Då var det dags för lyftare och stötstänger.
Jag kör med original hydrauliska lyftare på denna motor. De har både för och nackdelar men jag lämnar den diskussionen och visar hur man installerar dem.
Om man har köpt nya så är de inte oljefyllda. Om man installerar dem som de är kommer motorn att skramla nåt förfärligt tills de har fyllt upp sig med olja. Men det är lätt att "förfylla" dem. Man plockar isär dem, fyller med olja och sen är det lite trixigt att montera ihop dem igen.
Om man linjerar upp hålen i yttre och inre kropparna så går det att trycka ihop det hela och pilla i en pinne genom båda hålen. Sen kan man lägga i de övre delarna och sätta dit låsblecket. Finns bra instruktioner på nätet.
Sen är det lätt att stoppa i dem i sina hål utifrån.
Jag tänkte köra tvådelade stötstångsrör. Hade ett set för Typ 1 (från JayCe). De har en smal ända och en tjock ända. Den tjocka passar bäst i blocket så att det tätar där. Man kan använda antingen Typ1 tätning (röd) eller WBX tätning (vit). Rören är svåra att montera och man blir lätt hudflådd på knogarna. Jag gjorde ett verktyg med en slangklämma svetsad på en pinne med extra handtag. Funkade fint.
Men när jag stoppade i stötstängerna visade det sig att de skrapade emot insidan på stötstångsröret just vid toppen. Hmm det går ju inte.
Isär med allt igen och nu provade jag att vända på röret så den tjocka delen är mot toppen. Men då blev det tveksamt med tätningen mot blocket.
Räddningen kom från Göran på Logmech, han hade ett set med stötstångsrör som är tjocka i båda ändarna - avsett för just WBX/Oxy motor. De är 22mm innerdiameter i båda ändarna. Lite mindre ytterdiameter än JayCe så de vita tätningarna blev lite för lösa. Men vanliga Typ1 passade bra i båda ändar. Monteras med lite olja på tätytan och så snurrar man dem tills de sitter perfekt.
Nu går stötstängerna fria med några mm till godo.
Man kan fråga sig varför inte hålen för stötstängerna i topparna är borrade så att de centrerar mot vipporna? Efter lite tänkande och koll på topparna förstår jag varför - då hade det blivit en höger- resp. vänstertopp och det är nog lättare att göra alla topparna samma, så det blir en kompromiss mellan höger och vänster sida.
Förmodligen skulle vanliga typ1-rör passa, har inte kollat längden.
Bilder:
Lyftare i delar
Typ1 rör monterade
Typ1 rör överst, WBX/Oxy-rör underst
Typ1 rör (litet hål) höger, WBX/Oxy-rör (stort hål) vänster

