376

Jeppe skrev:

Jörgen ..Fy va bra de blir , Man njuter av allt du gör med denna bil  ICQ/bo . Synd med fälgarna men ja lovar att Fuchs kommer bli förbaskat fint på denna skönhet ..

Tack! Det ska nog bli bra med Fuchskopiorna också. De som jag beställt är lite moderniserade och är uppenbart inte äkta. Bra pris på dem, jämfört med original Fuchs som har ballat ur så som mycket annat i Porsche-världen. Har beställt dessa i 15x6 ET35:

//Jörgen

Post's attachments

JBW_Foosh_7x15.jpg, 746.19 kb, 1500 x 1500
JBW_Foosh_7x15.jpg 746.19 kb, 32 downloads since 2021-01-18 

377

Hej på er!
Det tog inte mer än nån vecka att handla från England. Det var första gången efter Brexit och det blev helt OK. Jag får betala tull och moms i Sverige, men å andra sidan så slipper jag VAT i UK. Det som blir fördyrande är att moms och tull är mer än VAT och att moms räknas på totalbeloppet, även frakt.

Vad det gäller fälgarna så tror jag att detta var det "förnuftiga" valet. Kanske hade jag fått in Minilitesen om jag jobbat på det, men inte med 205:or och normal camber. Hur som helst så är de ute för försäljning till ett bra pris, 9000 kr för alla inklusive muttrar. (Mail till jorgen(snabel-a)forssling.se vid intresse.) Det tror jag inte man klarar med import och pålagor idag.

Hur som helst, nu har jag flyttat över däcken 205/60R15, till fälgarna som är 6 tum breda istället för 7. Och ET är 35 istället för 16. Det borde ge mig drygt 30 mm inåt från däckets yttre kant.

Det ser onekligen ut så, nu är däcket ca 10 mm innanför skärmkanten. Med däckets rundning och att fjädringen drar ytterkanten inåt kommer detta klara biffen! Sen är ju Fuchs en klassiker. Även om dessa inte är äkta. Men äkta hade kostat mig 4 gånger mer... Det får bli en annan gång... Eller inte...

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_1445.JPG, 554.72 kb, 1613 x 1210
IMG_1445.JPG 554.72 kb, 31 downloads since 2021-01-22 

IMG_1446.JPG, 431.26 kb, 1494 x 1177
IMG_1446.JPG 431.26 kb, 29 downloads since 2021-01-22 

IMG_1447.JPG, 550.1 kb, 1615 x 1215
IMG_1447.JPG 550.1 kb, 33 downloads since 2021-01-22 

IMG_1448.JPG, 325.61 kb, 1613 x 1210
IMG_1448.JPG 325.61 kb, 32 downloads since 2021-01-22 

IMG_1449.JPG, 467.48 kb, 1613 x 1210
IMG_1449.JPG 467.48 kb, 31 downloads since 2021-01-22 

378

För övrigt är jag ganska nöjd med höjden bak. Det var ju lite chansning med vinkeln på svärden bak. Mina har lite justering så jag kan labba lite, både upp och ned. Får se när den satt sig lite. I fram behöver jag sänka lite, men det är ju sååå mycket lättare.

//J

379

trevligt med gummi på fälgarna... har själv köpt fux kopior.. klart prisvärda...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

380

Snyggt som vanligt ICQ/ab

381

följer motvilligt denna tråd, blir lite tveksam till mina egna försök,
men, men . . . det här blir ju jättebra!  ICQ/bi
undrar vad du valt för däcksdimension på framhjulen?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

382

Junte skrev:

följer motvilligt denna tråd, blir lite tveksam till mina egna försök,
men, men . . . det här blir ju jättebra!  ICQ/bi
undrar vad du valt för däcksdimension på framhjulen?

ICQ/bj Jag har tydligen kamouflerat mina tillkortakommanden väl... Många tappade sugar och frustrationer som man inte vill minnas...

Hur som helst, jag har samma dimension runt om. De nya fälgarna är 15x6 ET35. Däcken är 205/60R15.

//Jörgen

383

Hej Alla!
I väntan på varmare årstid så är det lite småfix att pilla med. Är som sagt ganska nöjd med höjden bak. Kan ju inte backa och få någon helhetsbild i mitt trånga garage. I fram så är den dock för hög. Båda batterierna och reservhjulet ligger på plats. Bensintanken tom.

Finliret får ju göras vid hjulinställningen. På bilden ser ni justeringen som är den guldfärgade delen. Torsionsstavarna i fram ligger i bilens riktning till skillnad från VW. Man justerar på bulten som ni ser. Skruva ur sänker, skruva i höjer. Behöver man mer justering så avlastar man framvagnen och skruvar ur justeringen helt och flyttar ett hack på splinesen.

//Jörgen

Post's attachments

IMG_1467.JPG, 437.84 kb, 1571 x 1063
IMG_1467.JPG 437.84 kb, 30 downloads since 2021-02-02 

384

Hej Alla! Eftersom det var ett bra tag sedan vill jag bara ge ett livstecken! Jag har helt enkelt väntat in bättre väder. Mitt garage är så litet så jag vill kunna öppna upp och rulla ut för att få lite mer svängrum. När det varit en fin dag så har det krockat med något annat...

Det jag ville göra härnäst är:
• Justera växellänkage
• Justera koppling
• Lufta bromsar

Sedan tänker jag justera in fördelaren (123-ignition) enligt instruktionen och efter det fylla på olja. Sen är det nära för första uppstart! Den vill jag också såklart göra utomhus så jag kan ha koll på läckor och annat.

I söndags var det ju en kanondag och jag och min bror justerade in kopplingen. Det är verkligen ett speciellt upplägg på dom här 901/11-lådorna. Det är själva höljet som skjuter gaffeln bakåt för att släppa på kopplingen. Man justerar i framänden vid pedalstället (trångt!) och vid kopplingsgaffeln. Instruktionen jag fått var att om höljet ligger lågt i bygeln som sitter på växellådan så ska man skruva in länken vid pedalstället. Efter ett tag insåg vi att det var tvärtom! Förläng vajern genom att skruva ut justeringen och den ligger högre i bygeln. Den får inte hoppa ur i översta läget eller ligga emot bygeln i lägsta. Sedan justerar man vid kopplingsgaffeln så man får ca 20 mm "free play" på kopplingspedalen. (Man kan dra pedalen bakåt 20 mm när den är i sitt viloläge.)

Sen var det dags för att justera växellänkaget. Jag har misstänkt att något var knas men jag kunde inte få lådan i friläge. Jag ska nu få hjälp av honom som gått igenom lådan så får vi se. Hoppas man kan få ordning på det utan att ta ut motor+låda!

Nu måste jag vänta på fint väder igen! Återkommer...

Allt gott,
Jörgen

385

Hej Alla och trevlig Valborg!
Äntligen fick jag till en tid med min växellåds-mek Jan. Var ju fint väder idag så man kunde meka med garageporten öppen. Som jag nämnde i posten innan så fick jag inte i friläget i växellådan.

Vi tog bort "locket" som pilen pekar på. Den har en "gaffel" som ska hålla växel föraren i rätt läge. Efter en del klurande så förstod vi att backen hade låst sig på något sätt. Jan lirkade lite och efter nån timma så fick vi ordning på det!

Nu ska jag fylla på växellådsolja igen och få på lite friska brickor och muttrar där vi fått skruva. Sen är det nära!!

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

FC8251A6-92E5-49C7-8D11-846AFCEFE8C8_share.jpg, 625.66 kb, 1210 x 1613
FC8251A6-92E5-49C7-8D11-846AFCEFE8C8_share.jpg 625.66 kb, 9 downloads since 2021-05-01 

386

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

387

Hej igen! Idag kunde jag äntligen komma vidare. Justerade in växellägen på spaken. Det är ju samma princip som VW men känns betydligt känsligare. Min låda är ju en 5-växlad dogleg så backen ligger där 1:an ligger på en vanlig låda, 1:an där 2:an vanligen ligger osv. Man justerar i en lucka längs bak mot baksätet.

Har justerat länkaget så att 2-3 och 4-5 känns smidiga och lätta att lokalisera. Det är ju där man växlar mest aktivt tänker jag...

Sedan kunde jag sätta tillbaka fotplatta och mattor på förarsidan. Dessa har jag fått ta bort för att justera gasreglage och koppling.

Allt gott,
Jörgen

Post's attachments

IMG_1726.JPG, 487.24 kb, 1210 x 1613
IMG_1726.JPG 487.24 kb, 3 downloads since 2021-05-02 

IMG_1727.JPG, 505.45 kb, 847 x 1129
IMG_1727.JPG 505.45 kb, 3 downloads since 2021-05-02 

IMG_1728.JPG, 610.3 kb, 1613 x 1210
IMG_1728.JPG 610.3 kb, 3 downloads since 2021-05-02 

IMG_1729.JPG, 680.29 kb, 1613 x 1210
IMG_1729.JPG 680.29 kb, 3 downloads since 2021-05-02 

IMG_1730.JPG, 571.75 kb, 1210 x 1613
IMG_1730.JPG 571.75 kb, 4 downloads since 2021-05-02 

388

ICQ/ay

Rookie restorer ICQ/ab

389 Senaste redigerad av V-Dub (2021-05-08 16:13:40)

Hej! Nu har jag fyllt på växellådsolja igen. Det var ganska bökigt då man ligger i ett trångt garage. Satte en slang på en 50 cl plastflaska och "klämde" in det. Fick fylla på ganska många gånger då man ej får ut allt ur flaskan. Finns säkert bättre sätt men jobbade med vad jag hade till hands.

Har 123-ignition fördelare som jag nämnt förut. Den ska grundinställas. Man ställer motorn i "statiskt timing-läge" vilket för min är samma som TDC. Slår på tändningen. Sedan vrider man fördelaren mot sin ordinarie rotationsriktning tills en grön diod tänds i fördelarhuset. Sen ska det vara klart! Får kolla med stroboskop när jag kommit så långt för det dynamiska tändningsläget.

Fyllde sedan på olja i motorn för första gången. Denna olja köpte jag när det var ett erbjudande på Verktygsboden, ska nog duga för inkörningen.

Får stå till sig över natten så får jag se om det är några uppenbara läckor. Det ska vara 9 liter olja i min bil! Tippade på ca 8 liter och får toppa upp sedan när man fyllt alla slangar och kanaler.

I morgon tror jag att jag vrider på startmotorn för första gången. Hoppas på oljetryck. Håll tummarna!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_1758.JPG, 557.99 kb, 1613 x 1210
IMG_1758.JPG 557.99 kb, 3 downloads since 2021-05-08 

IMG_1759.JPG, 663.28 kb, 1613 x 1210
IMG_1759.JPG 663.28 kb, 3 downloads since 2021-05-08 

IMG_1760.JPG, 696.68 kb, 1210 x 1613
IMG_1760.JPG 696.68 kb, 3 downloads since 2021-05-08 

IMG_1761_B.JPG, 551.77 kb, 1210 x 1613
IMG_1761_B.JPG 551.77 kb, 3 downloads since 2021-05-08 

390

Har skrivit ihop denna lathund för inkörning som jag nu ska bocka av. Taget ur Wayne Dempseys bok "How to Rebuild and Modify Porsche 911 Engines 1965-1989" som vi använt under motorrenoveringen. Skrev på engelska eftersom boken är skriven så. Någonstans i början ska jag klämma in regbesiktning, besiktning, framvagnsinställning också

1) Disconnect fuel pump wire/fuse. Disconnect coil wire.
2) Turn over engine on starter for 30 seconds.
3) Check for oil leaks.
4) Turn over engine on starter for 30 seconds/until there is oil pressure.
5) Rest starter for approx 2 minutes.
6) Turn over engine for 15-30 seconds max.

Do you have oil pressure? Then proceed.

7) Reconnect fuel pump fuse and coil wire.
Default/af Start engine.
9) Immediately raise idle to 1800-2000 rpm.
10) Run it for 20 minutes.
11) Turn off engine and empty oil from engine and oil tank.

Oil change #1
12) Replace oil filter.
13) Refill with new oil 7-9 liters.
14) Start engine.
15) Adjust idle to 800-900 rpm. Adjust carbs.
16) Check oil stick at idle. Top up if necessary.
17) Set timing. 35° BTDC @ 6000 rpm.
18) Drive car. Vary rpm and load. Below 5000 rpm. Drive 5-8 km.
19) Check for leaks. Check temperature. Check oil level at idle.
20) Drive car. Vary rpm and load. Below 5000 rpm. Accelerate, decelerate. Drive downhill in gear. Drive 13-16 km.
21) Check for leaks. Check temperature. Check oil level at idle.
22) Drive car. Vary rpm and load. Below 5000 rpm. Accelerate, decelerate. Drive downhill in gear. Drive 16-32 km.
23) Check for leaks. Check temperature. Check oil level at idle.
24) Drive car. Vary rpm and load. Below 5000 rpm. Accelerate, decelerate. Drive downhill in gear. Drive 80 km.
25) Turn off engine and empty oil from engine and oil tank.

Oil change #2
26) Replace oil filter.
27) Refill with new oil 7-9 liters.
28) Start engine.
30) Drive to get proper temp.
31) Check timing and carb settings.
32) Drive for 800 km.

Oil change #3
33) Check valve clearance. (0,1 mm)
34) Check head stud nuts. (10 mm insex) (32 Nm)
35) Install valve covers with new gaskets. (8 Nm)
36) 32) Drive for 800 km.

Oil change #4
33) Check valve clearance. (0,1 mm)
34) Check head stud nuts. (10 mm insex) (32 Nm)
35) Install valve covers with new gaskets. (8 Nm)

Oil change every year/8000 km.
Justera ventiler var 10000 km.

Oil consumption about 1 liter/1600 km.

//Jörgen

391 Senaste redigerad av V-Dub (2021-05-10 17:59:54)

Jag har oljetryck! Bara på startmotorn... Snart på med soppa också!

//J

Post's attachments

CE028098-1AD3-438A-B758-1CAFC5A94589.jpeg, 376.4 kb, 960 x 1280
CE028098-1AD3-438A-B758-1CAFC5A94589.jpeg 376.4 kb, 6 downloads since 2021-05-10 

392

Spännande  ICQ/ay

Bubbla -62

393

Hej Alla!
Ny var det den stora dagen. Dags för uppstart! Rullade ut bilen och fick se hela bilen för första gången, det är så trångt i garaget.

Försiktighetsåtgärder i fall det skulle börja brinna. Två släckare, vattenslang, blötte ned en yllefilt.

Fyllde på 20 liter bensin. Bränslepumpen som jag fått renoverad kopplades in för första gången. Den är osäkrad original så jag har lagt på en säkring. Den slog till som den skulle och jag kollade ett av flottörhusen och det hade fått bensin. Kollade efter läckage och allt såg bra ut.

Post's attachments

IMG_1781.JPG, 932.64 kb, 1210 x 1613
IMG_1781.JPG 932.64 kb, 3 downloads since 2021-05-16 

IMG_1784.JPG, 666.31 kb, 1210 x 1613
IMG_1784.JPG 666.31 kb, 2 downloads since 2021-05-16 

IMG_1792.JPG, 825.82 kb, 968 x 1290
IMG_1792.JPG 825.82 kb, 3 downloads since 2021-05-16 

394

Snapsade förgasarna lite. Slog på tändningen och drog runt på starten. Inget händer...

Konstaterar att vi ej har gnista. Vet ej exakt hur tändsystemet funkar med sin CDI (Capacitor Discharge Ignition), så jag måste forska lite först innan jag kan gå vidare. Har ju också en eftermarknads brytarlös tändning, 123-ignition, som kan spöka.

Dock verkar inte spolen få ström så nåt är knas där gissar jag. Det ska väl gå att mäta volt över + och - på spolen med tändningen påslagen? Nån som har nåt tips så tar jag det tacksamt. + kommer från CDI:n kan jag nämna.

Post's attachments

IMG_1788.JPG, 537.43 kb, 1613 x 1210
IMG_1788.JPG 537.43 kb, 1 downloads since 2021-05-16 

IMG_1793.JPG, 503.57 kb, 1210 x 1613
IMG_1793.JPG 503.57 kb, 1 downloads since 2021-05-16 

395

Ja, det var ju en besvikelse men hade inte förväntat mig att det skulle funka. Det hade varit föör otroligt. Hoppas jag slipper köpa ny CDI, de är dyra...

Ny fick jag ju i alla fall rulla ut den för första gången och se hela bilen! Tack brorsan som alltid ställer upp och hjälper till!!

Nya tag...

//Jörgen

Post's attachments

IMG_1787.JPG, 778.92 kb, 1613 x 1210
IMG_1787.JPG 778.92 kb, 2 downloads since 2021-05-16 

IMG_1789.JPG, 872.37 kb, 1613 x 1210
IMG_1789.JPG 872.37 kb, 1 downloads since 2021-05-16 

IMG_1790.JPG, 795.22 kb, 1613 x 1210
IMG_1790.JPG 795.22 kb, 1 downloads since 2021-05-16 

396

ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

397

Otroligt fint bygge/renovering.
Jag tror inte det ligger 12V mellan + och - på spolen i normal fallet utan Kondningen i CDI boxen skickar en strömpuls.
Som sen kollapsar och bildar gnistan. (killgissar lite här).

Sen tror jag inte man kan blanda Porsceh CDI och 123-ignition. För Porsche CDI är ju i princip en 123-ignition.
Man har en givare i fördelaren, och sen en svart låda som genererar gnista när givaren skickar signal. 123-ignition har allt inbyggt i fördelaren

För länge länge sen hade jag en kompis som importerade porschar från USA, och när det inte fanns nån gnista.
Så satte jag dit brytare och kondning i fördelaren, Alla hål fanns bara att skruva dit, sen kunde han sälja dom :-)

"ljushuvud"

398

Fantastisk bil ICQ/ab

399

Mr 56 skrev:

Otroligt fint bygge/renovering.
Jag tror inte det ligger 12V mellan + och - på spolen i normal fallet utan Kondningen i CDI boxen skickar en strömpuls.
Som sen kollapsar och bildar gnistan. (killgissar lite här).

Sen tror jag inte man kan blanda Porsceh CDI och 123-ignition. För Porsche CDI är ju i princip en 123-ignition.
Man har en givare i fördelaren, och sen en svart låda som genererar gnista när givaren skickar signal. 123-ignition har allt inbyggt i fördelaren

För länge länge sen hade jag en kompis som importerade porschar från USA, och när det inte fanns nån gnista.
Så satte jag dit brytare och kondning i fördelaren, Alla hål fanns bara att skruva dit, sen kunde han sälja dom :-)

Tack för input! Jo det ska funka med CDI och 123-fördelare. Har fått lite tips på felsökning som jag ska göra i kväll

//Jörgen

Post's attachments

CDI_HKZ_123.jpg, 105.6 kb, 800 x 481
CDI_HKZ_123.jpg 105.6 kb, 1 downloads since 2021-05-17 

400

Där ser man, man lär sig nått vaje dag ;-)

Verkar som man använder 123 modulen som givare til CDI burken.

Det är ju inte så mycket sladdar, så det löser du säkert.

"ljushuvud"