Bra tips med att använda aluminium som "mothåll" när man ska svetsa igen hål. Jag har använt koppar, men det är mycket enklare att hitta småbitar aluminium.
Mycket snyggt och bra! 
helhet är alltid trevligt. . Emblem...i detta fall bak.. kanske små fjädrande bleck? Brukar det inte vara fastsättning eller små plasthylsor.. i vilka tapparna trycks in.. dessa 2 metoderna brukar ju vara det gängse.. fast vet iofs inte hur bak på split pickupper. ..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tackar för alla värmande ord, ert stöd gör halva grejen med att skriva här!
Michaelth: Jag funderade också på det med tandade brickor på insidan, men såvitt jag kunnat känna mig fram till, är det en sluten balk som hålen sitter i. Hålen är tajta så emblemet sitter nästan bra som det är, så därför tror jag inte det suttit några plasthylsor som med det stora emblemet framtill.
Jag funderar på att ta ngn form av tätningsmassa som inte härdar värre än att man kan bända loss emblemet sen. 
Tja butyltejp kanske funkar...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Den sista dagen innan det var dags att återgå till arbetet som gör att jag har pengar på kontot kom att börja med dörrsidorna. De paneler i björkplywood som jag och pappa tillverkat i januari hade nu legat och gottat till sig i grottan och jag börjar med att damma av dem från det svarta dammet som pryder precis allt i mitt garage. En mer välbärgad Kee hade haft ett grovgarage och ett fingarage för just dessa ändamål, men nu tvingas jag kompromissa.
Dörrsidorna har ganska bra passform, men är ju avmallade från 50 år gamla masonitbitar, så helt "factory spec" är de inte. I varje originalhål för klädselclipsen i själva dörren passar en M4-mutternit perfekt, så det får bli den varianten. Och de förborrade hålen i våra hemmasnidda dörrsidor stämmer nästan helt, förutom på ett par ställen.
När dörrsidan sitter på plats markerar jag dessa hål med en penna för att instruera mig själv vilka hål som behöver filas i, hur mycket och åt vilket håll. För själva skruvförbandet använder jag här en platt spårskruv med planbricka, men tanken är att detta ska uppgraderas till kullerförsänkt krysskruv (philips) och det jag kallar kupolbricka, men som jag snart får lära mig också kallas för klädselbricka.
Fem skruvar linjerar inte riktigt och dörrhandtagen är ganska smutsiga, men det blir bra med det ljusa mot det blå tycker jag!
Den observante noterar att formen hos mina plagiat inte riktigt stämmer, jag kan leva med det, men lite synd var det att vi bommade det främre nedre hörnet. Jag skickar en bild till pappa som svarar att det går att skarva men det är inte så lätt. Hade vi haft dörren på samma plats som vi tillverkade dörrsidorna hade vi kunnat kontrollmäta, men jag hade en känsla redan då i januari att det säkert skulle fela någonstans, inte minst med tanke på hålens placering. Även om vi har varit väldigt noggranna med att malla av, så är det svårt att få det perfekt med femtio år gamla förlagor. Och någonstans stämmer det in i helheten på vagnen, för det är långt ifrån den enda defekten på denna vagn, men hur många splitpickuper kan stoltsera med att de fortfarande lever? Det är inte många promille!
Förarsidan blev åtminstone lika mycket fel så det är symmetriskt:
Jag lät dörrsidorna sitta kvar trots att de ännu inte ytbehandlats, tanken var att låta dem få lite av formen från dörren då jag torkat dem med en blöt trasa för att få vattnet att suga in i träet och på så vis underlätta en viss böjning av materialet. Hur mycket detta egentligen skulle betyda visste jag inte, men de var skitiga efter allt fingrande så att torka av dem var ingen dålig idé och just där och då kände jag att det fanns några tankar kring panelerna som behövde sätta sig innan jag rev ner dem för slutgiltig anpassning och ytbehandling.
Näst på tur stod nu bakre stötfångare vars målade detaljer hade fått torka över natten. Bärjärnen hade fått en stänk av svart och insidan på stötisen motsvarande stänk av "kritvit", ett val jag senare skulle ångra då det blev FÖR vitt. Jag ville egentligen bara ha en yta som skyddade det nyborstade lite. Så stötfångaren hade fått ligga ute i snön och "torka" över natten, det verkade initialt inte ha påverkat finishen nämnvärt, men jag jobbar på att smutsa ner den så det ser bättre ut.
Det här blev inte klockrent, men det är bara insidan, så andas lugnt:

För att montera stötisen behövde jag delvis lite nya skruvar. Jag hade tre skruvar "kvar" från demonteringen för x antal år sen, den ostrukturerade bohemen i mig som ständigt fajtas med den pedantiske fyrkanten inom mig, hade varit framme och försnillat en skruv. Men i "mina lådor" hittade jag en som stämde precis och det skulle inte förvåna mig om det var originalet som kommit på villovägar. Dessa fyra skruv är fingängad M12 (?) och där hade jag inte någon snygg rostfri variant att tillgå, så jag återanvände de patinerade detaljerna, däremot fick de sig en omgång nya brickor och fjäderditon. För de fyra skruvarna som fäster bärjärnen mot stötisen bytte jag ut samtlig "hardware" mot nytt i rostfritt. Här hade det tidigare används en udda uppsättning lösningar och original sitter det ju svetsmuttrar i stötisens fästen, men dessa är sedan länge borta och jag drar gränsen för vad nödvändigt original går, vid att kapa loss fästena och svetsa dit nya muttrar, så det blir genomgående skruv med mutter. Såklart med nya brickor och fjäderbrickor här också.
Det är så sjukt tillfredsställande att få leta fram nya skruvar och skruva dit något "definitivt":
Med stötfångaren på plats kunde jag nu "mocka upp", nummerskylten. Jag har ju tidigare i forntiden haft den monterad på stötfångaren och med lite olika stuk genom eonerna. Varför vet jag inte, troligtvis på grund av att jag hade "de långa skyltarna" och jag aldrig tyckt det ser bra ut med en sån på motorluckan på en splittbuss. Jag ångrar såååååå idag att jag inte yrkat på att få en tvåradig skylt (utan EU-flaggan) på den tiden det fortfarande gick, jag ångrar vidare att jag tvunget "patinerade" den nya skylt jag behövde beställa för att få ett komplett par då det bara satt en på vid köpet. Hade jag låtit bli hade den varit lagom patinerad nu av naturliga orsaker, min fejkpatina som bland annat involverade bromsvätska och eld är inte så bra idag, men kanske bättre än en EU-skylt ändå?
Den stora frågan, montera skylten på stötisen, eller på original plats? Här "monterad" utan skyltbelysning
En annan fråga utöver själva utseendet på skylten är om bilprovningen kommer godkänna den? Med "det nya stuket" på denna vagn, som blir mer av en patinerad slitvarg, än en "råtta", så passar det mycket bättre med skylten på original plats, men den bakre skylten har hålen något "off-set" för en luckplacering, så jag överväger att testa med framskylten där för att se om den centrerar bättre.
Med skylten på originalplats ser det mycket bättre ut, synd bara att hålen i den inte stämmer:
Jag kan nog yrka på att få den lilla "amerikanska" skylten om jag vill, men jag vete fanken om det ser bättre ut, speciellt inte med tanke på EU-flaggan. Jag är så bitter över att vi inte kan ha veteranskyltar på våra veteranfordon här i Sverige!
Nåväl med detta gjort så återstod inte mycket av dagen innan det kändes som läge att åka hem igen. Men jag ägnade en stund åt att "gå igenom mina gömmor" och det är nästan som att gå på ett "swap meet" för jag har fanemej dålig koll på vad som ligger där. I en låda med massa lås och handtag, det mesta till bay, så hittade jag inte mindre än två låskistor till! Varav en gjorde mig riktigt glad då den är korrekt för årsmodell 67-68! Årsmodeller som hade en egen variant med fyra fästhål och ingen kyrknyckel. De tidigare hade kyrknyckel och de senare hade tre fästhål och jag hittade faktiskt en sån låskista också!
Nästa steg att lösa var den sk "striker plate" som behövs, vi kan kalla den "låsplattan" på svenska. Det fanns ett antal såna i lådan, men hur jag än vände och vred på det fick jag ingen av dem att funka med låskistorna jag letat fatt på. Till slut fann jag en som var lite annorlunda i formen, med ett längre avstånd mellan "kilen" och själva låspinnen och den funkar. Det visar sig att det är samma låsplatta till lastkistan på dessa modeller (66 och uppåt?) som för bagageluckan på bussar 63-71. Min saknade dock gummikilen som dels ska styra låset men även dämpa luckans framfart om jag förstått saken rätt. Tyvärr stämmer inte måttet för att ta en kil från en av de andra låsplattorna, (som troligtvis är till framdörrar) och kilen verkar inte finnas som lös del, så jag får köpa en komplett låsplatta istället.
En stor seger var att hitta en 67-korrekt låskista till lastluckan, den med fyra skruvhål. Ovan syns skillnaden mellan de olika låsplattorna:
Inte nog med att den 67-korrekta låskistan fanns i mina gömmor, den hade även en till synes oskadd låscylinder!
Den omedelbara frågan som dök upp var ju nu, "kan detta vara original till denna vagn?" Jag har ingen aning om varifrån den kommer. Jag hade en gång en 67a-hytt, alltså bara hytten, som ett objekt att ta frontskinnet från (till ett annat objekt jag inte har kvar), men det blev aldrig av, men den hade ju ingen bakdel, så därifrån kan den inte komma. Jag testar med nyckeln som funkar i dörrarna, men den går inte att vrida runt.
Under mina efterforskningar i detta kommer jag fram till att artikelnumret på låskistan svarar mot korrekt årsmodell för det som ska sitta på min vagn, men det finns även ett annat nummer stansat i låskistan på "framsidan" och den första google-träff jag får upp är till en Brittisk låssmedsfirma som tillverkar nycklar utifrån kod. Och den här koden verkade stämma med en gammal Volkswagen från 60-talet, så efter att ha grunnat på det ett tag, gjorde jag slag i saken och trots Brexit, beställde jag en nyckel därifrån på ren vinst och förlust*. Tänk om jag kunde få denna att funka, spelar ingen roll om det är två olika nycklar till dörrar och lastkista!
Med detta avrundar jag här nu, det blev ett kortare inlägg den här gången, men jag skriver som jag har vett till och ibland blir det längre och ibland kortare.
Hoppas dock att detta var intressant, för nu händer saker som inte känns lika "straight forward" som att svetsa dit plåtbit efter plåtbit. Ge gärna din personliga reflektion kring nummerskylten, original är snyggast med tråkigast tycker jag och jag är beredd att gå med tråkig, men det är alltid kul att höra vad omgivningen har för tokigheter för sig. För att dela med mig av den kontrast som uppstått sedan vagnen trots allt fått ett mer städat utseende iom dessa besiktningsanmärkningar, bjuder jag härmed på en bild, i detta skick ter sig den lägre nummerskyltsplaceringen mer klockren.
2016: "Se Nordsjö, sedan dö", gillar speciellt hur jag kör runt med halva kapellställningen, vadå kaxigt liksom!

Detta får bli allt för ikväll, det finns mer att se fram emot och jag längtar till varje tillfälle jag får vara med min käresta, i skrivande stund är det sex dagar bort.
På återhörande!
*Jag vet att jag förmodligen kunde fått denna nyckel tillverkad på hemmaplan av rätt företag, men jag funderade ett tag på hur jag fungerar och insåg snart att detta inte bara skulle bli snabbare gjort utan även gjort över huvudet taget om jag beställde nyckeln nu på en gång. Dessutom vill jag uppmuntra bra och enkla hemsidor att handla ifrån nu när alltmer går via eBay (bannad) och marketplace (inte antagen). Ärenden som ska "åkas" tenderar till att inte bli av i första taget, därför kändes det värt att gå denna vägen även om det nog inte är enda vägen. 
457 2021-04-18 22:34:00 Senaste redigerad av kee (2021-04-18 23:03:33)
Veckan som följde hade jag några uppdrag att lösa för att kunna fortsätta med projektet, bland annat behövde jag handla "cellgummisnöre" hos Kuntze i Västberga. Problemet är dock att de har öppet ungefär samma tider som jag jobbar och det blir ju då svårt att komma loss för att handla där. Men på fredagen slutar jag lite tidigare för att lättare kunna komma ut på stugan i tid, ja jag har faktiskt anpassat mina arbetstider för detta ändamål, men den här fredagen fick jag ta en omväg till Kuntze för att köpa mitt "snöre". Mycket trevlig personal och det kommer definitivt blir återbesök när jag behöver ngt nytt i listväg, eller ngt annat de saluför.
Följaktligen blev en av mina första uppdrag när jag anländer och har landat med mat i magen, att limma dit det nya cellgummisnöret på tankväggens luckor. Detta har jag ju redan gjort en gång, men innan luckorna modifierades och jag lärde mig då att det inte krävs mycket kontaktlim för att få en bra vidhäftning, listen kommer ju ändå att sitta i kläm sen så det är ingen risk att den lossnar. Eftersom luckorna nu är avkapade i nederkant lät jag helt sonika bli att sätta ngn tätning här. Man skulle kanske resonera att man kunde sätta en annan typ av list, som inte går i det nu obefintliga spåret, men jag tror att för denna vagns framtida bruk är det mindre viktigt om det är hermetiskt slutet mellan tankutrymme och lastutrymme.
Gillar återanvändning, gamla avbrutna tumstockar är perfekt för att fördela ut trycket när man ska sätta limpress på saker:
En annan grej jag hade fixat under veckan som gått var nya, kortare kilremmar till generatorn. Eftersom den 900mm-rem jag alltid kört med tidigare, konstaterats för kort sen jag bytt i graderad remskiva, så behövde jag en annan längd. Hur lång den behövde vara hade jag ingen aning om, så jag skaffade en 888mm och en 875 som var de två alternativ som var steget kortare. Testar först med 888an men den är fortfarande inte klockren, men jag behåller den ändå om det vid drift visar sig att den kanske är bäst ändå, men 875an funkar bra och blir så tajt som jag tycker är lagom. Drog runt motorn ett par varv för att se att det verkar lira och det gör det, så detta får bli valet.
Motor i stämningsljus, mer och mer komplett, men än saknas ngn detalj eller två
:
Med dessa två saker avklarade, kändes det nu som att det var dags att ta itu med en sak som jag behövt grunna lite på. Hur ska jag göra med de nymålade delarna för att få dem att stämma in med helheten? Och hur vill jag ha det? Jag hade ju tidigare gjort fronten och det blev väl bra, men jag behövde vänja mig vid tanken på att göra detta med resten av vagnen och även exakt hur.
Före behandling, här ser man ganska tydligt vad som är nymålat och vad som är originalfärg:
Fronten hade ju gnuggats ner med 800-våtslippapper och det kändes faktiskt som att det avverkade lagom mycket för att få en matthet i färgen, men jag anammade GBs tips om att använda slipnylonark ("scotch brite") och det förhöjde resultatet lite ytterligare. Det är lustigt hur man kan göra missbedömningar i ett sånt här projekt, vanligast är att saker tar längre tid än förväntat, men även vanligt är att saker är svårare än förväntat, det här var faktiskt en av de få saker som var lättare än förväntat! Jag hade tidigare med bävan funderat på hur jag skulle luckas få till "fejdningen" bra, men det visar sig att den uppfattningen var grovt överdriven. Det var till och med kul att slipa ner färgen och även om man kan se att den är lagad om man vet om att den är det, så kommer det stora flertalet som ser vagnen inte veta om att delarna nertill är femtio år yngre än den övre halvan av vagnen.
Nu börjar det arta sig, riktigt nöjd med hur detta "osynliggör" fem års arbete
:
Nästa morgon börjar jag ägna mig åt inredningen igen. Dörrsidorna har ju suttit på plats sen helgen innan och det första jag gör är att demontera dörrsidorna för att fila upp de hål som hamnat lite "off center", ett hål ligger helt utanför så där tar jag det något kontroversiella beslutet att flytta på hålet i dörren istället. När jag åter ska provmontera dem får jag tillfälle att testa hur de nya skruvförbanden kommer te sig väl på plats.
M4-skruv mot M5 (?) klädselbricka, lite i minsta laget, men tur att mitt ögonmått hindrade mig från att köpa de med 4mm-hål:
Eftersom dörrsidorna nu är alldeles nya och någotsånär rena, kände jag att även handtagen behövde göras rent. Tidigare har jag rengjort den här typen av plastdetaljer med framgång genom att låta de bada i ett bad av oxalsyralösning och det har jag rätt gott om i form av fälgrengöring. Ett lagom stort tråg letas upp för att förbruka så optimalt med syra som möjligt och jag passar även på att skruva loss "kurvhandtaget" på instrumentbrädan och solskydden. Solskydden får inte plats i behållaren, men kommer att gnuggas rena med samma lösning senare.
Smutsiga plastdetaljer läggs i ett syrabad för att fräschas upp:
Med dessa detaljer i ett rengörande bad och bekräftelse på att att dörrsidorna nu faktiskt går att skruva fast i alla hålen, tog jag nu loss dem igen för att den här gången slutgiltigt rengöra och börja ytbehandla dem. Eftersom jag har så mycket "på hyllan" ville jag använda ngt jag redan hade hemma, lite ogenomtänkt och lite förhastat grabbade jag tag i en burk med Kinaolja för att olja in dem. Kinaoljan är egentligen bäst lämpad för exotiska och feta träslag, men borde funka på björk också tyckte jag. Och funkade gjorde det, men den tar sån rackarns tid att torka vilket gör bitarna svårhanterliga under tiden. Eftersom jag penslar utomhus och det är minusgrader på natten och (några få) insekter på dagen, så var jag tvungen att flytta på dem och jag kom dessutom åt dem inne i garaget vilket solkade ner dem när de var kladdiga som flugpapper.
Mitt "nya" arbetsbord, perfekt att göra sånt här en solig dag utomhus. Notera att dörrsidorna faktiskt fått lite "form":
Med dörrsidorna på tork började jag titta på takbitarna. Innertaket på en enkelhytt består av tre bitar, två vid vardera sida om friskluftskanalen och en som sträcker sig från sida till sida bakom kanalen. Eftersom plywooden jag använt, den tunnaste de hade att tillgå på skolan, är 4mm och därför tjockare än originalmasoniten, var den mycket bångstyrig och svår att få in i kanalerna i vilka bitarna ska sitta. Dessutom är plywooden rätt så mycket styvare än masonit och det gjorde det ännu svårare.
Först fick jag jobba med att ta ner storleken på delarna då de avsiktligt var lite för stora enligt principen "man kan alltid ta bort, men det är svårare att lägga till", eller "klippa långt" som frisörerna säger.
När jag får ett mått som börjar stämma är det fortfarande mycket svårt att få delarna på plats och det går inte att förneka att det beror på tjockleken hos materialet. Nu får jag börja med att hitta en metod för att fasa av kanterna så att det går att skjuta in delarna i sina respektive spår. Jag börjar med att försöka slipa med bandslipen, men det är varken särskilt snyggt eller lätt att putsa ner materialets tjocklek på det viset. till sist får jag inse att jag måste återbekanta mig med en gammal antagonist, överhandsfräsen.
Jag har inget anhåll att fräsa efter och jag bävar efter att fräsa på frihand, men det är trots allt ovansidan på panelen, dvs den som inte kommer synas, som ska fräsas, så finishen är egentligen sekundär. Med en stadig hand och en tunga hängandes utanför lyckades jag till slut bli någotsånär vän med fräsen igen och kunde ta ner materialet till en lämplig tjocklek runt om där skivan ska gå i sitt spår. De tvärgående skarvarna döljs av en lös list utanpå panelen, så där behöver jag inte ta av något material.
Är man mer av en hundmänniska om man inte gillar att fräsa?

Som synes på bilden hade nu en större del av dagen gått åt att passa in, modifiera, passa in, modifiera och så återigen några hundra gånger som det kändes. Men det var inte bara den avbildade biten som gjordes, jag gjorde även samma sak för de två andra bitarna, jag var bara inte så ihärdig med kameran när jag försvann in i uppgiften.
Så med kvällspasset började inomhusarbetet. Jag kunde nu efter ett dygn ta bort limpressen för gummilisterna till tankväggens luckor och anpassa längden för dessa lister då de avsiktligt gjorts lite för långa. Och jag måste säga att jag ändå blev nöjd med hur luckorna blev trots att jag blev tvungen att modifiera dem. För iom att jag behövde modifiera dem kunde jag kapa bort det som var rostigt och fult och iom att jag var tvungen att ta loss originallisterna och därför hade sönder det sköra gummit när jag limmat dem för hårt, fick jag en anledning att byta ut gummit mot nytt.
Fräscht gummi på moddad lucka, så man slipper liga sömnlös om nätterna
:
Med detta var det "bara" att skruva dit dem. Eftersom de nu varit provpassade en gång redan så visste jag att de passade och monteringen vållade inga andra bekymmer än att jag var tvungen att krypa in i mitt "älskade" krypin igen. Det blev rätt snyggt med svarta luckor mot det gråa i karossen.
Har ett ganska stort lager av rostfri kullerförsänkt philipsskruv M6x10 som inte är så lättanvänd annars, men klockren här:
I den här delen av projektet finns det mycket småsaker som behöver göras, en del bekväma och till och med kul, en del tråkiga som involverar ligga under i obekväma ställningar. En ganska enkel sak var att gnugga solskydden rena. Handtagen hade nu legat och gottat till sig i syrabadet och framförallt lite mjukare (gummiaktiga) plaster rekonditioneras ganska bra med denna behandling. Alla detaljer fick sig en omgång "gnugg" med tandborste och nylonark, men handtagen fick ligga kvar. De ska ju ändå inte monteras förrän dörrsidorna är klara så då kan de lika gärna ligga till sig ett tag till. Jag använde dock samma lösning för att gnugga solskydden rena och det blir ju en klar skillnad som var lite kul att få med på bild.
Skillnad före/efter, ganska tillfredsställande att göra såna här saker:

En av meken i kategorin "tråkigt men növändigt" var att byta drivaxeldamasker. Egentligen var det bara ena som bedömts som dålig, men jag bestämde mig för att byta ut båda ändå så jag vet att det som sitter på är fräscht och det kommer aldrig vara så enkelt som nu när hon är högt upphissad. De gamla damaskerna satt med slangklämma och jag vet inte om det är jag som kompletterat med dessa eller om de kom i det utförandet på den tiden jag bytte senast. De nya kom iaf med den typen av klämma som är gällande för vanliga drivknutsdamasker, den typen som kläms dit med en tång. Men eftersom dessa damasker inte roterar med axeln finns det ingen nödvändighet i att ha den typen av klämma och den skruvbara slangklämman tycker jag är lättare att hantera, framförallt om man vill återanvända den.
I samma veva som damaskerna byttes ut kom jag på att det nog var en bra idé att ansluta startmotorn:
Jag gillar egentligen inte dessa delbara damasker men även om jag sett hur man monterar de hela damaskerna på ett korrekt sätt och ofta uppskattar att gå den där lilla extra biten för att få en snyggare installation, tycker jag inte det är värt att riva halva bakaxeln i det här fallet. Jag är väldigt tacksam över att dessa finns, men det är lätt hänt att skarven inte blir bra och kan börja läcka. Därför monterade jag den här gången lite större brickor och på båda sidor. Jag drog inte så hårt heller, för på en av dem gamla damaskerna hade skruven "sjunkit" igenom på ena sidan, så att det såg ut som att det saknades en skruv. Förmodligen hade jag dragit åt för hårt där.
När jag ändå låg där under blev jag påmind om en liten detalj jag tänkt ordna med som inte är viktig för att komma vidare i projektet men som tillhör kategorin "saker jag vill göra", nämligen montera backlyse. Eftersom min låda saknar backljuskontakt hade en sån köpts in och skulle nu monteras, problemet är bara att "blindpluggen" som satt där istället nu satt väldigt svåråtkomligt och jag förbannade mig själv att jag inte gjort detta när lådan var ur. Men genom att sätta i ett bits i pluggen och sedan dra detta bits med en blocknyckel, kunde jag skruva ur den trots att det var så tajt mot torsionen.
Ny backljuskontakt, det kan faktiskt vara lite läskigt att inte ha backljus i vissa lägen har jag fått erfara:
Nu var det nog med att ligga på golvet, det var ju lördagskväll och jag ville ha ngt av de bekväma och roliga jobben nu när jag gjort mig förtjänt av det efter lite "grismek" med drivaxlarna. Vad är inte mer passande om man just monterat en backljuskontakt, än att faktiskt montera ett backljus? För detta projekt har jag samlat på mig lite delar genom åren och min bay "Rugge" har redan fått två snygga lampor monterade, men till Lucy hade jag två mer bedagade Boschvarianter av snarlik modell liggandes.
De hade båda sina kvalitéer och var ett perfekt exempel på där två dåliga blir en bra. Den ena saknade glas helt och hållet, men hade kablar, en sjyst glödlampa och en bättre reflektor. Den andra var mer komplett, men i den satt en 6V-lampa och den saknade kablar.
De två utgångsobjekten för backlyset, notera växellådspluggen och metoden jag använde för att komma åt att få ur den:
Så efter att ha skruvat isär båda och plockat ihop en bra med alla detaljer uppsmorda och rengjorda kunde jag därefter montera lampan på vagnen. Jag kan inte minnas att jag haft backlyse på den här vagnen tidigare, men det fanns ett väldigt passande hål i stötfångaren redan upptaget och jag ska inte skylla från mig med bestämdhet, men jag kan inte minnas att jag gjort det hålet. Hur som helst så passade det ju bra in nu.
Det här blir bra smidigt med förborrade stötfångare:

Enligt en källa på nätet skulle 67orna varit första årsmodellen med backljus som standard, men det måste vara en Amerikansk källa för inte ens min 69a har backljus även om jag sett många äldre bussar som har det. Så jag tolkar det som att det blev standard först iom de stora bakljusen 1972 här i Svedala?
Det blir rätt bra att avrunda här, dags att gå och lägga sig. Men jag håller er uppdaterade närhelst jag har tid att skriva.
Tills dess, på återhörande! 
Riktigt trevliga uppdateringar på din pickup Kee.
Gjorde premiärturen med min 67a buss för året, det har blivit lite uppdatering på hastighetsmätare med trip och ny ratt.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Nu börjar den likna något, du får snart akta dig för pressen så du inte kommer på något mittuppslag!
S
Kisa: Kul att höra. Splittbussmätare med tripmätare kände jag inte till, ngn eftermarknadsgrej eller sällsynt originaltillbehör? Ny fräsig ratt drömmer jag också om, men här drömmer jag och MrP i kör och vi är väl ganska ense om att vi vill ha lite drömmar kvar att realisera, avgassystem, ratt, skivbromsar och massa annan godis man kan drägla efter.
Sten: Pressen som i hydraulpressen då? Ngt annat känner inte en garageråtta som jag till.
Nog för att jag skulle vara hedrad om ngn skulle vilja göra ett reportage om mig och denna vagn, men jag känner mig rätt långt ifrån den finish som brukar locka till sig allmänhetens uppskattning, finns många både mer intressanta byggen och byggen med hög finish, men man vet aldrig. Tack för berömmet iaf! 
Apropå mätare, jag hade ju en mätare som länge väntat på att få bli monterad. Det har varit en sån här grej som jag inte velat sätta dit förrän det känts aktuellt och nu var ju tiden kommen speciellt med tanke på att givaren var installerad. Smiths tillverkar ju en uppsjö mätare med olika design som ska passa in på split och bay och av dessa hade jag köpt en oljetempmätare som hade legat ett tag nu. Eftersom givaren var på plats och min gode vapendragare MrP hade dragit kabeln när han gjorde övriga kabelhärvan, kändes det nu som en kul grej att installera denna. Efter att ha provsuttit och försökt uppskatta var placeringen skulle bli bra var det så dags att utan några som helst skrupler plocka fram hålsågen för att göra ett nytt stort hål i instrumentbrädan.
Instrumentbrädan dräglar av skärolja efter att ha fått ett nytt stort sår:
Dessa mätare är ju egentligen helt vanliga mätare med en mätartavla som ska efterlikna bussens stuk. Men eftersom de är eftermarknads så har de inte den korrekta formen för den välvda brädan, för detta säljs det en anpassad distansring som passar brädans kurvatur. Denna hade jag ju såklart köpt och jag monterade mätaren med denna och den medföljande "o-ringen" vilket innebar att mätaren stack lite högre upp än originaltankmätaren bredvid. Från förarplats är det inte så iögonfallande, det är därför jag valt att visa den bilden,
men från sidan syns skillnaden tydligare. Jag ska testa med att antingen montera utan distansringen, utan o-ringen, men med distansringen, för att se vilket jag tycker ser bäst ut.
Det här är faktiskt den vy jag har från förarplats, tankmätaren döljs av ratten! Notera att vagnen bara gått ca 700mil
:
Med detta gjort var det så dags att fortsätta med inredningen, de grundoljade takbitarna fick sig ett lager med "vanlig" träolja och lades inomhus för att torka. Dörrsidorna som jag behandlat med den betydligt klibbigare kinaoljan fick ligga och gotta till sig än då de inte hade torkat klart. De sista bitarna att anpassa för montering var de sk "kickpanelerna", de som klär in fronten. Dessa var ju förberedda så till vida att formen tagits ut, alla "hål" ritats in och hål tagits upp för att såga utifrån. Men eftersom vi inte hade ngn sticksåg när detta gjordes återstod att ta ut själva hålen för värmeutblås, lyktpottor och säkringsbox, så detta skulle jag göra nu.
Ursprungsobjekt, dags att börja sticka!
Så med hjälp av sticksåg, ett par filar och en tuss med sandpapper fick jag till slut till en form som funkade för att monteras. Två överraskningar stötte jag på dock. Dels trodde jag att jag skulle behöva fräsa dessa paneler nertill, precis som med takbitarna då de löper i ett spår här. Men det visar sig att detta spår är väl tilltaget och det funkade med panelerna som de var. Den andra överraskningen var åt andra hållet nämligen iom att plyfan är styvare än masoniten fick jag frisera formen lite inne vid värmeröret upptill precis under instrumentpanelen för att det skulle funka.
Väl på plats, här fick de sitta med några provisoriska skruv för att anta formen lite
Det lustiga är att det verkar som jag råkat få precis rätt antal "klädselbrickor" utan att veta om det. De säljs på 50-pack men jag tömde hyllan och fick bara med mig ngnstans i storleksordningen 46st (räknade inte så noga) och när dörrsidorna monterats hade jag precis 12st brickor kvar och kickpanelerna sitter med sex skruv vardera! Som en av de sista grejerna för denna helg ville jag återmontera dörrsidorna som nu hade torkat såpass att det gick att hantera dem. Med detta kom även de nyligen rengjorda dörrhandtagen på plats igen, det blir mer och mer en färdig kupé!
Det börjar bli ombonat här, måste göra något åt det där hålet i instrumentbrädan, golvmattan är dock redan dammsugen:
Jag avslutar dagen med att leta lite i mina gömmor efter diverse som kan vara "bra å ha" som jag stoppat undan sedan lång tid tillbaks. Och tro't eller ej, men under denna räd hittar jag faktiskt handbromsspaksdamasken! Snacka om att ha kommit på villovägar, men nog trodde jag inte att det skulle ta såhär lång tid innan jag behövde den igen. Bland alla lådor med både skräp och fina saker hittade jag även ett par Marschallyktor jag ropat hem på tradera för bara något år sedan. När det kommer till vissa grejer, som VDO-mätare och Marschallyktor, kan jag handla om det är en bra deal bara för att det är kul, så dessa hade inget tilltänkt hem, men eftersom jag har en lykta i fronten ville jag se hur det skulle bli om den fick sällskap av två till.
Mockup, två av lyktorna ligger bara på stötisen. Här tar jag gärna emot åsikter, vilket antal lampor (0-3) föredrar du?
Jag är bra sugen på att montera alla lamporna men jag har fått höra "less is more" och blivit lite nedstämd. Jag som trodde tjejerna gillade en kille med mycket pengar och dessa lampor är ju inte så billiga. Eller funkar det inte så?
Det här var det sista från förra helgen, än kommer jag att kämpa vidare med detta projekt, två lite större saker återstår för att få vagnen på banan helt och hållet, elpyssel och sidoluckan... och panelerna...
och kanske stereo...
Jag har efter mycket om och men bestämt mig för att renovera min lastlucka och det kommer ta en hel del tid då den är ganska dålig, men i dagsläget är det inte helt lätt att få tag i en bättre lucka. Med låskistefyndet har jag dock fått en spark i röven och ett gott incitament att bygga ihop något som kommer funka. Jag är rätt säker på att jag klarar av det, men det som varit stötestenen har varit kostnad mot ansträngning och eftersom det knappt finns något att uppbringa och jag är en snål jävel får jag väl anstränga mig desto mer.
Tack för visat intresse och glöm inte att tycka till om lamporna i fronten, alla får tycka vad de vill!
Vi hörs! 
3 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Kisa: Kul att höra. Splittbussmätare med tripmätare kände jag inte till, ngn eftermarknadsgrej eller sällsynt originaltillbehör? Ny fräsig ratt drömmer jag också om, men här drömmer jag och MrP i kör och vi är väl ganska ense om att vi vill ha lite drömmar kvar att realisera, avgassystem, ratt, skivbromsar och massa annan godis man kan drägla efter.
![]()
Sten: Pressen som i hydraulpressen då? Ngt annat känner inte en garageråtta som jag till.
Nog för att jag skulle vara hedrad om ngn skulle vilja göra ett reportage om mig och denna vagn, men jag känner mig rätt långt ifrån den finish som brukar locka till sig allmänhetens uppskattning, finns många både mer intressanta byggen och byggen med hög finish, men man vet aldrig. Tack för berömmet iaf!
Jag har byggt om bubblans mätare till trippmätare och , började att göra det till min buss med .Men när jag googlade så sålde ISP West ett fullgott alternativ som jag köpte hem.
Det är ju trevligt tillbehör, Jag tror dom har sneglat på Herbies mätare.
Ratten är en replika av Rometch ratt som jag tycker är trevlig, den best ifrån chip1.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
3 faller mig inte alls i smaken... 2, 1 eller 0 
Jag tycker du ska helt sluta jobba på dagarna och bara mata oss med läsvärda trådinlägg. Alltid en höjdpunkt i veckan när du uppdaterar din tråd. 
Tackar för era åsikter ang lamporna! Ös gärna på även ni andra! Jag känner till klyschan "det är min bil och jag bygger den som jag vill", men i det här fallet vore det väldigt kul att veta vad fler av er tycker.
Kisa: Fanns bubblan med tripmätare? Har för mig de sista årsmodellerna hade det som tillval? Kan inte typ 1, men annars undrar jag hur du "byggt om" dem, kanske finns det i ngn tråd? Den där som ISP west säljer är ju kul, men den går till 200km/h och det känns lite väl tilltaget i en buss.
Egentligen inte livsnödvändigt om man har en bra tankmätare, men hittills har jag alltid skrivit upp mätarställningen i bussen för att kunna räkna på bränsleförbrukningen och framförallt när det är dags att tanka.
falcor: tack för det fina berömmet det värmer!
Jag hade också helst bara mekat folkvagn hela dagarna, men om man ska ha råd att köpa allt man vill ha måste man tyvärr göra tråkjobb emellanåt. 
Skitfränt med tre, lite rallystuk! 
Tack för din åsikt.
Alla får tycka som de vill, även de som tycker noll är snyggast! : 
Less is more. Noll.
Tackar för era åsikter ang lamporna! Ös gärna på även ni andra! Jag känner till klyschan "det är min bil och jag bygger den som jag vill", men i det här fallet vore det väldigt kul att veta vad fler av er tycker.
Kisa: Fanns bubblan med tripmätare? Har för mig de sista årsmodellerna hade det som tillval? Kan inte typ 1, men annars undrar jag hur du "byggt om" dem, kanske finns det i ngn tråd? Den där som ISP west säljer är ju kul, men den går till 200km/h och det känns lite väl tilltaget i en buss.
Egentligen inte livsnödvändigt om man har en bra tankmätare, men hittills har jag alltid skrivit upp mätarställningen i bussen för att kunna räkna på bränsleförbrukningen och framförallt när det är dags att tanka.
falcor: tack för det fina berömmet det värmer!
Jag hade också helst bara mekat folkvagn hela dagarna, men om man ska ha råd att köpa allt man vill ha måste man tyvärr göra tråkjobb emellanåt.
Hej Kee !
Tyvärr har jag inte dokumenterat ombyggnationen . Men jag hade en original trippmätare som gick till 120 kmh. och jämnförde den och byggde om en 140 eftersom jag saknade en i samlingen.
ISP west mätare går ju till 200 kmh . Hade planer på attt byta tavlan graderingen men upptäckte att utväxlingen på kugghjulen inte stämmer , så då lät jag det bero.
Trippmätarna fanns som tillbehör både till bubbla och buss. Men svåra att hitta till salu och dom få som kommer ut på marknaden blir väldigt högt prissatta.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Det känns nästan pinsamt att behöva "kliva ner" från att ha försökte springa ifatt mig själv i denna tråd, till att knappt ha något att berätta alls. Men lite så är det faktiskt. Visst jag ligger väl aldrig på latsidan när det gäller bilhobbyn som helhet, men i just detta projekt har det inte varit lika intensivt som under mars. Det hela beror på ett garage som ligger 13mil hemifrån och ett förvärvsarbete jag förväntas utföra ungefär 40 timmar i veckan, några andra bilar och ett uns av sociala aktiviteter för att fylla någon slags livslustkvot.
Men härom veckan hade jag en av mina "lediga vardagar" och passade då på att åka ut för att få lite gjort på projektet. Nu kom en stor del av denna vardag att ägnas åt att iordningställa min cabriolet "Karmann" för säsongen. Så det blev inte så mekintensivt med "projekt Lucy" även om jag lyckades klämma in några moment, mellan att ge min sommarbruksis en tvätt, en service och en backspegel.
Det här är fjärde gången jag limmar fast denna backspegel, andra gången med Loctite 319, hoppas det håller den här gången:
Eftersom det är kväll när jag kommer ut på stugan är det ett perfekt tillfälle att göra något litet som behöver torka över natten och eftersom mina dörrsidor nu äntligen hade torkat från det första lagret med olja kunde jag nu köra en "finish oil" som ger en blankare lyster, nästan som lack, men inte riktigt. Framtiden får utvisa om detta var ett smart drag, men jag vill ha alla paneler i samma "glans", så det fick bli ett lager med detta. Jag behandlar bitarna på uppfarten där jag kan slabba fritt och se bra i dagsljus, men det är alldeles för kallt att få oljan att torka utomhus, så bitarna bärs in i stugvärmen där de får torka.
Vedugnsbakade dörrsidor:

När jag sen på nattakröken får för mig att gå ut i grottan för att "mysmecka lite börjar jag granska lastkistans lås lite noggrannare. Då ser jag att det på sidan om kistan finns ett litet hål, igenom vilket man kommer åt en liten skruv. Min nyfikenhet driver mig till att släppa på skruven och efter lite varsamt juckande får jag ur cylindern!
Cylindern är tyvärr sprucken, men jag hoppas ändå att jag kan använda den.
Med delarna isär så kan jag börja rengöra och smörja upp låset. Först tar jag itu med själva kistan som sköljs ren i smådelstvätten ett antal gånger och det dröjer inte länge förrän jag listat ut hur mekanismen fungerar och den börjar gå som den ska igen. Vilken seger! Näst på tur är cylindern och här borde jag vetat bättre då jag meckat låscylinder förut. Men av någon anledning trodde jag att det här var en annorlunda konstruktion. För de små mässingsblecken sitter ju inte fast om cylindern är lös och ingen nyckel är i. Men eftersom denna cylinder var full av smuts och stelnat fett så sitter allt ihop tills jag börjar skölja den med avfettning. Jag tappar tre låsbleck i tvätten, men lyckas lokalisera dem ganska snart. Men eftersom de är tre har jag ingen aning om vilket bleck som skulle sitta på vilken kombination. Jag har ju inte heller ngn nyckel att pröva med. Jag borde ha petat isär cylindern och lagt ut de respektive blecken på en tejpremsa eller liknande för att inte blanda ihop dem. Jag letar efter stämplingar i mässingen för att se om jag kan slutleda utifrån detta hur de ska sitta, men inga sådana stämplingar finns. Så jag tar det säkra före det osäkra och lägger det hela åt sidan. Tanken är att jag med en nyckel kanske kan lista ut hur det ska sitta genom "trial and error" och därefter fortskrida med rengöring och smörjning. Det får vänta helt enkelt. Misstaget är så pinsamt att jag inte ens vill ta ngn bild på det.
Jag går och lägger mig för att ladda batterierna till nästa dag.
Dagen därpå kom som sagt att ägnas mest åt min sommarbruksis "Karmann", men framåt kvällen var jag färdig och kunde utnyttja den sista halvtimmen dagsljus åt att dra på ett lager olja på takbitarna som grundats kvällen innan. Såhär i efterhand kan det verka stökigt och ostrukterat hur jag jobbat med dessa bitar, men det beror delvis på att de blev färdigställda i olika ordning och det att jag lyckades skita ner dörrsidorna under torktiden och arbetet med dem, samt att jag ibland glömmer att fota eller tänker att "det här behöver jag inte ha bild på" när det faktiskt skulle varit bra för själva historieberättandet. För att på sätt och vis undvika att råda brist på bildmaterial brukar jag därför fota saker som jag inte behöver visa, men som kan vara bra för att minnas.
Här ska jag dra på det sista lagret olja innan tempen går över på minusskalan:
Kvällen efter lite middagsmat kommer sedan att ägnas åt småsaker såsom lite elpyssel och att "städa upp". Små detaljer som att extraljuset kopplas in, HBCn får sig ett par gummidamasker för bromsljuskontakterna och hastighetsmätarvajern naglas fast. Den ska ju egentligen sitta med ett fastsvetsat "bleck" som man helt sonika viker om vajern, men ett av dessa har rostat bort för länge sen och jag kom inte ihåg, eller brydde mig inte om att fixa detta under svetsningsdelen av detta projekt, så nu fick det bli en gummiklammer istället. Egentligen både bättre och enklare.
Varför är det så sjukt tillfredsställande att få fixa med detaljer som ingen kommer se?

Jag hade även ropat hem ett lite snyggare tanklock på tradera som jag nu satte dit. Modellen är egentligen rätt snarlik den som satt på, men på en sån här vagn är det stor skillnad mellan känslan i svart plast och blänkande metall. Och det faktum att WASO är ett svenskt märke och det ingick en liten dekal i förpackningen, gjorde det hela ytterligare lite kultigt.
Jag vet inte hur länge jag kommer kunna leva med den här tankpåfyllningsvinkeln:

Med detta lämnade jag garaget följande morgon för att inte återkomma förrän hela sju dagar senare. Men då var jag säker på att de oljade panelerna skulle ha torkat ordentligt.
På återhörande! 
Bra jobbat.
jag har två meter till garaget men inte varit där och jobbat på en månad.
Så det går upp och ner,,,
Snyggt jobbat igen :-)
Det är inga problem att lura ut nyckelkoden, jag bara tar isär mina och tvättar och monterar till det fungerar, svinenkelt.
Sen har jag en tekula modell större jag lägger småsaker i och doppar i förtunning, svinenkelt det med :-)
Tack för er support!
56: Hade jag haft två meter till garaget kanske jag inte haft samma driv? Som att avståndet till garaget är proportionellt till tiden som spenderas där?
Jag vet inte, men jag har varken familj eller flickvän så jag är rätt fri att fylla mitt liv med det jag helst vill och just nu är det motorer av alla de slag.
Mogge: Tesil var en bra idé, kan ju framförallt vara användbart när jag i framtiden tänkte bygga om en diskmaskin till smådelstvätt. I fallet med just det här låset tänkte jag komma till hur det går, men ville ta det i rätt kronologisk ordning.
Så en vecka senare befann jag mig på stugan igen, den här gången hade jag dock sällskap över fre-lör så det hann att bli lördag eftermiddag innan jag kunde sätta igång i grottan igen.
Eftersom arbetet med vagnen nu verkligen börjar kännas som "närmare än någonsin" och jag och MrP planerat in ett datum för när han ska komma och gästspela nästa gång, tänkte jag den här helgen passa på att göra lite jobb som lämpar sig väl när man är ensam. Ligger man under och drar kabel, skruvar eller monterar saker så kan man alltid ha hjälp av några extra händer eller ett huvud till, samtidigt som det kan vara trevligt att snacka skit medan man jobbar, men när man står med plåtarbete är det en annan visa. Ylande vinkelslipar och gnistregn är bäst som en soloshow. Och även om nästan allt är färdigt med avseende på plåtarbete så är det en större sak kvar, lastluckan!
Ni kanske minns den här bilden från januari?
När jag först började undersöka luckan och såg vilket skick den egentligen var i, rann lusten ur mig. Jag lät det då bero och undersökte möjligheten att köpa en annan lucka. Men det visar sig snart att pickupspecifika delar som inte nyproduceras är riktigt svåra att få tag i idag. Jag hade länge en kandidat på lur, men då skicket knappt var bättre än den jag redan hade och han ville ha 150€+75€ i frakt kändes det som att det var värt att se vad det egentligen skulle innebära att göra vid den jag redan hade. Under denna procedur att hitta en lucka, hade jag ju hittat en låskista som gick att använda och dessutom låsplattan till karossen, så med fler delar för att göra en komplett lucka kändes det inte lika hopplöst längre. Bara lite kap, svets och tårar för att få ihop det till en helhet?
Först på tur stod att reparera gångjärnsinfästningarna jag kapat upp för länge sen:
Jag börjar med att borra ur hålen så jag har runda och "snygga" hål, sen slipar jag ner grader runt hålen och får på så vis upp en metallren yta att svetsa mot. Sen snyggar jag till snitten runt det uppkapade stället så jag får så raka linjer som möjligt. I det här läget har jag inte bestämt mig för om jag ska bemöda mig om att lägga igen hålen eller inte, men oavsett är det bättre med raka linjer. I det första försöket fick jag det nästan rätt, jag gjorde samma misstag som med bältesinfästningarna i hytten när jag skulle svetsa dit muttrarna på insidan och c-c-avståndet mellan skruvarna stämde inte för beslaget.
I framtiden ska jag alltid svetsa med beslaget på plats:

Ett par små hål där spaltrosten fått fri framfart innanför infästningens förstärkningsplåt, svetsades också igen i detta skede. Stället borstas rent och behandlas med rostätare så jag hinner dra på ett par lager innan jag stänger av åtkomsten med ännu en plåt längre fram.
På insidan av luckan är det fullt av smuts och något jag tolkar som underredsmassa/rostskydd och när jag börjat pilla på det kan jag inte sluta. Med lite asfaltsborttagare och ett raklbad kan jag ganska effektivt skrapa av det svarta. När typ allt det svarta är borta torkar jag bort de sista resterna avfettning och smutsrester med ett papper och sen behandlas hela ytan med en alkalisk avfettning som gnuggas in med en diskborste, till slut spolas luckan ren med vatten. Detta är främst för att ta bort den feta hinna som den första behandlingen lämnat efter sig.
Ren lycka med ren lucka:

Och som tidigare nämnts så var inte luckan bara dålig på insidan, i ramen nedtill, utan även i ytterskinnet. Det blir nu därför nästa logiska steg att fortsätta med i reparationen av denna lucka. I närheten av låset är luckan sämst, där har rosten till och med gått igenom på ett par ställen, men plåten är kraftigt korroderad längs med större delen av nedkanten. I ngn slags anda "att det är lika mycket jobb att byta en liten plåt som en större" (vilket inte är riktigt korrekt för övrigt) så kapar jag bort en större del för att få bort så mycket av rostgroparna som möjligt utan att dra på mig alltför mycket jobb:
Här lägger jag snittet precis under låshålet då jag klarar mig från att replikera det också:
Den uppmärksamme såg kanske på bilden med den tvättade luckan att den fått en snygg skada i ena kanten med en avlång bucklal eller "reva" som följd. När jag nu undersöker saken närmare så ser jag att luckan är ju helt slät på utsidan och när jag försöker massera ut bucklan ser jag hur spacklet och färgen på utsidan spricker. Eftersom jag ändå tänkt måla om den och dessutom åtminstone behöver ha delar av ytterskinnet plåtrent för att kunna svetsa i det, så är det i det här läget lika bra att slipa ner den utomhus medan jag har lite dagsljus kvar.
Det tog lite tid att slipa bort all färg, men med en ny flapdisc gick det relativt fort:
Jag vet att detta inte är helt "plåtrent", men det är gott nog i det här fallet. Med en efterpolering med en nylonslipskiva putsade jag bort ännu lite mer av grundfärg och spackelrester. Luckan är inte så bucklig som man skulle kunnat tro av skadorna på insidan (som jag förvisso hamrat ut) och det tjocka lager spackel som täckte hela luckan. Jag undrar om detta var vanligt på bayar (eller bussar i allmänhet) eller om det beror på att luckan kommer från en krockskadad vagn?
Inne i garagevärmen igen börjar således projektet att försöka sy ihop luckan igen. Jag klipper ut en plåtbit som jag mallar av efter det ruttna originalet. Eftersom det ska vara ett veck som omsluter den inre ramen sen görs plåtbiten något bredare. Omviket är nog bara 10mm, men jag tar i med ca 12mm extra då det alltid brukar behövas en del frisering av formen när det väl ska passas in, oavsett hur rakt jag tycker jag kan köra vinkelslip.
Den nya biten passas in för att se att allt verkar lira:
Den här reparationsbiten ska ju som sagt bockas och biten är faktiskt tillräckligt kort för min plåtbock. Så här får jag lägga ner lite jobb på att damma av och spänna fast den för att bocka min plåtbit. Det är lite teknik även med såna här verktyg och eftersom jag inte använt den så mycket så får jag lirka lite för att få det så bra jag förmår. Med ett veck på ungefär 90 grader är biten redo att sammanfogas med luckan efter varsam inpassning och fastspänning.
Jag får till en hyfsat rak svetsspalt, kanske finns det hopp för mina kant-i-kant-svetsar ändå?

Det svåraste momentet nu, förutom det uppenbara att få till en snygg svetsskarv längs hela längden, är den svaga kurvatur luckans skinn har och att få detta att övergå i den nya plåten på ett bra sätt. Jag ska erkänna att jag bommade denna tanke först då det är lätt att tänka att luckan är så gott som helt plan, men när jag skulle sy i kanterna blev denna skillnad desto tydligare. det gick att få till ett okej resultat med lite klassiskt hemmasmide och en stor portion tålamod som verkar vara receptet för det mesta av mina "svetslagningar". Jag fyllde även i mycket av svetsen på baksidan och slipade ner allt på båda sidor, inte lika noggrant på insidan då det ändå kommer döljas av ramen sen och jag inte ville riskera att slipa igenom någonstans. Jag avslutade dagens arbete med att dra på ett lager zinkspray över hela ytterskinnet.
Frankensteins lucka, inget som lite spackel inte råder bot på:

På kvällskvisten gjorde jag en liten "coda" på dagens arbete genom att undersöka skjutrutornas lås som ett så kallat "mysmek". Jag har alltid saknat funktionen att låshakarna återfjädrar av sig självt, men aldrig brytt mig om det. Nu tänkte jag skruva isär mekanismen för att se vad som felade. Det visar sig att jag helt saknar fjädrarna, hade de rostat sönder hade det åtminstone funnits fragment kvar av dem, men här saknas de helt. På ena sidan saknar jag även den "fjäderbicka" som ska sitta mellan de två blecken.
Vågformad fjäderbricka, satt bara på ena sidan:
Eftersom jag tycker det är onödigt att köpa mekanismerna komplett och jag inte sett att lösa delar säljs separat, tänkte jag nu försöka se om jag kunde få ihop det ändå. Jag letade lite i mina sortimentslådor och hittade ingen klockren vågformad bricka även om jag hittade en skevad bricka som verkade passa, däremot hittade jag ett matchande par fjädrar som verkade funka hyfsat, men när jag ska mecka ihop passagerarsidans lås lyckas jag ju såklart skjuta iväg fjädern tvärs över mitt stökiga garage och in i nästa dimension. Trots ihärdiga försök med ficklampa för att väcka oanade skuggor till liv fanns fjädern inte att återfinna någonstans i denna materiella värld. Med låset ihopmeckat med den näst bästa fjädern, om än med begränsad funktion, tröstade jag mig med att det åtminstone var bättre än innan och jag släckte lampan för att återvända med nya krafter nästa dag.
Och nästa dag kom återigen att bestå av replikering av gamla rostiga original, än fanns ju lite jobb kvar på luckan. För att värma upp tog jag mig an en ganska lätt plåtbit, förstärkningen kring låskistan. Originalet hade ju rostat rätt av där den möter luckramen och hade därför ett för kort "höjdmått", så för att vara säker på att jag tog ut en tillräckligt stor plåtbit måttade jag omsorgsfullt in originalet på dess plats på luckan för att få fram rätt mått.
Här har jag tagit ut formen, men hålen återstår ännu, de tas upp med borr, såg och fil till rätt storlek och form:
Det stora arbetet som återstår för att få ihop luckan till status "hel" igen, är reparationen av ramen. När jag i januari lösgjorde den rostskadade delen från luckan insåg jag att jag med nöd och näppe kunde komma undan med att reparera ramen med en skarv precis i vecket i U-profilen för att på så vis undkomma alla de små detaljerna som utgör luckramen på en bay. Så det som behöver fabriceras är en enkel L-profil, som vanligt med någon millimeters övermått.
Lustigt nog blev biten nästan exakt lika stor som stålskalan, till vänster; delen av ramen som återanvänds:
Eftersom den här biten är runt en meter lång får den inte plats i min enkla lilla kantbock, så här blir det till att vara kreativ. Men tack vare att jag klätt min bänk med 3mm-plåt som dessutom får hänga en liten bit utanför kanten på bänken, har jag en bra kant att knacka mot. Min plåtremsa spänns fast med all kraft jag förmår på tre ställen, detta för att förankra den så ordentligt jag kan utan att förhindra arbetet med att bocka den alltför mycket. Sen vidtar ett mödosamt arbete med att knacka ett rakt veck längs med hela plåten. För att få det hela ännu lite mer stumt och därför ett bättre resultat följer jag efter med ett mothåll för att tynga ner plåten uppifrån.
Bonnasmide pågår, känsliga besökare med maskinfetisch uppmanas att se bort:

Det var verkligen en övning i uthållighet att knacka denna plåt med hammare längs hela längden, men till slut hade jag en L-profil som inte var alltför bananformad för att fortsätta jobba med. Jag börjar att passa in den när jag inser att jag skulle åkt för en halvtimme sen! Jag är sen till ett kalas, men jag hinner kladda på lite rostskydd innan jag skiljs åt från min myshörna under jord och sätter mig i "Karmann" för att genom blötsnön styra kosan mot den stora staden och återigen drömma mig tillbaks till det ställe jag nyss lämnat.
Jag hann inte passa in det här helt, men nu är det inte så mycket jobb kvar innan jag får ihop luckramen igen:
Luckan fick sig även den en omgång med rostskydd. Här på insidan vet jag inte om jag kommer bemöda mig om att slipa den plåtren, då det inte blir lika iögonfallande med gult under det blå om färgen i framtiden skulle flaga eller släppa. På utsidan gör det ju mindre på en patinerad vagn om färgen inte är perfekt, men det blir verkligen ett ögonsår om en bjärt kontrasterande färg tränger igenom underifrån. Annars är femtio år gammal originalfärg en av de bättre grundfärgerna att måla över då det verkligen sitter.
Med lite kladd kvar i penseln är jag ju bara tvungen att smeta på alla möjliga vrår även på luckan:
Och eftersom jag dels hade sällskap ute halva helgen och dessutom var tvungen att åka ovanligt tidigt hem på söndagen för att närvara på kalas, så blev det inte mer gjort. men jag är under omständigheterna nöjd ändå då jag nu äntligen tagit luckan vid hornen,
slutat prokrastinera och nu är halvvägs igenom det absolut sista av rostlagning på denna vagn. I ett paket någonstans på väg mot min hemadress, ligger de delar som behövs för att kunna montera denna lucka på vagnen igen och jag känner mig förvissad om att det kommer gå att få till ett hyfsat resultat ändå.
Och just eftersom helgen blev något stympad bjuder jag härmed på lite extramaterial:
Eftersom jag visste att jag hade en nyckel på väg, då den fastnat i tullen tidigare i veckan, tog jag med mig låscylinder och låskista hem för att kunna köra lite mysmek hemma i lägenheten med att försöka lista ut hur de tappade låsblecken suttit i lugn och ro utan att spilla dyrbar garagetid. Och när jag kommer hem från jobbet på måndagen så låg där försändelsen från UK med min nyckel i. Ganska snart hade jag gått ut till bilen för att hämta låskistan och låset och lagt upp allt på bordet framför mig.
Måndagsmek, kan detta vara rätt nyckel till gåtan?
Först testar jag nyckel i cylindern utan de tre lösa blecken och den går i om än lite kärvt. Alla blecken verkar sitta rätt och cylindern är just cylindrisk. Nästa steg blir ju därför att ta ur nyckeln och montera ett låsbleck på måfå och sen sätta i nyckeln igen och samma sak, allt sitter perfekt. Sen i med det andra blecket och historien upprepar sig och med det tredje blecket på plats inser jag att jag har en komplett cylinder med nyckel till.
Om jag hade osannolik tur som satte i blecken i precis rätt ordning eller om det fanns mer än ett rätt sätt, eller om blecken helt enkelt är så slitna att det spelar mindre roll var de sitter, vet jag inte. Det viktiga är att jag nu kommer kunna få ihop en korrekt låsande lucka.
Undrar när låset vreds om i den här låskistan senast?
Jag monterar ihop allt och testar och det funkar alldeles ypperligt.
Det återstår ännu att göra ordentligt rent och sen smörja upp cylindern igen, det har jag för avsikt att göra här hemma endera kvällen nu i veckan. Sen tar jag med mig grejerna ut till stugan igen för att senare passa in dem mot luckan. Som den noggranne noterat så har luckan bara tre hål medan denna kista har fyra. Lyckligtvis passar den "innanför" profilen, så jag behöver bara ta upp ett par nya hål. Det ännu outforskade är hur jag ska få luckan att se ut på utsidan sen. Jag saknar ännu "handtaget" och dess tätning och har inte studerat vad som behövs exakt, eller vad som ska moddas på luckan för att det ska bli det korrekta split-utseendet.
Tack för visat intresse, om någon sitter å ett tändningslås till splittbuss är jag väldigt intresserad. Jag har idag ett gammalt SAAB-lås som även om det är coolt att starta vagnen med en ASSA-nyckel vore trevligt att ha ett korrekt monterat vw-lås med en likadan nyckel som de övriga nu när jag får ihop lastkistans lås.
Vi hörs! 
