1

Har renoverat min förgasare och min bränslepump på min folkvagn och fick tillslut igång den idag (har aldrig haft den igång förut) så jag vet inte hur den gått innan.
Problemet jag har nu är att den startar och går bra, svarar bra som f-n på gasen men efter ett tag på tomgången så verkar den kväva sej själv FAST jag har dragit åt mängdskruven massor, jag var noga med flottören och så under renoveringen har bytt de delar jag fick med i kittet.
Testade även med att montera tillbaka gamla ventilen till flottören samt testa med en annan flottör med samma resultat.. Efter en stund så om man gasar lite så väller det över bensin från flottörkammaren (se bilden på pilen) samt så sackar tomgången och den dör när man då släpper gasen..
När den väl stannat motorn så droppar den också bensin från den andra pilen på bilden, spjällaxeln. (obs choken är ej i den har jag avaktiverat) med justerskivan så den verkar inte vara boven..

Kan det ev vara bränslepumpen som trycker på för mkt bensin ????? För jag tycker nivån i bränslefiltret är hög (det blir fullt nästan)

Hjälp mottages gärna !

Post's attachments

20210218_213220.jpg, 103.89 kb, 1000 x 562
20210218_213220.jpg 103.89 kb, 3 downloads since 2021-02-18 

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-02-18 22:49:14)

Kommer det ut bensin i röret så borde det vara nålventilen eller sätet till det som är dålig.
Om inte flottören är dålig och fylld med bensin.

"ljushuvud"

3

Har du renoverat bränslepumpen så använd bara membranet annars får du för högt bränsletryck

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

4

Skåningen skrev:

Har du renoverat bränslepumpen så använd bara membranet annars får du för högt bränsletryck

Du menar membranet i "renoveringskitet" ??
Jag använde mej bara av det resten av sakerna i kitet såg lite billiga ut..

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

5

Mr 56 skrev:

Kommer det ut bensin i röret så borde det vara nålventilen eller sätet till det som är dålig.
Om inte flottören är dålig och fylld med bensin.

Flottören är ok ej fylld med bensin. Testade med den gamla nålventilen med samma resultat som den nya i kitet. Den "nya" i kitet känndes lite "racklig" i konstruktionen nämligen..

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

6

billy skrev:
Skåningen skrev:

Har du renoverat bränslepumpen så använd bara membranet annars får du för högt bränsletryck

Du menar membranet i "renoveringskitet" ??
Jag använde mej bara av det resten av sakerna i kitet såg lite billiga ut..

Ja precis  ICQ/bs

Kolla bränsletrycket finns billig mätare på biltema

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

7

Skåningen skrev:
billy skrev:
Skåningen skrev:

Har du renoverat bränslepumpen så använd bara membranet annars får du för högt bränsletryck

Du menar membranet i "renoveringskitet" ??
Jag använde mej bara av det resten av sakerna i kitet såg lite billiga ut..

Ja precis  ICQ/bs

Kolla bränsletrycket finns billig mätare på biltema

Känns ju onekligen som om det är för högt bränsletryck.
Vad ska trycket ligga på??

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

8

Tänkte på eftersom jag helst inte vill köpa en ny svindyr pump av bra kvalité eftersom min nu är renoverad, kan jag sätta en bränsletrycksregulator istället ???
Vart hittar man dom ?
Vad bör trycket vara ?

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

9

Bränsletrycket ska vara knappt 0,2 bar, du kan schimsa upp din nuvarande med fler packningar mellan pump/block

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

10 Senaste redigerad av billy (2021-02-19 12:24:26)

Skåningen skrev:

Bränsletrycket ska vara knappt 0,2 bar, du kan schimsa upp din nuvarande med fler packningar mellan pump/block

Ok, så en bränsletryck mätare kan va smart o skaffa..

Edit..
Såg din länk nu, får skaffa en från biltema och testa.

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

11

Hej,

Läcker det i gaspjällsaxeln samt att den dör vid gaspådrag så brukar det vara så pass mycket glapp i axeln så den drar tjuvluft och läckage av soppa som följd.

Hade tyvärr samma på min 61a och fick köpa en eftermarknads förgasare och sen gick den som en dröm efter det.

12

19610101 skrev:

Hej,

Läcker det i gaspjällsaxeln samt att den dör vid gaspådrag så brukar det vara så pass mycket glapp i axeln så den drar tjuvluft och läckage av soppa som följd.

Hade tyvärr samma på min 61a och fick köpa en eftermarknads förgasare och sen gick den som en dröm efter det.

Nej. Den läcker bara vid axeln när motorn dött.
Och den svarar bra på gasen. Jag tror nog den får för mkt bensin tack vare bränslepumpen..

Ska mäta trycket tror jag.

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

13

billy skrev:

Tänkte på eftersom jag helst inte vill köpa en ny svindyr pump av bra kvalité eftersom min nu är renoverad, kan jag sätta en bränsletrycksregulator istället ???
Vart hittar man dom ?
Vad bör trycket vara ?

