176

Vårsolen börjar lysa och energin flödar  ICQ/ab
Efter 4-länken va fastsatt va de daxs att kolla på styrarmarna och styrstaget.
Styrarmarna är infäst mellan spindeln och trumman normalt sätt, men efter en skiv-konvertering finns de inte längre plats för styrstaget. Dels sitter skivan längre in än trumman och broms oket gör att Styr armen måste längre ner.
Finns kitt att köpa för detta, (böjda styrarmar, fästen osv)men är egentligen inte svårare än ett fäste så är de löst  ICQ/bs  Så där börjar jag.

Mäter in vår jag vill ha styrstaget mellan fyrlänken för att gå fri i hela fjädringsvägen och inte tar i ramen fullt infjädrat.
Gör en enkel pappamall och snidar fram ett fäste i 8mm.
Provmonterar, gör lite små justeringar och ger mig på nästa fäste.
Blir som jag tänkt...nästan..... första problemet har jag inte sett innan, styrstaget har fått sin en smäll och är krönt i mitten  ICQ/ai  Dock visar de sig att efter omplaceringen av styrarmarna är ändå staget för långt. Så ett nytt stag beställs med nya leder på en gång.

Gör en mini uppdate denna gång, kommer mer snart  ICQ/bf

Post's attachments

Resizer_16189838791940.jpg, 196.25 kb, 800 x 388
Resizer_16189838791940.jpg 196.25 kb, 156 downloads since 2021-04-21 

Resizer_16189838791941.jpg, 184.06 kb, 800 x 388
Resizer_16189838791941.jpg 184.06 kb, 148 downloads since 2021-04-21 

Resizer_16189838791942.jpg, 217.67 kb, 800 x 388
Resizer_16189838791942.jpg 217.67 kb, 153 downloads since 2021-04-21 

Resizer_16189838791943.jpg, 194.43 kb, 800 x 388
Resizer_16189838791943.jpg 194.43 kb, 156 downloads since 2021-04-21 

Resizer_16189844967710.jpg, 220.65 kb, 800 x 388
Resizer_16189844967710.jpg 220.65 kb, 152 downloads since 2021-04-21 

Projekt: Oval V8:an -57

177

Får bli två små dubbel poster idag ICQ/ab

Vi börjar med styrstaget, beställde i vad jag förstod gängat råämne, och passande smörjbara tie rods (styrändar, p-ändar..eller vad heter de nu?)  till detta.

De som kom hem va lackat och fint, och inte klagade jag  ICQ/bq
Va lite orolig att inte konan på p-ändarna skulle passa, allt detta tum konverterade är inte helt självklart jämt.

Men både längd och kona stämde, och allt monterades utan problem för en gångs skull.

Lite bilder ska man ju ha också   ICQ/br

Post's attachments

Resizer_16196831040530.jpg, 703.24 kb, 800 x 1645
Resizer_16196831040530.jpg 703.24 kb, 202 downloads since 2021-04-29 

Resizer_16196831040531.jpg, 690.37 kb, 800 x 1645
Resizer_16196831040531.jpg 690.37 kb, 138 downloads since 2021-04-29 

Resizer_16196831040532.jpg, 192.7 kb, 800 x 388
Resizer_16196831040532.jpg 192.7 kb, 148 downloads since 2021-04-29 

Resizer_16196831040533.jpg, 233.43 kb, 800 x 388
Resizer_16196831040533.jpg 233.43 kb, 149 downloads since 2021-04-29 

Projekt: Oval V8:an -57

178

En liten åtgärd efter om svarvningen av spindlarna va att förlänga gängan vid kronmuttern. Behövde ett tumgängsnitt som jag la lite på hyllan ett tag, vilket kanske va lika bra. Kom på att de är så klart enklare att bricka in lagret, vilket får samma effekt.  ICQ/ah
Hitta inget i dom måtten jag behövde, så det blev att snida egna.

Efter allt hålsågande har de blivit några 4mm cirklar tillövers, som man så klart sparar  ICQ/ai
Men till just detta blev några toppen bra att ha till hands,, en skruv genom centrumet in i borrmaskinen, och lite lätt slipande så blev dom perfekta  ICQ/bq

Trevlig valborg! Nästa sväng blir det bakvagn  ICQ/ay

Post's attachments

Resizer_16189838791947.jpg, 180.58 kb, 800 x 388
Resizer_16189838791947.jpg 180.58 kb, 152 downloads since 2021-04-30 

Resizer_16196831851020.jpg, 706.94 kb, 800 x 1645
Resizer_16196831851020.jpg 706.94 kb, 150 downloads since 2021-04-30 

Resizer_16196831851021.jpg, 156.37 kb, 800 x 388
Resizer_16196831851021.jpg 156.37 kb, 155 downloads since 2021-04-30 

Projekt: Oval V8:an -57

179

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

180

ICQ/ay kul att se konstruerandet!

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

181

CrewCab skrev:

ICQ/ay kul att se konstruerandet!

Tack ICQ/ay  Ja konstruerade är de roliga  ICQ/ab

Projekt: Oval V8:an -57

182

Då va de daxs för bakvagnen!

Innan jag börjar med stag och upphängning, måste jag ta tag i ett egenvållat misstag.
Jag bestämde tidigare att flytta bak bakaxeln 5cm, vilket blev lite tajt (minst sagt  ICQ/ah )mot kickuppen i ovankant i infjädrat läge.
Bara ta tag i sina egna tillkortakommanden  ICQ/bk

Svetsar ett stöd stag mellan kickup benen.
Mäter och kapar ur 45' vinklar.
Vinklar ut bakre balken drygt 10cm, lite bökigt att få de bra när allt sitter ihop, men nu finns de plats att köra riktigt slammat  ICQ/ag

Post's attachments

Resizer_16204217307365.jpg, 663.55 kb, 800 x 1645
Resizer_16204217307365.jpg 663.55 kb, 159 downloads since 2021-05-08 

Resizer_16204217307366.jpg, 704.5 kb, 800 x 1645
Resizer_16204217307366.jpg 704.5 kb, 170 downloads since 2021-05-08 

Resizer_16204217307367.jpg, 224.53 kb, 800 x 388
Resizer_16204217307367.jpg 224.53 kb, 168 downloads since 2021-05-08 

Resizer_16204217307369.jpg, 712.27 kb, 800 x 1645
Resizer_16204217307369.jpg 712.27 kb, 170 downloads since 2021-05-08 

Projekt: Oval V8:an -57

183

Ram ombyggnaden tog lite onödig tid, men har hunnit börjat men infästningen av dom yttre bärarms stagen varje fall.  ICQ/bs

Jag försöker sätta min in i allt jag gör, men är ingen expert i upphängnings geometri, så ser nån nått tokigt, hojta gärna till  ICQ/bk  ICQ/ay

Bakvagnen kommer va upphängd i tre-link med momentstag liknande volvo 940 och panhard.

Börjar med att sätta en för vinkel på bakaxeln (knut geometri)på 2+1 grad, (lägger till en grad för rake)
Mäter på medbringarn och hoppas jag tänker rätt i hur de ska bli i slutändan. Bilen kommer ha en lätt rake, och alla vinklar måste kompenseras då den står plant i byggandet  ICQ/be

Så vad det material tjocklek, många väljer tynre, bockat material till infästningar. Jag gillar dock när de är lite rejälare, bra eller dåligt, så blir de mitt val för alla infästningar i bakändan.

Infästningarna på bakaxeln är uppritade och väntar nu bara borrning och fabriserande. Kommer bli ställbart i 3 höjder.
På återseende  ICQ/br

Post's attachments

Resizer_16204217307360.jpg, 570.85 kb, 800 x 1645
Resizer_16204217307360.jpg 570.85 kb, 181 downloads since 2021-05-08 

Resizer_16204217307361.jpg, 900.15 kb, 800 x 1645
Resizer_16204217307361.jpg 900.15 kb, 174 downloads since 2021-05-08 

Resizer_16204217307362.jpg, 231.04 kb, 800 x 388
Resizer_16204217307362.jpg 231.04 kb, 167 downloads since 2021-05-08 

Resizer_16204217307363.jpg, 258.11 kb, 800 x 388
Resizer_16204217307363.jpg 258.11 kb, 175 downloads since 2021-05-08 

Resizer_16204217307364.jpg, 171.01 kb, 800 x 388
Resizer_16204217307364.jpg 171.01 kb, 178 downloads since 2021-05-08 

Projekt: Oval V8:an -57

184

Man brukar lägga till en grad uppåt på bakaxeln, för att den vrider sig nedåt när man kör.
Och på så sätt får man noll i vinkelfel, vilket kardanknutarna gilllar

Har man nylonbussningar undrar jag om den extra graden behövs.
Men det är inget att ligga sömnlös för ;-)

"ljushuvud"

185

Mr 56 skrev:

Man brukar lägga till en grad uppåt på bakaxeln, för att den vrider sig nedåt när man kör.
Och på så sätt får man noll i vinkelfel, vilket kardanknutarna gilllar

Har man nylonbussningar undrar jag om den extra graden behövs.
Men det är inget att ligga sömnlös för ;-)

Tack för din input  ICQ/bf
Verkar finnas mycket tycke o tänk med just de här med vinklar och knutar, men jag kommer köra på devisen parallellt mellan mellan knutarna i ett horisontellt plan. Allt blir ställbart och poly bussat, så de går ju o labba i efterhand med.

Vet nån hur de ser ut med knutförskjutningen? Ska dom ligga förskjuta 45' eller centrerad mot varandra?
När jobbar dom bäst?

Projekt: Oval V8:an -57

186

Angående kardanen skall det inte vara någon förskjutning. Kolla in denna film, den är väldigt pedagogisk.

https://www.youtube.com/watch?v=5aCK4Bob6a0

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

187

Lowflyer skrev:

Angående kardanen skall det inte vara någon förskjutning. Kolla in denna film, den är väldigt pedagogisk.

https://www.youtube.com/watch?v=5aCK4Bob6a0

Perfekt, där såg man tydligt hur de förändras med vinklar och rotation förskjutningar av knutarna!
Tack, då ska jag se till att dom ligger i linje  ICQ/bf

Projekt: Oval V8:an -57

188

Nästa steg blir bärarms infästning.
Använder 355 material i 8mm, borrar 16mm hål i tre höjder, för lite ställbarhet.
Jiggar varje sida med rodends och tillfälliga fästen för att dom inte ska slå sig vid svetsningen. Lämnar en svetsspalt och punktar så länge.

Använder 3/4 "rodends" (va heter dom på svenska?) från Pete & jakes och speedway motors.
Till rör ämnen köper jag 25x4 rör i  EN10305-4 E235+N kvalitet. Dessa gängas 3/4 i ena ändan direkt i röret.

Svetsar fasta rodends på andra sidan som kvarnbergs produkts tillhandahåller. Har gjort en lite rörjigg till detta ändamål också, för att de enklare ska bli rätt.

Post's attachments

Resizer_16210270347360.jpg, 242.96 kb, 800 x 388
Resizer_16210270347360.jpg 242.96 kb, 172 downloads since 2021-05-15 

Resizer_16210270347361.jpg, 815.3 kb, 800 x 1645
Resizer_16210270347361.jpg 815.3 kb, 152 downloads since 2021-05-15 

Resizer_162102703473614.jpg, 937.4 kb, 800 x 1645
Resizer_162102703473614.jpg 937.4 kb, 133 downloads since 2021-05-15 

Resizer_16210270347362.jpg, 611.23 kb, 800 x 1645
Resizer_16210270347362.jpg 611.23 kb, 136 downloads since 2021-05-15 

Resizer_16210270347364.jpg, 190.69 kb, 800 x 388
Resizer_16210270347364.jpg 190.69 kb, 136 downloads since 2021-05-15 

Projekt: Oval V8:an -57

189

ICQ/ay

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

190

Sommarn börjar nalkas och bygget har saktat ner lite.

Men har grejat lite med bärarmarnas infästning mot ramen varje fall.

För att få lite vinkel på stagen behövdes fästet vara över ramen. Då dels bubbla har soffan upphöjd  i bak, och moment staget behöver plats för rörelsen blev de sakt o gjort en höjning med en del av ram materialet.
Kapade till för att möta vinkeln på kickuppen i bak, och rörförstärkning svetsades in även här för infästningen.
Svetsade även ram skarven som inte blir åtkomlig efter jag sätter ditt upphöjning.
Här räknat ungefär 2cm vinkel skillnad i "ridehight" på stagen, vilket jag hoppas blir bra. ICQ/ab

Post's attachments

Resizer_16218010255190.jpg, 199.09 kb, 800 x 388
Resizer_16218010255190.jpg 199.09 kb, 127 downloads since 2021-05-24 

Resizer_16218010255194.jpg, 182.54 kb, 800 x 388
Resizer_16218010255194.jpg 182.54 kb, 133 downloads since 2021-05-24 

Resizer_16218010255195.jpg, 584.55 kb, 800 x 1645
Resizer_16218010255195.jpg 584.55 kb, 127 downloads since 2021-05-24 

Resizer_16218010255196.jpg, 185.87 kb, 800 x 388
Resizer_16218010255196.jpg 185.87 kb, 132 downloads since 2021-05-24 

Resizer_16218010255198.jpg, 707.25 kb, 800 x 1645
Resizer_16218010255198.jpg 707.25 kb, 130 downloads since 2021-05-24 

Projekt: Oval V8:an -57

191

Några till  ICQ/bk

Post's attachments

Resizer_162180102551910.jpg, 170.32 kb, 800 x 388
Resizer_162180102551910.jpg 170.32 kb, 119 downloads since 2021-05-24 

Resizer_162180102551911.jpg, 182.81 kb, 800 x 388
Resizer_162180102551911.jpg 182.81 kb, 134 downloads since 2021-05-24 

Resizer_16218010255193.jpg, 742.45 kb, 800 x 1645
Resizer_16218010255193.jpg 742.45 kb, 124 downloads since 2021-05-24 

Resizer_16218010255197.jpg, 204.89 kb, 800 x 388
Resizer_16218010255197.jpg 204.89 kb, 154 downloads since 2021-05-24 

Projekt: Oval V8:an -57

192

Snygga svetsar.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

193

Lowflyer skrev:

Snygga svetsar.

I denna världen är detta en tacksam kommentar  ICQ/bf Tack!
Själv kritik är otroligt enkelt att ha när man svetsar tycker varje fall jag, har gjort om ett otal svetsar för att man inte blev nöjd med resultatet eller genomträngningen ICQ/ah

Man är en glad amatör som försöker så gott de går, och man lär sig alltid nått varje gång känns de som.
Dock blir dom sällan så perfekta som man själv vill se dom i sitt inre  ICQ/ah  Balkarna är i 3mm gods, och betydligt tacksammare än tunnplåt i detta fallet.  ICQ/ad

Kör med en ESAB 180A svets och mison till det, och tycker den oftast gör ett bra jobb och relativt enkel att ställa in hyffsat.
Skulle gärna testat en Kemppi nån gång o se hur dom går i jämförelse. Va kör ni andra för maskiner, för och nackdelar?

Projekt: Oval V8:an -57

194

Har en esab industri svets tror det är 220 amp.. men sedan jag övertog min fars gamla kempi180 så har esaben bara stått då kempin är ljusår bättre .. Hmm kanske skulle försöka sälja esab svetsen... ICQ/bw  Fast då går väl kempin sönder.. denn e ju ca 30 år gammal...bra Skit. ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

195 Senaste redigerad av Lowflyer (2021-05-26 09:37:14)

Jag kör med en ESAB A10 250A från tidig stenålder. Inga kretskort utan bara rejäla kopparlindningar. Kommer att hålla min livstid ut, det är jag helt säker på.
Otroligt stabil sak att svetsa med. Är det lite rostporer eller liknande är det bara att köra på, den slocknar inte så lätt.... Smäller hål i en 3 mm plåt... Smäller vanliga säkringar också i högsta effekterna... Men funkar fint till tunnplåt också. Säljer den aldrig.

En stor vattendelare är 1-fas vs 3-fas i min mening. 3-fasarna är mycket stabilare i tändspänning. Sen kanske tekniken har gått framåt, men det är inget jag har testat.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

196

Hade en Esab A10 , bästa svetsen jag haft.
Men det fanns ett kretskort i matarenheten och ett relä brann upp där.

Jag fick min A fords ram slutsvetsad av en bekant som var licenssvetsare.
Han tyckte MIG svetsar var skit, men efter skruvat på min svets i fem minuter, sa han ok det får gå.

Och SFRO besiktingsmannen frågade om den var TIG svestad

"ljushuvud"

197

Kul o höra vad ni har  ICQ/ay
Ja dom äldre är väl beprövade grejer som oftast håller. De dom nyare har med sig är kanske till viss del storleken?Verkar finnas endel skapliga mindre maskiner med större kapacitet på marknaden nu för tiden.

Projekt: Oval V8:an -57

198

Lite från de ena till de andra..  ICQ/ab
Min svarta 57:a rod som jag ägt i 6-7år, har med en tår i ögat fått ny ägare.
Den kommer få ett bra hem i en annan del i Sverige och hoppas få se den igen i framtiden på nån träff kanske  ICQ/ay  Lycka till och ta hand om den T!

Post's attachments

Resizer_16220570562660.jpg, 289.09 kb, 800 x 386
Resizer_16220570562660.jpg 289.09 kb, 138 downloads since 2021-05-26 

Resizer_16220570562661.jpg, 263.83 kb, 800 x 388
Resizer_16220570562661.jpg 263.83 kb, 137 downloads since 2021-05-26 

Projekt: Oval V8:an -57

199

Mr 56 skrev:

Hade en Esab A10 , bästa svetsen jag haft.
Men det fanns ett kretskort i matarenheten och ett relä brann upp där.

Jag fick min A fords ram slutsvetsad av en bekant som var licenssvetsare.
Han tyckte MIG svetsar var skit, men efter skruvat på min svets i fem minuter, sa han ok det får gå.

Och SFRO besiktingsmannen frågade om den var TIG svestad

Då vet du mer än vad jag visste :-) Jag hade den inne på service en gång för 15 år sedan och då byttes fläkten som inte ville vara med längre. Det var servicekillen som sade det där med att den bara hade spolar. Han sade i alla fall att om jag bara blåste ur den med tryckluften då och då så skulle den hålla mitt liv ut. Vi får hoppas att han har rätt. Jag har konverterat den till Europa-slangpaket. Den svetsar förbaskat bra i alla fall. Sen kan den ju inte kompensera fullt ut för klantskallen bakom handtaget.....

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

200

Andreas: Snygg VW-rod. Du som taksänkt den? Ofta ser VW-roddarna lite halvfärdiga ut, men den där var det fina proportioner på. Och ingen Camber som ser knäpp ut :-)

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt