Fasen, när projekt-tråden har halkat iväg till sida 2, då vet man att det är dags att göra en uppdatering. Vissa tycker att det händer lite för lite här på forumet. Då finns det bara en sak att göra och det är att posta lite progress....
Nu lägger jag upp endast 3 bilder, men fasen vilket jobb det ligger bakom de bilderna.... Dags att svetsa dit karossidan mitt på bilen. Här gick det åt en del inpassning, det kan jag lova. Jag vet inte hur många gånger jag passade in plåten, bara för att sekunden efter ta ner den igen....
Det värsta var att jag upptäckte att B-stolpen inte satt helt rakt. Skiljde säkert bara en millimeter i botten, men det syns direkt att springorna inte lirar. Så jag fick sprätta upp och flytta den i underkant. Hade jag inte gjort det hade framskärmen också sett bedrövlig ut.
Undre yttertröskeln är lite lurig. Hur f-n kommer de åt att punkta den övre skarven på fabriken? Den är liksom gömd bakom tröskeln och under golvet. Jag har lurat mycket på i vilken ordning de egentligen svetsade dit bitarna på fabrik. Min lösning blev i alla fall att svetsa fast den mot karossidan innan karossidan svetsades på plats. Hade jag gjort det idag hade jag svetsat fast karossidan först och svetsat tröskeln efteråt uppifrån. När golvet är borta kommer man åt rätt skapligt. Nu hamnade tröskeln lite för långt ut kan jag tycka. Skitsvårt att syfta rätt.
Jag köpte en ganska hög plåt ifrån Alan H Schofield. Den har en bockad kant längst upp. Tanken är att den skall gömmas inne i den invändiga förstärkningsprofilen, men hur fasen skall man komma åt att rostskyddsmåla då? Så jag kapade bort den. Originalets karossida kapades försiktigt igen så att kapskivan precis gick igenom plåten, men inte förstärkningsplåten innanför. Jag valde att inte limma denna skarv. Tänkte att förstärkningsplåten skulle hålla emot bra så att plåten slår sig vid svetsningen. Jag hade fel. Längs skarven höll det sig rakt, men plåten liksom bullade sig utåt ovanför och under svetsen. Men det är inga stora bulor, jag tror att det går att fixa med spackel inför lack.
Nu börjar det dra ihop sig till slutspurt. Robban som äger garaget där jag håller till har gett mig en tidsfrist att jag måste vara ute under våren så det är bara att jobba på. Stay tuned!
Post's attachments
20210316_210317.jpg 189.52 kb, 162 downloads since 2021-04-07

20210316_210512.jpg 183.57 kb, 150 downloads since 2021-04-07

20210316_210521.jpg 212.2 kb, 158 downloads since 2021-04-07
Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt