201

Mange skrev:

Snyggt jobbat! Seriöst och ordentligt  ICQ/bf Är rätt invecklade bilar att laga tycker jag. I alla fall när det ska göras rätt.

Tack! Mycket dubbelplåt och kaross-skarvar som kräver en del av den som svetsar. Sen är jag lite inne på att när jag har svetsat varvet runt är det nog dags att börja om igen ;-) De rostar friskt.....

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

202

Det finns blindpluggar/gummipluggar svarta universal som går att använda.
Det ska vara två hål eftersom du behöver ett mellan inner o mellantröskel och ett mellantröskel o yttertröskel.

T2b taigagrön ´77

203

Grubban skrev:

Det finns blindpluggar/gummipluggar svarta universal som går att använda.
Det ska vara två hål eftersom du behöver ett mellan inner o mellantröskel och ett mellantröskel o yttertröskel.

Var hittar jag sådana? Menar du kabelgenomföringar utan hål?
Det är ett hål på tvären längst fram i mittentröskeln så jag kommer åt att få in en slang i båda kanalerna. Tänkte att det var bra att minimera antalet hål i hjulsprutet?

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

204 Senaste redigerad av Lowflyer (2021-02-21 21:05:03)

Medan bakskärmen var bortkapad så att man kommer åt passade jag på att byta förstärkningen som sitter runt axelröret på LateBay. Det här mina vänner är en riktig rostfälla av yppersta VW-klass. Tydligen hade man bakaxelhaverier på tidigare bussar och det löste man genom att svetsa dit en förstärkningsring. Dock helsvetsades den inte utan man lämnade lite springor så att vattnet kunde komma in. The rest is history som man säger.
Detta är bland det jävligaste man kan byta på en buss om ni frågar mig. Trångt att komma åt, både att slipa bort skiten och att svetsa den nya plåten. Allt är i vägen typ. Bakom plåtfragmenten var det som åkerjord, fast det var järnoxid. Det enda positiva är att innersidan verkar klara sig bättre än yttersidan. Har väl med hjulsprutet att göra antar jag?
När jag bytte andra sidan fick jag hjälp att cadda upp ringarna som sedan skars ut på plåtverkstan på jobbet. Ringarna sattes upp i skruvstycket och bockades lite i taget varvet runt. På känn ni vet... När man har fått en snygg rund kona är det bara att kapa upp den i två halvor så att man får dem över röret. Sedan vidtar en jobbig svetsning. Under och upp och trångt. Inget ser man heller. Så svetsarna blev inte snygga, men de håller garanterat.
Skönt att detta moment är bakom en.

I nästa avsnitt av "The never ending Story" skall jag ta mig an innerskärmen bak. Stay tuned.

Post's attachments

20210119_203206.jpg, 549.13 kb, 800 x 1422
20210119_203206.jpg 549.13 kb, 207 downloads since 2021-02-08 

20210122_184136.jpg, 442.43 kb, 800 x 1422
20210122_184136.jpg 442.43 kb, 177 downloads since 2021-02-08 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

205

Den uppmärksamme läsaren noterar för övrigt hur lika "Brilliant orange" och ytrost är i kulörerna. Det är bra för då syns det inte lika mycket ;-)

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

206

Nästa uppgift blev innerskärmen. Som synes har någon tidigare "händig person" kapat bort större delen av den. Den skall ju egentligen gå ända ner till skärmkanten. Här har VW gjort en rätt konstig lösning med en gummilist klämd mellan ytter och innerskärm. Enda resultatet blir ju att man inte kommer åt med färg på insidan. Så jag beslöt mig för att laga lite annorlunda och helt enkelt svetsa plåtremsor direkt mot ytterskinnet. Det blir tätt och man får i färg i skarven. Och så slipper man den otäcka dubbelplåten i skärmkanten. Jag fick dela upp remsorna i partier, annars slog de sig något överdjävligt när jag svetsade. Det blir dessutom lättare att böja till dem så att de ligger jäms med ytterplåten sedan. Jag valde att svetsa dessa så mycket som möjligt innan jag monterar ytterskärmen. Det är helt enkelt lättare och trevligare om man slipper sitta i hjulhuset och svetsa uppåt.....
Innerskärmarna finns att köpa som färdigpressad plåt, men jag var orolig för att jag inte skulle lyckas få dit den i rätt läge. Så det fick bli så här. Fortsättning följer.

Post's attachments

20210106_172635.jpg, 355.22 kb, 1422 x 800
20210106_172635.jpg 355.22 kb, 170 downloads since 2021-02-21 

20210122_184109.jpg, 364.29 kb, 1422 x 800
20210122_184109.jpg 364.29 kb, 174 downloads since 2021-02-21 

20210122_195625.jpg, 370.94 kb, 1422 x 800
20210122_195625.jpg 370.94 kb, 179 downloads since 2021-02-21 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

207

Som bekant har det varit väldigt kallt den sista tiden. När jag bytte förra bakskärmen limmade jag den med gott resultat och nu tänkte jag göra på samma sätt igen. Men limmet vill gärna ha 23 grader för att härda ordentligt, och det orkar inte värmeanläggningen i garaget med riktigt när det är minus 10 ute. Så jag har fått vänta ut kylan lite. Men nu blev det varmare så att jag kunde ta tag i detta.

Största jobbet är som vanligt att passa in bitarna. Det är viktigt att det kommer rätt annars stämmer varken kaross-skarvarna eller rundningen i botten. När jag limmade körde jag med 3M's karosslim. Det skall egentligen blandas och appliceras med en speciell spruta, men det är nog mest för att det skall gå snabbt för yrkesfolk. Jag blandade noga och omsorgsfullt med en färgsticka på en bit kartong och det gick lika bra det. Strök ut lim på först ena sidan och sedan på andra sidan. Sen dit med hela rasket. Jag satte en fyrkantsprofil längs med utsidan av skarven och sedan hade jag kortare bitar av samma fyrkantsprofil på insidan. Dessa klämdes med träkilar mot lämpliga stag och plåtprofiler i karossens insida så att skarven klämdes ihop och limmet flöt ut på båda sidor om skarven. Nu får det sitta en vecka innan jag rör något. Jag vill att det verkligen blir genomhärdat innan jag börjar svetsa.

Angående detta lim: Det innehåller rostinhibitorer och dessutom partiklar (sand?) så att limmet inte pressas ihop helt och pressas bort. Det kostade ungefär en tusing när jag köpte det och hittills har jag förbrukat lite mindre än hälften på två baksärmar. Räcker nog till en skjutdörr och lite till om man vill. Den stora fördelen är att det inte slår sig. Just denna karosskarv är lite jobbig att svetsa då det gärna slår sig. Jag tror i och för sig att ekonomiplåten räcker ända upp till den tvärgående balken som ger en viss stadga vid svetsning, men jag vill spara så mycket plåt som möjligt. Någon gång i framtiden kommer det att behöva bytas skärm igen och då är det trevligt för nästkommande svetsare om det finns lite plåt kvar att fästa i.  Jag hoppas att det inte blir under min livstid, men det kan ju lika gärna bli om två år så som dessa bussar rostar.... ;-)

Det var väldigt skönt att få detta moment bakom sig. Nu återstår att svetsa fast skärmens framkant och innerskärmen. Sen skall jag ge mig på mittensektionen av karossidan.  Rock on!

Post's attachments

20210221_121451.jpg, 207.14 kb, 1200 x 675
20210221_121451.jpg 207.14 kb, 178 downloads since 2021-02-23 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

208

Fränt, Verkar ju funka bra med lim grejor.
Såg nån Youtube fil där de plockade av en limmad skärm, och de fick värma och kämpa på ett bra tag innan den släppte.

