Tänkte dela med mig om vad som händer i garaget i Växjö.
Jag köpte en VW typ 1 cab -70 för 20 år sedan för att kunna åka taklöst, hittade en i skåne som var i ett åkbart skick tyckte jag, nyrenoverad tyckte säljaren. Ihop svetsad platta och kaross, dåligt målad, men den dög att åka med så det blev affär ändå. Fick dela plattan och karossen den vintern för att byta värme kanaler, golv och laga rost här och där. Tänkte att svetsa lär man sig, men det var svårare än jag trodde. Sedan har den varit lite av en rullande renovering fram till i höstas när hustrun, som använder den hela sommaren, tyckte att sätena och cabben såg för jä....a ut. Så det var bara att börja kolla vad som skulle göras och det ena har lett till det andra. Med andra ord en helrenovering. Jag var väl inte så ledsen för att hon puttade i rätt riktning.
Nu hittar jag rost och gamla lagningar lite överallt, men det går sakta framåt.
Rost och dåligt utförda lagningar verkar vara mer regel än undantag på cabar. Hur är skicket
på trädetaljerna?
Lite mer bilder, kanske i bättre storlek.
Blästrar lite eftersom plåtarna lossas och lite rostskydds målning där jag inte kommer åt senare.
4 2016-01-21 21:57:05 Senaste redigerad av Nicke (2019-01-04 19:15:02)
Främre bågen verkar ok, yttre vid ställningen faller sönder när man tittar på den, inre verkar aldrig ha suttit där.
Den 3 delade var hemmasnickrad och fungerade men den byts, träbågen längst bak på cabställningen såg bra ut.
Men efter att ha pratat med Topn Trim i Helsingborg, som alltid byter denna båge, böjde jag lite på den och den vek sig i skarven.
Så det blir till att byta alla trädetaljer.
Kul med en till återställning av en brukad cabbe.. Blir det original grön färg eller röd?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Kul med en till återställning av en brukad cabbe.. Blir det original grön färg eller röd?
Från början har jag alltid sagt grön med beige cab men jag är inte lika säker längre.
Vi får se, det är en bra bit kvar innan ett sådant beslut måste tas, hinner nog ändra mig flera gånger på vägen.
Kul med fler cabbar:-) Känner igen mycket av det du gör, iofs skönt att just det är gjort men mycket annat är kvar. Kommer följas och är det något du behöver, typ mått och annat hör bara av dig!
Mvh Mikael
a
Kul med fler cabbar:-) Känner igen mycket av det du gör, iofs skönt att just det är gjort men mycket annat är kvar. Kommer följas och är det något du behöver, typ mått och annat hör bara av dig!
Mvh Mikael
Kommer att klia mig i huvudet flera gånger, kan inte slita mitt hår då det redan är borta.
Så frågor kommer säkert.
Lite blästring, sidopanelen var lite bökig att få dit igen, blev inte riktigt bra.
Men jag får väl rätta till det under morgondagen och sätta dit den andra också.
Nedre plåten vid gångjärnet klar iallafall, bara till att slipa bort färg och tjockt spackel uppåt stolpen.
Trevlig cab.
Hade de inte spacklat ihop dom förr hade säkert inte funnits kvar.
Men det är ju alltid skönast om man får vara först.
Trevlig cab.
Hade de inte spacklat ihop dom förr hade säkert inte funnits kvar.
Men det är ju alltid skönast om man får vara först.
Så är det säkert.
Har väl själv gjort en del lagningar som man skäms över idag :rollekes: och man hittar underliga saker hela tiden.
Men det är fantastiskt roligt.
Nu vet jag vad ni menar med klokkerholmsplåt. Idag har jag plockat bort bagageplåten bak och börjat passa in en ny men det är till att modifiera lite här och där. Sätes stoppen är ju veka och till följd av detta bucklor i innerskärmarna, det blir till att göra nya stopp alá "Fidde".
Har även varit och köpt mig en hålstans efter tips från "Stout", fantastisk maskin underbart enkelt att stansa hålen.
Letade tag i en donator kaross till min cab, då gammal original plåt är trevligast...
din gamla motorrums vägg ser ju lite bedagad ut.....
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
hej vilken trevlig tråd att följa har själv en -67 cab jag ska börja på men den är till 95 %rostfri så det ser bättre ut än din gjorde
men saknar baksäte så du hade en donator kaross så tänkte bara fråga du har inte säte och ryggstöd över om så är jag väldigt intresserad
stefan
hej vilken trevlig tråd att följa har själv en -67 cab jag ska börja på men den är till 95 %rostfri så det ser bättre ut än din gjorde
men saknar baksäte så du hade en donator kaross så tänkte bara fråga du har inte säte och ryggstöd över om så är jag väldigt intresserad
stefan
Det verkar som att just baksätet saknas till cabbar är väldigt vanligt. Vet att det inte är samma som till vanliga bubblor men varför försvinner de?
Sorry för ot!
stefan bubbla skrev:hej vilken trevlig tråd att följa har själv en -67 cab jag ska börja på men den är till 95 %rostfri så det ser bättre ut än din gjorde
stefanDet verkar som att just baksätet saknas till cabbar är väldigt vanligt. Vet att det inte är samma som till vanliga bubblor men varför försvinner de?
Sorry för ot!
Tja dom försvinner väl tillfälligt ut ur bilarna vid batteri urmontering för att sedan aldrig komma tillbaka.. Nä sittdynan saknas i min cab byggsats oxå..
ok synd ju ja dom är inte lätta att uppbringa men någon som har så hör gärna av er
lycka till med din cab
Ja, stansen är oumbärlig och även falsen är bra och användbar.
Hur tjock är bagageplåten?
Visste inte att Klokkerholm tillverkade dessa. Ska ha en ny plåt till min -65 cab men måste utforska om det finns andra tillverkare då jag totalvägrar Klokkerholm efter att köpt hjulhus och lite annat som jag valde att inte använda på min 1303 cab.
Med ett gammalt analogt skjutmått är plåtens tjocklek ca 1,0-1,1 mm beroende på vart man mäter.
Lägger en bild ur en annan vinkel.
Letade tag i en donator kaross till min cab, då gammal original plåt är trevligast...
![]()
din gamla motorrums vägg ser ju lite bedagad ut.....
Javisst såg den lite vissen ut
Men det kommer bli bättre bara jag hittar den rätta passformen.
Plockade lite vid defroster rören vid cabförstärkningen och fick mig en liten överraskning.
Ut ur röret plockade jag fram en liten parkeringspolett
Någon som känner igen poletten?
En liten uppdatering efter jobb på både MC och båt mässa i Göteborg.
Plåt rent på ena sidan bak och lite gamla lagningar och bucklor dök upp, får se hur vi gör med dessa.
Fortsatte på andra sidan, men det dök upp så mycket skit under allt spackel, hela plåten ovanför motorluckan är som en dålig grusväg om våren. Bucklig som f... Förstår varför det är så mycket spackel på denna sak. Till slut tröttnade jag och gick upp.
Tog mig en stor whiskey istället och tittade på när frun lagade mat istället, mycket trevligare.
Vi får ta nya tag imorgon.
Tappa inte gnistan nu, det blir så bra när det är färdigt
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Ja, jag vet men ibland blir man så trött. Tack för stödet.
Det blir till att ta nya tag imorgon med bl.a. plåtarna vid benen fram samt att fundera ut hur jag ska rikta upp/ner vindruteramen då det skiljer 1 cm på höger och vänstra sidan. Det har alltid varit svårt att stänga cabben på högersidan.
Man ser på ena bilden att det har blivit svetsat någon gång tidigare i livet.
Kommer sedan att byta ut innerskärmarna mot nya samt reservhjulsbaljan och front plåten då det både är lagat och sönderrostat.
En fråga som jag skulle vilja ha hjälp med om det ska vara en glipa längst ner på a-stolpen mot värmekanalen?
Om inte måste jag fundera ut vad som är fel.
Nej ingen glipa, det ska vara svetsat där. Har någon bytt värmekanalerna eller kanske ny plåt i a-stolpen?
Så ser den högra flanken mer rätt ut än den vänstra. Det är fyllt med mässing i skarven från fabrik och det verkar vara modifierat på den vänstra sidan.
Tack för infon Stout, då var dom fast svetsade.
Här går det lite sakta framåt, har fått dit båda plåtarna inne i bilen.
Tur att man inte jobbar på ackord.
Imorgon är det till att slipa och blästra i bagagerummet och börja med att kapa bort fronten för lite nya plåtbitar.
Eller rättare sagt alla.
Vi får se hur långt man hinner och hur det går.