En sak som är tråkig i renoverings satsen som  är fel så vida det inte är VW renoverings  satts (finns  att köpa på Vw clasik parts i tyskland
Är fjärden till tryckregleringen  Använd den gamla
I verkstads boken (bränsle delen )  står det tydligt att man skall shimsa till rätt tryck
Ps det finns ingen pump som funkar 100% rätt från kartongen
Har du bytt nålventil o gjort rent förgasaren ( 3500 mil på en nålventil )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

14 Senaste redigerad av billy (2021-02-20 23:45:18)

PPRMicke skrev:

En sak som är tråkig i renoverings satsen som  är fel så vida det inte är VW renoverings  satts (finns  att köpa på Vw clasik parts i tyskland
Är fjärden till tryckregleringen  Använd den gamla
I verkstads boken (bränsle delen )  står det tydligt att man skall shimsa till rätt tryck
Ps det finns ingen pump som funkar 100% rätt från kartongen
Har du bytt nålventil o gjort rent förgasaren ( 3500 mil på en nålventil )
/// Micke

Renoverade förgasaren med, testade både med gamla och nya nålventilen..

Fjädern till tryckregleringen har jag för mej att jag tog den gamla, annars om jag tog den nya så ska jag testa med den gamla..

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

15

Det trekantiga membranet är det också bytt?

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

16

Kurtivan skrev:

Det trekantiga membranet är det också bytt?

Det i förgasare ja, i pumpen finns inget sånt.

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

17

billy skrev:
Kurtivan skrev:

Det trekantiga membranet är det också bytt?

Det i förgasare ja, i pumpen finns inget sånt.

Precis, i förgasaren, ja.

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering

18 Senaste redigerad av billy (2021-02-22 21:32:36)

Kurtivan skrev:
billy skrev:
Kurtivan skrev:

Det trekantiga membranet är det också bytt?

Det i förgasare ja, i pumpen finns inget sånt.

Precis, i förgasaren, ja.

Den är bytt. Men den gör väl inte att förgasaren flödar över.

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

19

billy skrev:
Kurtivan skrev:
billy skrev:

Det i förgasare ja, i pumpen finns inget sånt.

Precis, i förgasaren, ja.

Den är bytt. Men den gör väl inte att förgasaren flödar över.

Det  som gör att det flödar över är  skit i soppan så det blir avlagringar i nålventilen ( 30 micron eller finare filter)
Eller för högt  soppatryck  dessa två saker är dom vanligaste strulen 
Ett bra sätt att kolla om man har ren soppa det är att pumpa ut soppan i en pet flaska och låta den stå ett dygn
Om det är skit så ligger det i botten på flaskan
Detta problemet är jätte vanligt på hobby bilar när dom får stå ett tag o alkoholen skiktar sig i botten på tanken o alkoholen tar åt sig vatten
Samma med ledningana som rostar på insidan
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen

20

PPRMicke skrev:
billy skrev:
Kurtivan skrev:

Precis, i förgasaren, ja.

Den är bytt. Men den gör väl inte att förgasaren flödar över.

Det  som gör att det flödar över är  skit i soppan så det blir avlagringar i nålventilen ( 30 micron eller finare filter)
Eller för högt  soppatryck  dessa två saker är dom vanligaste strulen 
Ett bra sätt att kolla om man har ren soppa det är att pumpa ut soppan i en pet flaska och låta den stå ett dygn
Om det är skit så ligger det i botten på flaskan
Detta problemet är jätte vanligt på hobby bilar när dom får stå ett tag o alkoholen skiktar sig i botten på tanken o alkoholen tar åt sig vatten
Samma med ledningana som rostar på insidan
/// M

Det kan det ju med vara !
Men jag undrar ändå inte om boven är min bränslepump (som jag ju gjort rent och renoverat med nytt membran) har skaffat en billig bränsletrycksmätare för att få en vink om vilket tryck jag har. Vad är lagom tryck på en bubbla ?
Vad är mitt bästa val om trycket är för högt ?? Ny pump ?? Bränsletrycksregulator ?? Vad hade du gjort ??

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

21

Du har svaret längre upp i tråden

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

22

Ska du trixa med pumpen behövs ett special vertyg.
Lägger med en länk ur vekstadshanboken som visar hur du mäter trycket.
Och ställer in slaglängden till pumpen.

http://www.brandow.eu/vw/pump.pdf

"ljushuvud"

23

Skåningen skrev:

Du har svaret längre upp i tråden

Såg det nu  ICQ/ay

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

24

Mr 56 skrev:

Ska du trixa med pumpen behövs ett special vertyg.
Lägger med en länk ur vekstadshanboken som visar hur du mäter trycket.
Och ställer in slaglängden till pumpen.

http://www.brandow.eu/vw/pump.pdf

Stort tack för bra info ! ICQ/bs  ICQ/bs
Vad är det för verkstadshandbok, den verkar bra !

Billy kör.
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF -08
VW 1200 Lim 113 -65 "Uno"
BMW 520 -74, BMW 528 -75

25

billy skrev:
Mr 56 skrev:

Ska du trixa med pumpen behövs ett special vertyg.
Lägger med en länk ur vekstadshanboken som visar hur du mäter trycket.
Och ställer in slaglängden till pumpen.

http://www.brandow.eu/vw/pump.pdf

Stort tack för bra info ! ICQ/bs  ICQ/bs
Vad är det för verkstadshandbok, den verkar bra !


PM Skickat.

"ljushuvud"