Var du tvungen att hålla imot från baksidan,när du limmade?

"ljushuvud"

209

Jo, som jag skrev ovan satte jag stumpar av fyrkantsprofiler på baksidan. Jag klämde dit dem med träkilar. Det finns rätt mycket plåtprofiler på baksidan man kan ha som mothåll.
Jag vet inte om man måste klämma ihop limmet max? Jag var mest rädd att det skulle bukta inåt någonstans. Man ser ganska lätt på utsidan om det glipar någonstans mot fyrkantsprofilen.

Jag har förstått att en del borrar hål och sätter montageskruv som håller allt på plats under härdningen. Men då måste man åtgärda hålen på något sätt så jag försökte undvika detta. Likaså finns det illustrationer som följer med limmet som visar att man inte skall använda det på vissa utsatta ställen. Längst bak mot bakstammen på en sedan till exempel. Så jag väljer att använda limmet på långa ytor som lätt slår sig och svetsar resten.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

210

ICQ/ay

"ljushuvud"

211

Fasen, när projekt-tråden har halkat iväg till sida 2, då vet man att det är dags att göra en uppdatering. Vissa tycker att det händer lite för lite här på forumet. Då finns det bara en sak att göra och det är att posta lite progress....

Nu lägger jag upp endast 3 bilder, men fasen vilket jobb det ligger bakom de bilderna.... Dags att svetsa dit karossidan mitt på bilen. Här gick det åt en del inpassning, det kan jag lova. Jag vet inte hur många gånger jag passade in plåten, bara för att sekunden efter ta ner den igen....

Det värsta var att jag upptäckte att B-stolpen inte satt helt rakt. Skiljde säkert bara en millimeter i botten, men det syns direkt att springorna inte lirar. Så jag fick sprätta upp och flytta den i underkant. Hade jag inte gjort det hade framskärmen också sett bedrövlig ut.

Undre yttertröskeln är lite lurig. Hur f-n kommer de åt att punkta den övre skarven på fabriken? Den är liksom gömd bakom tröskeln och under golvet. Jag har lurat mycket på i vilken ordning de egentligen svetsade dit bitarna på fabrik. Min lösning blev i alla fall att svetsa fast den mot karossidan innan karossidan svetsades på plats. Hade jag gjort det idag hade jag svetsat fast karossidan först och svetsat tröskeln efteråt uppifrån. När golvet är borta kommer man åt rätt skapligt. Nu hamnade tröskeln lite för långt ut kan jag tycka. Skitsvårt att syfta rätt.

Jag köpte en ganska hög plåt ifrån Alan H Schofield. Den har en bockad kant längst upp. Tanken är att den skall gömmas inne i den invändiga förstärkningsprofilen, men hur fasen skall man komma åt att rostskyddsmåla då? Så jag kapade bort den. Originalets karossida kapades försiktigt igen så att kapskivan precis gick igenom plåten, men inte förstärkningsplåten innanför. Jag valde att inte limma denna skarv. Tänkte att förstärkningsplåten skulle hålla emot bra så att plåten slår sig vid svetsningen. Jag hade fel. Längs skarven höll det sig rakt, men plåten liksom bullade sig utåt ovanför och under svetsen. Men det är inga stora bulor, jag tror att det går att fixa med spackel inför lack.

Nu börjar det dra ihop sig till slutspurt. Robban som äger garaget där jag håller till har gett mig en tidsfrist att jag måste vara ute under våren så det är bara att jobba på. Stay tuned!

