I helgen kommer svågern på besök, han är autistisk, och tyckte att jag måste laga bilen....
Sagt och gjort, började titta till cabställningen som jag vet att även den är lite rostig fram mot träbågen.
Träbågen är i bra skick så jag tror jag kommer återanvända den. Även här har någon gjort en liten renovering tidigare.
Nya svetsmuttrar blev det och lite ny plåt.
Ivrigt på hejad så blev det lite plåt byte och nästan klar, några svetsar kvar.
Och jag blev nöjd med den nya plåten och resultatet.
Fick hjälp av svågern att lyfta på ställningen och prova lite.
Får bli bra, jag är nöjd.

´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Gott Nytt År.
Slöat hela julen men igår fick jag för mig att blästra cabställningen.
Ska kolla över den om något mer behöver åtgärdas, eventuellt några nitar som är lite glappiga.
Sedan får det bli lite färg på en också.
man kan ofta nita en nit så den blir tightare igen genom att med hammare och mothåll komprimera den..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Grundad och klar, bara att vänta på att färgbeställningen ska komma.
Dessa stolar satt i bilen när jag köpte den och det är ju inte original.
Men är det någon som vet från vilket år de är?
Kan vara bra att veta när man köper ny klädsel.
Tack, din gissning verkar vara rätt.
Efter vad jag hittat efter googlande, är det -66.
Enda året där spaken för att fälla sätet sitter vid ryggstödsvredet.
Pillat lite och förberett lite för att grunda och måla när färgen kommer.
Provade lite hur värmeröret ska sitta, fick tråckla lite och böja för att det skulle passa.
Frågan är om det ska sitta någon isolering runt och undra hur vajern satt original, här har någon klippt och skarvat.
Den andra saknas helt, blir till att googla lite igen.
Ställningen har fått färg samt lite smådelar, känns skönt att få montera snygga delar sedan.
Har börjat inventera i lådorna med saker och hittar fler saker som behöver färg.
Sedan kliar man sig i huvudet och undrar hur det satt, man kommer inte ihåg vad allt men det löser sig väl.
Får väl kolla i telefonen om man förhoppningsvis tog ett kort vid demonteringen.
Plötsligt händer det....
Platsbyte i garaget, karossen är hos lackeraren och underredet åkte in i garaget.
Man fick ju inga stående ovationer för spacklingen
så vi får se hur mycket han gör om.
Underbart roligt att förbereda inför återföreningen, dammade av och upptäckte ett tomt rör, vad har jag missat nu?
Aha, gasvajern... så den åkte dit.
Hejja hejja

Stor milstolpe med färg på bygget.
Bra jobbat!
Ja, det känns som en stor bra milstolpe.
I helgen har jag fortsatt att förbereda för återföreningen, av kaross och platta, klippte till och satte fast gummilisten som ska vara däremellan. Fortsatte sedan med en pappmall och skar ut bitummatta till ramtunneln, var lite knöligt att sätta i början men efter en stund fick man finess på det. Det räckte med tre ark från Biltema för tunneln.
Bråkade med pedalstället en lång stund då bromspedalen inte kändes rätt, det visade sig att jag satt dit en felaktig returfjäder för pedalen. Tur att det fanns andra i lådorna på reservdels lagret.
Motorn åkte på av bara farten, insåg att startmotorn behöver sig en uppsnyggning, allt är så underbart lättjobbat utan kaross.
Snyggt..
nice
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Fick ett paket igår innehållande Silent Coat ljuddämpning.
Så det var bara och börja igår och slutföra idag, var mycket lättarbetad.
Det gick åt 17 st ark för bottenplattan. Får se hur det fungerar, bättre än det som satt där innan i alla fall.

Som sagt, inga stående ovationer från lackeraren för min spackling, han lade på lite till.
Roligt med uppdateringar från honom med vad som händer.
Själv fortsätter jag med plattan och förbereder så mycket som möjligt nu när det är enkelt att komma åt.
Jag var inte helt nöjd med stoppplattan framför pedalstället
398 2021-01-23 19:11:36 Senaste redigerad av Nicke (2021-01-24 10:20:11)
Så jag svetsade dit en extra bit och lite svets så det blev en klack för broms och frikopplingen.
Slipade det jämt och justerade så att bromsen hade mindre spel, spelet ligger mellan 5-7 mm nu.
Får justera det sista sen för att se så kopplingen också tar rätt.
Kul att läsa hela din renovering. Bra jobbat, och kul att komma så långt
Själv har jag en bit kvar.
Kul att läsa hela din renovering. Bra jobbat, och kul att komma så långt
Själv har jag en bit kvar.
Tack och roligt att du tycker det. Du får kämpa på.