lagningen.
Och det kommer att bli "fusklagningar" enl Internet typ klokkerholm eller annan eftermarknadsplåt som jag har.
Sen har jag en plan att göra allt ordentligt, när den kommit igenom besiktningen.
Och ett stort hemligt plåtjobb
Eller så säljer jag den till nån som vill renovera på riktigt.
Men nya bromsgrejor blir det, och säkert tusen andra grejor.
Vi får se hur det går återkommer