Post's attachments

20210316_210317.jpg, 189.52 kb, 1200 x 675
20210316_210317.jpg 189.52 kb, 162 downloads since 2021-04-07 

20210316_210512.jpg, 183.57 kb, 1200 x 675
20210316_210512.jpg 183.57 kb, 151 downloads since 2021-04-07 

20210316_210521.jpg, 212.2 kb, 675 x 1200
20210316_210521.jpg 212.2 kb, 158 downloads since 2021-04-07 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

212

Vilket jobb!  ICQ/ay

Projekt: Oval V8:an -57

213

Kan bara hålla med vilket jobb alltså  ICQ/bi

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

214

Tackar, tackar.
Om man tittar på översta bilen i förra inlägget ser man ett fyrkantigt hål i karossidan. Där har det suttit en campinganslutning för 220V. Jag har haft lite ågren för detta då locket var fult som stryk. Och att lägga igen ett hål på en karossida gör man inte ostraffat då det lätt slår sig. Så hur skulle jag lösa detta?
Men: häromdagen pratade jag lite med en gammal polare som jobbar i husvagnsbranschen och han trodde att de där dosorna fortfarande gick att köpa. Så jag drog iväg till den lokala husvagnsmånglaren och ta mig tusan, det gick att köpa en komplett ny dosa till det facila priset av 319 kr. Ibland har man tur!
När jag demonterade den gamla dosan visade det sig att packningen mellan dosa och kaross var stel som bakelit av bättre kvalitet så det var dags att byta helt enkelt.

Post's attachments

20210221_121443.jpg, 198.53 kb, 675 x 1200
20210221_121443.jpg 198.53 kb, 147 downloads since 2021-04-09 

20210409_203259.jpg, 231.08 kb, 1200 x 675
20210409_203259.jpg 231.08 kb, 153 downloads since 2021-04-09 

20210409_203311.jpg, 220.96 kb, 675 x 1200
20210409_203311.jpg 220.96 kb, 150 downloads since 2021-04-09 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

215

Roade mig med att svetsa i lite golv.... Hittade lite rejälare plåt i 1.5 mm i gömmorna. Tänkte att det blir bra till golvet. Men det var inte lätt att bocka inte. Pajade min kantbock i äkta Kinakvalitet när jag försökte bocka den. Så det fick bli banka i skruvstycket istället. Jag har fuskat lite för jag tror att det skall vara en bockad "ränna" längst ut mot karossidan? Vi får väl se om inrednings-sidan passar sen? Annars får jag göra en ny. Eller förresten, det tänker jag göra oavsett :-) Som ni ser är resten av golvet förvånansvärt friskt.

Innan jag svetsade i golvplåtarna dränkte jag innanmätet i trösklarna med 2K epoxi. Jag kör med Jotuns Jotamastic. När bilen en gång har rostat upp kommer det att vara ett skelett i epoxi kvar......

Nu återstår det roliga jobbet med att slipa svetsar.....

Post's attachments

20210405_164634.jpg, 245.41 kb, 1200 x 675
20210405_164634.jpg 245.41 kb, 160 downloads since 2021-04-11 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

216

Plötsligt simsalabim var svetsarna i golvet slipade!

Dags att ge sig på främre hjulhuset. Jag kapade bort så mycket jag kunde av framskärmen innan jag försiktigt slipade bort den sista remsan mot innerskärmen. Jäkligt drygt med en miljard punktsvetsar.... Dålig bildkvalitet, men ni fattar...

Som vanligt var det kexigt runt bältesinfästningen. Ni som nyss har köpt en buss och glatt planerar lite utflykter med familjen, gör er själva en tjänst och kolla hur det står till runt bältesinfästningen. Det sitter ett fästjärn punktat på undersidan och eftersom det sitter precis i hjulsprutet kommer det ofelbart att leta sig in fukt i skarvarna och sen är rosten där fortare än ett grisblink. Det är ju inte helt oviktigt att plåten som bältet sitter infäst i är frisk, annars gör inte bältet så stor nytta. Och dessa bilar behöver all hjälp de kan få när det kommer till krocksäkerheten. Någon gång på forntiden, i det här fallet runt 1997 skulle polaren Mattias och jag åka till Norge med hans Bay. Eftersom det var första gången jag åkte folkabuss upplyste han mig om det rekommenderade förfarandet i händelse av krock: Om du hinner, dra upp benen, annars klipps de av.....

