Japp som rubriken säjer. Tittade in i min -49:a idag o golvet o en del av mattorna upp på tröskar o väggar har möglat
aldrig sett det innan på en bil som står torrt o fint i verkstaden ( inte källare) inget annat mögel finns i lokalen eller dom andra bilarna. Gummimattorna är ju lätta att torka av men hur gör jag med textilierna? Man kan ju säkert damsuga väck själva luddet men hur tar man väck det på djupet? Nån som har en idé??
Det där ser ju inget vidare ut.
Du kanske ska peta in en "torrboll" om det beror på fuktighet .
Har sett detta innan på bil man varit intresserad av.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
En kork med ättika stående på ett fat fick jag som tipps när jag hade problem med det i min förra båt och det hjälpte.
Det där ser ju inget vidare ut.
Du kanske ska peta in en "torrboll" om det beror på fuktighet .
Har sett detta innan på bil man varit intresserad av.
Jo men det brukar ju vara på bilar som står i fuktiga lador eller ute! Har satt in en avfuktare så det inte ska bli mer förhoppningsvis men jag vill ha bort sporerna från textilierna
En kork med ättika stående på ett fat fick jag som tipps när jag hade problem med det i min förra båt och det hjälpte.
Vad gjorde du åt själva möglet??
Jag gjorde rent en helt möglig inredning (värre än dina bilder) med Turtle nano-tech textile clean finns på mekonomen.
Ett skum man sprayar på och sen arbetar in med borste finns en på flaskan men jag använde en mjukare modell av diskborste gjord av hästtagel.
Jag tog också hjälp av en ångare för att ta död på sporerna sen när den torkat dammsög jag hela bilen.
För att få bort mögellukten ställde ja in fyra kaffekoppar med ättika, så fick den stå i en vecka funkade kanon och den blev nog renare än den var ny. Fast detta var på en nyare bil -97 så du får nog prova på nåt litet ställe först.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
sewe66 skrev:En kork med ättika stående på ett fat fick jag som tipps när jag hade problem med det i min förra båt och det hjälpte.
Vad gjorde du åt själva möglet??
Vi skurade ur alla blanka/hårda ytor med klorin, Tvättade textilerna vilket blir lite svårare här.
Men kolla lite båtsidor och sök på deras forum.
Vi körde torrbollar och ättika efter detta och efter det så var det inget mögel.
Vi fick höra att man skulle göra rent ordentligt efter ex spilld mjölk osv. för det är proteiner som får fart på mögeltillväxten.
jula har ångtvätt för textilier.
Galtvål är super. Finns både som vanlig fast tvål men även som flytande. Ångtvätt som JN skriver är med kanon. Har precis bestället en sådan till jobbet att rengöra smådetaljer med. Hoppas den är på ingång så kunde du låna den.
har den lilla från jula men med facit i hand skulle jag inte snålat. lite för liten tank så det är kort körtid. har fått ren innertak i 30talare utan kemikalier med den. 
klorin ha jag också fått rekommenderat att tvätta med för att ta död på möglet men det finns ju mögelsporer i luften överallt så det e nog bara tillfällig behandling oberoende vad man gör..
meddela här sen vad som fungera bäst att rengöra med 
Tänkte på när du lämnade bort inredningen 55an till Ocab? Kan du inte ringa och prata med dom om alternativ ?
Nu var det ju bara fläckarna på inredningen men dom kanske har ngt vettigt / långvarit alternativ.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Möglet beror på att tyg och gummimattor har samlat på sig smutspartiklar genom åren och allt biologiskt möglar om det utsätts för fuktig luft...
Jag skulle ta och klädseltvätta med vatten med en skvätt allrengöring i, lämpligtvis i en sprayflaska , blöta upp klädseln med det och sedan gnugga ytan med händerna för att sedan systematiskt våtdammsuga klädseln och sedan köra på rent vatten och våtdammsuga igen.
Mvh// Macke ( före detta bilreconditionerare )
GW.P
Fuktigt och varmt ute, svalt garage, kan bli kondensering inne i garaget.
Jag har haft fuktutfällningar på min bil i garaget alldeles nyligen.
Samma problem kan ( jag vill säga kan, för det beror på andra faktorer än dessa ) uppstår med torpargrund som man täpper till kattluckorna på när det är vinter och som man öppnar till våren för att lufta.
Fel.......den kalla torra grunden får då in fuktig luft som kondenserar i grunden, gör tvärtom, täpp till på sommaren så den fuktiga luften inte kommer in och öppna på vintern så den torra luften kommer åt.
CSI är ju inget jämfört med det här! Tack för bra info. 
Herpes...
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!
Kolla med den lokala rekondfirman. kan finnas nån klippa där.
............................................................................................
Det var väl onödigt att din 49a skulle börja mögla.
Tidningen Klassiker hade ett bra reportage för ett år sedan (nummer 8 2010) där de mögelsanerar en väldigt möglig SAAB V4. 70%-ig Desytol beställd på lokala Apoteket verkar ha varit lösningen, men beställ tidningen av redaktionen och kolla hur de gjorde. Dessutom finns det med en trevlig artikel med en väldigt VW Pickis från 1967 - bara den värd tidningen.
Lycka till!
Instagram: Luftkyld
I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff
Tack för alla tips. Jag köpte ett tvättmedel på den lokala rekondfirman, han använder den till all rengöring på insidan och den är bakteriedödande. Med en sprayflaska blötte jag textilmattorna med medlet, gnodde in det med en nagelborste, sen våtsugning, sen vanligt vatten o våtsugning igen o sen en kupevärmare för att torka upp den. Den av snålhet avstängda avfuktaren i verkstan är nu på igen
. Alla bilarna har försetts med torrbollar nu
.
Annars är galltvål som Mohawk nämde hur jädra bra som helst, finns på hemtex affärerna om jag inte minns fel. En rekondare jag hörde från lovordade galltvål likt en pastor älskar evangeliet.
hur har du det med ventilationen i garaget? är det tillräckligt??
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Galltvål ska provas till mer rengöring av inredning. Ventilationen har jag väl inte så koll på, drar lite vid dörrar o fönster
Bilen har haft rutorna lite nervevade men sen har ett lakan legat som skydd över hela bilen å med den fukten som är nu så blev det väl för mycket ihop med gamla bakterier 
23 2011-09-07 08:05:25 Senaste redigerad av Macke (2011-09-07 08:06:34)
Jag placerade mina bilar i en carport och tänkte att -jag låter rutorna vara nere så det inte blir condens i bilarna- Resultatet blev mögliga inredningar
Av detta kom lärdomen att i varmgarage ska man ha rutorna lite nerdragna men när de står kallt eller utomhus ska rutorna vara stängda då inredningen annars utsätts för ny fuktig luft
hela tiden och därmed suger åt sig fukten i luften . Med mögel till följd...
//Macke
GW.P