126

Lite mer om växellåda när vi ändå är inne på det. VWs gamla motorfamilj som härstammar från 70-talet levde kvar ända fram till millenniumskiftet. Så dom första Passat 3Bs 1.8t och diesel passar på T3 dieselns sprängkåpa, och då kan man på detta vis köra med originallåda och 50 graders lutning om man skulle vilja det.
Samma ide används på 115hk Golf 3 GTI m.fl. <- det är ett av alternativen jag har tänkt på.


Åter till min inredning.
Sittdynans bakre "låsning" blev att kopiera original lösningen, så det blev en liten klack sittdynan klämmer in under. Tänkte först göra något fast gångjärn men tror den skulle nypa mot ryggstödet när man fäller upp den då i.o.m att man inte kan dra fram den lite.

Sen har det varit mer snickeriverksamhet i veckan, gjort skivor och klätt in sätesramen.
Sen satt skivor på väggen bakom ryggstödet, åkte även dit ljuddämpning innan så klart  ICQ/ab

Fredagkväll påbörjades även bygge av baslåda  ICQ/az

https://live.staticflickr.com/65535/51044349467_cb012ae874_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51050404087_2148c4ee30_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51050404107_eb7f96770f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51050404422_7e38df8240_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51050404292_b20effe3cd_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51050319226_4367517f0a_z.jpg

127

Får börja med att önska en sen Glad Påsk!

När alla snickerigrejjer ändå var framme så passade jag på att bygga vidare på ljudet i bruksbilen, sen har jag monterat dragkrok och renoverat en släpvagn så det har varit lite pyssel med annat ett tag.

Åter till detta projekt.
Baslådan börjar bli klar. Jag gillar slutna lådor så det blev en sådan även denna gång  ICQ/ar
Basen funkar i både slutet och portat, den vill ha ca 30-40 liter slutet (+ vad elementet tar upp). Nu har jag redan glömt exakta uträkningen men den är bygd på ca 42-43 liter så kan jag sedan prova att klossa ner volymen tills jag blir nöjd.
Till locket på lådan har jag satt i en typ av rampamuff så att det går att skruva av det flera gånger utan att skruvhålen i trät ska bli förstörda. Även skruvarna för att fästa själva elementet fick samma.
Gjorde sedan fästen så att lådan bultas fast i sätesramen.

Sedan har inklädnaden av sätesramen gjorts klar.
Original har denna ram rundade hörn men mina blev 45 gradiga, dels så är det lite lättare att bygga så men även för att original upphöjnaden under framstolarna har också 45 gradiga hörn, därför fick även öppningen för basen sådana hörn.

Hittade nån form av underlägg från ikea i köket, blir perfekt som galler tänkte jag, ibland är det nog tur man bor själv  ICQ/ag  ICQ/ag
Hade även kabelklammer som passade perfekt på detta galler så borrade upp hålen på dessa så dom kunde skruvas istället för att spikas.

Stötte däremot på bekymmer när ramen tillslut skulle skruvas fast på sin plats. främre fästena mot golvet blev inte så bra, mest på grund av höjdskillnader efter att jag satt dit silent coaten. Så fick göra om dessa, blev nya som nitades under ramen och så skar jag rent från silent coat just där det skulle gå ner, blev mycket bra efter denna operation.


https://live.staticflickr.com/65535/51098195544_83334e3dcf_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098920260_8c6913da7d_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098195319_cfc5df30ae_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098111391_a294c30150_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098656328_603bd769a9_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098111501_2eb7b0a4fa_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098111216_3525d7401b_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098656173_7f0ffdf8ec_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098208977_0a7a3fec03_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098111006_c6bfa57693_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098919560_b602e0d2f1_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098655633_cb6c02912a_z.jpg

128

Snyggt! ICQ/ay

Bubbla -62

129

Bravo!

130

Lagt lite ljudisolering och fixat golvmatta bak

https://live.staticflickr.com/65535/51098655453_a1e8cb5a1f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098110691_72af2e1519_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098655463_ab8060a6e3_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098655518_822cf95160_z.jpg

131

Klätt lådan och monterat basen.
Blev genomgående bult till slut istället för rampamuff till elementet, tyckte det kändes för klent då det började knastra i trät innan jag hade dragit åt som jag ville  ICQ/bw

Sen är den monterad på sin plats

https://live.staticflickr.com/65535/51098194659_94375a1f3c_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098919375_4e7a22373b_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51098194544_70c71af5f0_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51103926285_f524389dbf_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51102923137_8ed5c3e19e_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51102896224_28b66fc4fe_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51103925770_141b26d09a_z.jpg

132

Riktigt grymt bygge, följer sedan några veckor tillbaks. Var har du fått tag på bak bänken?

133

Sittdyna är original, stommen har jag byggt själv

134

Det har inte hänt så mycket sen sist.
Gjort nya fästen till ryggstödet och klätt in skivorna på väggen bakom.

Framstolarna har kommit på plats, krävdes lite justering på ett fästhål men annars kom dom på plats som det var tänkt. Dock ingen bild på det...

Sen har det blivit storstädning av garage och packat undan originalmotor delarna så det finns plats för lite annat på "bästa hyllplatsen"

Ska skrota undan en av donatorbilarna som står så jag får bort den från gården, fick lagomt in den i garaget sen fick vi hem corona på besök så nu har man legat med de skiten en vecka  ICQ/at 


https://live.staticflickr.com/65535/51151130059_753f9e1bf4_z.jpg

135

Jahaja får ju nästan be om ursäkt att det tagit sådan tid utan uppdatering, har varit lite "off" då annat tar på tid och kraft men har i alla fall jobbat på i garaget till och från.

Coronan gick i alla fall över till sist. Sen har det blivit mycket mer jobb på jobbet, barnen orienterar och det har smittat av sig på mig och i år har vi börjat köra träningar även på vinterhalvåret, dessutom har man engagerat sig i föreningslivet och styrelsen. Sen kunde jag inte låta bli att hämta en annan VW när det dök upp en gammal Passat vr6a på annons. Som sagt det är lite annat som konkurrerar om tiden  ICQ/ag
Den tid som man hinner spendera på nätet har gått åt till att söka information och delar för att få projektet att rulla vidare så det har blivit väldigt dålig forumsaktivitet senaste tiden  ICQ/ah

Men ska väl ta ett par inlägg att skriva ikapp där jag är nu.

Hade en skada höger bak som jag lät vara i början, tanken var väl att den skulle ut på vägarna först och så kunde man ha den att fixa någon annan vinter, men det blev ju lite mer än vad som var tänkt från början så nu är vi väl redan där fast den inte varit ut på vägarna än  ICQ/bm

En rep.plåt höger bak till en pickup visade sig vara brist på i hela världen. Vänster fanns men inte höger... lyckades i alla fall hitta en hos en firma i tyskland  ICQ/bp

https://live.staticflickr.com/65535/51865079166_b3a9808b5f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51865156128_475012e536_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51865155953_bfb4dfd079_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51865155943_02b2057c04_z.jpg

136

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

137

hur mycket jobb var det att byta den? har exakt samma problem och plåten ligger här hemma sen några år tillbaka.

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

138

alidhojd skrev:

hur mycket jobb var det att byta den? har exakt samma problem och plåten ligger här hemma sen några år tillbaka.

Det var ganska enkelt, kapade ur den med sticksågen så det bara blev ramen kvar så kunde man ta den lite i taget med bra åtkomst.
Sen har jag limmat dit den nya (med riktigt karosserilim, har fördelen att jag jobbar med kollegor som lagar bilskador hela dagarna så man har nära till expertråden ICQ/ab )
Många små klämmor blev det för att hålla den på plats under torktiden. Nu passade jag på att göra detta när motorn var ur så fick lite extra bra åtkomst då man kunde sitta i motorrummet.

139

Nu har bygget av inredning tagit en liten paus och så är vi tillbaka på det här med motorbytet igen. Det dök upp en lämplig donatorbil för ett lämpligt pris till ett av alternativen det lutade mot, så nu kom denna hem på gården.

https://live.staticflickr.com/65535/51911131032_70c9af25ae_z.jpg


Men det där säger ju inte allt... bensin, diesel, turbo, v6???

Klart man ska åka turbo  ICQ/bp


https://live.staticflickr.com/65535/51912416084_7216c6544a_z.jpg

Efter demontering av donatorbil så blev det standardgenomgång av motorn. Byte kamrem, vattenpump, oljesil, vevhusventilation, ventilkåpspackning, lite vacuumslang. Tog dock lite dåligt med bilder på det märkte jag så här i efterhand  ICQ/ah 

Kapade ner fästet för servopump och kylfläkt så det bara blev fäste för generatorn kvar.

https://live.staticflickr.com/65535/51911130992_17a5d4f2b9_z.jpg

140

Oj så kul med bensin turbo! Håll oss uppdaterade...

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

141

Fick hem ett paket med lite godsaker

https://live.staticflickr.com/65535/51912098601_2456237ca6_z.jpg

Byggde en jigg så jag kunde skruva fast växellådan stående med sprängkåpan uppåt, sen fästa en skiva plant med kanten. Sedan fräste jag av lika mycket som adapterplattan är tjock.

https://live.staticflickr.com/65535/51912098521_ae4baf50e0_z.jpg

Platta provmonterad

https://live.staticflickr.com/65535/51911130677_6fe19d8935_z.jpg

Och startmotorn blir ju flyttad till andra sidan så där fick man kapa upp lite. Har sett olika lösningar på detta, dom flesta låter det vara öppet men jag har funderat på om man ska göra någon kåpa över hålet ändå, vi får se hur det blir.
Anledningen till att urkapet är lite större än nödvändigt är att det var en tjockare del med lite hål i där, kapade man runt den blev det

https://live.staticflickr.com/65535/51912195233_93139cf38e_z.jpg


https://live.staticflickr.com/65535/51922510114_1eb8cfc06f_z.jpg

142 Senaste redigerad av michaelth (2022-03-07 06:40:34)

Mao blir det en 5 växlad passat låda uppochnervänd... så sänkt Dh.  Eller...
tog du 15 grader? Eller?
var handlade du adapter plattan?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

143

michaelth skrev:

Mao blir det en 5 växlad passat låda uppochnervänd... så sänkt Dh.  Eller...
tog du 15 grader? Eller?
var handlade du adapter plattan?

Stämmer bra det, sänkt med H&R fjädrar 45 mm (och bilstein dämpare, finns bilder på det tidigare i tråden)

15 grader kör jag, blir mindre att ändra på motorn och eftersom jag kör pickup så är det inget problem med höjden under motorluckan.

Köpte den av en jag hittade på tyska ebay kleinanzeige, har för mig att han var från Österrike.

144

Opperation flytta avluftningen. Många moddar oljepluggen och tar avluftningen där när man vänder passatlådan, enkelt då hålet redan finns men då det blir där det skvätter mest olja i lådan så trycker den även ur sig i avluftningen. Man jan laborera med lite olika slang/rör lösningar för att flytta iväg själva lufthålet så oljan rinner tillbaka istället för ut, men det är fortfarande inte optimalt. Jag vill ha en snygg lösning dessutom.

Använder istället original rör och hatt (köpte nytt då det andra inte går att få bort) ska dessutom komma på något bra sätt att plugga originalavluftningen så man kan använda den för att tappa ur oljan om man skulle behöva.

Delade lådan så jag skulle komma åt att borra och ha koll på skräpet så det inte ramlade in på fel ställe.. ska inte påstå att jag är något proffs på att skruva växellåda så vill ju helst slippa skruva isär den mer än nödvändigt  ICQ/ab


https://live.staticflickr.com/65535/51912716970_45e9c61da7_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51911130582_cb5a3e8065_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51912195013_67ffcc547a_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51912716795_96cd0a41ce_z.jpg

145

Om man sätter en slang som är ganska så grov på avluftning hålet leder upp och lägger i en stående kringla  så klarar man oftast sig från spill... den skall inte vara för kort.. på subaru lådan sattes avluftningen en bra bit dort i en stänk säker kant.. det behövs egentligen bara ett liiiiite hål..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

146

michaelth skrev:

Om man sätter en slang som är ganska så grov på avluftning hålet leder upp och lägger i en stående kringla  så klarar man oftast sig från spill... den skall inte vara för kort.. på subaru lådan sattes avluftningen en bra bit dort i en stänk säker kant.. det behövs egentligen bara ett liiiiite hål..

Jo har sett lite olika lösningar med en slang en bit bort, men vill ha en "slimmad" lösning som inte skulle kunna bli ivägen i framtiden, vet inte riktigt ännu hur vattenslangar osv kommer hamna.

147

Låda och motor ihop monterade, bara tillfälligt det saknas lite skruv, svänghjul och koppling. Nu ska jag försöka få den där jag vill ha den så man kan tillverka fästen och lösa vattendragning, luftfilter, växelstag osv..

Eftersom jag redan har skaffat mig dieselns motorbalkar provade jag att montera dom få se hur dom skulle hamna, blev skapligt nära i alla fall.
Tänker då utgå ifrån dessa och göra en balk i mellan som går under motorn som den kan stå på.

Men ska börja med att göra ett fäste till växellådan så man kan få fast den i ena änden till att börja med, som den hänger nu så vill den gärna gunga både i längsled och sidled men även snurra lite så det är lite svårt att hålla uppmätta mått  ICQ/ag

https://live.staticflickr.com/65535/51911130362_bdc4702ed3_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51911130192_d5200c51fb_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51912716490_f917f80618_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51912716520_de03b63b63_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51911130207_7ee55d3de2_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51912097981_8ea3397108_z.jpg

148

Spännande att se hur långt ner oljetråget blir under lådan... och hur högt upp drivaxlarna blir...  då detta är en lösning jag funderat på... passat/audi lådorna är ju billiga och bra ICQ/bs
Typ ett mått frän rambalkarna ner... eller dylikt mått... ICQ/bw   ICQ/bv

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

149

Att tråget skulle komma ner ganska lågt hade jag koll på innan, visste dock inte hur mycket. Men toppen på sprängkåpan som nu blir neråt sticker ner aningens mer än vad tråget gör, och så klart även adapterplattan som synes i bakgrunden på bilden. Detta är då med 225/45-17 däck på bak, och nya H&R 45mm sänkfjädrar. Då fjädrar och bussningar inte är körda sen montering kan det ju hända att dom sätter sig lite. Men jag ska nog gå upp lite i däckdimension också.

Första fästet till växellådan blev lite "kort" så hela paketet kom för långt fram, fick distansa ut den dit jag ville och sen börja med motorfästet istället.

Motorbalken gjordes i trä först då det var lite lättare att prova ut, sen när man hade en färdig mall så var det bara att kapa till lite stålbalk. Men dom punktades ihop på plats under bilen, så mycket litade jag inte på min mall  ICQ/ag

Väl på plats kunde jag göra ett nytt fäste till växellådan då det var lättare att mäta ut rätt mått.


https://live.staticflickr.com/65535/51912194593_b4bc62f3c3_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51912194648_3eb733c13f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51912414964_256ec96296_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51912716260_79fde85911_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51912415124_020bf655e0_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51912414944_7fd98ebaeb_z.jpg

150

Nu när motorn hänger på plats var det dax att ta tag i avgassystemet. Det heter ju att original avgasrening för motorn ska vara kvar vid motorbyte vid ombyggt fordon, Passatens katalysator ska man väl inte skryta med att den är smidig precis  ICQ/bm
var inne ett tag på om man skulle använda sig av golfens eller någon annan original 1.8t katalysator men då jag redan hade den från passaten så körde jag vidare med den. Att montera den direkt på turbon som den sitter i passaten går inte när man har vänt lådan för då hamnar den mitt i drivaxeln  ICQ/bw så behöver få upp den lite och iväg en bit från turbon.

Beställde hem två flänsar och skaffade lite rör, så blev det så här

https://live.staticflickr.com/65535/51994251451_69c90ea7f4_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51994311153_3190bb8a4f_z.jpg