Jag började med att märka upp var hålet för bältet skulle sitta på ett par tejpbitar. Det här är smart att göra INNAN man kapar... Inne vid hjulhusets bakre vägg var det lite rost så jag kapade ur där med.

Post's attachments

20210412_182430.jpg, 349.83 kb, 1200 x 675
20210412_182430.jpg 349.83 kb, 155 downloads since 2021-04-25 

20210412_205623.jpg, 248.19 kb, 1200 x 675
20210412_205623.jpg 248.19 kb, 142 downloads since 2021-04-25 

20210412_205649.jpg, 258.26 kb, 675 x 1200
20210412_205649.jpg 258.26 kb, 149 downloads since 2021-04-25 

20210413_203321.jpg, 223.91 kb, 1200 x 675
20210413_203321.jpg 223.91 kb, 158 downloads since 2021-04-25 

20210413_203340.jpg, 184.66 kb, 1200 x 675
20210413_203340.jpg 184.66 kb, 148 downloads since 2021-04-25 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

217

När jag gjorde andra sidan tillverkade jag några plåtar med dubbelfals så jag hade en bra plåt över till denna sida. Delarna tillverkades i sickmaskin på jobbet. Första gången jag använde en sådan, men det gick riktigt bra.

Innan jag svetsade dit plåten målade jag med svetsprimer, skruvade ihop plåten med den tjocka plåten med muttern och sedan borrade jag för punktsvetsarna. Jag har märkt att jag får dåliga punktsvetsar om det är primer kvar så jag försöker borra bort den innan jag svetsar. Var kör ni andra med för svetsprimer?

Post's attachments

20210414_210145.jpg, 672.47 kb, 1200 x 1200
20210414_210145.jpg 672.47 kb, 150 downloads since 2021-04-25 

20210414_210155.jpg, 465.04 kb, 1200 x 1200
20210414_210155.jpg 465.04 kb, 146 downloads since 2021-04-25 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

218 Senaste redigerad av Mange (2021-04-26 06:41:28)

Jävligt snyggt!

Också funderat på det där med svetsprimer. Tycker det stör svetsarna. Jag provade någon etsprimer nu sist som ska gå att svetsa i.
Men det slutade med att jag ändå putsar bort den där jag vill svetsa. Kanske finns nån superprodukt..? Köpte golv till min buss från Schofield, det var målat i svetsprimer som det gick hur bra som helst att svetsa i.

219

Mange skrev:

Jävligt snyggt!

Tack!

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

220 Senaste redigerad av michaelth (2021-04-26 07:57:03)

Använder aldrig svetsprimer... tunnar ut epoxi grundfärg som jag låter sutta in efteråt...  var nog ingen svetsprimer när bilarna byggdes.. om torrt och rent så biter/tätar epoxi bra mot det mesta sedan tunnflytande hålrumsvätska i alla under ytor sedan tjockt..
Köper epoxi från lokala blästerfirman billigt, Tikkula har jag för mig fabrikatet e..." bra Skit  " ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

221

Skarven mellan hjulhus och golv är en klassisk rostfälla på dessa bussar. Dubbelplåt i hjulsprutet är aldrig en bra ide. Istället för att återskapa denna skarv lagade jag med en kontinuerlig plåt. Inte original, men fasen så mycket bättre.
Senare visade det sig att det var ett misstag att laga denna sektion innan skärmen var på plats, men det kommer i ett senare inlägg...

Post's attachments

20210414_210132.jpg, 577.86 kb, 1200 x 1200
20210414_210132.jpg 577.86 kb, 145 downloads since 2021-05-02 

20210415_211303.jpg, 521.21 kb, 1200 x 1200
20210415_211303.jpg 521.21 kb, 132 downloads since 2021-05-02 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt